تروئیکای اروپایی - سه کشور اروپایی

جریان تحریف با تعریف و تمجید از اروپا، اینگونه القاء می کند که میان اروپا و آمریکا در مسئله ایران شکاف عمیقی ایجاد شده و این دستاورد خیالی را فتح الفتوح جا زده و برای آن سوت و کف و هورا می کشد.

سرویس سیاست مشرق - «اروپا در برابر آمریکا»، «جدایی تروئیکای اروپایی از آمریکا»، «دست رد اروپا»، «اروپا:تحریم ها برنمی گردد»، «مصلحت سنجی اروپا»، «پیام صریح بیانیه اروپا به آمریکا» و...اینها بخشی از تیترهای روزنامه های اصلاح طلب در روزهای اخیر است.

اصلاح طلبان به صورت ویژه از سران انگلیس، فرانسه و آلمان تقدیر کرده و مدعی هستند که تروئیکای اروپایی در کنار ایران ایستاده اند. آیا این ادعا صحیح است!؟ به این اظهارات توجه کنید:

در روزهای گذشته، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان تاکید کرد: «دولت آلمان درخصوص تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با اسرائیل هم نظر است».

ماس در ادامه گفت: «آلمان و چند کشور دیگر تلاش می‌کنند برای رفع این مشکل «راه‌حلی دیپلماتیک» بیابند تا موجب تحریم تسلیحاتی ایران در آینده شود»!

همچنین در روزهای گذشته، «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس در کنفرانس خبری مشترک با «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا با اشاره به تحریم تسلیحاتی ایران تاکید کرد: «لندن با واشنگتن درباره ایران‌ اشتراک‌نظر دارد».

پیش از آن نیز، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه در تماس تلفنی با «محمدجواد ظریف» همتای ایرانی خود، در اظهارنظری گستاخانه از لغو تحریم‌های تسلیحاتی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران ابراز نگرانی کرد!

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه - ۲۵ تیر ۹۴- در اظهارنظری مهم گفت: «ما و چین می‌خواستیم تحریم‌های تسلیحاتی لغو شود، اما با وجود حمایت ما، خود تیم ایرانی(به ریاست ظریف) موافقت کردند که تحریم‌ها تا ۵ سال ادامه یابد!». این اظهارنظر مقام روسی هیچگاه توسط دولتمردان تکذیب نشد.

با توجه به اظهارات دولتمردان مبنی بر لغو یکباره تمامی تحریم ها به واسطه برجام، باید در دی ماه ۹۴ در دولت اوباما- و زمانیکه هیچ خبری از ترامپ نبود- تمامی تحریم های ضدایرانی از جمله تحریم تسلیحاتی لغو می شد، نه اینکه حالا پس از ۵ سال و علرغم اجرای تمامی تعهدات از جانب ایران، تازه ما بیاییم چازه زنی کنیم که این تحریم ها با تاخیر ۵ ساله، آیا لغو بشود یا نه!

به دلیل قصور و تقصیرهای تیم مذاکره کننده در تنظیم برجام، تحریم تسلیحاتی ۵ سال تمدید شد. این تحریم ها در مهرماه امسال منقضی می شود. اروپا وظیفه دارد که طبق تعهداتش، تحریم تسلیحاتی را لغو کند. اما انگلیس، فرانسه و آلمان در هفته‌های گذشته علی‌رغم اطمینان از رأی منفی چین و روسیه، به قطعنامه ضدایرانی آمریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رای ممتنع دادند.

در هفته های اخیر مقامات آمریکایی چندین بار اعلام کرده اند که مکانیسم ماشه را اجرا خواهند کرد. نکته قابل تأمل اینجاست که اعضای اروپایی برجام در دی ماه ۹۸ در اقدامی کاملا هماهنگ با دولت ترامپ، روند اجرای مکانیسم ماشه را کلید زدند.

اکنون سران تروئیکای اروپایی صرفا در نوع تاکتیک مقابله با ایران با دولت ترامپ اختلاف نظر دارند. اروپا می گوید باید همزمان هم ایران در برجام مانده و محدودیت های برجامی را اجرا کند و هم تحریم تسلیحاتی تمدید شود.

اروپا نگران است که با اجرای مکانیسم ماشه توسط ترامپ، ایران از برجام خارج شود. اگر این اتفاق رخ دهد، هم محدودیت های برجامی پایان می یابد و هم پروژه برجامیزه کردن توان موشکی و قدرت منطقه ای ایران به حاشیه می رود.

در این سوی میدان، جریان تحریف با تعریف و تمجید از اروپا، اینگونه القاء می کند که میان اروپا و آمریکا در مسئله ایران شکاف عمیقی ایجاد شده و این دستاورد خیالی را فتح الفتوح جا زده و برای آن سوت و کف و هورا می کشد.

سران انگلیس، فرانسه و آلمان می گویند که «ما با تلاش خستگی ناپذیر، به چیزی فراتر از تعهدات خود در برجام عمل کرده ایم»! این ادعای مضحک هیچ نسبتی با واقعیت ندارد. چرا که اروپا در برجام ۱۱ تعهد داشت که تاکنون به هیچکدام از آنها عمل نکرده است.

تروئیکای اروپایی در خرداد سالجاری موجب شدند تا قطعنامه ای ضدایرانی در شورای حکام آژانس تصویب شود.

تروئیکای اروپایی به هیچکدام از تعهدات برجامی خود عمل نکرده اند. با اینحال زشت طلبکار به خود گرفته و ایران را مورد مواخذه قرار می دهند. اعضای اروپایی برجام تاکنون بارها علیه توان دفاعی و قدرت منطقه ای کشورمان اظهارات گستاخانه ای بیان کرده اند.

تروئیکای اروپایی بارها در امور داخلی ایران نیز دخالت کرده و حتی در آشوب های خیابانی نیز حضور میدانی داشته اند. در دی ماه ۹۸ «راب مک ایر» سفیر انگلیس در تجمعی در مقابل دانشگاه امیرکبیر تهران که به بهانه جان باختن دانشجویان در هواپیمای اوکراینی شکل گرفته و شعارهای تندی علیه نظام سر داده می‌شد، در حال فیلمبرداری از شعاردهندگان بازداشت شد. این اقدام سفیر انگلیس، دخالت آشکار در امور داخلی ایران و اقدام علیه امنیت ملی بود.

مقامات دولت بارها به بی عملی اروپا در برجام و همصدایی تروئیکای اروپایی با دولت ترامپ اذعان کرده اند؛ اما جریان تحریف همچنان در حال بزکِ دوستانِ ترامپ و پمپئو و نتانیاهو است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    8 25
    اروپا با ماست
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
      27 2
      اروپا کشک هم نیست
    • اصلاحات تنها راه نجات IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
      5 18
      احسنت و برای ادامه این همراهی باید کل صنعت هسته ای - موشکی و منطقه را با احترام واگذار کنیم و مسائل حقوق بشری را منطبق با قوانین عرف غرب بند به بند رعایت کنیم .
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
      8 4
      افساد طلبان خیلی امیدوار نباشند که اسنپ بک امریکا شکست خورده است !
    • سید IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
      13 2
      برجام لعنتی اگر برای ایران آب نداشت ولی برای اروپائیان نان داشت و خوبش هم داشت! آن اندازه که اروپائیان به همین شکلش خیلی هم دوستش دارند! یعنی لغو تحریم های ایران به عنوان تعهد آنان همچنان در برزخ باشد و از آن طرف فعالیت های هسته ای ایران در تعطیل!! چه دستاوردی بهتر از این برای اروپائیان آن هم بدون هزینه؟! مگر خُل شده اند که از این قرارداد بادآورده بیرون بروند؟! دیگر از کجا یک دولت ...ای برای قرارداد بستن بیابند؟!
    • IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
      5 0
      اروپا با دوغ
    • IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
      2 0
      بیچاره خدا با ماست.اروپا سگ کیه؟انشاالله با انتخاب یک رئیس جمهور مردمی و انقلابی مشت محکمی با دهان غربگداها زده و عزت خودمون رو پس میگیریم.
    • احمد IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
      3 0
      شنگول و منگول هم همین فکر رو می کردن وقتی گرگه دستهاش رو با آرد سفید کرد.
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    12 3
    اروپا یعنی هویج
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
      9 6
      یعنی چی؟ هویج ارزش بالایی داره!
  • SE ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    10 1
    تف به برجام
  • SE ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    9 1
    خیانت اصلاحات به ایران تا نابودی ایران ادامه دارد لذا باید اصلاحات را در خرداد آینده پایین کشید البته باید مراقب بود تا خرداد در برابر ترامپ یا رقیبش زانو نزنند.
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    7 2
    تنها راهکار حل مشکلات کشور حذف اصلاح طلبان بی کفایت از چرخه سیاسی و مدیریتی کشور است.
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    7 0
    مرگ بر ترامپ
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
      2 9
      در فیزیک قانونی است که هر جسمی آستانه خستگی دارد که در خصوص وضعیت ایران و امریکا نیز صادق میشود و مطمئن باشید سر انجام مذاکر خواهد بود
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
      4 2
      مرگ بر آمریکا
    • حیدر صالح IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
      6 2
      پاسخ به 21:36 قوانین فیزیک کاملا صحیح است. امریکا کاملا مادی و فیزیکی است و قانون خستگی مواد شامل حالش می شود اما جریان مقاومت با حساب و کتاب فیزیکی و مادی جور نبوده و قانون خستگی مواد شامل حالش نخواهد بود
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
      0 0
      در روانشناسی هم قانونی هست به نام منحنی یادگیری که به کاهش عملکرد بعد از خستگی و افزااااااااااااااایش قابل توجه ان فقط بعد از اندکی استراحت اشاره دارد. هرگاه اب و روغن با هم مخلوط شدند خوبی و بدی هم با مذاکره به راه حل خواهند رسید؟!!!!!!
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    9 0
    از قدیم گفتن شغال برادر گرگ هیچ فرقی بین آمریکا و اروپا نیست!!! هر وقت اصطلاح طلبان از اروپایی ها دارن تعریف می کنند یعنی دارن یک چیزی مهمی را بزک می کنند تا ملت متوجه اون نشوند!! نامرد تر از اوپایی ندیدم یعنی ناز از دولت حسن روحانی، دولت دیگری برای این ها سرکار نخواهد آمد، هرچی امتیاز لازم داشتن دادن، ایشاء الله همانطوری که رئیس شورای امنیت ملی بود و خودش پلمها را باز کرد، این بار هم قبل از تمام شدند ریاست جمهوری تمام پلمها باز خواهد شد و پروتکل الحاقی هم دیگر اجرا نخواهد شد.
  • احسان معتمدی IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    8 0
    تقسیم کار کرده اند با افکار ما بازی میکنند دارند برای پوچ و هیچ هیاهو میکنند اصولاً نرمش بدترین نوع گزینه است من باشم فورا Npt را رها میکنم و برخورد لازم را انجام میدهم تحریم ها را آنها ابدا رها نمی‌کنند پس زبان زور بهترین گزینه است
  • CA ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    6 0
    علاوه بر این سه سفارت چند سفارت دیگه هم هست که بایستی تعطیل بشوند مگر اینکه خط خودشون رو از آمریکا جدا کنند. الان بهترین فرصت برای فیلتر کردن کشورهایی هست که نبایستی در ایران حضور داشته باشند.ذایران کشور مهمی هست و هر کشوری نبایستی در این منطقه حضور داشته باشند مگر اینکه از آمریکا کاملا جدا شوند.
  • علی IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    1 3
    غلط املایی زیاد دارید یه نمونه زشت به جای ژست
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    3 2
    به 19:30 شتر در خواب بیند پنبه دانه
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    4 4
    مرگ بر انگلیس
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    2 0
    اروپا نوچه های امریکا و صهیونیسمند دولت نوکر بی جیره ومواجب هر دوست هم اروپا وهم امریکا وصهیونیسمند چون خود صهیونیسم داخلی ند در تمام کشورها غرب از این نوکران بی جیره ومواجب دارد یک گوشه ای را اتشبزنند کسی را به شهادت برسانند دلدوزیدیکنند خیر برای ملتشان و انسانها ندارند اوباشند حرف مفت زنند تحقیرکنند بیغیرتند بیناموسند ازاین دستند .
  • mojtaba SE ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    3 0
    امرپکا مرده است و تروئپکای اروپای نماز مرده رو هم خوندن برای بچه حرمزادشان .پاپنده ابر قدرت اپران
  • دکترای روابط بین الملل NL ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    1 0
    ظریف در برنامه گفتگوی ویژه شبکه دو از عبارت بازدارندگی حقوقی با مثال زدن کوبا!!!! سخن گفت......چنین نگاهی به دنیا فاجعه هست.....
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    0 2
    انقدر دروغ پراکنی نکنید تحریم ها تعلیق میشه و مهر ماه نزدیک ۲۰ تحریم تسلیحاتی تموم میشه
  • نصر IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    3 0
    این ها هم مهره های صهیو نیست جهانی هستند .هر جور بخواهند آنها را میچینند.امریکا و انگلیس و المان و فرانسه و...ما نباید گول آنها را بخوریم.
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    0 0
    سگ زرد برادر شغاله
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    0 0
    فرانسه سالهاست میزبان گروهک تروریستی منافقین هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس