کد خبر 112577
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۸

مدیر عامل موسسه کتابشهر می‌گوید گران شدن کتاب نه تنها موجب بی‌اعتنایی مخاطب به خرید کتاب نمی‌شود بلکه موجب ارتقای کیفیت کتاب از سوی ناشران و نیز بالا رفتن سلیقه مخاطب در خرید کتاب نیز می‌شود.

به گزارش مشرق، حامد شفیق مدیرعامل موسسه کتابشهر ایران در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه این موسسه در نمایشگاه کتاب امسال نیز به منظور خرید کتاب با ناشران وارد گفتگو خواهد شد، اظهار کرد: به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت اقتصادی موجود در ایران، بازار کتاب چاره‌ای ندارد جز اینکه به سمت ارتقای کیفی تولیدات خود حرکت کند تا در نهایت هر ناشری هر کتابی را با هر قیمتی نتواند منتشر کند.

شفیق ادامه داد: من بر خلاف بسیاری، از گران شدن روند فعلی قیمت کتاب برداشت مثبتی دارم چراکه این وضعیت نشر ایران را محکوم به بالا بردن کیفیت کرده است و لذا دیگر ناشران نمی‌توانند هر اثر بی‌کیفیتی را با هر قیمتی منتشر کنند و ناچارند دست به انتخاب بزند که این به نفع مخاطب است.

وی همچنین اشاره کرد: ناشر وقتی بند کاغذ را به نرخ این روزها، 45 هزار تومان بخرد مجبور است که کتابی را با آن منتشر کند که ارزش این هزینه را داشته باشد پس به سراغ نویسنده‌ای می‌رود که کارش از کیفیت بیشتری برخوردار باشد و بر اساس این موضوع رفته رفته سطح سلیقه مخاطب هم بالا می‌رود.

مدیرعامل موسسه کتابشهر افزود: از حیث اقتصادی نیز شاید در وضع موجود ناشران تعداد کمتری کتاب تولید کنند اما از حیث گردش مالی و درآمد کسب شده با توجه به افزایش قیمت کتاب اختلاف چندانی در وضعیت آنها به وجود نخواهد آمد.

وی در ادامه اظهار کرد: سال گذشته در حوزه نشر سال خوبی نبود. شوک‌های اقتصادی از جهات مختلف به جامعه وارد شد و افت خرید و فورش کتاب در این وضعیت قابل پیش بینی بود اما امسال و سال‌های بعد بدون شک سال‌های تثبیت خواهد بود و با وجود افزایش قیمت کتاب مردم به قیمت تازه عادت خواهند کرد و البته نیاز تازه‌ای هم خواهند داشت.

شفیق ادامه داد: به نظر من بر خلاف نظر عمومی موجود، صرفا گرانی موجب نخریدن کتاب نمی‌شود. گرانی یک عامل هیجان‌انگیز برای نخریدن کتاب در سال قبل بود اما این به معنی کتاب نخواندن نیست. وقتی قیمتی در بازار تثبیت شود مخاطب به آن رجوع خواهد کرد اما این رجوع با درخواست افزایش کیفیت از سوی وی نیز همراه خواهد بود.

این فعال حوزه اقتصاد نشر گفت: چالش جدید پیش روی نشر ما سرمایه گذاری برای ورود صنایع بسته‌بندی کتاب است. به نظر می‌رسد تولید و عرضه کتاب با بسته‌بندی مناسب و دلپذیر از سوی مخاطب طلب می‌شود و همین موضوع به رونق بازار کتاب نیز منجر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بصیرت ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    0 0
    من هم قبول دارم گرانی کتاب سلیقه مخاطب ایرانی را در نخریدن و مطالعه نکردن افزایش می دهد ما در دنیایی قرارداریم که انتقال فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها با کتاب و مطالعه انجام می شود وقتی ما کتاب های بی ارزش خارجی که هدف دار ارزان هستند را بخریم یا ترجمه های کم ارزش را بخریم که بی دلیل ارزان نیستند وضعیت جامعه این میشود که از دیوار باغ مردم بالا می روند و . . . . بله؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس