کد خبر 1139226
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۲
آب به روستاهای غیزانیه رسید / حجم انتقال آب ۲.۵ برابر شد

استاندار هرمزگان گفت: قطعه نخست اَبَر پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران و آبرسانی به شهرستان های خمیر و سیرجان با دستور رئیس جمهور آغاز به کار می کند.

به گزارش مشرق،  فریدون همتی چهارشنبه شب در نشستی با خبرنگاران گفت: سهم آبی هرمزگان از فاز اول این طرح ۴۰ هزار مترمکعب است که برای تکمیل تامین آب شرب شهر خمیر و روستاهای اطرف آن فردا همزمان با دستور رییس جمهور وارد مدار خواهد شد. قطعه نخست این طرح با ظرفیت ۲۰۰ هزار متر مکعب به منظور انتقال آب از خلیج فارس به سیرجان، افتتاح شود.

استاندار هرمزگان مجموع هزینه مرحله شیرین سازی و خط انتقال تا سیرجان را ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به‌صورت ریالی و ارزی اعلام کرد و افزود: در قطعه نخست این طرح، آب از تأسیسات نمک زدایی بندرعباس تحویل گرفته شده و از طریق خط انتقال با لوله های فولادی به قطر ۱۶۰۰ میلی متر به سمت معدن گل گهر سیرجان پمپاژ می شود.

وی عنوان کرد: این خط شامل هفت واحد ایستگاه پمپاژ، با توان مصرفی ۱۴۷ مگاوات و ارتفاع کل پمپاژ حدود ۱۸۰۰ متر ستون آب است.

همتی با بیان اینکه طول خط انتقال در فاز اول این طرح ۳۰۳ کیلومتر با دبی ۴.۴ متر مکعب بر ثانیه است، افزود: ۲مخزن تعادلی، شش مخزن در ایستگاه ها، یک مخزن ذخیره، ۱۰ مخزن اتمسفریک، ۱۰پ ست برق، ۱۵۰ کیلومتر خط انتقال برق و ۱۳ ایستگاه حفاظت کاتدیک در فاز اول احداث و راه اندازی شده است.

استاندار هرمزگان، ظرفیت سازی داخلی از طریق عقدقرارداد با ۱۹۴ سازنده داخلی به منظور استفاده از توان فنی و مهندسی شرکت های سازنده داخلی برای بومی سازی و تولید برخی از تجهیزات پیشرفته در داخل کشور از قبیل پمپ ها و الکتروموتورها، شیرهای بزرگ صنعتی، VFD و … را از جمله ویژگی های مهم و اثرگذار این طرح بر شمرد و افزود: با اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس، برای بیش از ۱۶ هزار نفر در رده های مختلف مهندسی و اجرایی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاده است.

همتی افزود: با سرمایه گذاری صورت گرفته در راستای انجام این پروژه بزرگ یک فرصت مطلوب برای هرمزگان بوجود آمده و به صورت آزمایشی بخشی از سهم استان از فاز اول که فردا با دستور رییس جمهور به بهره برداری می رسد وارد مدار شده و مردم شهرستان خمیر از آب شرب سالم بهره مند شده و خواهند شد.

وی عنوان کرد: از مجموع ظرفیت یک میلیون متر مکعبی آب شیرین کن خلیج فارس، ظرفیت ۳۰ تا ۴۰ درصدی برای استان پیش شده است که در گام اول مجوز خرید تضمینی ۴۰ هزار مترمکعب آب تولیدی از وزارت نیرو دریافت شده که در فاز نخست این پروژه به صورت رسمی و با عقد تفاهم نامه که فردا به امضا خواهد رسید، این ظرفیت برای تامین و تقویت منابع آب شرب شهر خمیر، شهر بندرعباس و جمعیت ۱۰۰ هزارنفری روستاهای حومه بندرعباس مورد استفاده قرار می گیرد.

استاندار هرمزگان گفت: از ظرفیت ایجاد شده برای تامین آب مورد نیاز صنایع، بخش کشاورزی و آب شرب روستاهایی که در مسیر خط انتقال هرمزگان به کرمان قرار دارند نیز استفاده خواهد شد.

همتی اضافه کرد: زیرساخت های تمامی ظرفیت یک میلیون مترمکعب آب شیرین کن خلیج فارس به طور کامل آماده شده اما سالیانه و بر اساس توسعه صنایع، بخش کشاورزی و جمعیت هدف این طرح، فازهای بعدی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه دغدغه های زیست محیطی که پیش از این از سوی فعالان زیست محیطی در خصوص راه اندازی این آب شیرین کن مطرح شده بود به طور کامل در این پروژه رعایت شده است، افزود: این پروژه مطالعه زیست محیطی دقیقی دارد و به صورت روزانه عملکرد سیستم های سنجش آلایندگی و زیست محیطی مورد پایش و نظارت قرار می گیرد و جای هیچگونه دغدغه ای در این زمینه وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: متقاضیان جدیدی برای صنعتی سازی پساب آب شیرین کن ها نیز اعلام آمادگی کرده اند و طی چندسال آینده علی رغم پالایش و نظارت های کامل زیست محیطی، پساب آب شیرین کن ها به دریا برنمی گردد.

شایان ذکر است، پخش مستقیم این مراسم در محل پروژه در غرب بندرعباس با حضور استاندار هرمزگان، معاون و مشاور آب و آبفای وزارت نیرو و همچنین معاون وزارت صمت در ساعت ۱۰ صبح از طریق شبکه سراسری خبر منعکس می‌شود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
    4 18
    شیریت کردن آب دریا با هزینه سرسام آور و انتقال آن به ایران مرکزی نه کار علمی است ونه اقتصادی. هزینه شیرین کرن هر متر مکعب آب دریا حدود یک دلار یا 30000 تومان است . با وجودیکه فیمت آب تصفیه درب خانه که آب و فاضلاب از مشترکین دریافت می کند متر مکعب 1200 تومان است.
    • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
      16 3
      آب دریا رایگان است. هزینه ها هم ریالی است؛ نه ارزی. هیچ پیمانکار خارجی وجود نداشته و هیچ قطعه و تجهیزاتی هم وارد نشده. بنابراین طرح کاملاً اقتصادی است.
    • امیر IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      0 2
      عالی
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
    18 0
    ان شاالله موفق باشید.
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    3 6
    این دقیقا مصداق فیل هوا کردن است ! دولت بی دستآورد با این چنته خالی چاره ای ندارد مگر آویختن به همین دست قلمبه پردازی ها !
  • حمید IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    6 2
    برای سیراب کردن زمینهای فلات مرکزی از سد جیرفت هم میشد استفاده کرد با هزینه کمتر به جای ساخت کارخانه فولاد در کرمان و هزینه سر سام آور آب رسانی بهتر نبود این کار خانه در سواحل بندر عباس و جاسک ساخته می شد و از آب دریا استفاده و برای مردم این مناطق ایجاد کار می شد که دنبال قاچاق کالا نروند و فقط مواد خام را از کرمان به کار خانه انتقال داد با ایجاد راه آهن که این مناطق هم رونق بگیرند در هر حال این پروژه‌ها برای ایران ابرو و اعتبار است ممنون از زحمات شما
  • ناشناس SE ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    3 0
    اصلا اگه شیرین کردن آب هزینه داره خب شیرین نکنن،بیان تو کویر کرمان دریاچه درست کنن خود به خود هوای کویر به خاطر اون دریاچه خنک میشه،و بادی که به اون دریاچه برخورد میکنه باعث خنکی کویر میشه و درجه حرارت کویر ۸یا۹ درجه کمتر و خنک تر میشه،تازه در ۳۰۰۰ هزار سال پیش تو مرکز ایران یک دریاچه داشتیم مثل دریاچه اورمیه که با تغییرات آب وهوایی اون دریاچه خشک شدش و باعث گرمی و گرد و خاک در مرکز ایران شدش،طبق تحقیقات اینو میگم
  • دانش آموخته محیط زیست IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    2 1
    استاندار هرمزگان با بیان اینکه دغدغه های زیست محیطی که پیش از این از سوی فعالان زیست محیطی در خصوص راه اندازی این آب شیرین کن مطرح شده بود .... آخه یکی نیست به این استاندار بی سواد بگه شما که هنوز نمی دانید کلمه "زیست محیطی" غلط است و "محیط زیستی" صحیح می باشد چطور ارزیابی و ضوابط محیط زیستی را اجرا کردید. مثل اینکه بگوییم بجای خانه بزرگ بگوییم بزرگ خانه
  • ماشا IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
    3 2
    اینکه آب شور جابجا شده پس از شیرین سازی بسیار شورتر شده و غلظت چند ده برابری پیدا میکنه هیچ شکی توش نیست. در حالیکه عدم تعبیه لوله کشی برگشت اون بدریا ، به امید گرفتن کامل نمک و ناخالصیها ، اونهم با این دبی در ثانیه ، فقط و فقط میشه پیش بینی کرد که پس از مدتی سفره های آب زیر زمینی منطقه بشدت شور شده و آلودگی زیست محیطی وحشتناکی در محلهای رهاسازی پسماند بوجود میاد که حکم اون سنگریزه رو پیدا میکنه که تو چاه انداختنش تا چه کسی ،کی و چگونه و با چه هزینه ای از بیت المال بتونه درش بیاره.متاسفم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس