کد خبر 1142045
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۶
آخرین فرصت کشور برای غلبه بر "بحران جمعیت" با اجرای دقیق طرح "جوانی جمعیت و حمایت از خانواده"

بالاخره طرح "جوانی جمعیت و حمایت از خانواده" بعد از سرگردانی ۹ ساله در صحن علنی به‌ صورت مشروط و طبق اصل ۸۵ قانون اساسی تصویب شد.

به گزارش مشرق، "طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده" در تاریخ ۱۳۹۲/۳/۲۸ با هدف افزایش نرخ باروری به حداقل ۲.۵ فرزند به ازای هر زن با ۵۰ ماده از سوی نمایندگان تهیه و اعلام وصول شد؛ با این حال این طرح به دلایل متعدد در مجلس نهم به سرانجام نرسید و در مجلس دهم با اصلاح و حذف برخی از مواد آن، مجدداً، در دستور بررسی قرار گرفت.

علیرغم تصویب این طرح در کمیسیون فرهنگی مجلس در تاریخ ۱۳۹۸/۷/۲۹ تا پایان دوره دهم این طرح در دستور کار صحن علنی قرار نگرفت و مجلس دهم نیز بدون تصویب طرحی در راستای حمایت از خانواده و تسهیل فرزندآوری به کار خود پایان داد؛ تا اینکه طرح "جمعیت و تعالی خانواده" با اعمال اصلاحاتی و با ۳۷ ماده در تاریخ ۱۳۹۹/۳/۱ در دستور کار مجلس یازدهم قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

«فاجعه‌ای پنهان» که آمار کنکور آن را فاش کرد!

بالاخره طرح "جمعیت و تعالی خانواده" بعد از سرگردانی ۹ ساله در دو دوره گذشته مجلس با تغییر نام به طرح "جوانی جمعیت و حمایت از خانواده" در صحن علنی به‌صورت مشروط و طبق اصل ۸۵ قانون اساسی تصویب شد.

آمارها و کلیدی‌ترین شاخص‌های جمعیتی کشور، دیگر برای شنیده شدن به فریاد درآمده‌اند؛ ایران از لحاظ ساختار سنی جمعیت، دیگر یک کشور «جوان» نیست بلکه در حال پشت سر گذاشتن مرحله میانسالی است و مراحل اولیه سالمندی جمعیت را نیز آغاز کرده است.

به بهانه تصویب طرح مذکور، با دکتر محمدجواد محمودی؛ رئیس کمیته مطالعات جمعیتی شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی که از ابتدا در جریان روند تدوین و تصویب این طرح بوده گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه تقدیم مخاطبان  می‌شود:

سوال: این طرح در ابتدای ورود به مجلس در دو دوره پیش، "جمعیت و تعالی خانواده" نام داشت، دلیل تغییر نام آن به طرح "جوانی جمعیت و حمایت از خانواده" چه بود؟

بله، البته این نام هنوز مصوب نشده و فعلاً در حد پیشنهاد است؛ ما از طرح "جمعیت و تعالی خانواده" بحث­‌های مربوط به طلاق را خارج کردیم تا بر اساس سیاست­‌های کلی خانواده، برای آن لایحه جداگانه‌­ای تنظیم شود، این باعث می­‌شود طرح مذکور تمرکز بیشتری بر روی حفظ جوانی جمعیت داشته باشد؛ همینطور قرار شده است "قانون تسهیل ازدواج جوانان" نیز مورد پیگیری قرار گرفته و اجرایی شود؛ هدف، حفظ ساختار جمعیت است به این معنی که ساختار جمعیت با تعادل بین جمعیت پیر و جوان رشدی موزون داشته باشد؛ نکته مهم بحث ساختار، حفظ نیروی کار است که به حفظ اقتصاد کمک می­‌کند.

سوال: در حال حاضر کشور ما از نظر جمعیت در چه وضعیتی قرار دارد؛ آیا ما در وضعیت بحرانی جمعیت قرار داریم؟

در رابطه با لزوم تصویب این طرح هم اینقدر کافیست که بدانیم، ایران از لحاظ ساختار سنی جمعیت، دیگر یک کشور «جوان» نیست! بلکه در حال پشت سر گذاشتن مرحله میانسالی است و مراحل اولیه سالمندی جمعیت را نیز آغاز کرده است.

اما بر اساس آمارهای حاصل از سرشماری‌های عمومی نفوس و مسکن در کشور، تا قبل از سال ۱۳۷۵ سهم جمعیت گروه‌های سنی زیر ۱۵ سال به بیش از ۴۰ درصد می‌رسید و غلبه‌ جمعیت کودک و نوجوان در کشور کاملاً مشهود بود؛ بین سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۰ جمعیت کشور وارد فاز جوانی شد و گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال بیشترین سهم جمعیت را به خود اختصاص می‌داد؛ از سال ۱۳۹۰ جمعیت کشور وارد فاز میانسالی شده و طبق آخرین سرشماری حدود ۴۱.۶ درصد جمعیت کشور را افراد ۳۰ تا ۵۹ سال تشکیل می‌دهند که حاکی از غلبه‌ گروه سنی میانسالان در جمعیت کشور است.

کاهش جمعیت , سیاست‌های تشویقی برای فرزندآوری , مجلس شورای اسلامی ایران , سقط جنین , غربالگری مادران باردار , طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده ,

سوال: یکی از شاخص‌های مهم جمعیتی، متوسط میزان رشد سالانه جمعیت است، کشور ما در این شاخص در چه شرایطی قرار دارد؟

میزان رشد سالانه جمعیت طبق آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵ به حدود ۱.۲۴ درصد رسید؛ روند تغییرات این شاخص حاکی از آن است که نه تنها رقم مذکور حاصل یک روند بلندمدت کاهشی در دهه‌های اخیر است بلکه این روند کاهشی به‌گونه‌ای ادامه یافته که طبق آخرین آمار سال ۱۳۹۸ با احتساب مابه‌التفاوت رقم ۱۴.۴ در هزار برای نرخ موالید و ۵.۵ در هزار برای نرخ فوت در کشور (یعنی حدود ۱۴ ولادت و ۶ فوت به ازای هر هزار نفر جمعیت)، میزان رشد طبیعی جمعیت به رقم ۰.۸۹ درصد رسیده و لذا به پایین‌تر از یک درصد کاهش یافته است.

برای سال ۱۳۹۹ نیز با توجه به کاهش حدود ۴۰ هزار ولادت در شش‌ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال قبل، پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد جمعیت امسال حتی از ۰.۸ درصد نیز کمتر شود؛ همچنین شاخص بُعد خانوار یا متوسط تعداد افراد در خانوارهای کشور نیز با یک روند بلندمدت کاهشی به سرانه‌ ۳.۳ نفر در هر خانوار در آخرین سرشماری رسیده که از کوچک‌تر شدن مستمر خانواده‌ها در کشور حکایت دارد.

سوال: این موارد در حالی است که طبق قانون برنامه اول توسعه کشور در سال ۱۳۶۷ هدفگذاری شده بود که میزان باروری از ۶.۴ مولود (طبق آمار سرشماری سال ۱۳۶۵) به ۴ نوزاد در سال ۱۳۹۰ برسد اما نه تنها هدف‌گذاری این شاخص دچار انحراف شد، بلکه از خطر قرمز آن یعنی «سطح جانشینی» نیز عبور کرد!

بله! اما باز هم موضوع به اینجا ختم نمی‌شود و دست به دست دادن چند عامل به صورت هم‌زمان در دو سال اخیر، باعث کاهش‌های غافلگیرکننده در آمار سالانه ولادت‌ها شده است! به طوری که پس از کاهش‌های حدوداً ۴۰ هزارتایی در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶، به یک‌باره با ۱۲۰ هزار و سپس ۱۷۰ هزار کاهش آمار ولادت در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ در کشور مواجه شدیم و این میزان کاهش در ولادت، روندی کاملاً غیرقابل توجیه از لحاظ جمعیت‌شناختی تلقی می­‌شود؛ این تحولات باعث شده تا شاخص «میزان باروری کل» (TFR) که از مهم‌ترین شاخص‌های جمعیتی است دچار تغییراتی خارج از سطوح و روندهای نرمال شود.

سوال: "میزان باروری کل" به چه معنی است و این شاخص در حال حاضر چه تغییراتی داشته است؟

این شاخص بیانگر متوسط تعداد فرزندان برای زنان در سن باروری است و تا سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ در اثر عبور موج جمعیتی متولدین اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ از سن ازدواج و فرزندآوری افزایشی نسبی داشته است، اما از آن سال به بعد با روند کاهشی مواجه شد و مجدداً به زیر سطح جانشینی کاهش یافت؛ آخرین آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران حاکی از رسیدن این شاخص به حدود ۱.۷۴ فرزند برای خانواده‌های ایرانی و بنا بر آخرین آمار ثبت احوال کشور نرخ باروری، ۱.۶ فرزند برای کل جمعیت مقیم کشور در سال ۱۳۹۸ محاسبه شده است.

سوال: به موضوع طرح "جوانی جمعیت و حمایت از خانواده" برگردیم؛ در ابتدای گفتگو به این مسئله اشاره کردید که ایران از لحاظ ساختار سنی جمعیت، دیگر یک کشور «جوان» نیست، با این حساب، طرح مذکور قاعدتاً باید بر روی این گزاره تمرکز داشته باشد؟

بله؛ هدف این طرح جلوگیری از کاهش جمعیت و حفظ جوانی جمعیت است که در نهایت به متعادل شدن هرم سنی جمعیت منجر می­‌شود؛ هم­‌زمان با تحولات جمعیتی که به آن اشاره کردیم، سهم جمعیت جوان در کشور نیز دچار تحولاتی جدی شده است؛ در سه سرشماری اخیر در فاصله‌ سال‌های ۱۳۸۵، ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ سهم جمعیت جوان کشور وارد یک روند نزولی شده و از بیشترین میزان خود در سال ۱۳۸۵ با کاهشی حدوداً ۱۰ درصدی به ۲۵.۱ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است.

کاهش جمعیت , سیاست‌های تشویقی برای فرزندآوری , مجلس شورای اسلامی ایران , سقط جنین , غربالگری مادران باردار , طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده ,

"طرح جوانی جمعیت" برخلاف قانون "تسهیل ازدواج جوانان" ضمانت اجرایی دارد

سوال: با توجه به حساسیت بحث جمعیت، برخورد نماینده‌­های مجلس شورای اسلامی با تصویب این طرح چگونه بود؟

البته این طرح موافق و مخالفانی داشت اما هیچ­کدام از نمایندگان مخالف خودِ طرح نبودند، برخی معتقد بودند که به خاطر اهمیت طرح، باید بندهای آن در مجلس مطرح شود تا همه بتوانند بر روی آن نظر بدهند؛ یا کسانی که با آن مخالفت می‌­کردند، معتقد بودند نخست باید زیرساخت­‌های لازم فراهم شود؛ با این حال، همه نمایندگان به ضرورت این طرح واقف بودند؛ بر این اساس،  از ۲۲۵ نماینده، ۱۹۵ نفر به آن رای موافق دادند؛ بنابراین ماهیتاً کسی مخالف این طرح نیست؛ از طرفی، این طرح هم اجماع نخبگانی را کسب کرده و هم کمیسیون­­‌های فرهنگی، اجتماعی و بهداشت بر روی آن توافق کرده­‌اند.

سوال: طرح " جوانی جمعیت و حمایت از خانواده" چه شاخصه‌های مثبتی دارد که آن را از طرح "جمعیت و تعالی خانواده" متمایز می­‌کند؟

باید همه به یک نکته توجه کنیم که این طرح ضمانت اجرایی دارد و این یک ویژگی مثبت است و باید با توجه به امکانات کشور آن را پیش ببریم تا در آینده مثل قانون "تسهیل ازدواج جوانان" به شعار تبدیل نشود، زیرا این قانون از سال ۱۳۸۴ تصویب شده و هنوز به اجرا درنیامده است!

سوال: زمانی که برای اجرای طرح "جوانی جمعیت و حمایت از خانواده" در نظر گرفته شده یک بازه ۵ ساله است، در این رابطه توضیح دهید، آیا مسئله جمعیت به برنامه بلندمدت­‌تری نیاز ندارد؟

این طرح به اصطلاح، اصل هشتاد و پنجی و آزمایشی است، مثل قانون مجازات اسلامی یا قانون خدمات کشوری که در ابتدا آزمایشی بود و در ادامه دائمی شد؛ بر این اساس ۵ سال به طور آزمایشی اجرا می­‌شود و بعد از آن موثر بودن بندهای طرح سنجیده می­‌شود و در صورت نیاز اصلاح شده و در نهایت به یک طرح دائمی تبدیل می‌­شود؛ دلیل چنین برخوردی(اصل ۸۵) از مجلس استثنایی بودن طرح جمعیت است زیرا این طرح طی ۹ سال گذشته در مجلس در رفت و آمد بوده است!

البته افزایش نرخ باروری به این راحتی نیست اما موانعی وجود دارد که می­‌توانیم در طول پنج سال آنها را کاهش داده و زیرساخت­‌هایی را برای آینده فراهم کنیم؛ طرح قبلی(جمعیت و تعالی خانواده) در سال ۱۳۹۱ به مجلس داده شد و برای یک بازه ۱۵ ساله، برای سال سال ۱۴۰۵ هدف­‌گذاری شده بود! حال اگر این طرح وارد قانون بودجه شود از ابتدای سال ۱۴۰۰ وارد فاز اجرایی می­‌شود.

سوال: بررسی طرح در قالب اصل هشتادوپنجم قانون اساسی چه معنی دارد و مزایایی آن چیست؟

این به آن معنی است که طرح وارد کمیسیون مشترک می­‌شود در ادامه باید با کسب دو سوم آراء، بندهای آن به تصویب برسد؛ اصل هشتاد و پنجی شدن طرح به معنی تسهیل شدن روند تصویب آن است زیرا اگر بخواهد همه طرح در صحن اصلی بررسی شود هر بند آن ممکن است موافق و مخالفانی داشته باشد که در این صورت چند ماه زمان می­‌برد.

توجه به امکان وقوع بحران­‌های اقتصادی ­اجتماعی ناشی از تأخیر ورود قانونگذار به این مسئله و به منظور تسریع و تسهیل در تصویب طرح، از ظرفیت اصل هشتادوپنجم قانون اساسی استفاده شده است؛ براساس اصل هشتادوپنجم قانون اساسی، سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست.

مجلس نمی‌­تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیئتی واگذار کند اما در موارد ضروری می­‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتادودوم قانون اساسی به کمیسیون­‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می­‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می­‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.

بررسی طرح در قالب اصل هشتادوپنجم قانون اساسی مزیت­‌هایی را به دنبال دارد: از جمله  تسهیل و تسریع در تصویب، آزاد شدن وقت صحن علنی مجلس برای دیگر طرح­‌های اولویتدار، شناسایی مشکالت اجرایی طرح در زمان اجرای آزمایشی و رفع آن در هنگام دائمی شدن آن، امکان تأمین تخصص بیشتر در بررسی مواد و  کاهش امکان تغییر حداکثری مواد.

سوال: هر جامعه، همان‌گونه که برای سامان دادن منابع طبیعی و مادی خود و استفاده از آن برنامه‌ریزی می‌­کند، برای پرورش جمعیت خود و بهره‌وری بهینه از توان جسمی و روحی آن نیز باید برنامه­‌ای مدون داشته باشد؛ تهیه چنین برنامه‌ای، مستلزم اتخاذ نوعی سیاست جمعیتی است؛ به طور کل این نوع سیاست­‌ها باید چه ویژگی­‌هایی داشته باشند؟

سیاست جمعیتی هر کشور از یک سلسله آرمان‌ها، هدف‌های کیفی و کمی و راهکارهای عملی برای تحقق آن اهداف در محدوده زمانی خاص تشکیل می‌شود؛ تدوین و اجرای سیاست‌های جمعیتی امروزه جزئی از برنامه ملی توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشورها تلقی می‌شود.

 به این دلیل لازم است بین سیاست جمعیتی و برنامه ملی توسعه کشور هماهنگی و هم‌خوانی نزدیکی وجود داشته باشد؛ هدف اصلی سیاست جمعیتی حفظ تعادل پویای ساختار کلی جمعیت به‌منظور ارتقای شرایط زیستی و کیفیت زندگی همه مردم کشور و آماده‌ ساختن آنان برای ایفای نقشی فعال و سازنده در فرایند توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور است.

البته سیاست‌های جمعیتی به سیاست‌های مرتبط با زاد و ولد و باروری محدود نمی‌شود؛ هر سیاستی را که به‌گونه‌ای مستقیم یا غیرمستقیم بر ویژگی‌های کمّی و حتی کیفی جمعیت تأثیر بگذارد، می‌توان سیاست جمعیتی نامید؛ بنابراین، سیاست‌های توزیع جمعیت، سیاست‌های مهاجرتی و حتی خط‌مشی‌هایی که در جهت بهبود کیفیت جمعیت‌هاست، در زمره سیاست‌های جمعیتی دانسته می‌شود.

سوال: جمعیت کشور ما در حال حاضر در واپسین سال­‌های "پنجره جمعیتی" خود قرار دارد و خیل عظیم جمعیت جوان در حال میانسال شدن هستند؛ قبل از اینکه این جمعیت به مرحله سالمندی برسند باید اقدام کرد؛ بر این اساس، با توجه به چالش‌های پیش رو در مورد مسئله جمعیت، مصوبات جمعیتی باید در زمانی کوتاه به اثرگذاری برسد؛ در این رابطه، محتوی طرح "جوانی جمعیت" به چه مواردی توجه کرده است؟

همینطور است؛ چنین رویکردی در طرح لحاظ شده است که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد، پرداختن به عوامل با تأثیرگذاری بالا و عدم ورود به عوامل کم‌اثر، توجه به مطالبه عمومی مردم نسبت به تسهیل شرایط فرزندآوری، رعایت اختصار در عین برخورداری از جامعیت نسبت به اولویت‌های تأثیرگذار، رعایت تناسب بین منابع مالی پیش‌بینی شده و بار مالی مورد نیاز، برخورداری از توان تخصصی همه کمیسیون‌های مرتبط، دارای مقبولیت حداکثری بین نمایندگان، دارای مقبولیت نخبگانی در سطح جامعه، توجه به تأثیرگذاری و افزایش اعتماد بین عموم مردم، برخوردار از قابلیت اجرا (با توجه به محدودیت‌ها و مسائل گوناگون کشور)، غلبه رویکرد ایجابی (تشویقی، تسهیل‌گر و...بر سلبی)، در نظر گرفتن فوریت‌های زمانی در عین آینده‌نگری، رفع کننده موانع افزایش جمعیت که پیش از این در قوانین، مقررات و رویه‌ها وجود داشته است و توجه به ضمانت اجرا برای طرح.

توجه به همه عوامل اثرگذار در کاهش نرخ موالید

سوال: جمعیت یک موضوع چند بُعدی است به این معنی که عوامل مختلفی از جمله فرهنگ، اقتصاد، آموزش و... در کاهش یا افزایش "فرزندآوری" دخیل‌­اند؛ سؤالی که در مورد مفاد این طرح به ذهن می­‌رسد، این است که آیا حمایت‌ها و تسهیلات طرح برای تأثیرگذاری بیشتر، همه ابعاد جمعیت را پوشش می‌­دهد؟ 

تدوین مفاد طرح تا جای ممکن مبتنی بر بررسی‌های کارشناسی بوده است و با توجه به عوامل اثرگذار در کاهش نرخ موالید، طرح "جوانی جمعیت و حمایت از خانواده" درخصوص هر یک از ساحت‌های تاثیرگذار دارای پیشنهادهایی شفاف، کارآمد و اثرگذار است؛ فرهنگ‌سازی و اقدامات ترویجی، آموزشی، پژوهشی و تبلیغی، خدمات حوزه سلامت و بهداشت، تسهیلات بیمه‌ای، تسهیلات آموزشی، تسهیلات استخدامی و اشتغال، تسهیلات معیشتی و رفاهی و پیش بینی بار مالی و ضمانت اجرا از این جمله هستند.

سوال: بی‌تردید مهم­‌ترین عامل مؤثر بر فرزندآوری و نرخ باروری، فرهنگ حاکم بر رفتار افراد جامعه است؛ این مقوله یک بُعد بسیار مهم مسئله جمعیت است؛ در صورتی که فرزندآوری ارزش خود را در میان خانواده­‌ها از دست بدهد، حتی اگر رفاه مالی هم ایجاد شود، نتیجه­‌ای در برنخواهد داشت! طرح در این رابطه به چه موضوعاتی توجه کرده است؟

مهم‌­ترین حوزه فرهنگی، مربوط به رسانه است که کتب، فیلم، سریال، موسیقی و ... را شامل می‌شود؛ در این رابطه باید نمایش هرگونه محتوای مغایر با سیاست‌های جمعیتی و  کارکردهای مثبت فرزندآوری ممنوع شود؛ از طرفی، باید درصدی از فیلم و سریال‌ها به آثاری که مضمون اصلی آنها ارزشمندی خانواده خصوصاً خانواده‌های پرجمعیت و فرزندآوری اختصاص پیدا کند.

درمورد اقدامات آموزشی درنظر گرفته شده در طرح نیز می­‌توان گفت، با توجه به اینکه محور این بُعد آموزش و پرورش و آموزش عالی است؛ در این بخش­‌ها نیز باید محتوای مغایر با سیاست‌های جمعیتی حذف و محتوای مناسب با ازدواج و افزایش فرزندآوری تدوین شود؛ از طرفی در این راستا، اصلاح کتب درسی و آموزش کادر آموزشی نیز ضرورت دارد.

عامل دیگری که بر فرهنگ جامعه اثر می‌گذارد، تبلیغات و آگهی‌های بازرگانی و محیطی است؛ در این رابطه، بایستی نمایش خانواده دو فرزند و کمتر در تبلیغات بازرگانی ممنوع شود و مثلاً مشوق­‌هایی به تبلیغاتی که به نمایش خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر می‌پردازند تعلق گیرد و ...

سوال: محور مهم دیگر، حوزه خدمات بهداشت و سلامت است، پیشنهادات و تسهیلات طرح در این باره چیست؟

اصلاح متون آموزشی و کادر ارائه دهنده خدمت در شبکه بهداشت و درمان در راستای افزایش فرزندآوری، افزایش مراکز درمان ناباروری، زایشگاهی و دانشجویان متخصص درمان ناباروری، راه‌اندازی سامانه جامع ارائه خدمت مشاوره­ای از راه دور برای مادران باردار و دارای فرزند، ارائه بسته تغذیه‌­ای و بهداشتی­‌درمانی به مادران باردار و دارای فرزند زیر پنج سال نیازمند، مقابله با سقط غیرقانونی جنین، توقف عقیم‌­سازی به‌­استثنای مواردی که برای مادر خطر جانی دارد و توقف ارائه رایگان و بدون مجوزهای پزشکی اقالم تنظیم خانواده در شبکه بهداشت، مواردی هستند که در بخش ناباروری در نظر گرفته­ شده‌­اند.

در حوزه بیمه هم می­‌توان به بیمه زوجین نابارور و بیمه درمانی زنان باردار و کودکان فاقد بیمه اشاره کرد؛ تسهیلات و خدمات در نظرگرفته شده در حوزه سیستم آموزش هم بخش دیگری از این طرح است؛ تسهیل در تحصیل مادران باردار و دارای فرزند، افزایش مرخصی تحصیلی، فراهم شدن امکان انتقال دانشجویی و امکان گذران واحدهای درسی به صورت مجازی و تخفیف شهریه دانشجویان دختر دارای فرزند از جمله این تسهیلات هستند.  

افزایش مرخصی مادران باردار شاغل به ۹ ماه و اعطای مرخصی پدرانه به مدت دو هفته، ممنوعیت اجبار به کار در شیفت شب برای مادران باردار و دارای فرزند شیرخوار، فراهم کردن امکان دورکاری، کار منعطف برای زنان شاغل دارای فرزند و اصلاح نظام افزایش حقوق سالیانه شاغلان دولتی و غیردولتی مبتنی بر تأهل و داشتن فرزند نیز تسهیلات بخش استخدام و اشتغال هستند.

تسهیلات معیشتی و رفاهی، موضوع دیگری است که از نگاه طرح "جوانی جمعیت و حمایت از خانواده" دور نمانده است؛ اعطای وام تولد فرزند، افزایش وام خرید و جعاله مسکن، افزایش یارانه خانواده­‌های دارای چندفرزند فاقد شغل، اصلاح نحوه پرداخت مالیات بر حقوق با توجه به تأهل و تولد فرزند، تأسیس صندوق سرمایه­‌گذاری آینده فرزندان و اعطای کارت مادرانه جهت تخفیف­‌های خدماتی­‌رفاهی از جمله این تسهیلات هستند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس