وحید جلیلی نمایه

وحید جلیلی با انتقاد از اینکه قاسم سلیمانی‌ها چرا به قاب سینما راه پیدا نمی‌کنند، گفت: جریان غربزده تلاش می‌کند جلوی یک سینمای طبیعی را در ایران بگیرد.

به گزارش مشرق، برنامه نقد سینمای شبکه پنج گفت‌وگویی ویدئویی با وحید جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

بیشتر بخوانید:

آخرین جزئیات از طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس

- در دهه ۶۰ یک سینمای سخیف ضعیف نحیفی که از دوران شاهنشاهی مانده بود را تحویل گرفته بودیم که هیچ افتخاری نداشت، هیچ قله جدی  در  آن وجود نداشت، با وقوع انقلاب اسلامی؛  متن سینما اهمیت پیدا کرد و در سینمای بعد از انقلاب ، به دلیل حذف یک سری عناصر از سینما که متن را کمرنگ  و حاشیه را پررنگ می‌کرد؛  استانداردهای فنی، روز به روز رشد پیدا کرد.

- بنده جزو منتقدان سانسور در سینمای ایران هستم و معتقدم سینمای ایران دارد بسیاری از ژانرها را و بسیاری از تم‌ها را سانسور می‌کند و این یک جریان ضد سینما است.

سینمای ایران به برکت انقلاب اسلامی از رشد بسیار خوبی بهره‌مند شده

- سینمای ایران به یُمن انقلاب و به برکت انقلاب اسلامی از رشد بسیار خوبی بهره‌مند شده که در دوران ستمشاهی از یک دهم این هم برخوردار نبود.

- شما می‌بینید یک شخصی مثل اولیور استون وقتی که وارد ایران می‌شود در چهلمین سالگرد انقلاب ایران، او نه حزب‌اللهی است، نه دلش برای آرمان‌های شهدا می‌سوزد، نه موضع ایدئولوژیک دارد ولی او هم وقتی با سینمای کشور ما مواجه می‌شود دچار بهت می‌َشود وبا حیرت با سینماگران ایران یک سوال را در میان می‌گذارد و می‌گوید که چرا شما از سینما برای روایت انقلاب خودتان استفاده نکردید؟

- این پرسش، پرسش مهمی است که حرفه‌ای‌ترین آدم‌های سینمای جهان در برابر سینمای ما قرار داده اند و نمی‌َشود ازاین پرسش فرار کرد و باید پاسخی برایش تهیه کرد.

- خوشبختانه سینمای دهه ۹۰ بحمدالله سینمای عبور از سینمای سانسور است. 

جریان غربزده تلاش می‌کند جلوی یک سینمای طبیعی را در ایران بگیرد

- جریان روشنفکری یا جریان غربزده در طی دهه‌ها تلاش کرده که بایکوت بکند، تلاش کرده که سانسور کند. تلاش کرده که جلوی یک سینمای طبیعی را در ایران بگیرد.

- سینما در ایران اگر طبیعی باشد، به شکل طبیعی رفتار بکند قاعدتا مضامین دراماتیک و بسیار جذاب سینمایی که در این جامعه وجود دارد باید خیلی پیش از اینها به قاب سینما راه پیدا می‌کرد ولی رویکرد گلخانه‌ای به سینما و فضای پیرامونی که بر سینمای ایران سایه انداخته که نمی‌شود صرفا یک فرد و دو فرد را مقصر دانست.

- در این  فضاسازی؛  یک سمتش جشنواره‌های خارجی هستند، یک سمتش تریبون‌های داخلی جریان روشنفکری و غربزده هستند، اینها تلاش می‌کنند که سینما در ایران سینما نباشد.

ظرفیت‌های ایران اگر نگوییم بی‌نظیر است قطعا کم‌نظیر است

- ظرفیت‌های ایران چه از لحاظ جغرافیایی، چه از لحاظ تاریخی، چه از لحاظ فرهنگی، چه از لحاظ قهرمان‌هایی که ما در همین چند دهه اخیر داشتیم اگر نگوییم بی‌نظیر است قطعا کم‌نظیر است.

- جریان‌هایی که با نگاه سیاسی، با نگاه ایدئولوژیک از سینما توقع دارند که در خدمت منافع ملی نباشد، قاعدتا با نعل وارونه زدن تلاش می‌کنند که نسل نویی هم که وارد این سینما می‌خواهد بشود حتی الامکان به سمت این همه ظرفیت دراماتیک و تصویری که در ایران وجود دارد نروند.

غربزده‌های ما حتی حاضر نیستند مثل غرب عمل بکنند

- در ایران متاسفانه غربزده‌های ما حتی حاضر نیستند مثل غرب عمل بکنند و یک الگوی درست سینما را که در آنجا در  پارادایم خودشان شکل گرفته؛ تحلیل کنند و به همین خاطر شما می‌بینید که هر کسی هم بخواهد یک انتقاد اساسی بکند حتی اگر اولیور استون باشد بلافاصله رمی می‌شود.

- شما می‌دانید اولیور استون آن روزی که در سینما فلسطین تهران، در جمع سینماگران این سوال را مطرح کرد مورد هجوم یکسری از آقایان قرار گرفت که تو سینما نمی‌فهمی! تو داری سیاسی حرف می‌زنی!  به اولیور استون گفتند تو سینما نمی‌فهمی. این مشکلی است که ما الان در سینمای کشور داریم.

- شما می‌بینید خانم دوویکتور در فرانسه، در سوربون کتاب می‌نویسد یک بخش عمده از چند صد صفحه کتابش را اختصاص می‌دهد به تجربه روایت فتح آوینی ولی در ایران جریان روشنفکری، جریان غرب‌زده که خیلی هم ادعایش می‌شود حتی حاضر نیست اعتنا بکند به آوینی، می‌گوید اصلا من آوینی را فیلمساز نمی‌شناسم، او یک تبلیغ‌گر است، او یک عامل پروپاگاندا است.

قاسم سلیمانی‌ها چرا به قاب سینما راه پیدا نمی‌کنند؟

- قاسم سلیمانی نه به عنوان یک ایرانی، نه به عنوان یک مسلمان،‌ نه به عنوان یک مجاهد، فقط به عنوان یک قهرمان دراماتیک آیا قابلیت این را دارد که به سینمای ایران راه پیدا کند یا نه؟

- قاسم سلیمانی یکی است. ده‌ها نفر مشابه او قبل از او بودند. اینها چرا راه پیدا نمی‌کنند به قاب سینمای ایران؟ به خاطر اینکه اتفاقا همان جریانی که دیگران را متهم می‌کند به سلب و سانسور، خودش بزرگترین سانسورچی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    14 15
    چون غربزده های بیسواد و بی خاصیت و "یه مشت ادعا" نمی گذارند.
  • موریس IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    5 5
    متااسفانه بهایی هاویهودی هاسینماروپرازیه مشت عیاش وپاچه ورمالیده پرکردن که فقط دنبال موادوابتذال وپول هستن ونابودش کردن
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    4 13
    چون دشمنان قاسم سلیمانی و صهیونیست های وطنی بر سینما حاکمند من در یکی از فیلم ها دیدم که حتی سرداران سپاه را به سخره گرفته بودند و آنها را تخطيه می کردند. صهیونیست های وطنی قبل از این بر ایران حاکم بودند و بدترین رفتارها را با ایرانی ها می کردند
  • ۱۲۵ IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    0 16
    احسنت آقای جلیلی شما روی یک نکته بسیار بسیار اساسی انگشت گذاشتی . اقای جلیلی لشگر ابو لهب بر خیلی از عرصه ها چنبره زده. بیشتر بگو . این لشگر به کمک مسند نشینان از خدا بی خبر و بنام توسعه فرهنگی و تساهل وتسامح بسیاری از خطوط مقدم را شکستند و به پیشروی ادامه میدهند.
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    6 0
    چون هیچ کس واسه تماشای این چیزا پول نمی ده
  • IR ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    0 5
    به نظر من، گفتن از شهیدسلیمانی ها در سینما، باید خودجوش باشد تا تاثیرگذار باشد. کار سفارشی نمیتواند تاثیر بگذارد. وگرنه میشود حکم مجسمه هایی که از شهید سلیمانی در چند جای کشور ساخته و نصب شد و دیگر جریانش را خودتان میدانید که کاش اصلا انجام نمیشد!! من فکر میکنم به این دلیل کم کار شده که بچه های حزب اللهی دغدغه مند، در حوزه تکنیکال هنر و سواد بصری، کمتر جدی بوده اند و هنوز موفق نشده اند دوشادوش جریان غیرمذهبی پیش بروند. معمولا هنر را بصورت علمی و از پایه دنبال نکرده اند. یکی از دلایلی هم که هنرمند متخصص و حرفه ای دغدغه مند ارزشی کم داریم، ساختار پرورش دانشجو و هنرجوی هنر در کشومان بوده چرا که بیشتر منابع مرجع که زیرساختهای اطلاعاتی و فکری هنرجویان را (از تاریخ هنر گرفته تا...) در فضای آکادمیک و غیرآکادمیک میسازد، نشخوار شده غربی هاست و از همین رو جوانان ما طبق آن دیدگاه و آن نگاه بار می آیند و اساتید هم طبق همین شیوه ها بار آمده اند.و مخاطب هم به همین شیوه پرورش پیدا میکند. همین است که میبینید هنرمندها معمولا کمتر علاقه به پرداختن به موضوعات ارزشی دارند. و معمولا اپوزیسیون سیاسی هم هستند! چون غرب سالهاست از همین طریق، بصورت غیرمستقیم و نامرئی، برای خودش در کشور ما تیم رسانه ای تربیت کرده است. ولی تلاشهای بسیار عالی هم جهت تغییر این ساختار پرورشی و نفوذ در هنر، دارد صورت میگیرد که انشاءالله امیدوار کننده باشد. متاسفانه جنگ امروز جنگ رسانه است ولی این حوزه را کسی آنطور که شایسته است جدی نمیگیرد.
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    0 0
    متاسفانه اکثر به اقطلاح هنرمندان و َسینماگران بی ارزش و واداده در مقابل غربیهاهستند نمی توانند و لیاقتش را ندارند که کار ارزشی بکنند
  • مهدی کرمی IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    2 3
    سلام. ایشان اساسا اعتقاد دارند همین که دوربین سراغ یک موضوع انقلابی برود کافی است و این که نتیجۀ نهایی اثر قابلی دربیاید یا این که موضوع را لوث کند چندان برایشان اهمیتی ندارد. اما وقتی فیلمساز سراغ آن موضوع می رود و مثلا فیلمی بر اساسش می سازد، ممکن است بعد از نمایش فیلم همین آقای جلیلی سوال کند که ما انقلاب کرده ایم تا فیلمساز ما بیاید با پول نظام فیلم ضد ارزش بسازد و مثلا در همان یک قاب شهدا، دانشمندان و مضامین انقلابی را، خواسته یا ناخواسته، مسخره کند؟ نتیجه اش می شود به خاطر سپردن این سوال اولیور استون:«شما چرا از سینما برای روایت انقلاب خودتان استفاده نکرده اید؟» واضح است که این تناقض کوچکی نیست. واضح است که تعداد فیلم های با مضامین انقلابی هرگز کم نبوده و نیست. مسئله این است که اغلب فیلمسازان با پرداخت بد، موضوع را لوث کرده اند. جناب جلیلی در پایان همین مصاحبه، ادعای مجری را مبنی بر این که رویش های نوی انقلاب در سینما نیاز به پرورش وجوه هنری و تکنیکی دارند و بسیاری از آثارشان در این زمینه ها حرف زیادی برای گفتن ندارند، به شدت رد می کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس