افزایش اختلاف‌ها در آمریکا بر سر خروج نظامی از افغانستان

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به اخراج اخیر وزیر دفاع آمریکا گزارش کرد که «دونالد ترامپ» با پاکسازی پنتاگون در صدد است قبل از پایان دوره ریاست‌جمهوری، نظامیان آمریکایی را کاملا از افغانستان خارج کند.

به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزاریشی به اخراج اخیر «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا اشاره کرد و نوشت، اقدام «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در پاکسازی پنتاگون برنامه‌های وی در خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را تسریع می‌بخشد.

مقدمه این گزارش اینگونه آغاز می‌شود که سازگاری و ثبات قدم، صفتی نیست که بسیاری برای توصیف سیاست امنیت ملی ترامپ مورد استفاده قرار دهند اما یک هدف وجود داشته که ترامپ از مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۶ تاکنون آن را همچنان دنبال می‌کند و آن خروج تمامی نظامیان آمریکایی از افغانستان است.

بیشتر بخوانید:

مخالفت فرانسه با خروج آمریکا از افغانستان و عراق

نیویورک‌تایمز سپس ادامه داد، هم‌اکنون که چیزی تا پایان ریاست‌جمهوری ترامپ باقی نمانده است، ترامپ تمام تلاش خود را به کار گرفته تا این هدف را محقق کند.

طبق این گزارش، ترامپ هفته گذشته، «مارک اسپر» وزیر دفاع خود را که بارها از خروج سریع نیروها از افغانستان ابراز بی‌میلی کرده بود، اخراج کرد و «کریستوفر سی میلر» مدیر پیشین مرکز ملی مبارزه با تروریسم را که فاقد تجربه و مهارت کافی برای به تعویق انداختن اقدامات سیاست خارجی ترامپ است، جایگزین وی کرد.

بیشتر بخوانید:

افزایش اختلاف‌ها در آمریکا بر سر خروج نظامی از افغانستان

نیویورک‌تایمز سپس در خصوص تلاش‌های ترامپ برای خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان ادامه داد، قابل توجه است که هفته جاری، «داگلاس مک گریگور» سرهنگ بازنشسته ارتش و یکی از طرفداران پر و پاقرص پایان مداخله آمریکا در افغانستان قرار است بعنوان مشاور ارشد میلر معرفی شود.

از طرف دیگر، ترامپ اخیراً «ویلیام روگر» معاون رئیس تحقیق و سیاست اندیشکده «چارلز کخ» را که مؤسسه‌ای مخالف مداخله نظامی آمریکا در کشورهای دیگر است، بعنوان سفیر جدید آمریکا در افغانستان نامزد کرده است و روگر حتی قبل از آنکه مورد تأیید نهایی سنا قرار بگیرد و بعید است که قبل از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید آمریکا چنین چیزی رخ دهد، همچنان صندلی بزرگی در میز سیاست خارجی ترامپ در اختیار گرفته است.

روگر روز جمعه در مصاحبه‌ای گفت:‌ «رئیس‌جمهور در یافتن افرادی که صادقانه اولویت‌هایش را اجرا کنند، مشکل داشته است. با روی کار آمدن رئیس جدید پنتاگون، رئیس‌جمهور (ترامپ) می‌تواند میراثی را در اینجا مستحکم کند. ترامپ می‌تواند رهبری باشد که به طولانی‌مدت‌ترین جنگ آمریکا پایان می‌دهد».

هفته گذشته، ژنرال «آستین میلر» فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان در یک سفر از قبل برنامه‌ریزی شده به واشنگتن رفت. ترامپ پیش از این گفته بود که قصد دارد تا کریسمس تمامی نظامیان آمریکایی را از افغانستان خارج کند.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز سپس با اشاره به این موارد ادامه داد، ترامپ با اخراج‌ها و انتصاب های اخیر خود به طور مؤثری اکثریت افرادی که مخالف خروج سریع نظامیان‌آمریکایی از افغانستان بوده‌اند را کاهش داده است.

ترامپ با شعار «اول آمریکا» در مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ قصد داشت تا مشارکت نظامی ایالات متحده در کشورهای دیگر را کاهش دهد و علیرغم آنکه در ابتدا از جنگ آمریکا در عراق حمایت کرده بود، در مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۶، مستقیماً «جرج بوش» را به دلیل آغاز جنگ عراق مورد حمله قرار داد و وی را عامل شکست آمریکا در جلوگیری از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ‌دانست.

بعد از آنکه ترامپ در اواخر سال ۲۰۱۸، خروج کامل نظامیان آمریکایی از سوریه را اعلام کرد و به شدت مورد انتقاد قرار گرفت، تصمیم گرفت که چندصد نظامی آمریکایی را در سوریه باقی بگذارد.

طبق این گزارش، ترامپ همچنین به مشاوران خود اعلام کرده بود که قصد دارد تعداد زیادی از ۷۰۰ نظامی آمریکایی در سومالی که اکثر آنها نیروهای عملیات ویژه هستند را کاهش دهد که البته این هدف تاکنون محقق نشده است.

با اینحال، روگر در مصاحبه اخیر خود اعلام کرد که زمانیکه بایدن نیز ریاست‌جمهوری آمریکا را برعهده بگیرد، فشارها به دولت وی برای کاهش نظامیان آمریکایی در کشورهای دیگر ادامه خواهد داشت.

وی در این خصوص گفت: «صرفنظر از کسی که ریاست‌جمهوری (آمریکا) را برعهده می‌گیرد، ما از سیاست‌های خوب حمایت می‌کنیم. خروج از افغانستان سیاست خوبی است».

براساس توافقنامه آمریکا و طالبان، واشنگتن متعهد شده که در صورت تضمین این گروه بر عدم استفاده از خاک افغانستان برای حمله به آمریکا و متحدین این کشور و گفتگو با دولت افغانستان برای رسیدن به یک توافقنامه و همچنین قطع ارتباط با القاعده، تمام سربازان خود را خارج کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • CA ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    0 0
    تسریع می‌بخشد!!!؟ یـــــــــــــا تسریع می‌کند، سرعت می‌بخشد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس