سال ۲۰۲۰ نمایه

شماری از شخصیت‌های علمی و سیاسی حوزه بین‌الملل به بررسی مهمترین تحولات سال میلادی گذشته پرداختند که از میان آنها می‌توان به کرونا، پوپولیسم، انتخابات آمریکا و شهادت سردار سلیمانی اشاره کرد.

به گزارش مشرق، در حالی که بسیاری بر این باورند که سال ۲۰۲۰ سالی پر از وقایع مهم و تأثیرگذار در بسیاری از جنبه های زندگی بشر بوده است؛ برخی دیگر نیز این سال را بدترین سالی می دانند که  شما هرگز تمایلی به مرور دوباره آن نخواهید داشت. اتفاقات بسیاری از جمله ظهور ویروس کرونا و تبعات مرتبط با آن مانند مرگ هزاران نفر در روز، قرنطینه، بیکاری، ترور سردارسلیمانی، مرگ جورج فلوید، آتش سوزی جنگل ها و توفان ها، انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده و اعتراضات پس از آن، در این سال رخ داد که هیچ کس آنها را فراموش نخواهد کرد.

در این راستا، خبرنگاران مهر گفتگوهایی را با برخی از سیاستمداران و چهره های برجسته بین المللی انجام داده اند تا نظر آنها را در مورد مهمترین رویداد جهانی در سال ۲۰۲۰ جویا شوند.

همه‌گیری کرونا یکی از مهمترین رویدادهای سال بود که پیامدهای ژئوپلیتیک به همراه داشت

«فرانسوا نیکولاد» سفیر سابق فرانسه در تهران در رابطه با مهمترین اتفاق سال گذشته میلادی گفت: مهمترین رویداد سال ۲۰۲۰ بدون شک شیوع بیماری همه گیر ویروس کرونا بوده است، بیماری که برای شیوه زندگی و حتی تمدن ما چالش برانگیز بود و برای مردم جهان رنج و عذاب به همراه آورد. همچنین همه گیری این بیماری با پیامدهای ژئوپلیتیک مواجه بوده است.

«فاروق لوغ اوغلو» معاون حزب جمهوری خلق ترکیه در این رابطه اظهار داشت: مهمترین اتفاق سال گذشته همه گیری پوپولیسم بود. پوپولیسم به طور موقت، باعث تنزل علم و دانش در دنیا شد. پوپولیسم باعث تضعیف تلاش های ملی و بین المللی برای مقابله با ویروس کرونا، تغییرات آب و هوایی و درگیری های موجود در منطقه شد.

پروفسور «فرانک فن هیپل» از مقامات سابق کاخ سفید و استاد روابط بین الملل دانشگاه پرینستون، شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را یکی از مهمترین رویدادهای سال گذشته دانست و گفت: به نظر من مهمترین اتفاق سال گذشته  نجات دموکراسی در آمریکا و جلوگیری از ساقط شدن آن توسط ترامپ، هوادارانش و افرادی بود که بیشتر آنها احمق و به اندازه ترامپ فاسد بودند.

سال گذشته، سال شکست ترامپ و اتفاقات مرتبط با وی از جمله تظاهرات ضد نژادپرستی در آمریکا، ظهور جنگ سرد بین چین و آمریکا و شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی بودوی افزود: البته این ماجرا به پایان نرسیده و چند روز دیگر به پایان ریاست جمهوری ترامپ باقی مانده است. امیدوارم در روزهای بعد از خروج وی از کاخ سفید، بتوانیم آسیب هایی را که وی به ایران وارد کرده است اصلاح کنیم.

«مهمت اوگوتچو» رئیس باشگاه انرژی لندن و مشاور نخست وزیر سابق ترکیه نیز با بیان اینکه این سال سخت هرگز فراموش نخواهد شد، گفت: در طی سال گذشته، اتفاقات بیشماری رخ داده است. اما اگر فقط قرار باشد یکی از این اتفاقات را انتخاب کنم آن همه گیری ویروس کرونا است که تقریبا همه لحظات زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است. البته سال گذشته، سال ترامپ و اتفاقات مرتبط با وی از جمله تظاهرات ضد نژادپرستی در آمریکا، ظهور جنگ سرد بین چین و آمریکا و ترور سردار قاسم سلیمانی نیز بوده است.

وی افزود: این موضوع که کرونا بزرگترین رویداد سال گذشته بوده است واقعا نیازی به توضیح ندارد. این ویروس با تقریباً ۸۰ میلیون مورد تأیید شده در ۱۹۰ کشور و بیش از ۱.۸ میلیون مرگ در حال پیشروی است. دولت ها مجبور شدند برای کاهش سرعت انتشار ویروس، رفت و آمد عمومی را به حداقل برسانند و بسیاری از مشاغل و اماکن را تعطیل کنند که این امر، تأثیر مخربی بر اقتصاد جهانی نیز داشته است. بر اساس گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، خسارات وارد شده به اقتصادهای بزرگ جهان چهار برابر بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۹  بوده است.

اوگوتچو در ادامه گفت: طبق گزارش های سازمان ملل متحد، به دلیل تأثیر این ویروس ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۰، نزدیک به ۲۶۵ میلیون نفر با خطر گرسنگی روبرو شوند.

وی همچنین اظهار داشت که از بین تمام صنایعی که از این ویروس و تاثیرات آن آسیب دید؛ هیچ صنعتی مانند صنعت گردشگری از کار نیفتاد.

پروفسور «شیرین هانتر» عضو شورای روابط خارجی آمریکا و استاد دانشگاه جورج تاون نیز در این رابطه گفت: مهمترین رویداد سال ۲۰۲۰، گسترش سریع کرونا در سطح جهان، از جمله در ایالات متحده و اروپا بود. شیوع این ویروس جدید اختلالات گسترده ای را در تمام کشورها به ویژه در فعالیت های اقتصادی ایجاد کرد. این ویروس بر روشهای ارتباطی و آموزشی و همچنین شیوه های کاری نیز تاثیرگذار بود. در بسیاری از زمینه ها، ارتباطات و تعاملات مجازی جایگزین ارتباطات حضوری شد. این شیوه های مجازی برای انجام کارها، حتی به دیپلماسی و امور بین الملل نیز تعمیم یافت. پس از پایان پاندمی، بسیاری از این اقدامات جدید ممکن است به خوبی ادامه یابد. به هر ترتیب، زندگی پس از کرونا احتمالاً تفاوت زیادی با زندگی در دوره قبل از آن خواهد داشت.

وی افزود: کشف واکسن کرونا مطمئنا یکی دیگر از تحولات مهم در آخرین ماه سال ۲۰۲۰ بود. احتمال بازگشت زندگی به روال عادی به این امر بستگی دارد که واکسن در جلوگیری از افزایش موج شیوع همه گیری تا چه میزان موفق باشد. به طور خلاصه، اینطور می توان گفت که همه گیری ناشی از ویروس کرونا و ارتباطات مرتبط با آن در سال گذشته بر زندگی ما حاکم بوده است.

هانتر در ادامه با اشاره به شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: یکی دیگر ازاتفاقات تقریبا مهم سال گذشته، شکست ترامپ در انتخابات بوده است. در زمان ریاست جمهوری بایدن، بسیاری از جنبه های سیاست آمریکا احتمالاً دستخوش تغییرات اساسی خواهد شد. این تغییرات می تواند پیامدهای قابل توجهی در سیاست بین الملل نیز داشته باشد و بسیاری از اتفاقات در منطقه، از جمله در خاورمیانه را تحت تأثیر قرار دهد. بسته به ماهیت این تغییرات، ایران نیز می تواند تحت تأثیر مثبت یا منفی آن قرار یگیرد.

پروفسور «ریچارد فالک» استاد بازنشسته دانشگاه پرینستون آمریکا و گزارشگر سابق سازمان ملل، سال ۲۰۲۰ را سالی عجیب و فراموش نشدنی خواند و از شکست دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا، اقدام تروریستی وی در سوم  ژانویه  که منجر به شهادت سردار قاسم سلیمانی شد، نقض مقررات خودمختاری و وضع حکومت نظامی در کشمیر و همه گیری ویروس کرونا به عنوان وقایع مهم سال گدشته نام برد.

قتل جرج فلوید سیاه پوست ماهیت نژادپرستانه دولت واشنگتن را افشا کرد حال آنکه اصرار بر حفظ تحریم ها به رغم شیوع کرونا، شرم آور بود

فالک با اشاره به تاثیرات مخرب ویروس کرونا بر زندگی انسانها گفت: این ویروس نه تنها تاثیرات منفی بر سلامت انسانها داشته است بلکه از نظر معیشتی و الگوهای عادی زندگی اجتماعی روزمره نیز بر کل دنیا تاثیر گذاشت.

وی حفظ تحریم ها را در چنین دوره ای از بحران انسانی از سوی برخی از دولت ها، غیر قابل قبول دانست و اظهار داشت: من به شخصه از اصرار دولت آمریکا برای حفظ و حتی تشدید تحریمها در بحبوحه چالش کرونا علیه کشورهایی مانند ایران، ونزوئلا و کوبا احساس شرمندگی کردم.

فالک همچنین با اشاره به اتفاقات مربوط به مرگ جورج فلوید گفت: قتل فلوید باعث آگاهی من و بسیاری دیگر از مردم شد که نژادپرستی سیستماتیک، چه تأثیرات منفی بر زندگی هر فرد رنگین پوست در ایالات متحده دارد.

پروفسور «نادر انتصار» استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی در آمریکا نیز از کرونا و تاثیرات مخرب آن بر زندگی اجتماعی و همچنین اقتصادی به عنوان مهمترین رویداد سال ۲۰۲۰ نام برد.

دکتر «بیلگهان آلاگوز» استاد دانشگاه مرمره در استانبول و تحلیلگر مسائل منطقه، مرگ بسیاری از انسانها را در اثر ویروس کرونا از مهمترین والبته بدترین اتفاقات سال گذشته دانست و گفت: اولین و تاثیرگذارترین موضوع درباره ویروس کرونا، مرگ همزمان بسیاری از مردم در سراسر جهان بود.

به واسطه کرونا، دنیا در حال تجربه یک روند  مانند دوره ای بین جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم است

وی افزود: البته سال آینده بسیاری از پیامدهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی این ویروس را خواهیم دید. دنیا در حال تجربه یک روند  مانند دوره ای بین جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم است. به همین دلیل، این پاندمی، نقطه عطفی برای سیاست جهانی خواهد بود.

پروفسور «کازوتو سوزوکی» استاد سیاست بین‌الملل در دانشگاه هوکایدوی ژاپن با اشاره به صحبتهای بایدن برای برگشت به برجام گقت: به نظر من مهمترین موضوع  درسال ۲۰۲۱ این خواهد بود که آیا دولت بایدن به برجام بازمی گردد یا خیر و واکنش سایر کشورهای خاورمیانه به ویژه عربستان سعودی و اسرائیل در برابر این اقدام بایدن چه خواهد بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس