ردپای روابط اقتصادی اعراب با ترامپ در مناسبات خاورمیانه

استاد دانشگاه مینه سوتا معتقد است که روابط اقتصادی میان «ترامپ» با حاکمان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نقش اساسی را در تحولات خاورمیانه دارد و این روند در صورت پیروزی «بایدن» تغییر می کند.

به گزارش مشرق، با کم شدن فاصله زمانی تا موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، حساسیت درباره این رویداد نیز افزایش یافته است.

در چنین فضایی آخرین مناظره رو در روی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز برگزار شد که مسائلی همچون کرونا و سیاست خارجی از موئلفه های اصلی مورد بحث در آن بودند.

هرچند نظرسنجی سی ان ان بعد از دومین مناظره، «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات، را برنده اعلام کرد اما با این وجود هنوز پیچیدگی های زیادی در فرایند انتخابات ایالات متحده و سیاست خارجی این کشور وجود دارد. از همین رو برای تحلیل بهتر شرایط حاکم بر فضای انتخاباتی آمریکا با پروفسور «ویلیام بیمن» به گفتگو نشستیم.

بیشتر بخواانید:

هزینه‌های نجومی عربستان و امارات در کمپین ترامپ

ویلیام اورمان بیمن (William O. Beeman) استاد و رئیس گروه مردم شناسی دانشگاه مینه سوتا است. وی همچنین از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ ریاست بخش خاورمیانه انجمن مردم شناسی آمریکا را برعهده داشته است.

بیمن پیشتر مدیر گروه مطالعات خاورمیانه در دانشگاه براون (Brown) در ایالت رودآیلند و استاد مردم شناسی و مطالعات آسیای شرقی این دانشگاه نیز بود. وی دکترای مردم شناسی را از دانشگاه شیکاگو در سال ۱۹۷۶ دریافت کرد و به خاطر نوشتن چندین جلد کتاب و بیش از ۱۰۰ مقاله علمی در مورد پویش های ارتباطات در ایالات متحده، ایران و غیره بسیار مشهور است.

متن این گفتگو به شرح زیر است:

*در مناظره دوم شاهد بحث دو نامزد درباره کرونا بودیم و این در حالی بود که بعد از مناظره اول ترامپ با ادعای ابتلا به کووید -۱۹ به بیمارستان منتقل و پس از چند روز مرخص شد؛ شما تاثیر این بیماری و شیوع آن را بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چطور ارزیابی می کنید؟

همانطور که اشاره کردید ترامپ بعد از چند روز از بیمارستان مرخص شد. وی در زمان حضور در بیمارستان داروهای آزمایشی را دریافت کرد و سپس پزشکان کاخ سفید اعلام کردند که بدن وی از ویروس کرونا «عاری» شده است. تردید و بدبینی زیادی درباره این موضوع (ابتلای ترامپ به کرونا و درمان وی) در آمریکا وجود دارد اما با این وجود ما هیچ راه مستقلی برای بررسی این موضوع نداریم.

ترامپ بعد از مرخص شدن از بیمارستان در کاخ سفید اقدام به برگزاری همایش کرد و برای حامیانش سخنرانی کرد که این اقدام او زیر پا گذاشتن قوانین آمریکا بود (قانونی که تبلیغات در کاخ سفید را ممنوع می کند). مناظره دوم هم که به دلیل ابتلای ترامپ به کرونا لغو شد. بطور گسترده ای احساس می شود که ترامپ در مناظره اول بازنده شد و همه این موارد به یک وضعیت سیاسی بسیار آشفته دلالت دارند. ترامپ بطور بدی در همه نظرسنجی بازنده است. او (ترامپ) کاملاً ناامید شده و اغلب کارهایش نامنظم و غیر منطقی است.

پروفسور بیمن: تردید و بدبینی زیادی درباره ابتلای ترامپ به کرونا و درمان وی در آمریکا وجود دارد اما با این وجود ما هیچ راه مستقلی برای بررسی این موضوع نداریم

در خصوص ابتلای ترامپ به کرونا، وی بعد از رهایی از بیمارستان با تعدادی از رسانه های محافظه کار مصاحبه کرد اما در این گفتگوها صدای وی بهم ریخته بود از همین رو برخی از مردم حدس می زنند که وی تحت تاثیر داروهایی باشد که برای درمان کرونا دریافت می کند. ترامپ هم اکنون بازنده است اما ممکن است قبل از انتخابات امتیازات مثبتی را در برخی نظرسنجی ها دریافت کند و این امری است که اغلب اتفاق می افتد.

*مدتی قبل «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در اسرائیل در صحبت هایی برای حمایت از ترامپ اعلام کرده که در صورت پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، سیاست خارجی آمریکا به گونه ای تغییر می کند که برای اسرائیل و کشورهای عرب خلیج فارس مخرب خواهد بود؛ آیا واقعاً در صورت پیروزی بایدن ما شاهد چنین تغییری در سیاست خارج آمریکا خواهیم بود؟

فریدمن یکی از هم حزبی های ترامپ است و حتی قبل از اینکه به عنوان سفیر آمریکا در اسرائیل معرفی شود از حامیان سرخت بنیامین نتانیاهو محسوب می شد؛ هر آنچه که او می گوید را باید در این چارچوب بررسی کرد. او از تاکتیک های هراس افکنی استفاده می کند تا آرای حامیان اسرائیل در آمریکا را به نفع ترامپ جلب کند. این امر تقریباً مسجل است که اگر بایدن در انتخابات پیروز شود آمریکا به برجام باز می گردد. البته این بازگشت بطور مستقیم نخواهد بود و بحث هایی درباره اینکه آمریکا چگونه می تواند به این توافق اضافه شود در پیش خواهد بود.

در خصوص کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بایدن به این نکته اشاره کرد که روابط اقتصادی میان حاکمان این کشورها با شخص ترامپ دلیل هر نوع توافق و تحولی است که در منطقه شاهد آن هستیم. در صورت پیروزی بایدن این روابط قطع شده و فعالیت های هسته ای در منطقه خلیج فارس نیز محدود می شود. من همچنین معتقدم که پیروزی بایدن در انتخابات منجر به کاهش سطح تنش ها در خلیج فارس می شود.

حملات لفظی به ایران و طرح اتهام علیه این کشور، دروغ های سیاسی هستند که از سوی نامزدهای انتخاباتی در آمریکا برای کسب رای افراد بی اطلاع از اوضاع خاورمیانه مطرح می شوند

*فریدمن در اظهارات خود مدعی شده بود که ایران موضوع اصلی انتخابات آمریکاست، آیا شما با این نظر موافقید؟

او (فریدمن) به تاکتیک هراس افکنی تمایل دارد. متاسفانه در آمریکا انتقاد از ایران همیشه یک موقعیت سیاسی امن هم برای جمهوریخواهان و هم برای دموکرات ها بوده است. در ۴۰ سال گذشته ایران بدون آنکه اقدامی علیه آمریکا یا اسرائیل انجام داده باشد همواره مورد حمله و انتقادات مقامات آمریکایی بوده است. این دروغ های سیاسی همواره حملات کم هزینه ای بوده اند که بر ذهن رای دهندگان کم اطلاع از اوضاع خاورمیانه تاثیر گذاشته اند.

*جو بایدن در اظهاراتی از بازبینی روابط آمریکا با عربستان سعودی در صورت پیروزی در انتخابات سخن گفته است؛ آیا احتمال دارد چنین چیزی به واقعیت بپیوندد؟

رئیس جمهور آمریکا مدیر سیاست خارجی این کشور است بنابراین می توان گفت بله کاملاً محتمل است که آمریکا روابط خود با عربستان سعودی را مورد بازبینی قرار دهد.

سنا و مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه ای را در محکومیت حملات عربستان به یمن صادر کرده بودند اما ترامپ به عنوان رئیس جمهور این قطعنامه را وتو کرد و در کنگره حمایت کافی برای شکستن این وتو وجود نداشت. اگر بایدن رئیس جمهور شود و چنین قطعنامه ای صادر شود او آن را وتو نمی کند. همانند دیگر کشورهای خلیج فارس روابط اقتصادی میان بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، با دونالد ترامپ یک فاکتور اساسی در روابط آمریکا و عربستان محسوب می شود. اما اگر بایدن رئیس جمهور شود این وضعیت تغییر می کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    0 0
    خاورمیانه؟؟؟؟؟!!!!!!درست است بگوییم وبنویسیم غرب آسیا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس