کد خبر 1119558
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰

به گزارش مشرق، محسن مهدیان، فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: آقای نصیری در برنامه زاویه با حجاب قانونی مخالفت کرد. کل استدلال آقای نصیری دو جمله است. اول اینکه با زور نمی شود جامعه را با حجاب کرد چه آنکه تجربه رضاخان نیز همین نشان داده است. دوم اینکه مردم مخالفند.

چند نکته در این رابطه:

1.اول اینکه ما حجاب اجباری نداریم. الزام قانونی داریم. الزام قانونی خودش برآمده و با امضای رای اکثریت است. اگر وجاهت دموکراتیک قانونگذاری رازیر سوال ببریم سنگ روی سنگ بند می شود؟ ازفردا هر کس بگوید فلان قانون رامردم مخالفند چه کنیم؟ با کدام منطق باید بپذیریم شاخص اکثریت نزدشماست؟

2.مقایسه الزام حجاب در جمهوری اسلامی با الزام رضاقلدر از مبنا دچار اشکال است. مثل اینکه کسی قانون در دیکتاتوری را با قانون درجمهوریت مقایسه کند. انشالله که روشنست دچار چه اشتباه فاحشی شده اند. الزام قانون در جمهوریت پشتوانه رای مردمی دارد نه قلدری یک دیکتاتور.

3. آقای نصیری گفته اند الزام حجاب ثمر نداشته است. از کجا فهمیدند؟ اینکه وضع حجاب بدتر شده است یعنی الزام ثمرنداشته است؟ بازهم دچار اشتباه عجیب شدند. جامعه ما در یک مبارزه است. اساسا مقایسه نقطه ای در فهم رفتار جامعه در حال مبارزه غلط است.

جامعه ای که تحت هجمه های فرهنگی و تمدنی است با همین میزان حجاب نیز یک جامعه عفیف است. سوال اینست که اگر الزام حجاب نبود وضع بدتر بود یا بهتر؟ مثل اینکه فردی خلاف جریان اب پارو بزند. قدرت فرد را در عقبگردش نباید دید. مهم اینکه اگر خلاف آب پارو نزده بود، همین میزان عقب رفته بود؟

4. آقای نصیری معقدند مردم بدحجاب شده اند. این حرف نیز غلط است. اساسا مقایسه تقوا و دینداری مردم در مبارزه آنهاست نه تغییر ظاهری شان. مساله حجاب در ایران ناشی از غربزدگی است نه کاهش دینداری. انشالله فرق ایندو روشن است. لذا اتفاقا مردم با همین میزان حجاب نیز رشد دینداری داشته اند.

5. گفتند قانون حجاب نتواسته مردم را باحجاب کند. آیا تصور کردیم الزام حجاب برای باحجاب کردن بی حجاب هاست؟ الزام حجاب برای صیانت از یک جامعه دینی است. لذا هدف الزام تنها باحجاب کردن نیست و دفاع از حیا و عفت جامعه است که هم برای مرد است و هم زن. برای صیانت از ظاهر یک جامعه دینی است.

6. میگویند چرا وقتی تبعیض وجود دارد قانون حجاب باید اجرا شود. این هم از آن استدلال های آنچنانی است. اگر سازمان ثبت احوال به وظیفه اش عمل نکرد، سازمان آب و فاضلاب هم تعطیل کند؟ فردا اگر دزد، خانه آقای نصیری را زد بگوئیم چون بقیه نهادها درست عمل نمی کند پی گیری دزد هم اشتباه است؟

7. می گویند حجاب را باید فرهنگی ترویج کرد. سلمنا. خب؟ ترویج فرهنگی به معنی نفی الزام است؟ همه قوانین نیازمند فرهنگ سازی دارند. مگر بستن کمربند فرهنگ سازی نمی خواهد؟ خود الزام هم جزئی از ساخت فرهنگ است.

8.گفته اند در پذیرفتن دین و اعتقادات آزادی است پس مردم حق دارند حجاب را نپذیرند. مقدمه درست و نتیجه غلط. مردم در انتخاب دین آزادند نه انتخاب اجزای دین.ضمن اینکه حجاب امری اجتماعی است نه فردی. مردم درانتخابی آزادند که به دیگری ضربه نزند. آیا حجاب درخیابان مثل نماز در پستوخانه است؟

9. می گویند با حجاب موافقم اما با الزامش نه. مثل اینکه کسی بگوید با دروغ مخالفم اما با حرمتش نه. برادرم حجاب خودش یک الزام دینی است. چطور ممکن است با حجاب موافق باشید ولی با الزامش نه. همان که از ضرورت حجاب گفته از الزامش گفته است. مگر دلبخواهی و سلیقه ایست؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    6 3
    حجاب یه قانونه و باید رعایت بشه. اگه اینجوریه که منم از فردا دوس دارم همه ی چراغ قرمزها رو رد کنم و وقتی چراغ سبز میشه وایسم! به کسی چه ربطی داره؟ دوس دارم ازاد باشم و اینجوری با چراغ راهنما برخورد کنم. قانونه باید رعایت کنین. تمام. اتفاقا مشکل این حجاب هم از شماست که نتونستین درست جاش بندازین. یه نگاه به سینما و تلویزیون و فضای مجازی بنداز و زندگی نکبت بار سلبریتی ها ( که الگوی اکثر جوونا هستن) رو ببین تا بفهمی ایراد از کجاست. :/
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    1 1
    یه جای کار مشکل داره رفقا. اگر یک قانون الزام باشه و بخش قابل توجهی (نه لزوما اکثریت) اون رو نا عادلانه بدونن و ایضا همون بخش قابل توجه صاحب تریبون و رسانه باشند ما در اجرای اون به مشکل خواهیم خورد. مشکل اینجاست. وگرنه قانون حجاب منطقی است. اجراش و تاثیر گذاریش مهم هست
  • احمد IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    3 0
    به جناب نصیری بفرمائید ۱.چرا پارچه چادر انحصاری شده وبا قیمت گزاف؟ ۲.چرا در مورد این لباسهای نامتعارف موجود در بازار اشاره ای نفرمودین از کجا و به درخواست کدامین حزب گروه یا جریان وارد بازار شده و اصولا مسئول رسیدگی با کدامین نهاد یا....هست. ۳.اصلا شما از کدامین منظر افاضه میفرمائید اسلام یا کفر؟ ۴... ۵...
  • نیکتا IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    6 4
    خدا خیرت بده آقای مهدیان
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    5 6
    اخه مهدیان کجا اقای نصیری کجا؟به نظر من اقای نصیری بهترین کمک و به شرع و دینداری مردم وجمهوریت نظام با صحبت هاشون کردند،چقدر این مرد شریف هستن زنده باشن
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      1 0
      خیلی !
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    5 1
    اصل قضیه در مورد حجاب گم شده است حجاب یک دستور و تکلیف الهی است هم برای زن و هم برای مرد و از طرفی می گویند بی حجابی زیاد شده چون زیاد دیده می شوند اکثر زنان و دختران مومن و خداترس و با حجاب ما زیاد از خاته بیرون نمی آیند و کسانی که بی حجاب یا بد حجاب هستند تلاش دارند خود را زیاد نشان داده در حالیکه در اقلیت هستند اگر یک آمار بگیریم متوجه می شویم اولا خیابانهای ما گنجایش تردد تمام زنان و مردان را باهم ندارد و با توجه به حجم تردد متوجه می شویم یک عده اقلیت تلاش دارند خود اکثریت جا زده و حرف بی متطق خود را به کرسی بنشانند اگر زنان و دختران مومن و خداترس باحجاب ما روزی بخواهند عرض اندام کرده و همگی بیرون بیایند می بینیم که خیابانها پر از زنان و دختران چادری شده مثال بارز آن راهپیمایی های روز قدس و یوم الله بیست و دو بهمن هستند و مشاهده می کنیم زنان بی حجاب در این راهپیمایی ها مثل چند قطره کوچک در دریایی عظیم هستند که به چشم نمی آیند
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    1 5
    با استدلال های قوی آقای نصیری موافقم،
  • احمد IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    3 3
    دم شما گرم
  • IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    6 3
    آقای نصیری گفتند الزام حجاب باعث بیشتر شدن بی حجابی شده! در کشورهای غربی هم حجاب الزامی است که به برهنگی رسیده اند؟؟؟ پوشش همین غربی ها را در چند سال قبل مقایسه کنید با الان می بینید واقعا در برهنگی برخی از اینها از حیوانات هم جلو افتادند! اینها هم الزام داشتند که پوشش را کنار گذاشتند؟!
  • علیرضا IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    1 5
    احسنت جواب مستدل قابل فهم ، مختصر و مفید وقتی مناظره بین دو فیلسوف رو میزارن توی تلویزیون ، خو همه که نمیفهمن اینا چی میگن ، اونم در یه وقت محدود اما برای مهدی نصیری دعا کنیم ، قهرمان ‌و الگوی دوران نوجوانی من یادت بخیر ، عاقبت بخیر بشی الهی .... ولی این ره که تو میروی به ترکستان است
  • IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    6 2
    آقا محسن طیب الله انفاسکم
  • IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    2 0
    از کسی که عقاید امام و علامه طباطبایی رو شرک آمیز بدونه بیش از این انتظار نیست
  • طه IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    4 3
    اقای مهدیان یه کمی برید داخل مردم ببینید چه خبره.
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    0 2
    استدلال كاملا منطقي و معقول بود احسنت
  • علی IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    5 0
    چرا خانواده آقای نصیری با حجاب هستند؟.ایشان در جواب می فرماییند چون دستور خدا است.آیا خداوند خالق ما انسان ها دستور دادند که قوانین قران را فسخ کنید.؟انتخاب دین اجبار نیست اما وقتی دین اسلام را پذیرفتید باید به قواعد ان اشنا و خود را ملزم بدانید که آن قوانین را اجرا کنید
  • محسن IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    3 1
    اقای عبدی هم این نظ رو داره و اقای نصیری هم به آن اضافه شد میگه الزامات حجاب را چون اکثرا رعایت نمی کنند باید برداشته شود پس فردا یکی دیگه میگه چون دزدی زیاد شد دیگه نباید بادزد بخوردکرد واین سلسله وارمتونه ادامه داشته باشه
  • IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    2 2
    احسنت به آقا محسن . مختصر، دقیق و مفید .
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    1 3
    آقای مهدیان دموکراسی ، مردم سالاری ، جمهوری و هر نامی که برایش بگذاری تکثیر خودکامگی است . کام ما ملاک نیست ، تا بگوییم خود یا همه . آن چه جامعه را به صلاح و سعادت می برد ، خدامحوری است ، نه هوامحوری فردی درست است نه هوامحوری جمعی . از بزرگترین دروغ ها و در عین حال اهانت ها اشاره رفتن به سمت ولایت فقیه و برچسب قبیح دیکتاتوری و خودکامگی به آن چسبانیدن است . حاکمیت عالم عادل کجایش کام و خود مطرح و قابل تصور است ؟ مجتهدی که بر اساس متد دین یعنی برنامه سعادت بشر تمشیت امور می کند ، کامی برایش مطرح است ، که سخن خود و دیگری برایش به خیال آید ؟
  • US ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    0 3
    کجا نوشته حجاب الزام دینی است ؟
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    3 5
    محسن مهدیان فقط در بین اقوام و آشنایان و قوم و خویش های خود زندگی می کند لابد!
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    1 2
    حجاب اجباری فقط باعث لجبازی با دین میشه . خیلی از کسانی که در کامنت ها از حجاب اجباری دفاع میکنن استمرار طلب هستن چون مخالفت ظاهری با حجاب اجباری براشون وسیله رای جمع کردن شده
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    1 0
    این دوستمون هم مغلطه میفرمایند.حجاب یا صحیح پوشش اسلامی بحثی بسیار سهل و ممتنع ست. اینقدر حساسیت های نابجا و ناشیانه و غیرکارشناسی و سلیقه ای صورت گرفته در این چهل ساله که اصل موضوع که همان صیانت از عفت عمومی و اجتماعی ست به کلی به حاشیه رفته است.آنچه که ما در کل فامیل و اقوام خودمون می بینیم و از دیگران می شنویم در مورد اقوام خودشون بی حجاب شدن نسل هایی که به تدریج به نوجوانی و جوانی میرسند افزایش یافته است.خواهشاً سرپوش نذارید رو حقیقت که توجیه کنید سستی ها و بدعمل کردنهای متولیان امر رو. آقا یک کلام ، بسیار اشتباه صورت گرفته در اجرای یک قانون بسیار خوب و مهم. مهمترین دلیل هم سلیقه ای عمل کردن مسئولان بوده و اینکه این موضوع شده یک حربه سیاسی!!! این دو تا نقص رو برطرف کنید خواهید دید پوشش اسلامی هم جایگاه واقعی خودش رو پیدا خواهد کرد. نمونه بسیاره برای این دو مورد. هرکی کمی فکر کنه ده ها مورد میتونه به خاطر بیاره. والسلام
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    3 0
    افرین انسان الهی خوب جوابش را گفته ای
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    1 1
    فرق الزام و اجبار چیست اگر کسی را ملزم کنید یعنی مجبور کرده اید کلا اگر با زور میشد مردم را با حجاب کرد این حجاب به درد نمی‌خورد چون با نبود زور دوباره به حال قبلی باز می گشتند باید کاری می‌کردید که حجاب جز تفکر و جز لاینفک روح جامعه گردد که نکردید الان زور نتیجه عکس میده
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    1 2
    اگر حتی یکی از استدلال ها فوق یا بهتر بگویم توهمات فوق درست است. این الزام به حجاب را بر دارید تا نتیجه هر چه هست اشکار شود.
  • پ IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    1 0
    یک نکته در این رابطه: .اول اینکه ما حجاب اجباری نداریم. الزام قانونی داریم. الزام قانونی خودش برآمده و با امضای رای اکثریت است...این جمله شما را اگر بخواهیم برای یک انسان روستایی که فقط خوندن ونوشتن هم بلد نیست و فقط از اول تو جریان بوده تو اجتماع بوده و فقط ابزار اون برای ارتباط با حکومت همون تلویزیون هست میتونیم بگیم الزام قانونی یعنی چون مردم زمان انقلاب به رفراندم رای دادن پس به قانون اساسی بر پایه اسلام رای دادن برای همین چون اسلام دستور میده برای همین فقط اسمش عوضش شده از دستور به قانون حتی خود اسلام به دستور و همون قانون آنقدر ارج داده که بزرگان اونو در کشور کفر اجرا میکنن .....بله اینجور باید جذب کنید
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    1 0
    دقیقا، کلا استدلال های آقای نصیری ضعیف بود و مقدمه و نتیجه با هم برابر نبود
  • حسینی کلشتری IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    4 0
    ساده ترین جواب . دست مریزاد محسن خان
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    3 0
    این شد جواب حسابی. ممنونم.
  • مهدی علوی IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    1 0
    چه خوب است به بیانات معقول و منطقی آقای ازغدی که در زیرهمین صفحه مشرق منتشر شده است، آقای نصیری گوش بدهد تا به اشتباهش پی ببرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس