گمانه‌زنی‌ها از توافق گروه‌های تماس طالبان و دولت افغانستان در دوحه

رئیس سابق امنیت ملی افغانستان از توافق طالبان و دولت افغانستان بر سر دستورکار مذاکرات صلح خبرداد و افزود که بزودی دو طرف سندی را در این رابطه امضا می‌کنند.

به گزارش مشرق، «رحمت‌الله نبیل» رئیس سابق امنیت ملی افغانستان با انتشار توئیتی اعلام کرد که گروه‌های تماس طالبان و دولت افغانستان بر سر یک دستورکار ۱۹ ماده‌ای به عنوان چارچوب مذاکرات صلح توافق کرده‌اند.

وی افزود که تیم مذاکره کننده دولت افغانستان به دلیل "فشار بسیار زیاد" بر آن‌ها از مقاومت بر سر مواضعش عقب‌نشینی کرده، اما مشخص نکرد که این فشارها از چه جانبی اعمال شده بود.

نبیل همچنین ادامه داد که تیم‌های مذاکراتی دو طرف بزودی سندی را درباره توافق بر سر دستورکار مذاکرات امضا خواهند کرد.

مقامات رسمی تاکنون توافق طالبان و دولت افغانستان بر سر دستورکار را تایید نکرده‌اند اما برخی رسانه‌ها به نقل از اعضای تیم مذاکره‌کننده دولت می‌گویند که دو طرف درباره حل موارد اختلافی پیشرفت‌هایی داشته‌اند.

منابع می‌گویند که دیدگاه‌ها بسیار نزدیک شده است اما توافق بر سر دستورکار مذاکرات هنوز نهایی نگردیده است.

تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان و طالبان از ۲۲ شهریور ماه رایزنی‌ها برای تعیین کارشیوه و چارچوب مذاکرات بین‌الافغانی را آغاز کردند اما پافشاری طالبان بر مبنا قرار گرفتن فقه حنفی و توافقنامه این گروه با آمریکا از توافق بر سر یک دستورکار واحد برای پیشبرد مذاکرات صلح جلوگیری کرده بود.

گمانه‌زنی‌ها درباره توافق طالبان و دولت افغانستان بر سر دستورکار مذاکرات در حالی مطرح شده که دونالد ترامپ در یک فرمان اجرایی دستور کاهش سطح نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر را صادر کرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس