دانش آموزان استثنایی در فصل کرونا

وزیر آموزش و پرورش گفت: هر زمانی که قرار باشد، امتحان برگزار شود، با تأکید بر اولویت حضوری، تلاش می‌کنیم؛ اما اگر اجازه نداشته باشیم، مرکز سنجش تدابیر لازم را برای تمام پایه‌ها پیش‌بینی کرده است.

به گزارش مشرق، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما برای همه وضعیت‌ها خود را آماده کردیم؛ اگر امکان برگزاری امتحانات به صورت حضوری باشد، ترجیح ما برگزاری حضوری است اما اگر ملاحظات و ارائه دستورالعمل‌های بهداشتی، اجازه برگزاری حضوری را ندهد، امکان برگزاری غیرحضوری فراهم شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که «امتحان غیرحضوری به چه شکل خواهد بود؟»، ادامه داد: متفاوت است مثلا بستر شاد را داریم. از میان مجموعه آزمون‌ها، برخی آزمون‌ها، الزاما باید حضوری باشد. آن دسته از امتحانات حضوری را با توزیع دانش‌آموزان و روش‌های مختلف تلاش می‌کنیم تا با رعایت همه مقررات بهداشتی، برگزار شود.

حاجی‌میرزایی درباره امتحانات نهایی گفت: درباره امتحانات نهایی زود است که صحبت شود؛ اصل این است که تمام امتحانات حضوری باش مگر اینکه ملاحظات و شرایطی باشد که اجازه برگزاری حضوری را ندهد.

بیشتر بخوانید:

وی با بیان اینکه امسال کنکور برگزار شد و خیلی‌ها نگران بودند، افزود: ارزیابی وزارت بهداشت از بیش از یک میلیون نفر که امتحان کنکور دادند، نشان داد که هیچ مشکلی پیش نیامده است پس بنابراین هر زمانی که قرار باشد، امتحان برگزار شود، با تأکید بر اولویت حضوری، تلاش می‌کنیم اما اگر اجازه نداشته باشیم، مرکز سنجش تدابیر لازم را برای تمام پایه‌ها و دوره‌ها پیش‌بینی کرده است.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «با توجه به افزایش شیوع کرونا، آیا همچنان معتقد هستید که کلاس‌های درس و مدارس باید دایر باشند و اصل بر آموزش‌های‌ حضوری است؟»، اظهار کرد: ما سیاست بسیار منعطفی داریم؛ مواقعی که ستاد ملی کرونا اعلام کند که حضوری برگزار نکنید، اصلا حضوری که برگزار نمی‌کنیم که در تعدادی از استان‌ها اعلام شد و رعایت می‌کنیم؛ آن استان‌هایی که ستاد کرونا، برگزاری کلاس حضوری را ممنوع نکرده است، در اختیار خانواده قرار دادیم و هیچ خانواده‌ای اجبار ندارد که در هر شرایطی، دانش‌آموزان به مدرسه بیایند، چون ما امکان‌های مختلف را برایشان فراهم کردیم.

وی در خصوص حضور معلمان و کادر آموزشی در مدارس، گفت: درباره معلمان، مواقعی که به صورت غیرحضوری کار می‌کنند، لزومی ندارند که در مدرسه حاضر شوند و می‌توانند در هرجایی که هستند، کارشان را انجام دهند اما ما در مدرسه امکاناتی را داریم که به معلمان کمک می‌کند و ترجیح برخی معلمان این است که در مدرسه، کار تدریسشان را انجام دهند.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: کادر اجرایی مدرسه حلقه اتصال ما با دانش‌آموزان و مدارس هستند و ما باید مطمئن باشیم که کار آموزش درست انجام می‌شود و اگر مدرسه را تعطیل کنیم، ارتباطات ما قطع می‌شود؛ اما چه موقع مدارس تعطیل می‌شود؟ زمانی که مسؤولان بهداشتی تشخیص دهند که هیچکس از خانه بیرون نیاید؛ مدارس مانند بقیه دستگاه‌های اجرایی باز است اما حضور معلمان در شرایطی است که ما کلاس حضوری داشته باشیم و اگر کلاس غیرحضوری باشد، حضور معلمان الزامی نیست.

وی «درباره رشد ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس»، بیان کرد: بیش از 15 میلیون و 150 هزار دانش‌آموز در سراسر کشور ثبت‌نام کردند که در تمام پایه‌ها بیش از 100 درصد است. 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس، اظهار کرد: مرجع صدور کارت آنها، وزارت کشور است و تمام کسانی که وزارت کشور، مجوز دادند در کلاس‌های درس ثبت‌نام می‌کنیم و اگر مشکلی پیش آید، رسیدگی می‌کنیم.

وی افزود: قطعا کسانی که نرم افزار شاد استفاده می‌کنند، می‌توانند شهادت دهند که هر روز نسبت به روزهای قبل، سرعت بیشتر شده و مشکلات کمتر شده است؛ تفاوت شاد و نرم‌افزارهای دیگر در این است که هر دانش‌آموز در «شاد» باید احراز هویت شود و در کلاس درس و مدرسه خودش بنشیند؛ پایه این اطلاعات در سامانه‌ای است که در وزارت آموزش و پرورش است.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: در ساعات صبح تا ظهر استفاده از «شاد» گسترده بود و زیرساخت‌ها در آن شرایط جواب نمی‌داد، جلسه‌ای را با همراه اول، وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی گذاشتیم و تصمیمات خوبی گرفته شد و همه مصمم هستند که به شاد کمک کنند تا مسائلش برطرف شود.

وی درباره حذف کنکور با نهایی شدن امتحانات دروس سه پایه آخر تحصیلی، گفت: قانونی داریم که دو قید دارد؛ اول اینکه امتحانات سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم نهایی باشد تا 85 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها بدون نیاز به کنکور بتوانند استفاده کنند. اکنون این اتفاق افتاده است و 87 درصد دانش‌آموزان می‌توانند بدون شرکت در کنکور، در رشته‌محل‌هایی که اعلام می‌شود، ثبت‌نام کنند. بنابراین همه رقابت برای 13 درصد است و این موضوع به آن 13 درصد هم کمکی نمی‌کند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در سال گذشته که بنا شد سال دوازدهم را امتحان نهایی بگیریم، با مقاومت‌های زیادی روبرو شدیم و تلاش کردیم که خوشبختانه برگزار شد و نزدیک به 700 هزار نفر در 21 روز امتحان دادند و مشکلی پیش نیامد که این را تعمیم می‌دهیم اما نکته‌ای وجود دارد که برخی معتقدند که هر امتحان هایی با نوعی اضطراب و تشویش همراه است، آیا مصلحت است که به سال‌های دیگر تعمیم دهیم؟ برای چه دستاوردی این کار را بکنیم؟ وقتی دستاورد تحقق پیدا کرده است، چه نیازی است و کارگروهی را حوزه معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل داده و از آموزش و پرورش، وزارت علوم و مجموعه عوامل دست‌اندرکار هستند که در حال بررسی هستند.

وی درباره سرانه مدارس گفت: سرانه‌ای که به مدارس پرداخت شده، نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه است؛ بیش از 240 میلیارد تومان از ابتدای سال جاری، در مدارس توزیع شد و نظارت گسترده‌ای اعمال کردیم که در اختیار همه مدارس قرار گیرد و به خوبی انجام شود. اگر کمبود باشد، باز اعتبار می‌گیریم؛ همکاری سازمان برنامه و بودجه با ما خیلی خوب است و متناسب با نیاز، دریافت می‌کنیم.

حاجی‌میرزایی درباره حق التدریس معلمان، اظهار کرد: تمام حق التدریس ها را پرداخت کردیم و بابت حق التدریس به کسی بدهکار نیستیم؛ آنچه هنوز هست، اضافه کار است. یک عده شاغل هستند که اضافه تدریس داشتند و یک عده هم بازنشسته هستند که ساعاتی را تدریس کردند. بنابراین حقوق به تأخیر نیفتاده است. باید محاسبه می‌شد چون مدارس از اسفند تعطیل شد و باید ارزیابی دقیق شود که به میزانی که کار کردند، تصمیم گیری شود. رقم آن پیش بینی شده و در حال رایزنی با سازمان برنامه و بودجه هستند تا آن را دریافت کنند. 

وی درباره تعارض منافع است، گفت: بیش از 95 درصد تحقق یافته است و یک بخش کوچکی مانده است که همین روزها انجام می‌شود. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    با سلام مدارس دزفول رو هم آنلاین کنید لطفا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس