کد خبر 1127516
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
تأکید انگلیس بر حفظ برجام تا انتخابات آمریکا

وزیر امور خارجه انگلیس روز سه‌شنبه با ایراد سخنانی در نشست پارلمانی کمیته روابط خارجی مجلس عوام بر ضرورت حفظ برجام تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تأکید کرد.

به گزارش مشرق، «دومینیک راب» تصریح کرد که لندن تمایلی به نابودی توافق هسته‌ای ایران ندارد و تلاش می‌کند تا به همراه سایر طرف‌های اروپایی عضو برجام، وضع کنونی را حفظ کند.

وی بار دیگر اقدام آمریکا برای بکارگیری مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را مردود دانست و یادآور شد که این کشور از برجام خارج شده است. وزیر خارجه انگلیس با این حال تصریح کرد که اگر برجام به یک پوسته تبدیل شود، طرف‌های اروپایی ناگزیر به مکانیسم ماشه متوسل خواهند شد. شرایطی که به گفته او هنوز زمانش فرا نرسیده است.

وی در ادامه اظهاراتش ایران را به عدم پایبندی سیستماتیک به برجام متهم کرد، اما توضیح داد که تمام طرف‌های این توافق منتظر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند. «راب» با اشاره به اینکه تروئیکای اروپایی سازوکار حل اختلاف در برجام را فعال و جلساتی را در سطح وزیران برگزار کرده تصریح کرد که اعضای باقی‌مانده در این توافق خواهان نابودی بیشتر آن نیستند.

او در پاسخ به این سووال چرا مرگ برجام اعلام نمی شود گفت: چنین رویکردی منطقی نیست و تا دست یابی به توافق بهتر باید در حفظ برجام کوشا بود.

وزیر خارجه انگلیس افزود: به نظر من بعد از انتخابات آمریکا، نه به خاطر اینکه تهران انتظار می‌کشد، فرصت‌های بیشتری وجود دارد که باید از وخیم‌تر شدن اوضاع تا آن زمان جلوگیری کرد.

وزیر امور خارجه انگلیس در همین زمینه یادآور شد که در داخل آمریکا اختلاف نظرهایی در خصوص به‌کارگیری مکانیسم ماشه وجود دارد، چرا که این کشور پس از خروج از این توافق قادر به استفاده از این سازوکار نیست.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ کشورش را از برجام خارج کرد و به مشارکت واشنگتن در این توافق پایان داد. او سپس همه تحریم‌های رفع شده به واسطه این توافق را علیه ملت ایران بازگرداند؛ اقدامی که خلاف قوانین بین‌المللی و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در تایید برجام بود.

وزیر امور خارجه آمریکا اصرار دارد که واشنگتن مکانیسم ماشه در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را با نامه‌ای که ماه گذشته به این شورا داده، فعال کرده است. اما کشورهای اروپایی به همراه چین و روسیه و همچنین ریاست این شورا تاکید دارند که این مکانیسم فعال نشده، چرا که ایالات متحده دیگر مشارکت‌کننده برجام به شمار نمی‌رود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    2 0
    اگر ترامپ خوب بشه،چه خاکی بریزیم برسرشان؟
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    0 0
    چقدر باید حقیر شده باشیم که یه کشور موذی که مساحتش اندازه شماله برامون تعیین تکلیف کنه برجام باشه یا نباشه. اقا پاره کنین این برگه کذایی رو.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس