یمن

سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تحرکات خود برای اجرای توافق تبادل اسرا را آغاز کرده‌اند و قرار است این تبادل اسرا از پنجشنبه آغاز شود و سه روز ادامه پیدا کند.

به گزارش مشرق، منابع آگاه اعلام کردند، سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تحرکات خود برای اجرای مرحله اول توافق تبادل اسرا میان دولت مستعفی و دولت نجات ملی یمن –امضا شده در ژنو- را آغاز کرده‌اند و قرار است این تبادل اسرا از پنجشنبه پیش رو (۲۴ مهر) آغاز شود.

بر اساس گزارش «العربی الجدید»، این عملیات تا روز شنبه (۲۶ مهر) ادامه پیدا خواهد کرد و پس از آن بلافاصله رایزنی درباره مرحله دوم توافق آغاز خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

در همین ارتباط، «محمد الحضرمی» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن با «خضر اول عمر» نماینده کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، در ریاض دیدار کرد تا اقدامات لجستیک مربوط به عملیات تبادل اسرا را بررسی کنند.

الحضرمی در این دیدار بر الزامات توافق و اصل «کل مقابل کل» که در توافق استکهلم درباره اسرا به آن اشاره شده، از جمله آزادی چهار نفر که در قعطنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت به آن پرداخته شده، تأکید شد.

چهار نفر ذکر شده «محمد الصبیحی» وزیر دفاع سابق دولت مستعفی، «محمد قحطان» عضو ارشد حزب «التجمع الیمنی للاصلاح»، «ناصر منصور هادی» برادر رئیس‌جمهور دولت مستعفی و «فیصل رجب» از فرماندهان نظامی دولت مستعفی هستند اما همه آنها شامل مرحله اول توافق تبادل اسرا نمی‌شوند.

بر اساس این گزارش، در مرحله اول ۱۰۸۱ اسیر به هواپیماهای صلیب سرخ از فرودگاه‌های عدن، سیئون و مأرب به صنعاء و بالعکس منتقل خواهند شد.

دولت نجات ملی یمن ۴۰۰ اسیر از طرف مقابل از جمله ۱۴ سعودی و ۴ سودانی را آزاد می‌کند و در مقابل دولت مستعفی نیز ۶۸۱ اسیر را آزاد خواهد کرد.

قرار است نماینده صلیب سرخ نشست مشابهی نیز با سران دولت نجات ملی درباره مقدمات نهایی توافق تبادل اسرا برگزار کند.

دولت مستعفی و دولت نجات ملی یمن در ششم مهرماه در ژنو برای انجام این تبادل اسرا به توافق رسیدند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    0 0
    خوب انصارالله نباید 4اسیر گفته شده‌ را آزاد کند دوما خود شهر مارب را سریع آزاد کند اما چاههای گازی را بعدا مورد معامله قرار دهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس