کد خبر 1138550
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵
توجه ویژه رسانه‌های عراق به انتخابات آمریکا

انتخابات آمریکا برای عراقی ها با توجه به حضور هزاران نظامی آمریکا در این کشور و سیاست‌های مخربی که واشنگتن نسبت به عراق در طول سه دهه گذشته داشته، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به گزارش مشرق، رسانه های متعدد و متنوع دیداری، نوشتارِی، شنیداری، شبکه های اجتماعی، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری عراق به طور گسترده به تبعات نگران کننده انتخابات آمریکا توجه کرده اند.

بخشی از این تبعات به نگرانی های فزاینده از بالاگرفتن خشونت در آمریکا بعد از اعلان نتائج انتخابات و بخشی نیز به انعکاس آن بر اوضاع عراق بر می گردد؛ در عین حال رسانه های نزدیک به دولت کوشیده اند که موضع بی طرفی اتخاذ کنند.

بیشتر بخوانید:

انتخاب رسانه‌های انگلیس از بین بایدن و ترامپ

در همین حال، افکار عمومی عراق از اینکه در طول مناظره های دو رقیب ریاست جمهوری آمریکایی، قضیه کشورشان مسکوت ماند، ناخرسندند اما معتقدند به دلیل سیاست ثابت آمریکا در قبال کشورشان، دو نامزد ترجیح دادند که این قضیه که برای هر دو نامزد اسباب مشکلات، رسوایی و سرافکندگی و شکست است، مطرح نشود.

در این رابطه خبرگزاری «بغداد الیوم» در گفت وگو با عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق از قول او نوشته است: عراق پرونده بسیار مهمی در پوشه های آمریکا به شمار می رود، اما درباره آن بحث و جدل و دیدگاه های متفاوتی وجود دارد.

«عامر الفایز» گفته است که از نظر رییس جمهوری فعلی آمریکا، ناکامی ها و پیروزی هایی در موضوع عراق داشته است، اما اگر این موضوع را در کمپین انتخاباتی خود مطرح کند، ناکامی ها و جنبه های منفی آن بروز خواهد کرد و بر وضعیت انتخاباتی او تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وی افزود که نامزد رقیب نیز ایده پرداز طرح تجزیه عراق به سه کشور براساس جنبه های فرقه ای و قومی است و طرح موضوع عراق باعث خواهد شد که با انتقادهای زیادی رو به رو شده و این امر بر وضعیت انتخاباتی اش تاثیر منفی بگذارد.

به اعتقاد این نماینده عراقی، به نظر می رسد که دو نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا توافق (نانوشته ای) دارند که از ذکر پرونده عراق (در کمپین های انتخاباتی خود) برای جلوگیری از انتقادها خودداری کنند.

در همین حال، تلویزیون «التغییر» عراق به تاثیر انتخابات آمریکا بر اوضاع داخلی این کشور توجه کرده و از قول «شیرکو میر ویس» رییس کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق آورده است که نتائج انتخابات آمریکا در کوتاه مدت بر سیاست واشنگتن در قبال عراق اثر نخواهد گذاشت. این در حالی است که برخی رسانه های عراق امروز از قول «بهاء الاعرجی» معاون پیشین نخست وزیر عراق گفتند که عراقی ها باید منتظر اتفاقات بزرگی بعد از انتخابات آمریکا باشند.
الاعرجی از احتمال از سرگیری طرح تجزیه عراق بعد از انتخابات و همچنین پاره ای اتفاقات ناگوار بر کشورش در مدت سه ماه از تحویل دولت کاخ سفید به رقیب پیروز انتخابات آمریکا هشدار داده است.

از طرفی خبرگزاری «المعلومه» عراق در روزهای گذشته به طور برجسته ای به مساله خشونت های گسترده که احتمالا انتخابات جاری در آمریکا به دنبال داشته باشد، اهتمام نشان داده است.

این خبرگزاری امروز همزمان با شروع رای گیری اعلام کرد که بیشترین نگرانی از تبعات انتخابات آمریکا، به شهر «پورتلند» در شمال غربی آمریکا بر می گردد که در ماه های اخیر شاهد یکی از عمیق ترین شکاف های اجتماعی در این کشور بوده است.

این خبرگزاری همچنین به نگرانی های فزاینده سازمان سایبری آمریکا از احتمال حملات سایبری گسترده به سامانه رای گیری الکترونیکی در این کشور اشاره کرده و افزوده است که این سازمان به حالت آماده باش در برابر این حملات احتمالی در آمده است.

در این همین راستا پایگاه خبری «السیاسه نیوز» عراق، از اقبال گسترده مردم آمریکا به خرید اسلحه از بیم شدت گرفتن خشونت ها بعد از اعلام نتائج خبر داده است.

این سایت خبری افزوده است که اغلب مردم آمریکا از بیم تشدید خشونت ها بعد از اعلان نتائج انتخابات این کشور، اقبال گسترده ای به خرید سلاح نشان داده اند.

شبکه های متعدد تلویزیونی عراق نیز در روزهای گذشته تصاویر مختلفی از خیابان های آمریکا نشان دادند که در آن، مردم شیشه های مغازه های خود را با صفحات چوبی پوشانده اند.

این شبکه های تلویزیونی گزارش دادند که مردم از بیم خشونت ها و درگیری ها بعد از اعلام نتائج، اقدام به بستن درهای مغازه های خود با صفحات چوبی کرده تا مانع شکستن شیشه ها و سرقت دارایی داخل آن شوند. 

رسانه های نزدیک به دولت و مقامات بلندپایه عراقی نیز در پوشش انتخابات آمریکا کوشیده اند که بی طرفی خود را در قبال هردو نامزد اصلی انتخابات حفظ کنند.

روزنامه دولتی «الصباح» امروز در گزارشی درباره انتخابات آمریکا تنها به این موضوع بسنده کرده است که آمریکا امروز سه شنبه شاهد چندین رای گیری مختلف است.

این روزنامه افزوده است که علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات کنگره، مجلس سنا و چند انتخابات محلی متعلق به ایالت های مختلف آمریکا همزمان امروز برگزار می شود.

روزنامه بین المللی «الزمان» چاپ بغداد نیز در گزارشی گفته است که دو رقیب اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هر کدام خود را پیروز زودهنگام انتخابات معرفی کرده است.

در همین حال تلویزیون «ان آر تی» عراق از بحران قانون اساسی در آمریکا بعد از پایان انتخابات و اعلام نتائج هشدار داده است.

این شبکه تلویزیونی با استناد به گزارشی از پایگاه خبری «الجزیره نت» قطر نوشته است که رییس جمهوری فعلی امریکا به نزدیکان خود اطلاع داده که در صورت دریافت گزارش های اولیه از پیروزی خود در برخی شهرها، پیروزی زودهنگام را علیه رقیب اعلام خواهد کرد؛ امری که ممکن است کشور را وارد بحران قانون اساسی کند.

به نوشته این گزارش، عرف انتخابات امریکا همواره چنین بوده که مردم در برابر صفحات تلویزیون منتظر اعلام نتائج انتخابات و همچنین تماس نامزد بازنده با نامزد پیروز باشند اما رییس جمهوری فعلی با شکستن این قاعده انتظار می رود آمریکا را وارد بحران قانون اساسی کند.

در همین حال، برخی از رسانه های عراق نیز با اعلام شروع رای گیری برای انتخابات آمریکا در همان آغاز، از پیروزی یکی از نامزدها در برخی شهرها خبر داده اند.

بسیاری از عراقی ها با وجود اینکه معتقدند سیاست های آمریکا الزاما با تغییر رییس جمهور، عوض نمی شود اما در عین حال به دلیل سال ها بحران های مختلفی که واشنگتن بر این کشور تحمیل کرده، همچنان با اهتمام فزاینده این دور از انتخابات و تبعات بعد از آن را دنبال می کنند، شاید این دور از انتخابات جنجالی آمریکا پایانی بر مصیبت ها و رنج های آنها باشد.

برهمین اساس، رسانه های مختلف عراق امروز همزمان با انتخابات آمریکا، واکنش برخی از جریان های سیاسی کشورشان را مبنی بر ضرورت خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک اعراق به عنوان یکی از مطالبات اصلی ملت این کشور را بازتاب داده اند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس