کد خبر 1126944
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۴
چرا مدارس در این روزهای کرونایی دایر است؟! - کراپ‌شده

وزیر آموزش و پرورش، جایگاه مدارس را جایگاه ویژه‎ای می‎داند و می‎گوید: «ما هیچوقت از تعطیلی مدارس صحبت نمی‌کنیم؛ از حضور یا عدم حضور دانش‌آموزان صحبت می‌کنیم».

به گزارش مشرق، در گذشته یعنی تا قبل از ماجرای کرونا، هر وقت اعلام می‌شد که مدارس تعطیل است، به این معنا بود که همه کسانی که در مدرسه حضور می‌یایند تعطیل هستند و درهای مدرسه هم بسته است. به عبارت دیگر هم دانش‌آموزان، هم کادر مدرسه یعنی معلمان، مدیر و نیروهای اداری تعطیل می‌شدند.

اما این روند حالا تغییر کرده است و وزیر آموزش و پرورش تأکید دارد که نباید درهای مدرسه بسته شود مگر اینکه شرایطی ایجاد شود که همه ادارات تعطیل باشند و در آن صورت، مدارس هم تعطیل می‌شوند. همان زمان که در دوران شیوع کرونا یعنی اسفند سال گذشته، مدارس تعطیل شد، اعلام شد که بخشی از کادر اجرایی باید در مدرسه حضور یابند و برخی هم نسبت به این موضوع گلایه داشتند. برخی از مخاطبان خبرگزاری فارس هم در سامانه فارس من با ثبت سوژه‌ای با عنوان «چرا با شیوع کرونا معلمان در مدارس حضور دارند؟» خواستار پیگیری شدند.

12 اسفند سال 98، عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران طی بخشنامه‌ای به میران مناطق آموزش و پرورش اعلام کرد: «به منظور هماهنگی و نظارت بیشتر در امر آموزش، ضروری است کلیه مدیران و کادر اداری مدارس از ساعت 9 صبح لغایت 12 در مراکز آموزشی حضور فعال داشته تا نسبت به امور آموزشی و ارتباط مؤثر معلمان و دانش‌آموزان و همچنین اولیای محترم رصد کامل صورت پذیرد».

در شیوه‌نامه بازگشایی مدارس در 25 مرداد که به ادارات‌کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد، متناسب با 3 وضعیت قرمز، زرد و سفید درباره حضور دانش‌آموزان در مدارس تصمیم‌گیری شده بود؛ در این شیوه‌نامه در خصوص فعالیت مدارس آمده است: «مدرسه رکن اصلی بازگشایی مطلوب مدارس در سال تحصیلی آینده و عنصر کلیدی تداوم و استمرار آموزش و یادگیری در طول سال تحصیلی در وضعیت‌های سه‌گانه و روش‌های آموزشی مختلف محسوب می‌شود و متشکل از تمام معاونان، مربیان، معلمان، شورای مدرسه، انجمن اولیا و مربیان، شورای دانش‌آموزی، بسیج دانش‌آموزی و انجمن اسلامی دانش‌آموزی است که با مسؤولیت مدیر مدرسه، علاوه بر وظایف محوله قبلی، عهده‌دار مسئولیتهای زیر است:

1 -حضور مداوم و فعال مدیر و تمام همکاران در شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) به عنوان بخشی از محیط کار.

2 -شناسایی، ثبت‌نام، آموزش و نگهداشت کلیه دانش‌آموزان مدرسه و عضویت آنها در شاد. 

3-اصلاح اطلاعات و مشخصات همکاران و دانش‌آموزان مدرسه در سناد برای تشکیل کلاس‌ها در بستر شاد.

4 -تعیین روش دسترسی دانش‌آموزان به هرکدام از روش‌های آموزشی، متناسب با شرایط و اقتضائات هر کدام از آنها.

5 -پایش مستمر کیفیت ارتباط و تعامل دانش‌آموزان با معلمان و دبیران و کنترل مستمر و مداوم جریان آموزش تک‌تک دانش‌آموزان با روش‌های ذکر شده در وضعیت‌های سه‌گانه.

6 -تعامل و ارتباط با خانواده‌ها و دانش‌آموزان با استفاده از فرصت‌های مختلف حضوری، غیرحضوری و مجازی.

7 -ضدعفونی مستمر کلاس‌ها، سرویس‌های بهداشتی و محیط مدرسه با مشارکت اولیاء و نهادهای مسؤول.

8 -نظارت بر وضعیت بهداشتی سرویس‌های ایاب و ذهاب دانش‌آموزی و توجیه والدین.

9 -تعامل مستمر با راهبران آموزشی، کارشناسان معین و مسؤلان ادارات آموزش و پرورش.

10 -حضور مستمر مدیر و کارکنان اجرایی مدرسه در محل کار در تمام روزهای کاری هفته در تمام وضعیت‌ها.

* وزیر آموزش و پرورش: هیچوقت از تعطیلی مدارس صحبت نمی‌کنیم

مقرر شد تمام مدارس کشور برخلاف شیوه‌نامه پیش‌بینی شده و وضعیت‌های سه‌گانه، دایر شوند و حضور دانش‌آموزان در مدارس اختیاری باشد؛ به عبارت دیگر آموزش‌های حضوری، تلویزیونی و مجازی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شد و دانش‌آموزان می‌توانستند به اختیار از یکی یا همه امکانات استفاده کنند. وزیر آموزش و پرورش هم بارها و بارها در جلسات متعدد اعلام کرد که درباره وضعیت کرونا و بسته شدن مدارس، تنها ستاد مدیریت بیماری کرونا تصمیم‌گیری می‌کند و آموزش و پرورش تابع تصمیمات این ستاد است.

با شدت گرفتن شیوع بیماری کرونا، مقرر شد که مدارس پایتخت و تعدادی از اماکن دیگر تعطیل شوند اما این تعطیل شامل حامل کادر مدرسه نشد؛ محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره تکلیف کارکنان و مدیران مدارس در تعطیلی یک هفته‌ای مدارس، گفت: «ما هیچوقت از تعطیلی مدارس صحبت نمی‌کنیم؛ از حضور یا عدم حضور دانش‌آموزان صحبت می‌کنیم یعنی اگر ستاد ملی مدیریت کرونا اعلام کند که کلاس‌های درس حضوری نباشد و تعطیل شود، دانش‌آموزان به مدرسه نمی‌آیند؛ وقتی دانش‌آموزان به مدرسه نمی‌روند، معلمانی که خدمات آموزشی به آنها ارائه می‌کنند هم می‌توانند از طریق مدرسه و هم می‌توانند از خانه خودشان، خدمات آموزشی مجازی را ارائه کنند اما مدرسه باز است و مانند بقیه ادارات و مراکز خدماتی کشور است یعنی هر زمانی که مراکز خدماتی کشور بسته شود، مدارس هم در آن شرایط هم مجاز هستند که تعطیل شوند».

* مدرسه جایگاه ارتباط بین مدیریت مدرسه، دانش‌آموزان، خانواده و ستاد است

در نگاه جدید آموزش و پرورش، مدرسه تعطیل نمی‌شود بلکه این دانش‌آموزان هستند که در مدرسه حضور دارند یا ندارند. نگاه به مدرسه تغییر کرده است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: «مدرسه کانون ارتباط ما محسوب می‌شود و جایگاهی است که بین مدیر و معلمان، ستاد و مدیریت مدرسه و بین خانواده و مدرسه ارتباط برقرار می‌شود پس مدرسه باز است و هر زمانی که ستاد ملی کرونا اعلام کند که مدارس تعطیل است، دانش‌آموزان به صورت مجازی آموزش می‌بینند؛ البته حضور دانش‌آموزان در مدرسه اختیاری است و هر زمانی که والدین ترجیح دهند که از آموزش‌ غیرحضوری استفاده کنند، هیچ منعی نیست و ما خدمات لازم را به آنها ارائه دهیم».

وی در پاسخ به این پرسش که «موردی داشتیم که مدارس به دلیل ابتلای دانش‌آموزان و معلمان به دلیل کرونا تعطیل شود؟»، گفت: «خیر؛ چند مورد وزارت بهداشت برای رعایت پروتکل‌ها تذکر داده است که انجام شده است؛ 116 هزار مدرسه داریم و اعلام کردیم که اگر در مدرسه‌ای فردی کرونا گرفت، آن مدرسه بدون اعلام ستاد ملی کرونا، دو هفته تعطیل خواهد بود؛ اگر معلم و دانش‌آموزی علائم کرونا داشت، حتما به مدرسه نرود اما گزارشی که ما به دلیل شیوع کرونا تعطیل کرده باشیم، نداشتیم».

به گزارش مشرق، بر این اساس مدارس کشور دایر هستند و فقط در شرایطی که سلامت دانش‌آموزان به خطر بیفتد، مدرسه تعطیل می‌شود چرا که مدرسه دارای جایگاه ویژه‌ای است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    2 0
    چرا ؟؟؟؟؟؟؟ تا مرگها ده برابر بشه. چه زبون باز هم هست . از حضور و عدم حضور حرف می زنیم. مرد حساب این امارها که داره درو میکنه ملت رو ، دقیقا به تصمیم تو و امثال برمیگرده.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    وزیر نگران غیر انتفاعی های عزیزش است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس