کد خبر 1123358
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
«عبدالله عبدالله» رسما نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شد

برخی منابع در دولت افغانستان می‌گویند که عبدالله شخصاً تلاش دارد ابتکار عمل را به دست گرفته و دیپلماسی منطقه‌ای در محور صلح افغانستان را رهبری کند.همچنین وی، به دهلی، تهران، آنکارا، پکن و تاشکند نیز خواهد رفت.

به گزارش مشرق، هفته گذشته بود که عمران خان نخست وزیر پاکستان در تماسی تلفنی از عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان برای سفر به اسلام‌آباد دعوت کرد. این سفر قرار است بامداد روز دوشنبه صورت گیرد.

این دعوت عمران خان در حالی صورت گرفت که با گذشت حدود 2 هفته از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه، همچنان اختلافات میان دو هیات پابرجاست.

برخی منابع در دولت افغانستان می‌گویند که عبدالله عبدالله شخصاً تلاش دارد ابتکار عمل را به دست گرفته و دیپلماسی منطقه‌ای در محور صلح افغانستان را رهبری کند. به گفته این منابع عبدالله، پس از سفر به اسلام‌آباد، به دهلی، تهران، آنکارا، پکن و تاشکند خواهد رفت تا اجماع منطقه‌ای درباره صلح افغانستان را احیا کرده و حمایت کشورهای منطقه از مذاکرات بین‌الافغانی را به دست آورد.

بیشتر بخوانید:

دلیل این سفرها نیز نارضایتی برخی از برخی کشورهای منطقه از مذاکرات جاری در دوحه خوانده شده است. عبدالله عبدالله تلاش دارد تا این نگرانی‌ها را برطرف کرده و اعتماد آنان را در روند صلح کسب کند.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که روز گذشته عمران خان که قرار است طی روزهای آینده میزبان عبدالله باشد، در تماسی تلفنی با اشرف غنی رییس‌جمهور افغانستان بر ادامه حمایت کشورش از روند صلح و برقراری آتش‌بس تاکید کرد.

عبدالله عبدالله یکی از شخصیت‌های سیاسی تأثیرگذار و شناخته‌شده افغانستان در چند دهه‌ اخیر است. انعطاف‌پذیری او در سال ۲۰۱۴ و رویکرد پنج ساله‌اش در حکومت وحدت ملی، عبدالله را به یک چهره‌ قابل اعتماد و دوراندیش در منطقه و جهان تبدیل کرده است.

دعوت پاکستان از عبدالله از این منظر قابل تحلیل است که اسلام‌آباد با نگاه خوش‌بینانه اما محتاط با وی برخورد می‌کند. بنابراین نقش او در تسریع روند صلح، بهبود و اعتمادسازی میان دو کشور و تغییر نوع نگاه پاکستان از زاویه‌ طالبان به افغانستان اثرگذار و امیدبخش تمام خواهد شد.

عبدالله عبدالله با داشتن تجربه‌ دیپلماتیک و جایگاه مثبت بین‌المللی به‌عنوان رییس شورای علی مصالحه ملی افغانستان باید بیش‌ترین توجه‌ش را در مدیریت تعارض‌های منطقه‌ای و ایجاد اجماع و همگرایی میان کشورها متمرکز کند تا مشکلات حساسیت‌ها را در روند صلح کاهش دهد و حداقل صلح افغانستان را از بازی‌های منطقه‌ای دور کند.

عبدالله پس از سفرش به قطر برای دومین بار به‌عنوان رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی به پاکستان می‌رود. آغاز این دور از سفرها از پاکستان یک گام مثبت است. چون این کشور بیش‌ترین تأثیرگذاری را در صلح و جنگ افغانستان داشته است.

سفر عبدالله به پاکستان در حالی صورت می‌گیرد که خشونت‌ها همچنان در افغانستان بالا بوده و با وجود برگزاری نشست‌های هیات‌های مذاکره کننده میان دولت افغانستان و طالبان تاکنون اختلافات برظرف نشده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس