بوش نمایه

۱۲ دسامبر سال ۲۰۰۰ میلادی با حکم دیوان عالی آمریکا «جرج دبلیو بوش» رئیس‌جمهور آمریکا شد. این حکم درنهایت سیاست جدیدی برای آمریکا در آغاز هزاره سوم میلادی رقم زد که بوی خون می‌داد!

به گزارش مشرق، خاندان بوش که اصالت انگلیسی و آلمانی دارد، موفق‌ترین خاندان سیاسی آمریکا لقب گرفته است. نسل‌های پی‌درپی این خاندان در آمریکا تاجران و بانکداران ثروتمند بوده‌اند و ۲ رئیس‌جمهور، ۲ سناتور، ۲ فرماندار و تعداد زیادی مدیران ارشد دولتی و کارآفرینان صنعتی داشته‌اند. نظریه‌های منفی زیادی درباره این خاندان وجود دارد و مشهورتر از همه مشارکت موثر این خاندان در ائتلاف مالی و نظامی حاکم بر آمریکاست.

این ائتلاف، جنگ را معادل «پول» می‌بیند و عاشق سیاست‌های جنگی و درگیری‌های نظامی است؛ هر وقت جنگ می‌شود، اسلحه و تجهیزات نظامی می‌فروشد و سودهای کلان و آن‌چنانی به‌جیب می‌زند. معلوم است در همه‌جا حتی رسانه‌ها و مراکز قدرت آمریکا نفوذ دارد و کارش را پیش می‌برد. آمریکا به تنهایی حدود ۴۰ درصد بودجه نظامی کل جهان را هزینه می‌کند و در این کشور معروف است که صنایع نظامی بزرگ و پیمانکاران اصلی ارتش، به‌قدری در ساختار دولت تنیده‌اند و به قدری منافع مشترک با سیاستمداران دارند که این شرکت‌ها اصلا خود دولت‌اند! برای همین است که جنگ‌طلبی سیاست خارجی آمریکا شده است.

سال ۲۰۰۰ نیز کار انتخابات آمریکا به آن‌جا رسید که خاندان بوش، پسر دردانه‌اش را فرستاده بود که رئیس‌جمهور شود و یک قدرت درست‌ و ‌حسابی نصیب بوش‌ها شود که آخرش شد. البته نه به این سادگی‌ها!

مناظره «جرج دبلیو بوش» و «اَل گور» در انتخابات سال ۲۰۰۰ آمریکا

دیوان عالی آمریکا پرید وسط ماجرا!

 ماجرای انتخابات سال ۲۰۰۰ آمریکا این بود که رقیب بوش یعنی «اَل گور» در کل آمریکا تعداد آرای مردمی بیش‌تر ولی آرای الکترال کم‌تری داشت. در فلوریدا وقتی معلوم شد جرج دبلیو بوش فقط با حدود ۳۰۰ رأی بیش‌تر آرای الکترال را مال خود کرده «اَل گور» خواهان بازشماری دستی آراء شد. با حکم دیوان عالی ایالت فلوریدا بازشماری دستی در جریان بود و مدام هم معلوم می‌شد رأی‌گیری و شمارش ماشینی آراء مشکلات فنی داشته و انبوهی از شکایت‌های خصوصی برای بازشماری آراء نیز از راه می‌رسید تا این‌که دیوان عالی آمریکا پرید وسط ماجرا و حکم داد که بازشماری دستی آراء غیرقانونی است و تمام.

بوش پسر رئیس‌جمهور شد. هنوز هم خیلی‌ها گمان می‌کنند اگر آراء فلوریدا به درستی و به صورت دستی شمارش می‌شد، «اَل گور» بیش‌تر رأی می‌آورد و آمریکا و جهان مسیر دیگری می‌رفت. هر چه بود تأثیر خاندان قدرتمند بوش را نباید نادیده گرفت!

تابوت‌هایی که برای سود بیشتر شرکت‌های صنایع نظامی آمریکا پُر می‌شوند

چرا جنگ تمام نمی‌شود؟

جرج دبلیو بوش چه کرد؟ دقیقا همان کاری که خاندانش به آن متهم بود؛ جنگ راه انداخت. ولی این بار معلوم شد ائتلاف مالی و نظامی حاکم بر آمریکا دیگر دنبال جنگ‌های کوچک و موقت نیست. جرج دبلیو بوش، پرونده‌ای باز کرد به نام «جنگ با تروریسم» و خوبی این نوع جنگ برای این ائتلاف این بود که پایان‌ناپذیر بود. گسترده هم بود و حمله به افغانستان و عراق فقط بخشی از این جنگ فراگیر و این سیاست کلان و راهبردی آمریکا محسوب می‌شد. البته این جنگ‌ها نماد این سیاست هم بود که بی‌دلیل نیست که جنگ در افغانستان و عراق تمام نمی‌شود.

پس از جرج دبلیو بوش پایان‌دادن به این جنگ‌ها به وعده‌های انتخاباتی رؤسای‌جمهور بعدی تبدیل شد و این سریال وعده‌های پوک همچنان ادامه دارد.

درباره پشت‌پرده جنگ در آمریکا اسناد، کتاب‌ها و مقالات بسیاری منتشر شده و مستندهای زیادی نیز ساخته شده است؛ از همه معروف‌تر مستند فارنهایت ۹/۱۱ ساخته «مایکل مور» در سال ۲۰۰۴ میلادی

بودجه تریلیون دلاری جنگ!

با سیاستی که جرج دبلیو بوش پایه‌گذاری کرد، آمریکا در حدود ۷۰ کشور جهان درگیر جنگ‌های کوچک و بزرگ و مستقیم و غیرمستقیم شد و با اسم رمز مبارزه با تروریسم، سلطه نظامی‌اش را در جهان گسترش داد. تخمین‌ها بسیار متفاوت است؛ اما بیش از یک میلیون نفر کشته شده‌اند و بنا به گزارش پنتاگون تا سال ۲۰۱۸ بیش از یک تریلیون و ۵۰۰ میلیارد دلار صرف عملیات نظامی شده است. البته این رقم در حد شوخی است! و شاید فقط هزینه مستقیم عملیات نظامی را بیان می‌کند.

در واقع کارشناسان نظامی اصلا چنین رقمی را قبول ندارند و فقط یک نمونه‌اش گزارش مشترک «انستیتو واشینگتن» و «دانشگاه براون» آمریکا است که می‌گوید این کشور تا سال ۲۰۱۹ حدود ۶ تریلیون دلار خرج مبارزه با تروریسم کرده است. تازه فقط آمریکا نیست؛ کشورهای دیگری از جمله بریتانیا نیز در همراهی با آمریکا درگیر جنگ با تروریسم شده‌اند و آن‌ها هم اسلحه و تجهیزات نظامی می‌خواهند دیگر. بوش‌ها به عنوان بخشی از ائتلاف مالی و نظامی حاکم بر آمریکا خیلی خوشحالند و جرج دبلیو بوش هم واقعا پسر دردانه‌ای است برایشان!

جرج دبلیو بوش هرگز قبول نکرد که جنگ افغانستان و عراق فاجعه‌بار بوده است. به جایش معتقد است مردم آمریکا باید بدانند رئیس‌جمهورشان، رئیس‌جمهور جنگ است!

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست

امروز ۲۲ آذر مصادف با ۱۲ دسامبر میلادی و ۲۶ ربیع‌الثانی هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.

 زادروز «عین‌الزمان قطان مروَزی» طبیب و فیلسوف مسلمان در سال ۴۶۵ قمری

ـ رحلت عالم زاهد «آقا نجفی قوچانی» در سال ۱۳۶۳ قمری

ـ زادروز «پیر لاکلو» ادیب و نویسنده برجسته فرانسوی در سال ۱۷۴۱ میلادی

ـ زادروز «گوستاو فلوبر» نویسنده مشهور فرانسوی در سال ۱۸۲۱ میلادی

ـ روز ملی و استقلال کنیا از استعمار انگلستان در سال ۱۹۶۳ میلادی

ـ درگذشت «سید غلامرضا سعیدی» نویسنده، مترجم و متفکر دینی در سال ۱۳۶۷ شمسی  

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس