دادگاهی در آمریکا ایران را به پرداخت ۱.۴۶ میلیارد دلار محکوم کرد - کراپ‌شده

کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است استراتژی ثابت آمریکا متقابلا استراتژی ثابت ایران را به همراه دارد و تاکتیک‌های متغیر آن‌ها تاکتیک‌های متغیر ما را.

به گزارش مشرق، محمدعلی بصیری، در خصوص استراتژی یکسان دو حزب آمریکا در قبال ایران اظهارداشت: ساختار کلان آمریکا که متشکل از دو حزب است، در قبال ایران در طول ۴۰ سال گذشته، استراتژی مهار، کنترل و سقوط نظام ایران را دنبال می‌کند و هیچ تفاوتی برای این دو حزب ندارد.

بیشتر بخوانید:

دموکرات‌های مهربان!

وی ادامه داد: در دهه اول در دوره جنگ حرکت آن‌ها همین بود و بعد از جنگ هم در تحریم‌های هوشمند فشار حداکثری و بحران هسته‌ای تا الان هم این وضعیت ادامه داشته است.

بیشتر بخوانید:

لاوروف: سیاست بایدن در تعامل با ایران مانند اوباما است

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: آمریکایی‌ها در بلند مدت دنبال ساقط کردن نظام و تغییر هستند و در کوتاه مدت و میان مدت دنبال این هستند که ایران را به مرزهای خودش محدود کنند و تحت کنترل درآورند تا مزاحمتی برای آن‌ها و رژیم‌های وابسته به آن‌ها درمنطقه، ایجاد نکند.

بصیری با بیان این که این استراتژی هم برای آقای ترامپ هست و هم برای آقای بایدن، ابراز داشت: این‌ها فقط در تاکتیک و ابزارهای اجرایی با همدیگر فرق دارند. آقای ترامپ با سرعت بیشتر و فشار شفاف و مستقیم‌تر این استراتژی محدود سازی را دنبال کرده و آقای بایدن با ابزارهای تدریجی و هوشمند این موضوع را دنبال کرده است.

کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به صحبت‌های بایدن گفت: همانطور که اعلام کرد من تاکتیک‌های ترامپ را در فشار حداکثری ناموفق می‌دانم، چون ایران مهار نشده و پای میز مذاکره نیامده و توان هسته‌ای خود را مجدداً بازسازی می‌کند. من اگر بیایم با روش تحریم‌های هوشمند می‌توانم ایران را بیشتر مهار کنم و تاثیر آن را کم کنم.

وی تاکید کرد: بنابراین هر دو استراتژی را یکسان دنبال می‌کند، ولی تاکتیک‌های آن‌ها متفاوت است.

استاد دانشگاه اصفهان اظهار کرد: متقابلاً ایران در راهبردهای کلان، استراتژی مقابله با آمریکا را دارد و عدم پذیرش سلطه او و عدم باج دادن و ندادن امتیاز اساسی به آمریکا، برای رابطه است.

وی اضافه کرد: بیشتر ایران دنبال این است که با دولت‌ها روابط متقابل و برابر برقرار کند و آمریکایی‌ها این را نمی‌خواهند آمریکایی‌ها می‌خواهند دومرتبه اگر با ایران رابطه برقرار می‌کنند رابطه سلطه و زیر سلطه باشد.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: ۱۲ شرطی که پمپئو اعلام کرده یا شروطی که به صورت چهارگانه تحت عناوین مهار اتمی ایران، مهار قدرت موشکی ایران، مسائل حقوق بشر و حمایت ایران از جنبش‌های آزادی‌بخش در واقع به نوعی بازگرداندن ایران به سال ۵۷ و تحت کنترل و نظارت آمریکا قرار دادن است.

بصیری یاد آور شد: رهبری نیز به این موضوع اشاره کردند که استراتژی ما در قبال آمریکا عوض نشده و بحث مقاومت است و بحث این است که اساساً اگر استراتژی آن‌ها نسبت به ایران تغییر کند ما هم استراتژی خودمان را تغییر میدهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: استراتژی ثابت آمریکا متقابلا استراتژی ثابت ایران را به همراه دارد و تاکتیک‌های متغیر آن‌ها تاکتیک‌های متغیر ما را. کما اینکه ما در برجام با آن‌ها تاکتیکی توافق رسیدیم و بعد آن‌ها برجام را بهم زدند. ایران همان روند برای تقابل آمریکا دنبال می‌شود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس