سیاست های کلی آمریکا با آمدن بایدن تغییر نمی کند

کارشناسان بین المللی در خصوص روند حرکت سیاست خارجی آمریکا در صورت قطعی شدن پیروزی «بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، عنوان داشتند که نباید منتظر تغییرات بنیادین در دولت وی بود.

به گزارش مشرق، روند انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا بعد از اعلام پیروزی «جو بایدن» از سوی رسانه‌های این کشور وارد فضای جدیدی شد؛ از یک سو تیم حقوقی «دونالد ترامپ» به دنبال شکایت از «جو بایدن» به اتهام تقلب در انتخابات است و از سوی دیگر از شب گذشته شهرها و ایالت‌های مختلف آمریکا صحنه تقابل جدی تر طرفداران و مخالفان بایدن و ترامپ با یکدیگر هستند.

بیشتر بخوانید:

بایدن گفته بود فشارهای قوی‌تری را به ایران وارد می‌کنم

در همین رابطه «رودی جولیانی» وکیل حقوقی ترامپ که پیگیر دعاوی‌های حقوقی او در انتخابات اخیر است بار دیگر و به دنبال پیروز معرفی شدن جو بایدن، با اشاره به طرح شکایت‌های متعدد علیه بایدن گفت: «پرونده‌های دادخواهی‌فراوانی را مطرح خواهیم کرد، این مساله به پنسیلوانیا محدود نمی‌شود. موارد کوچک و بزرگی هست اما در نهایت این پرونده قطوری خواهد شد».

از سوی دیگر واشنگتن پست مدعی است به فایل صوتی دست یافته که در آن، «بیل استپین» مدیر کارزار انتخاباتی جمهوریخواهان، خطاب به هواداران دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، می‌گوید: آماده حضور در تظاهرات‌ها و تجمعاتی باشید که در سراسر کشور تدارک می‌بینیم.

بیشتر بخوانید:

پیروزی بایدن چگونه بر سیاست‌های نفتی آمریکا اثرمی‌گذارد؟

وی می‌افزاید: آماده باشید. شاید به کمک شما در ایالات محل سکونتتان نیاز داشته باشیم تا از بابت اینکه صدای اعتراض رئیس‌جمهور شنیده می‌شود؛ اطمینان حاصل کنیم. تجمعات در حمایت از ترامپ یکی از آن چیزهایی است که شما را به انجام آن در سراسر آمریکا تشویق می‌کنیم. ترامپ برای ادامه نبرد آماده است.

بیشتر بخوانید:

دموکراسی دروغین و سایه تقلب بر انتخابات آمریکا

پروفسور بی من: در خصوص کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بایدن به این نکته اشاره کرد که روابط اقتصادی میان حاکمان این کشورها با شخص ترامپ دلیل هر نوع توافق و تحولی است که در منطقه شاهد آن هستیم. در صورت پیروزی بایدن این روابط قطع شده و فعالیت‌های هسته‌ای در منطقه خلیج فارس نیز محدود می‌شود

در همین رابطه امروز یکشنبه و در پی اعلام پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، طرفداران «دونالد ترامپ» با گروهی از معترضین مخالف که در لنسینگ میشیگان تجمع کرده و خواستار پذیرش شکست توسط ترامپ و طرفدارانش شده بودند، به شدت درگیر شدند.

شب گذشته نیز طرفداران خشمگین ترامپ در ایالت‌های آریزونا و جورجیا به نشانه اعتراض به اعلام پیروزی بایدن پیش از پایان یافتن روند شمارش تمام آرا و اعلام نتایج رسمی، به خیابان‌ها ریختند.

بنابر گزارشها، بسیاری از طرفداران خشمگین ترامپ به همراه خود سلاح‌های گرم داشتند.

اما در خصوص اینکه وضعیت آمریکا و به ویژه سیاست خارجی این کشور در صورت قطعی شدن پیروزی بایدن به چه صورت خواهد بود با تعدادی از کارشناسان مطرح بین المللی به گفتگو نشستیم که ماحصل این گفتگو به شرح زیر است:

پروفسور «ویلیام بی من» استاد و رئیس گروه مردم شناسی دانشگاه مینه سوتا:

رئیس جمهور آمریکا مدیر سیاست خارجی این کشور است بنابراین می‌توان گفت که در صورت قطعی شدن پیروزی بایدن در انتخابات، کاملاً محتمل است که آمریکا روابط خود با کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی را مورد بازبینی قرار دهد.

سنا و مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه‌ای را در محکومیت حملات عربستان به یمن صادر کرده بودند اما ترامپ به عنوان رئیس جمهور این قطعنامه را وتو کرد و در کنگره حمایت کافی برای شکستن این وتو وجود نداشت. اگر بایدن رئیس جمهور شود و چنین قطعنامه‌ای صادر شود او آن را وتو نمی‌کند. همانند دیگر کشورهای خلیج فارس روابط اقتصادی میان بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی با دونالد ترامپ یک فاکتور اساسی در روابط آمریکا و عربستان محسوب می‌شود اما اگر بایدن رئیس جمهور شود این وضعیت تغییر می‌کند.

در خصوص کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بایدن به این نکته اشاره کرد که روابط اقتصادی میان حاکمان این کشورها با شخص ترامپ دلیل هر نوع توافق و تحولی است که در منطقه شاهد آن هستیم. در صورت پیروزی بایدن این روابط قطع شده و فعالیت‌های هسته‌ای در منطقه خلیج فارس نیز محدود می‌شود. من همچنین معتقدم که پیروزی بایدن در انتخابات منجر به کاهش سطح تنش‌ها در خلیج فارس می‌شود.

پروفسور «ریچارد فالک» استاد بازنشسته دانشگاه پرینستون آمریکا:

اگر بایدن به کاخ سفید راه یابد، سیاست خارجی ایالات‌متحده تغییر ملموسی نخواهد داشت، حداقل در آغاز امر چنین خواهد بود. اگر بایدن انتخاب شود و یک انتقال سیاسی مسالمت‌آمیز توسط ترامپ انجام شود، در این صورت، احتمالاً در کوتاه‌مدت سیاست خارجی ایالات‌متحده در خاورمیانه تعدیل خواهد شد؛ اما تغییر اساسی نمی‌کند.

پروفسور «فرانک فن هیپل» استاد دانشگاه پرینستون:

من انتظار دارم در صورتی که بایدن پیروز انتخابات شود او آمریکا را دوباره به برجام بازگرداند. با این حال، سیاست آمریکا در مورد خاورمیانه همچنان به سمت و سوهای متفاوتی کشیده خواهد شد.

پروفسور «دانیل سرور» مشاور اسبق وزارت خارجه آمریکا:

در صورت قطعی شدن پیروزی بایدن تجدید نظر در روابط آمریکا با اعراب قطعاً در دستور کار خواهد بود. البته بایدن در خصوص موضوع حقوق بشر در برابر عربستان سخت گیر خواهد بود اما با این وجود تردید دارم که بگویم وی در مورد نقض حقوق بشر در آمریکا نیز سخت گیری خواهد داشت.

پروفسور «نورشین آتش اوغلو گونِی»، عضو هیئت سیاست‌گذاری ریاست جمهوری ترکیه:

سیاست‌های اصولی و بنیادی آمریکا دچار تغییر نخواهد شد. هم در دوران جنگ سرد و هم بعد از جنگ سرد، اولویت‌های راهبردی آمریکا دستخوش تغییر نشده است. فقط در شیوه بیان و زبان سیاسی آمریکا تغییراتی ایجاد خواهد شد.

پروفسور ریچارد فالک استاد بازنشسته دانشگاه پرینستون آمریکا: اگر بایدن به کاخ سفید راه یابد، سیاست خارجی ایالات‌متحده تغییر ملموسی نخواهد داشت پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما جنوبی:

خطوط سیاست خارجی ایالات متحده در صورت ریاست جمهوری جو بایدن تغییر محسوسی نخواهد کرد. روابط اروپا و آمریکا به احتمال زیاد بهبود می‌یابد و چرخش به سمت حرفه‌ای شدن در دوران بایدن اتفاق می‌افتد.

جنگ داخلی و ناآرامی‌های پساانتخاباتی

پروفسور بی من:

این حقیقت دارد که گروه‌هایی با تمام قوا از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، حمایت می‌کنند. این گروه‌ها مسلح هستند و وجود سلاح گرم در دستان آنها بر اساس متمم دوم قانون اساسی آمریکا که به شهروندان اجازه مالکیت و استفاده از اسلحه را می‌دهد بدون اشکال است. ما نه می‌دانیم که چه تعداد از این گروه‌های مسلح در آمریکا وجود دارد و نه اینکه چه تعدادی عضو این گروه‌ها هستند. آنچه می‌دانیم این است که برخی از اعضای این گروه‌ها اعلام کرده‌اند اگر ترامپ مجدداً به عنوان رئیس جمهور انتخاب نشود اسلحه به دست گرفته و به میدان می آیند. در این میان این هراس نیز وجود دارد که اگر ترامپ در انتخابات ماه نوامبر شکست بخورد نتیجه را نپذیرفته و حاضر به ترک کاخ سفید نشود.

پروفسور ریچارد فالک:

احتمال بحران بزرگ فلج‌کننده و درگیری‌های جدی داخلی را نمی‌توان از نظر دور داشت. تردیدی نیست که واقعیت‌های داخلی ایالات‌متحده در این مرحله کاملاً ترسناک است و یک انتخابات مورد اختلاف می‌تواند مانند جرقه‌ای باشد که کشور را شعله‌ور کند. پیش‌بینی اینکه این خشونت‌ها چه شکلی به خود می‌گیرد و اینکه آیا ترامپ در رابطه با به چالش کشیده شدن خود با آرای الکترالی که او را از قدرت کنار زده، آشوب ایجاد می‌کند یا حداقل در شعله‌های آن می‌دمد، دشوار است.

اگر چنین موضوعی اتفاق بیفتد، خشونت گسترده جناح راست می‌تواند با اقدامات مختلفی همراه شود تا رفتار غیرقانونی برخاسته از وحشت داخلی را تحت کنترل درآورد. بدون شک این موضوع با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی جناح چپ قدرت همراه خواهد بود که می‌تواند طیفی از اعتراضات مسالمت‌آمیز تا اقدامات رادیکال‌تر را در کل کشور در برگیرد. آینده دموکراسی ایالات‌متحده، هرگز یا حداقل از زمان جنگ داخلی آمریکا در اوایل دهه ۱۸۶۰ این چنین در معرض خطر نبوده است.

«نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما جنوبی: نمی‌توانیم احتمال ناآرامی و خشونت پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را نادیده بگیریم. جامعه آمریکا به شدت مسلح است و فروش اسلحه در هفته‌های اخیر سر به فلک کشیده است

پروفسور «شیرین هانتر» عضو شورای روابط خارجی آمریکا و استاد دانشگاه جورج تاون:

امسال احتمال وقوع اعتراضات گسترده و بروز خشونت بیش از سال‌های گذشته است که این امر نیز نشان دهنده شکاف گسترده اقتصادی، فرهنگی و نژادی در جامعه آمریکا است. بنابراین، به احتمال زیاد رأی دهندگان دموکرات و جمهوریخواه در صورت شکست نامزدشان، به نتیجه انتخابات اعتراض خواهند کرد. دولت‌های فدرال و ایالتی خود را برای رویارویی با چنین موارد غیر مترقبه ای آماده کرده‌اند. گارد ملی در حال آماده سازی برای مواجهه با همه موارد احتمالی است.

پروفسور نادر انتصار:

نمی‌توانیم احتمال ناآرامی و خشونت پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را نادیده بگیریم. جامعه آمریکا به شدت مسلح است و فروش اسلحه در هفته‌های اخیر سر به فلک کشیده است. چندین گروه مسلح افراطی وجود دارند که از طرفداران سرسخت ترامپ هستند و احتمال دارد اگر او در انتخابات برنده نشود، آنها به طور آشکارا در کشور خرابی‌هایی به وجود بیاورند. در گذشته، ترامپ این گروه‌ها را تحریک کرده است و آنها در چندین شهر ایالات متحده به فعالیت‌های مخرب پرداخته‌اند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس