انتخابات آمریکا

گروه ها و نهادهای مختلفی بر روند انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا تاثیر می گذارند که یکی از معروف ترین آنها «گروه های خارجی» یا گروه‌های خارج از چارچوب» هستند.  

سرویس جهان مشرق - داده های اخیر نشان می دهد، رابطه تنگاتنگی بین پول و سیاست در آمریکا وجود دارد و «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور این کشور ضربات سنگینی را از جانب حامیان مالی انتخابات آمریکا متحمل شده است.

در این ارتباط وبگاه «اوپن سکرت» وابسته به مرکز مطالعات «سیاست های انفعالی» در حوزه شفافیت روند سیاسی آمریکا در گزارشی به حجم اموال هزینه شده از سوی حامیان مالی ستادهای رقابت های انتخاباتی پرداخت.

* هزینه کرد بی سابقه

براساس داده ها، گروه های موسوم به «گروه های خارجی» که خارج از چارچوب ستادهای رسمی انتخاباتی فعالیت می کنند، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از دو میلیارد دلار برای حمایت از نامزد مورد نظر خود یا علیه رقیبش هزینه کرده اند.

این گزارش تاکید می کند، تا اواسط اکتبر جاری این گروه ها ۲.۱۲۵ میلیارد دلار برای انتخابات آتی ریاست جمهوری در آمریکا هزینه کرده اند، درحالی که رقم هزینه شده از سوی این گروه ها در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا ۱.۰۸۸ میلیارد دلار بوده است.    

گروه های خارجی معمولا در چارچوب آنچه که «سوپر پک‌» خوانده می شود، فعالیت می کنند (PAC مخفف "کمیته اقدام سیاسی"). مهمترین ویژگی گروه های خارجی قدرت و توانمندی این گروه ها در جمع آوری کمک های مالی و هزینه کرد بدون سقف آنهاست، درحالی که کمیته های عادی و رسمی مرتبط با احزاب، نامزدها و یا ستادهای انتخاباتی نمی توانند، کمک مالی بیش از پنج هزار دلار از هر شخص حقیقی دریافت کنند و کمک های دریافتی از شخصیت های حقوقی نیز محدود و تابع چارچوب های خاصی است.

حامی و پشتیبان اصلی گروه های خارجی اغلب شرکت ها و سندیکاهای شغلی هستند که وجوه خود را به صورت مستقیم یا از طریق مؤسسات و نهادهای مدنی برای تبلیغ یک موضع و دیدگاه انتخاباتی خاص به شرط عدم وابستگی به نامزدی خاص و حفظ استقلال و در چارچوب قوانین دیوان عالی آمریکا به حساب این گروه ها واریز می کنند.

رصدها نشان می دهد، این گروه ها حمایت های مالی بی حد و حصر خود را از ژوئیه گذشته آغاز کردند و خیلی زود این رقم به دو برابر رقم هزینه شده در انتخابات ۲۰۱۶ رسید.

* هزینه کرد دو برابری علیه ترامپ

دومین ویژگی وجوه هزینه شده توسط گروه های خارجی، هزینه کرد آنها در حمایت از جو بایدن و علیه دونالد ترامپ است. داده های اوپن سکرت نشان می دهد، این گروه ها بیش از ۲۷۵ میلیون دلار را صرف تبلیغات علیه ترامپ و ۲۵۰ میلیون دلار را در حمایت از بایدن هزینه کرده اند.

همچنین براساس این داده ها بیش از ۲۲۷ میلیون دلار بر علیه بایدن توسط این گروه ها صرف شده، درحالی که سهم ترامپ از این وجوه کمتر از ۴۳ میلیون دلار بوده است.

* تمرکز بر انتخابات مجلس سنا

گزارش خاطر نشان می کند، علی رغم رقابت شدید ترامپ و بایدن در این دور از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اما گروه های خارجی فعالیت خود را بر رقابت دو حزب جمهوری خواه و دموکرات برای پیروزی در انتخابات مجلس سنا و حمایت از جمهوری خواهان با هزینه کرد ۶۴۰ میلیون دلار متمرکز کرده اند.

مجلس سنا دژ اصلی حزب جمهوری خواه آمریکا محسوب می شود، حزبی که حامی اصلی جریان های محافظه کار در آمریکاست و حامیان و طرفداران آن عمدتا در ایالت های جنوبی و مرکزی این کشور متمرکز هستند.

در مقابل دموکرات ها از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات مجلس نمایندگان و ریاست جمهوری و به تبع آن، کنگره برخودار هستند.

* محبوبیت مردمی و پایگاه اجتماعی ترامپ

داده های ستادهای انتخاباتی آمریکا نشان می دهد، سرمایه داران و ثروتمندان آمریکایی در این دور از انتخابات بیش از ترامپ، از بایدن حمایت کرده اند، به نحوی که ۵۲.۵۲ درصد وجوه این افراد در حمایت از بایدن هزینه شده است.

درحالی که ترامپ برای دریافت کمک های مالی به مناطق پیرامونی و عمدتا شهرهای کوچک محافظه کار روی آورده که در این مناطق نیز موفق شده، تنها ۵۲.۸۸ درصد کمک های مالی این مناطق را بدست آورد.

در این میان شیوع ویروس کرونا و پیامدهای آن بر اقتصاد آمریکا، شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ را کاهش داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • معلمی IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    2 2
    انشاالله 13آبان امسال شعار مرگ بر آمریکا تحقق عینی مییابد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس