دلایل الزام حجاب برای گردشگران خارجی در ایران

غلامی در خصوص دلایل الزام حجاب برای گردشگران خارجی در جمهوری اسلامی گفت: در ایران قانونی به اسم حجاب قانونی داریم پس اگر غیرمسلمان هستید به عنوان قانون شهروندی ایران رعایت می‌کنید، نه شرع. 

به گزارش مشرق، علی غلامی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)، در برنامه «بدون توقف» که چند جلسه است به موضوع حجاب می پردازد در خصوص دلایل الزام حجاب برای گردشگران خارجی تصریح کرد: در جمهوری اسلامی قانونی است به عنوان حجاب قانونی این حجاب قانونی را شما که مسلمان هستید باید رعایت کنید چون هم قانون‌تان است و هم در شرع آمده، اگر هم غیرمسلمان هستید به عنوان قانون شهروندی ایران رعایت می‌کنید، نه شرع.

وی در خصوص برخورد تند برخی نیروهای انتظامی با افراد به دلیل بدحجابی یادآور شد: نیروی انتظامی صفحه‌ای را معرفی کرده که اگر هر کدام از مأموران تخلف کردند مثلاً اگر پول می‌گیرند یا بی‌احترامی می‌کنند، افراد بتوانند با مدرک گزارش دهند تا پیگیری شود مثل کاری که قوه قضائیه شروع کرده تا فساد را اول در خود مجموعه از بین ببرد چون مجموعه‌ای که قرار است قانون را اجرا کند اگر فاسد باشد دیگر ما باید سر به بیابان بگذاریم.

بیشتر بخوانید

آیا می‌توان در خودرو کشف حجاب کرد؟

غلامی همچنین عنوان کرد: اما اگر فرد عادی به خاطر حجاب به شما بی‌احترامی کرد بر اساس قانون موجب توهین شده و اگر بتوانید در دادگاه اثبات کنید مجرم است، اگر کسی آمد به اسم اینکه حجاب شما متفاوت است حرف زشتی زد اگر دو شاهد داشته باشید او بر اساس قانون مجازات اسلامی مجازات می‌شود. چون نهی از منکر راه و روش دارد من به دانشجویانم همیشه گفتم برای امر به معروف اولین کاری که می‌کنید سلام کنید، ببینید می‌شود صحبت کرد چون سلام یعنی شما از طرف من در امانید، خودم در جاهای مختلف با کسانی که در نهی از منکر جور دیگری رفتار می‌کنند درگیر می‌شوم و می‌گویم این غلط است، چون کسی چنین اجازه‌ای به شما نداده، من وقتی می‌توانم بگویم شما دچار منکر شدید که علم دارید و من شما را نهی کنم اما اگر علم نداشته باشید باید اول شما را آگاه کنم.

این استاد حقوق در پاسخ به این سؤال که «چرا با افرادی که در خارج حجاب خود را برداشتند پس از بازگشت برخورد می‌شود» گفت: یک وقت کسی شهروند عادی است یک اقتضائاتی دارد و ما قانونی برای برخورد نداریم و این اتفاق نمی‌افتد، ولی یک وقت کسی دارای شخصیت حقوقی است و جایگاهی دارد او اقتضائات دیگری دارد، من می‌گویم در ایران حجاب را به عنوان یک قانون رعایت می‌کنم اما در آمریکا که قانون نیست رعایت نمی‌کنم.

غلامی همچنین در پاسخ به این سؤال که «چرا افراد غیرمسلمان و میهمانان خارجی را مجبور به حجاب می‌کنیم» اظهار کرد: اولین نکته این است که همه این‌ها در ادیان و آئین‌های خودشان هم حجاب هست ولی به آن عمل نمی‌کنند، ما اما اینجا می‌گوئیم به دستورات دین خودت عمل کن، چیزی به آنها تحمیل نکردیم. اما حالت دوم این است که این فرد تابع هیچ دینی نیست، یک فرد لائیک می‌آید می‌گوئیم قانون اینجا این است که باید حجاب داشته باشی؟ آیا این با آنچه او به عنوان لائیسیته قبول دارد ضدیت دارد؟ یعنی در لائیسیته گفتند اگر چیزی سرت کنی ضد قوانین ماست؟ آنچه ما از یک خانم لائیک در این خصوص می‌خواهیم با اعتقاد او غیریت دارد نه ضدیت، اما مثلاً شما اگر می‌خواهید در دانشگاه سوربن درس بخوانید می‌گویند حجابت را بردار این با دین شما ضدیت دارد، پس ما به آنها چیزی می‌گوئیم که با اعتقاد آنها غیریت دارد و آنها از ما چیزی می‌خواهند که با اعتقاد ما ضدیت دارد.

وی ادامه داد: سوم اینکه ما از روز اول در قانون اساسی‌مان این قوانین را آوردیم اما طرف مقابل ما دقیقاً بر اساس مبانی‌اش نمی‌تواند این کار را بکند، چون قانون اساسی فرانسه می‌گوید که فرانسه نسبت به مذهب بی‌طرف است. نکته چهارم، در جمهوری اسلامی قانونی است به عنوان حجاب قانونی این حجاب قانونی را شما که مسلمان هستید باید رعایت کنید چون هم قانون‌تان است و هم در شرع آمده، اگر هم غیرمسلمان هستید به عنوان قانون شهروندی ایران رعایت می‌کنید، نه شرع.

رئیس دانشکده معارف دانشگاه امام صادق (ع) در پاسخ به این سؤال که «این در دین آمده یا رهاورد جمهوری اسلامی است که اقلیت‌ها را در فشار قرار دهیم» عنوان کرد: وقتی افرادی در ذیل حکومت اسلامی زندگی می‌کنند که ادیان‌شان غیر از اسلام است چون در پذیرش دین تحمیلی نداریم، می‌شوند اهل کتاب ساکن در جمهوری اسلامی و یکی از کارهایی که حق ندارند انجام دهند تظاهر به منکر است، آنها که غیرمسلمان هستند در خلوت خودشان اعمال‌شان را انجام می‌دهند و ما نه تنها کاری نداریم بلکه در قانون ما آمده احکام‌شان را متناسب با دین خودشان انجام دهند ولی حق تظاهر به منکر ندارند. در واقع برای غیرمسلمان‌ها حجاب قانون است اما واقعی‌اش این است که بر اساس دین خودشان است، برای گردشگران هم همین‌طور.

این استاد دانشگاه در پایان در خصوص برخورد افراد تندرو در خصوص نهی از منکر یادآور شد: یک گروهی آمدند این برخوردها را انجام دادند که درست نبود، وقتی شما با رفتارهای تند حاشیه ایجاد کردید، ذهنیت افراد خراب می‌شود و درست کردن آن کار سختی است، چون تصویر اولین برخورد آدم‌ها با یکدیگر خیلی مهم است، ولی انصافاً همه برخوردها این طور نیست و گروه‌های بسیاری هم هستند که با لبخند و اهدای بسته و گل اقدام به نهی از منکر می‌کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    18 18
    پس چطور شما نمیخاید قانون بعضی دانشگاه های اروپا که حجاب ممنوع هست رو رعایت کنید؟ فقط اونا باید رعایت کنن؟ همینه که مردم رو از دین فراری میدین چون خودتون رو کاملن حق میدونید بقیه رو ناحق
    • وطن پرست DE ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      4 4
      قانون اونها رو که نباید اینجا ما عمل کنیم. اول و اخر دوتا چیز متاوت رو بهم چسبوندی نتیجه گرفتی؟ اوج شعور شما همون برجامه. ۴۰ ساله وزارت فرهنگ دست شماست. چه کردید؟
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      3 1
      این همه توضیح داد! بشین دقیق بخون خب.
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      3 4
      آن کشورها ادعای لیبرالیسم و آزادی دین و عقیده را دارند و حکومت دینی ندارند اما با این وجود با مظاهر دینی اسلام بشدت می ستیزند. اما ما حکومت دینی داریم و شما ما را به جرم صداقتمان بازخواست می کنید!
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      3 2
      شما مطالب فوق رو مطالعه کردید ؟ غیریت و ضدیت که مطرح کردند متوجه شدید ؟ قانون آنها مخالف مبنایشان هست ، چرا که حجاب ضد مبنای آنان نیست ، بلکه غیر مبنای آنهاست و طبق آزادی مذهب آنها ملزم به آزاد گذاشتن هستند ؛ اما بی حجابی با مبنای ما ضدیت دارد ، لذا تحمل ناپذیر است ، و برخورد با آن الزامی بوده ، و رعایت حجاب بر همگان از هر دینی و ایده ای لازم است .
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      2 0
      شما مطالب فوق رو مطالعه کردید ؟ غیریت و ضدیت که مطرح کردند متوجه شدید ؟ قانون آنها مخالف مبنایشان هست ، چرا که حجاب ضد مبنای آنان نیست ، بلکه غیر مبنای آنهاست و طبق آزادی مذهب آنها ملزم به آزاد گذاشتن هستند ؛ اما بی حجابی با مبنای ما ضدیت دارد ، لذا تحمل ناپذیر است ، و برخورد با آن الزامی بوده ، و رعایت حجاب بر همگان از هر دینی و ایده ای لازم است .
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      2 0
      این همه التقاط در نظر دادن فقط نشان از بی سوادی و کینه نسبت به دین و حجاب دارد فراری دادن از دین هم کار افسادطلبانی فراری مثل اکبر گنجی بود که اوایل انقلاب مثل داعش پونز توی سر بدحجاب ها میکردن
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      3 2
      ببخشید مثل اینکه اروپاییها مدعی هستند آزاد هستی تا جایی که آزادیت به آزادی دیگری لطمه نزنه،اونوقت چرا حجاب را ممنوع میکنن آیا این دورویی نیست ،حتما میخواهید بگید نمادهای مذهبی در این کشورها حذف میشه، بنابراین این برنامه را از اینترنت به طور کامل تماشا کنید تا پاسخ سوالاتتون را بگیرید،برنامه بدون توقف در مورد حجاب.
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      1 1
      مگه شما ادعا نداريد توي ايران آزادي هست؟!
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
      1 2
      خطاب به ۲۰:۲۵،آزادی در ایران بر اساس،شرایط و حدود تعیین شده دین اسلام است
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    17 4
    شما حجاب برخی زنان ایرانی را درست کن تا به گردشگران خارجی القا شود بنده گان خدا میان می بینن بی حجابن فکر میکنن حجاب همینِ.
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    9 1
    برای عملی شدن این تدابیر برنامه ارائه کنید
    • عبدالله مومن IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      1 1
      تدبیر یعنی اجراء قانون
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    0 1
    پاسخهای خوبی بود.
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    2 1
    دلیلش واضح است.حجاب سبک زندگی اجتماعی ایران است. همانطور که در انگلیس هم رانندگی از سمت راست سبک اجتماعی رانندگی است. کسی در انگلیس نمی تواند بگوید که من خارجی هستم و قانون رانندگی انگلیس را قبول ندارم!
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    0 1
    اینکه به خود اجازه می دهید قانون خدا را به بحث بگذارید به این معنی است که هم به اسلام شک دارید و هم به اسلامی بودن حاکمیت.
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    0 2
    اینکه به خود اجازه می دهید قانون خدا را به بحث بگذارید به این معنی است که هم به اسلام شک دارید و هم به اسلامی بودن حاکمیت. جهت اطلاع شما کافر در جامعه اسلامی فقط به عنوان اهل ذمه می تواند زندگی کند که آنهم به شرط رعایت قوانین جامعه اسلامی است. هر چند در ادیان خود کتاب هم حجاب واجب بوده و هست. حالا اینکه رعایت نمی کنند داستان دیگری است. اما ورود و اقامت کافر غیر ذمی به جامعه اسلامی ممنوع است. لهذا در قدیم هم یا تجار کافر مبادلات خود با تجار مسلمان را صرفا در کاروانسراهای مرزی انجام می دادند و یا مثل مارکوپولو در سفر به کشورهای اسلامی لباس اسلامی به تن می کردند که حساسیت برانگیز نباشد. در زمان صفوی هم همه حضرات اروپایی که به ایران آمدند لباس اسلامی و ایرانی به تن کردند که تصاویرشان هنوز باقی مانده است.
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    0 1
    ما بزه بی حجابی رو کوچک دیده ایم ، و گر نه ، خوشرویی با ناقضان حریم عفاف اجتماعی مفهومی ندارد ، و پیام الزامی به آنها نمی دهد .
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    0 0
    عن أبي‌عبدالله(ع) قال: قال أميرالمؤمنين(ع) أمرنا رسول‌الله(ص) أن نلقي أهل المعاصي بوجوه مُكفَهِرَّةٍ» [8] حضرت علی(ع) می‌فرماید پیامبر(ص) به ما دستور داد با اهل معاصی با وجوه مکفهره [9] برخورد کنیم و با ترش‌روئی و اخم کرده به آنان بفهمانیم که از اعمال و رفتار شما ناراضی هستیم و حداقل انکار این است که نارضایتی و تنفر قلبی خود را برسانیم.
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    0 2
    هزاربار گفتم مدرسه، دانشگاه و صداوسیما باید نیروهای آزمون پس داده ارزشی باشند...باید افراد مجاهد و زاهد باشند ...همه چیز وله و بی سامان ...بد توقع برداشت محصول مفید داریم ...!!:باید روی تربیت و عملکرد خانواده ها نظارت داشت...پرونده ی سلامت و اعتقادی داشت....!! دقیقا مثل کاری که در غرب می کنند، و حتی ممکنه تشخیص به عدم صلاحیت خانواده بدهند و بچه رو از خانواده بگیرند ...!؟ تا این حد ...!!! حالا ما می گیم، کجاست اراده ای که این ها را اجرایی کند ؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    1 0
    اکبرگنجی یه زمانی به اکبرپونزمعروف بودوبه پیشانی بدحجابها پونزفرو میکرد!چندسال بعددرکنفرانس برلین درحضورهمه لخت شد!!! مردک خائن کثیف!
    • محسن ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      0 0
      اکبر گنجی در کنفرانس برلین در حضور همه لخت شد؟! مشرق محترم! هر کاربری، با هر سطح از سواد و معلومات و اطلاعات و فهم و شعور و ... می تواند پای کامپیوتر بنشیند یا گوشی به دست بگیرد، و هر چه دلش می خواهد کامنت بگذارد. اما شما چرا با انشار این گونه کامنت ها سبب می شوید که اطلاعاتِ غلط به خوانندگان داده شود؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس