برنامه زنده زاویه

شب گذشته برنامه‌ تلویزیونی زاویه میزبان مناظره‌ای بی سابقه درباره‌ی «قانون الزام حجاب» بود.

به گزارش مشرق، در این برنامه‌ی زنده‌ی شبکه‌ی چهار سیما مهدی نصیری، پژوهشگر حوزه‌ی دین و سیاست به‌عنوان مخالف «الزام حجاب» و حجت‌الاسلام حسین سوزنچی، دانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) به‌عنوان موافق این الزام حضور داشت.

در این برنامه آقای نصیری با تاکید بر اینکه الزام حجاب تا به حال نتیجه‌ی عکس داشته است خواستار تجدیدنظر در این موضوع شد و آقای سوزنچی نیز با تاکید بر اینکه حجاب نماد اسلامیت است، علت مخالفت‌ها را «بد اجرا کردن قانون» دانست.

متن کامل این مناظره را می‌توانید در ادامه بخوانید:

حبیب رحیم پورحبیب رحیم‌پور، سردبیر برنامه‌ی زاویه: آقای نصیری خیلی خوش آمدید.  ما در موضوع حجاب در دوگانه‌ای به نام الزام و التزام قرار داریم و شما در این برنامه بنا است که ایده‌ی التزام را نمایندگی کنید.

مهدی نصیری: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، ولا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم

من هم خدمت جنابعالی و همه بینندگان عزیز عرض سلام و احترام دارم. اجازه بدهید که من بحثم را با این حادثه تاریخی شروع کنم که اسدالله علم، وزیر دربار شاه چهل سال بعد از کشف حجاب رضا شاه یک سفر به شیراز و دانشگاه پهلوی می‌رود و در آنجا با پدیده‌ی عجیبی مواجه می‌شود و آن حضور تعدادی از دانشجویان با حجاب و بعضا با چادر بود. خیلی نگران می‌شود. ما چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی با پدیده‌ی «شل‌حجابی» و یا بعضا گرایش به بی‌حجابی مواجه هستیم. و از این جهت نگران شده‌ایم. این نشان می‌دهد که مسئله‌ی حجاب از مقوله الزام نیست که بشود با الزام قانونی آن را محو کرد و از بین برد، کاری که رضا خان می‌خواست انجام دهد. و نه با این الزام می‌شود حجاب را حفظ و تثبیت کرد و گسترشش داد. حجاب از مقوله‌ی التزام و باور است، از مقوله‌ی امر قلبی است. من در این برنامه نمی‌خواهم بگویم که جمهوری اسلامی از فردا اعلام رفع الزام قانونی حجاب کند. در این برنامه می‌خواهم بگویم که می‌خواهم که بحث عدم الزام خط قرمز ما نیست و این موضوع ادله و استدلال‌هایی دارد و تا به امروز اشتباه کردیم که این مسئله را ذیل خطوط قرمز بردیم.

چند نکته‌ی مقدماتی را عرض می‌کنم، این که حجاب به معنای پوشش بدن زن به استثناء صورت و دو دست تا مچ از مسلّمات و قطعیات اسلام است، اعم از سنی و شیعه؛ همه فقها اتفاق نظر دارند. اگر کسی قول دیگری در این زمینه گفته است قول شاذی است و قابل اعتنا نیست.

نکته‌ی دوم هم اینکه شکی در این که محجبه بودن خانم‌ها آثار و نتیایج بسیار مثبت معنوی، اخلاقی و اجتماعی دارد، همچون دیگر احکام دیگر خداوند که مبتنی بر مصالحی است نداریم.

نکته‌ی بعد که اصل بحث هم از همینجا آغاز می‌شود این است که آیا از منظر شریعت و فقه می‌توانیم حجاب را الزام کنیم؟ و قانون رعایت حجاب وضع کنیم؟ در این باره دو دیدگاه وجود دارد، هر دو دیدگاه هم ادله‌هایی برای خود دارند و هر دو نیز قابل اعتنا است. یعنی اینطور نیست که بگوییم دیدگاه یک سو ادله‌ی خیلی قوی دارد و طرف دیگر استدلال ضعیفی دارد. یک دیدگاه می‌گوید بله! حکومت دینی می‌تواند حجاب را الزام کند و دیدگاه دیگر نیز می‌گوید که ما در شریعت و فقه دلیلی برای الزام حجاب نداریم.

من الان فرض می‌گیرم که دیدگاه امکان الزام حجاب صحیح باشد، اما اگر تجربه‌ی چهل ساله‌ی ما نشان داده باشد که این قانون الزام موفق نبوده است و به حفظ و تثبیت حجاب نینجامیده و خودش هم از عوامل تضعیف حجاب بوده آیا ما شرعا و عقلا می‌توانیم این روند را ادامه دهیم؟! به نظر بنده نه! از منظر منطق عقلی و شرعی نمی‌شود ادامه داد.

جدای از این مسئله یک سری نکات دیگر نیز در زمینه دفاع از عدم الزام حجاب وجود دارد. دین یک منظومه است، و باید در عرصه فردی و اجتماعی منظومه‌ای به آن نگاه کنیم. اگر اجزایی از دین برجسته شود و اجزایی از آن مغفول بماند، چه در حیطه دینداری فردی و چه در حیطه دینداری اجتماعی، امر درستی نیست و می‌توانید تصویر ناقص‌الخلقه‌ای از دین ارائه دهد، گاهی ممکن تصویر یک هیولا از دین ارائه بدهد.

ما وقتی این همه تاکید روی حجاب داریم و از اجزای دیگر دین در مقام عمل غاقل بودیم یا موفق نبودیم، خروجی این مسئله در ذهن جامعه همان دین ناقص‌الخلقه است. پس از این منظر نباید شما روی این موضوع اینقدر اصرار کنید.

نکته‌ی بعدی این است که ما قائل به آزادی انتخاب دین و عقیده هستیم به استنادات آیات عدیده قرآنی. تفاوت و امتیاز خلقت انسان و فرشتگان این بوده که خداوند می‌خواست موجودی خلق کند که او آزادانه بر سر دو راهی خیر و شر قرار بگیرد و انتخاب کند و در نهایت پاسخ خداوند را بدهد. اصل بر این است. همین مسئله را در تک تک احکام نیز می‌شود سرایت داد. یعنی اگر ثابت شود که یک جامعه‌ای به هر دلیل نسبت به یک حکم دینی باورش ضعیف است و یا مقاومت دارد، خود ِ همین مقاومت از ادله‌ای می‌تواند باشد که شما کوتاه بیایید و از اجرا منصرف شوید.

نکته‌ی بعدی این که ما در صد سال اخیر انتقال گفتمانی داشتیم از سنت به مدرنیته. تجدد آمده و در شئون مختلف زندگی ما سیطره پیدا کرده است. از جمله تحولاتی که رخ داده است اینکه زن سنتی صد سال و دویست سال پیش تحولاتی در سبک زندگی‌اش و نگرشش رخ داده. از نتایج مجموعه‌ی این تحولات تضعیف باور به حجاب است و اهتمام به آن. این یک مانعی در برابر شما است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت و گفت اوضاع فرقی نکرده و ما به همان شدتی که نسبت به زن سنتی می‌توانستیم انتظار التزام به حجاب را داشته باشیم باید از زن مدرن هم به همان میزان توقع داشته باشیم.

اشکال بعدی که این الزام ایجاد کرده است ایجاد یک دو قطبی در جامعه‌ی ما در چهل سال اخیر است، دو قطبی با حجاب و کم ججاب یا شل حجاب. و این دو قطبی آثار بسیار بد فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی داشته است. شاید ما کمتر منکری به اندازه منکر دو قطبی از منظر آیات و روایت می‌توانیم داشته باشیم. یعنی آیه‌ی مشهود امر به معروف و نهی از منکر در بین دو آیه مطرح شده که اولی توصیه به وحدت می‌کند و بعدی نیز پرهیز از تفرق می‌دهد. یعنی مثلا اگر عمل امبر به معروف و نهی از منکر منجر به دو قطبی شدن جامعه شود، همچون مسئله حجاب، کاملا خلاف آیات قرآن عمل می‌کنید. این مسئله منجر به یک منکر بزرگ شده است که همان دو قطبی شدن جامعه است.

نکته‌ی بعدی اینکه ما تجربه‌ی کوتاه آمدن در امور بسیاری داریم، مثل ماهواره، ویدئو، حضور زنان در ورزشگاه و…فکر می‌کنم در این مسئله هم با دادن هزینه‌های بسیار بیشتری کوتاه خواهیم آمد.

مسئله‌ی بعد اینکه می‌گویند رفع الزام حجاب به پدیده‌ی عریانی می‌انجامد، در ادمه توضیح خواهم داد که چنین ملازمه‌ای میان این دو در کار نیست.

و آخرین نکته اینکه یکی از چالش‌های رفع الزام حجاب اعتراضی است که اقشار متدین‌تر و سنتی‌تربه این مسئله دارند  که حق هم دارند و از موضع صداقت است اما باید با آن‌ها صحبت کنیم و توضیح دهیم و مشکلات این الزام را برایشان تبیین کنیم تا آنها نیز به رفع الزام رضایت بدهند.

حبیب رحیم‌پور، سردبیر برنامه‌ی زاویه: خیلی خوش آمدید آقای سوزنچی، نظر آقای نصیری را شنیدید، من ترجیح می‌دهم مناقشات شما در باب نظر ایشان را موکول کنیم به نوبت مناظره و در این فرصت بیننده با نظر شما آشنا شود. شما در گفت‌وگوی امشب نماینده‌ی ایده‌ی الزام در حجاب هستید.

حسین سوزنچی: بسم‌الله‌الرحمان‌الرحیم

خدمت شما و بینددگان محترم برنامه سلام عرض می‌کنم. من اگر بخواهم خیلی مختصر نکاتی را عرض کنم اولین نکته‌ی من این است که من این دوگانه‌ی الزام و التزام را خیلی نمی‌پسندم. در باب اینکه تمام مسائل دین باید التزام باشد که بحثی نیست. بحث بر سر این است که علاوه بر التزام، الزام هم باشد یا خیر. به گونه‌ای برداشت می‌شود که اگر کسی موافق الزام بود، دیگر التزام برایش مطرح نیست. نه این طور نیست. نکته‌ی دیگری که در مقدمه باید عرض کنم اینکه من الویت یک نظام را مسئله حجاب نمی‌دانم و این موضوع هم یکی از مسائل است و گرنه مخصوصا در وضعیت فعلی مشکلات دیگری هست که شاید الویت ما آنها باشد.

اما درباره‌ی موضوع بحث اگر بخواهم خیلی مختصر عرض کنم مطالبی را اولین نکته این است که حجاب خیلی واضح است که مسئله‌ای ناظر به حریم خصوصی افراد نیست. حریم خصوصی یعنی حریمی که شخص در تنهایی و برای خودش است. مسئله‌ی حجاب اساسا در مقابل نامحرم است و در عرصه اجتماعی. یعنی هیچ‌وقت درباره‌ی کسی که در خانه‌اش بی‌حجاب باشد، اصلا بی‌حجابی معنایی ندارد. نکته‌ی دوم هم اینکه درجه‌ای از حجاب و الزام به آن در کل جهان وجود دارد، یعنی اگر افراد برهنه به خیابان بیایند، در هر جایی از جهان دچار چالش خواهند شد. و این درجه هم درجه‌ی کمی نیست، اگر بخواهیم جهانی نگاه کنیم.

تمام بحث ما این است که این محدوده‌ای که در کل جهان تا حدی پذیرفته شده است آیا باید اسلام تعیین کند یا واگذار کنیم به سلیقه‌ها؟! فکر نمی‌کنم کسی موافق باشد که افراد هر طوری که خواستند بیایند در خیابان. کرونا این مسئله را برای ما واضح‌تر کرده است که اگر حکومت در برابر سلامت مردم در دو بعد جسمی و معنوی مسئول است و اگر ما قبول داشته باشیم که اسلام مهم‌ترین دغدغه‌اش سلامت معنوی است و احکام آن ناظر بر آن است آنگاه سوال ما این خواهد بود که آیا احکام اسلام را این حکومت چقدر باید جدی بگیرد؟ در بین احکام اسلام هم برخی از آن از جنس حقوقی و الزام‌آور نیست مثلا نماز خواندن، حتی بعضی مسائل اجتماعی هم داریم که اقتضای الزام ندارد مثل غیبت کردن، این‌ها حرام است و گناه کبیره اما نمی‌توانیم در حوزه حقوقی واردش کنید. اما مسئله پوشش  در عرف جهان یک قابلیت حقوقی دارد. ساده‌ترین شاهدش هم همین است که حجاب را ممنوع می‌کنند. یعنی مسئله‌ی پوشش قابلیت حقوقی دارد که ممنوعیت حجاب وجود دارد و ما هم الزام آن را داریم.

یک نکته‌ای که خیلی از سوءتفاهم‌ها به این برمی‌گردد آن است که در فضای قانونگذاری و الزام‌های حکومتی ما دو جنس قانون داریم. یک دسته از قوانین را می‌گویند قوانین مدنی و دسته‌ای دیگر را می‌گویند قوانین کیفری و جزایی. باید بدانیم که وقتی می‌خواهیم قانونی را در جامعه مطرح کنیم از جنس قانون مدنی‌ست یا جزایی یا کیفری و روی کدام باید تاکید کنیم؟ متاسفانه در کشور ما اغلب مسائل را می‌برند در فضای قوانین کیفری. قوانین کیفری چیست؟ مثال خیلی ساده از آن که همه متوجه شوند مثلا قوانین مربوط به قتل، دزدی و… غالبا به این شکل است که صورت مسئله خیلی واضح است و همه بد بودن آن را می‌دانند و کار مهم قانونگذاری نیز تعیین مجازات است یعنی با تعیین مجازات قانون را الزام اجتماعی می‌کند. قوانین مدنی اما اینطور نیست، در قوانین مدنی نکته‌ی فرهنگ‌سازی آن در عرصه‌ی قانون جدی است. برای همین اگر شما قضای قوانین مدنی را بکشانید به سمت قوانین کیفری خود قانون با اجرایش دچار مشکل خواهد شد. به نظرم دغدغه‌ی خیلی از دوستان که مخالفت می‌کنند، این است که همه‌اش نگاهشان به مسائل کیفری است و از آن طرف می‌گویند چرا قانون حجاب اجرا نمی‌شود. اقتصای قانون حجاب هم همین است. به‌عنوان مثال با قوانین راهنمایی و رانندگی  می‌شود مواجهه‌ی کیفری داشت، یعنی ما منتظر باشیم چه کسی مرتکب جرم می‌شود، تا مجازاتش کنیم. اما اگر بگوییم این قانون، قانون مدنی است، بر اساس آن رکن این قانون با فرهنگ‌سازی است اما معنای این فرهنگ‌سازی این نیست که اگر کسی تخلف کرد مجازات نشود. محور آن اما مجازات نیست. یادتان هست که در ابتدا پلیس مخفی می‌شد برای جریمه کردن اما بعد خودشان ابلاغ کردند که دیگر حق این کار را ندارند و باید در معرض دید باشد؛ یعنی اینکه نمی‌خواهیم مچ بگیریم. این تفاوت قوانین مدنی و کیفری به نظر من مسئله‌ی خیلی مهمی است.

به نظر من مسئله‌ی حجاب به وضح از جنس قوانین مدنی است، یعنی چه؟ یعنی باید رکن اصلی کار ما فرهنگ‌سازی باشد اما اشتباه مهمی که رخ می‌دهد این است که ما نباید یک خطی بگذاریم که اگر از آن تجاوز شد مجازات شود. مثلا در همان قوانین راهنمایی و رانندگی تشویق می‌کنند اما می‌گویند اگر از چراغ قرمز هم عبور کردی جریمه می‌شوی.

اما یکی از اشتباهاتی که رخ داده این است که همه  جاهای دیگر رها شده و فقط رسیده به کاری که پلیس درباره حجاب می‌کند. نقطه‌ی اخری که می‌خواهد مرز را ببندد.

یک مسئله‌ی دیگری هم که خیلی مانور داده می‌شود اینکه می‌گویند مردم ناراضی هستند و همراهی نمی‌کنند، در شعار دادن هر کسی می‌گوید من مردم هستم، اما باید برویم در بطن جامعه و یک بررسی آماری و پژوهشی انجام شود تا ببینیم نظر مردم چیست؟ آخرین پژوهشی که من پیدا کردم در سال ۱۳۹۶ یک پژوهش میدانی گسترده در کل کشور انجام شده است و بر اساس آن از افراد می‌پرسند که حدقل پوشش مقبول اسلام چیست؟ هشتاد و پنج درصد حرف اسلام را می‌دانستند چیست. می‌پرسند دستور اسلام باید رعایت شود یا خیر؟ ۶۸٫۷ درصد می‌گویند باید الزام شود. جامعه مخاطب این نظرسنجی هم خانم‌ها هستند. پس اکثریت نیستند آن‌هایی که می‌گویند الزام نشود. ۲۱ درصد می‌گویند سودمند است اما الزامش نکنید مانند فرمایشی که آقای نصیری هم فرمودند. بعد از آن‌ها می‌پرسند فارغ از اینکه نظر اسلام چیست، به نظر خودِ شما زن‌ها چگونه در جامعه حضور داشته باشند؟ ۶۶٫۳ درصد می‌گویند پوشش کامل داشته باشند. یعنی می‌خواهم بگویم که این حرف که می‌گویند اکثریت مخالف الزام حجاب هستند پژوهش میدانی می‌گوید این‌طور نیست.

رحیم‌پور: اگر روزی این نظرسنجی‌ها نتیجه‌ی عکس داد قانون در نگاه شما اجرا نخواهد شد؟

سوزنجی: من می‌خواهم نکته‌ی دیگری را بگویم، الان در یک فضای عمومی مرتب می‌گویند همراهی نیست این را می‌خواهم توضیح دهم که این طور نیست. اگر روزی جامعه با کاری همراهی نکرد حکومت باید با جامعه مدارا کند و با تدریج کار را پیش ببرد. در یک شرایط خاص می‌تواند از قانون هم صرف‌نظر کند. اما وضعیت فعلی اینطور نیست که جامعه مخالف الزام حجاب باشد.

در شروع کار و در ادامه‌ی کار مفهوم همراهی جامعه بسیار متفاوت است. خیلی وقت‌ها برای شروع کار همراهی باید درصد خیلی بالایی باشد اما در ادامه‌ی کار اینطور نیست. من از حکومت حضرت امیر (ع) مثال می‌زنم، ایشان در ابتدای کار حکومت را نمی‌پذیرد. اواخر حکومت چقدر همراهی می‌کنند؟

رحیم‌پور: آقای نصیری؛ اصلی‌ترین سوالی که در برابر ایده‌ی شما وجود دارد این است که چطور انتظار دارید حکومت اسلامی یک حکم غیر اسلامی را انجام دهد؟

نصیری: ما هم بر اساس مبانی قرآنی، هم سنت معتبر و هم سیره‌ی اهل بیت (ع) چنین اصلی نداریم که احکام الهی را به هر قیمت و با هر نتیجه‌ای باید اجرا کرد. این تلقی که بعضی دارند که ما مامور به تکلیفیم و نه به نتیجه، مبنای عقلی و دینی ندارد. ما نتیجه‌ی کارمان را در هر عرصه‌ی در مقام حکمرانی باید ببینیم. این نحوه‌ی مواجهه‌ای که با حجاب از پس از انقلاب تا به امروز در پیش گرفتیم که این فریضه الهی است و باید تثبیت و گسترشش دهیم تاثیر مثبتی نداشته و بعضا تاثیر معکوسی داشته است. ما از سال ۷۳ به این طرف نظرسنجی‌های بسیاری نشان می‌دهد که سالی بین یک تا دو درصد افت حجاب داریم و این محسوس هم است. میانگین عدم رعایت حجاب شرعی در کشور ما هفتاد درصد است. و سیر نزولی رعایت حجاب را هم شاهدیم. یکی از دوستان من که سال‌ها در ترکیه بوده نقل می‌کرد که ما ظرف یک دهه‌ی اخیر در ترکیه با این پدیده مواجه هستیم که مادربزرگ بی حجاب، دختر نیمه‌حجاب و نوه با حجاب کامل. این معادله در جامعه‌ی ما دارد عکس می‌شود؛ مادربزرگ با حجاب کامل، دختر با حجاب نیمه و نوه بی حجاب ما با چنین پدیده‌ای مواجه هستیم. این بیانگر چیست؟ بیانگر این است که…

رحیم‌پور: علت آن را الزام به حجاب می‌دانید؟

نصیری: بله، این نحوه‌ی مواجهه‌ی ما که بخشی از آن به الزام بازمی‌گردد و اگر علل دیگری هم داشته باشد الزام به حجاب نتوانسته با آن علل دیگر مقابله کند و رفع کند. این الزام به حجاب بی هزینه نبوده است، یکی ممکن است بگوید که عیبی ندارد، ما قبول داریم که الزام موفق نبوده اما حداقل اینکه الزام باعث می‌شود که سالی یکی دو درصد فقط ما افت حجاب داشته باشیم و سیر فاصله‌گیری از حجاب تدریچی باشید، خود همین یک دستاورد است. در پاسخ باید گفت که خیر، چنین امری برای جامعه‌ی ما خیلی هزینه‌بردار بوده است. چند مثال می‌زنم؛ همانطور که عرض کردم ما با این الزام یک دو قطبی ایجاد کردیم، دوقطبی نظری و فکری تا زمانی که در مقام اظهارنظر و گفت‌وگو است عیبی ندارد اما این دوقطبی در عرصه‌ی عملکرد اجتماعی می‌آید. بر اساس یک پیمایشی که وزارت ارشاد در سال ۱۳۹۴ داشته است بیشتر از ۷۰ درصد جامعه ایرانی با الزام حجاب موافق نیست. اما در برابر این هفتاد درصد چه اتفاقی می‌افتد، همین امروز به طور اتفاقی  یک خانم که از آشنایان ما است و محجبه و چادری‌ست به من زنگ زد، گفت در یکی از بیمارستان‌های تهران که برای یکی از نهادها است – من اسم نمی‌آورم – من با این صحنه مواجه شدم که خانم بیمار با حجاب شرعی کامل مانتو و روسری و ماسک مراجعه می‌کند به بیمارستان، یک خانم چادری در برابر در بیمارستان ایستاده، ابتدا به او می‌گوید اولا آرایش داری، باید آرایشت را پاک کنی و ثانیا باید چادر بپوشی تا بیایی داخل. این خانم محجبه و چادری که شاهد این ماجرا بود با نفرت از این ماجرا حرف می‌زد. یعنی اینقدر اثر سوئی روی این خانم چادری گذاشته بود که می‌گفت چرا باید این بیمارستان با این خانم این برخورد اهانت‌آمیز و تحقیرآمیز را داشته باشد؟ ببینید این دوقطبی‌ها به کجا انجامیده…

رحیم‌پور: دوقطبی بین چی و چی؟

نصیری: بین دو بخش از جامعه

رحیم‌پور: دو بخش از جامعه یا بخشی از جامعه با حاکمیت؟

نصیری: بله، بین دو بخش از جامعه که یک بخش با سلیقه‌ی حاکمیت نزدیک‌تر است و یک بخش که با سلیقه‌ی حاکمیت فاصله دارد، عملا این دوقطبی بین دو بخش از جامعه و همینطور حاکمیت.

رحیم‌پور: یعنی شما گمان می‌کنید که در این دوقطبی، با حجاب‌ها در یک سمت و سمت دیگر بدحجاب‌ها و بی حجاب‌ها؟

نصیری: نه، اتفاقا جالب این است که همه‌ی با حجاب‌های ما هم قائل به این نیستند که باید حجاب الزامی باشد. من فکر می‌کنم که آمار قابل توجهی از محجبه‌های چادری ما معترض هستند به این نحوه‌ی مواجهه با حجاب. الزام به حجاب پیامدهای مثبتی نداشته است. منشاء درگیری‌های زیادی شده، الان همه‌ی دانشگاه‌های ما مشکل دارند که با مسئله‌ی حجاب چه کار کنند؟ مامور انتظامات می‌گذارند و برخورد می‌کنند و تذکر می‌دهند و بحث پیش می‌آید. صحنه‌های متعددی در خیابان‌ها دیدید درباره‌ی برخورد گشت ارشاد، صحنه‌هایی است که فطرت آدمی نمی‌پذیرد که یک مواجهه‌ی این طوری با خانمی که حجاب را رعایت نکرده بشود و مامور او را به زور وارد ماشین می‌کند و آن خانم جیغ می‌زند و فریاد می‌کشد.

حتی ببنیید این دوگانه به اینجا رسیده است که اخیرا یکی از آقایان ائمه جمعه گفتند که اصل در حجاب آن است که صورت هم پوشانده باشد اما حالا جمهوری اسلامی ارفاق کرده است. این حرف‌ها از کجا آمده است؟! این که یک امام جمعه یک حرف این چنینی بزند. ممکن است یک فقیهی یک موقعی این حرف را زده باشد اما اجماع فقهای ما این است که صورت و کفین مستثنا است اما به گونه‌ای صحبت می‌کند که کلی بازتاب ضد دینی در جامعه دارد.

یا مثال دیگر ما خانم میرزاخانی داشتیم که نابغه‌ی ریاضی بود و رفت در خارج از کشور و یک چهره‌ی جهانی است. ما مسئله داریم که این خانم میرزاخانی را اگر بخواهیم به عنوان یک الگوی علمی به جامعه معرفی کنیم باید چه کار کنیم؟ باید تصنعا یک حجاب سرشان بگذاریم؟! یا نه خانم میرزاخانی این بوده. آیا عکسش را در کتاب‌ها می‌توانیم بگذاریم و دررسانه‌ها نشان دهیم؟!

آخرین بحث هم این پیامک‌هاست. پیامک زده می‌شود [درباره کشف حجاب در خودرو] اولا که بعضا این پیامک‌ها اشتباه است و بعد درخواست می‌شود که به آنجا بروند و ماشین خوابانده می‌شود و جریمه می‌شوند و کلاس گذاشته می‌شود و… این‌ها که پمپاژ تنفر می‌کند در جامعه.  نه تنها آن‌ها که با این موارد مواجه می‌شوند، ناظران بیرونی…

رحیم‌پور: این را ناشی از نحوه‌ی اجرا می‌بینید یا اصل قانون؟

نصیری: نه، اصل این الزام این دوگانگی را به وجود آورده است. تا این الزام هست، ما پدیده‌های این چنینی مواجه خواهیم بود.

رحیم‌پور: آقای سوزنچی؛ آقای نصیری دو ادعا دارند، یک اینکه ما موظف نیست دستورات شریعت را به هر نحوی و در هر شرایطی اجرا بکنیم. و دو بحث‌شان ناظر به نحوه‌ی اجرای قانون  الزام حجاب نیست، بلکه به اصل قانون ایراد دارند و معتقدند هر چه بیشتر به این قانون پافشاری کنیم گویا داریم نقض غرض می‌کنیم.

سوزنچی: فرمایش اول ایشان را بنده هم کاملا با آن همراهم و فکر نمی‌کنم هیچ مخالفی داشته باشد. هیچ‌کسی قائل نیست که هر مسئله‌ی اسلامی را به هر نحو ممکن باید اجرا کرد. آن جمله‌ی معروف مرحوم امام خمینی هم اینجا خرج کردن به نظرم ظلم در حق امام خمینی است. «ما مامور به تکلیفیم و نه به نتیجه» ناظر به این عرصه‌ها نبوده، ناظر به تکالیف کلی که در بحث اسلام داشتند بوده.

من در بخش دوم بحث ایشان منتظر بودم که ببینم این مثال‌ها چه ارتباطی به اصل قانون حجاب پیدا می‌کند. همه‌ی مثال‌های ایشان بد اجرا شدن قانون است. این آقای امام جمعه که نمی‌دانم چنین حرفی زده یا نزده آیا دارد قانون حجاب را می‌گوید؟ قانونی که حکومت دنبال اجرای آن است این است که ایشان می‌گوید؟! من ابتدای عرایضم عرض کردم که ماهیت این قانون از جنس قوانین مدنی است و قوانین مدنی گام آخرش مجازات است و نه گام اول آن. وقتی که ما گام اول این قانون را در برخی جاها مجازات قرار می‌دهیم و برخوردهای به قول ایشان تنفرآمیز، این بد اجرا شدن قانون است یا اصل قانون؟!

رحیم‌پور: ایشان نکته‌شان این نیست که مجازات در کدام مرحله از این فرآیند است، می‌گویند از اساس نباید مجازاتی باشد.

سوزنچی: من هم منتظر استدلال ایشان در همین زمینه بودم که استدلال بیاورند اصل قانون مشکل دارد. تمام مواردی که ایشان گفت بد اجرا شدن قانون است. آیا ما می‌توانیم اگر قانونی بد اجرا شد اصل قانون را زیر سوال ببریم؟ مثلا در موضوع چراغ راهنمایی و رانندگی، مثال خیلی دم دستی در فضای قوانین مدنی. می‌دانیم که هنوز هم که هنوز است برخی از پلیس‌ها رشوه می‌گیرند در همین بحث جریمه کردن، آیا چون ما می‌دانیم برخی پلیس‌ها رشوه می‌گیرند دیگر قانون چراغ قرمز را برداریم؟! آیا می‌توانیم به علت اینکه یک عده از این قانون سوءاستفاده می‌کنند و یک عده قانون را بهانه کردند برای سوءاستفاده کردن ما بگوییم دیگر قانون چراغ قرمز، حداکثر سرعت و… نباشد؟! به نظرم آن اشتباهی که اینجا…

رحیم‌پور: نه، اگر با مثال‌های راهنمایی و رانندگی بخواهیم بگوییم یک مثالی می‌زنند و می‌گویند اگر تابلوی ورود ممنوع بر سر خیابانی زدید و دیدید اکثریت ماشین‌هایی که باید عبور کنند از آن محدوده این خیابان ورود ممنوع را رد می‌شوند، در چنین حالتی یا باید تعبیر به این کنیم که بیشتر افراد قانون‌شکن هستند یا باید به این تعبیر کنیم که قانون از اساس مشکل دارد و سر آن خیابان نباید تابلوی ورود ممنوع می‌زدیم.

سوزنچی: بله، این مثال خیلی خوبی است، برویم سراغ همین مثال. خیلی وقت‌ها شما با اینکه می‌دانید این واقعه رخ می‌دهد انجامش می‌دهید، مثال خیلی بارز آن، مثلا همین بحث طرح ترافیک، جقدر افراد زیادی با انواع ترفندها وارد طرح ترافیک می‌شدند، اما شما می‌گویید اگر این طرح ترافیک را بردارید آنقدر مشکل به وجود می‌آید و گره می‌خورد که به خاطر آن با اینکه می‌دانیم خیلی‌ها دارند خلاف می‌کنند ادامه می‌دهیم. نکته‌ی من این است که این خیلی مهم است که وقتی داریم درباره‌ی یک قانون بحث می‌کنیم… یک فرمایشی آقای نصیری در ابتدای برنامه داشتند که خیلی خوب بود، من می‌خواهم از آن زاویه وارد شوم، احکام را منظومه‌وار ببینیم، فکر نکنیم اگر یکی ارکم کردیم یا اضافه کردیم دیگر همه چیز سر جای خودش باقی خواهد ماند. شاید بتوان درباره اینکه در ابتدای انقلاب عجله شد برای اجرای الزام حجاب بتوان مناقشه کرد اما یک قانونی مستقر شده و در جامعه دارد اجرا می‌شود، قبول هم دارم که یک جایی بد اجرا می‌شود، اگر به دلیل برخی مشکلات اصل قانون را برداریم داریم کل سیستم را به هم می‌زنیم. این نیست که اگر این مهره را دست بزنیم، فقط مهره‌ی کناری آن جابجا می‌شود، کل سیستم به هم می‌زنید.

ببنید الان در کل جهان چرا مسئله‌ی ممنوعیت حجاب اینقدر پر رنگ است؟ یکی از مسائلی که من خیلی وقت‌ها در این بحث‌ها مطرح می‌کنم و خیلی مورد غفلت است این که حجاب را فقط و فقط از زاویه عفت تحلیل می‌کنند که البته زاویه‌ی مهمی هم است اما امروزه در دنیای جدید حجاب نقش هویتی پیدا کرده است، تابلوی مسلمانی است. یعنی مجله‌ی تایمز وقتی می‌خواهد یک مطلبی درباره‌ی اسلام کار کند عکس یک زن محجبه را می‌گذارد. همین عکلس کافی‌ست تا افراد بدانند می‌خواهد دباره‌ی حجاب صحبت کند. وقتی چیزی به تابلو و نماد تبدیل شد آیا قوانین آن همان قوانین چیزهایی است که تابلو ونماد نیستند؟! آیا دستکاری در این قوانین مثل دستکاری در قوانین فرعی و جزیی است؟! من به نظرم می‌رسد که در منظومه‌ی اسلام حجاب یک جایی داشته، در مدل زندگی جدید ما این حجاب به دلایل مختلفی که برخی از آن کار ما بوده و برخی نیز مسئله‌ی جهانی است پتانسیلش رفته است بالاتر. حساسیتش بالاتر رفته. دستکاری این اصلا شبیه دستکاری یک مسئله جزیی فقهی نیست که بگوییم حالا این مسئله‌ی فقهی را فعلا کوتاه بیاییم.

رحیم‌پور: یک نکته‌ای گفتید که اگر الزام به حجاب به عنوان یک قانون را کنار بگذاریم کل سیستم فرومی‌ریزد. مخاطرات کناب گذاشتن این قانون برای جمهوری اسلامی چیست؟

سوزنچی: یک نکته‌اش را خودِ ایشان هم اشاره کردند و به نظرم نکته‌ی مهمی است اینکه شما خیلی وقت‌ها در یک فضایی که قرار گرفته‌اید، مخصوصا در جوامعی که دشمن دارند، و افرادی که رقیب دین هستند – رقیب سیاسی را کاری ندارم – عده‌ای دین اسلام را در این کشور هدف گرفته‌اند و خوب هم برنامه‌ریزی می‌کنند. اگر شما یک تغییر اینجا بدهید… این جریان برجام مثال خوبی بود دیگر، یک قدم عقب بنشینی در جایی که نباید انجام داد یک دفعه وضعیت را می‌بینی که کاملا زیر و رو می‌شود. ایشان می‌گوید در صورت رفع الزام حجاب برهنگی نخواهد شد اما برای من مثل روز روشن است که برهنگی خیلی شدیدی در کشور ما ایجاد خواهد شد؛ نه اینکه زنان جامعه ما برهنه می‌شوند، با ایشان موافقم که اکثر زنان ما و بالای نود درصد اگر الزام برداشته شود هم با وضع بد و زننده‌ای بیرون نخواهند آمد اما نمود آن ده درصد در اجتماع چگونه است؟  این آماری که ایشان دادند و من خیلی تعجب می‌کنم و نمی‌دانم از کجا آورده‌اند. آن آماری که من در ابتدا دادم کار مرکز پژوهش‌های صداوسیما در سال ۱۳۹۶ بود که یک پژوهش بسیار مفصلی هم بود.  اینکه فرمودند هفتاد درصد قائل به عدم الزام حجاب هستند چنین چیزی وجود ندارد. بله، در قشر فوق لیسانس و دکترا این آمار می‌تواند باشد، نزدیک شصت و خرده‌ای درصد می‌گویند الزام نباشد اما شما باید فضای عمومی جامعه را ببینید، کشوری که تهران دارد، شهرستان هم دارد. از افراد پرسیده‌اند که حجاب زنان باید چگونه باشد؟ ۶۶٫۳ درصد گفته‌اند پوشش کامل به جز کفین و صورت، حالا چه با مانتو و چه با چادر، ۲۵ درصد گفته‌اند پوشش حداقلی یعنی روسری باشد اما یقه‌اش باز باشد و مقداری از مو هم دیده شود.

رحیم‌پور: اگر وارد بحث پیمایش‌های اجتماعی بشویم در نهایت چنین ایده‌ای رفراندوم حجاب ایستاد است. اگر استاندی آقای نصیری بیاورند در باب اینکه چه بخشی از جامعه ایرانی همراه با کنار گذاشتن الزام هستند و یا شما در مقال استناداتی بیاورید نهایتا ممکن است پیشنهاد شود چرا پیمایش اجتماعی؟! بیاییم رفراندوم برگزار کنیم.

یک نکته‌ای اشاره شد درباره‌ی گشت ارشاد و نحوه‌ی ورود نیروی انتظامی اگرچه می‌طلبد که برنامه‌ها متعددی درباره‌ی گشت ارشاد داشته باشیم اما مسئله‌ی اساسی این برنامه ما اصلا مقوله گشت ارشاد نیست. مسئله این است که آیا حجاب را باید به منزله‌ی یک امر فقهی ببینیم یا یک امر حقوقی؟

آقای نصیری؛ یک ایده‌ای دارند آقای سوزنچی که می‌گویند اصلا بحث معارضه با حجاب نیست، مسئله معارضه با اصل شریعت است و شما اگر الف را بگویید باید تا ی بروید.

نصیری: من در صحبت مقدماتی اشاره کردم که ما راجع به این که اساسا از موضع حکومت دینی می‌توانیم به حجاب الزام بکنیم و برای نقض آن مجازات بگذاریم؟ این یک بحث جدی است. ولی آن طرفش هم گفتم که نگاهی هم هست که می‌گوید می‌توانیم این کار را کنیم، ما با تکافو ادله در اینجا مواجهیم اما…

رحیم‌پور: یعنی شما این دو رای فقهی را هم هم‌وزن هم می‌دانید از لحاظ اعتبار فقهی اما می‌گویید با نگاه به عرف انتخاب می‌کنیم.

نصیری: بیاییم فرض کنیم که حکومت می‌تواند الزام کند، فلسفه‌ی وضع قانون این است که باید اجرا شود، در مسئله‌ی راهنمایی و رانندگی هم اگر آنجا مثلا در بستن کمبرند اگر هفتاد درصد جامعه‌ی شما در مقابل بستن کمبرند مقاومت کنند و در خیابان ببینید که هفتاد درصد رعایت نمی‌کنند آنجا هم گریزی ندارد جز اینکه از اجرای قانون کوتاه بیایید و به سمت فرهنگ‌سازی بروید و تا فرهنگ‌سازی نشود وعرف جامعه این مسئله را نپذیرد این گونه با موضوع مواجه نمی‌شوید که ز این هفتاد درصد ده درصد را جریمه کنید و بقیه را نه. درگیری ایجاد شود وقتی می‌خواهی جریمه کنی…

رحیم‌پور: یعنی شما اعتبار قانون را منوط به تمکین قانون می‌بنید؟

نصیری: بدون شک

رحیم‌پور: یعنی اگر قانونی از سوی شهروندان در عمل پذیرفته نشود…

نصیری: قانونی که به هر دلیلی مقاومت اجتماعی در برابر آن باشد، مقاومت اجتماعی که کلی عارضه ایجاد می‌کند، نشان می‌دهد که یک جای کار اشکال دارد، یعنی اینجا یک معضلی وجود دارد…

رحیم‌پور: و وضع امروز حجاب در ایران را به این نحو می‌دانید.

نصیری: دقیقا، همین طور است. من نمونه‌هایی را ذکر کردم که چه معضلات و مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است. یک دوقطبی اساسی ایجاد کرده است. درباره‌ی همین نکته‌ای که آقای سوزنچی فرمودند که حجاب شده سمبل اسلام‌گرایی و اسلام مترقی، بحث این است که در جمهوری اسلامی ایرن به‌عنوان یک کشور اسلامی و انقلابی هر روز با افت حجاب مواجه هستیم، بر خلاف جامعه‌ای مثل جامعه‌ی ترکیه، حتی بر خلاف بعضی جوامع اروپایی که مسلمان‌ها در آن هستند.

رحیم‌پور: یعنی می‌فرمایید که حتی اگر کارکرد سمبلیک هم برای آن قائل باشیم به ضرر ما است؟

نصیری: بله، برای همه این سوال پیش می‌آید که اگر نماد اسلامیت و اسلام‌گرایی رعایت حجاب است چرا جامعه شما با افت مستمر حجاب مواجه است؟ خودِ این موضوع چه چالش و مسئله‌ای ایجاد می‌کند. کل دستاورد شما را می‌تواند زیر سوال ببرد. آیا نباید محصول این اصرار برای الزام حجاب محصول نتیجه‌بخشی داشته باشد و اثر عینی آن را ببینیم؟ منظومه‌ای دیدن دین را که عرض کردم نکته‌ی خیلی مهمی است، یک مثال می‌زنم اگر در حال حرکت در خیابانی در تهران باشیم اگر ببینیم یک دختر ۱۲ ساله‌ای خم شده توی سطل زباله و دارد رزق و روزی خود را از آنجا در می‌آورد اتفاق ویژه‌ای برای خیلی از ما که قائل به الزام به حجاب هستند نمی‌افتد. اگر همین دختر ۱۲ ساله در جای دیگری حجابش را بردارد می‌شود مسئله‌ای جدی. اگر یک ویدئویی هم بگیرد و صد متر راه برود می‌شود یک ممسئله‌ی اساسی. این نوع دین‌ورزی عاقلانه نیست. این نوع دین‌ورزی شرعی هم نیست. یک نوع دین‌ورزی ناقص و غیرعقلانی که اهم‌ها را فراموش می‌کند، اصول را فراموش و ضایع می‌کند، از عدالت و پرداختن به فقر غافل می‌شود و بعد به یک مسئله‌ی فرعی یا مهم می‌پردازد. من دو سال پیش در همین تهران در میدان دکتر فاطمی ساعت یک جایی میهمان بودم رسیدم به ابتدای خیابان دیدم یک ماشین آمد و هفت – هشت پسر بچه ۷ – ۸ ساله را پیاده کرد وچند نفر هم سوار کرد. بعد معلوم شد که این‌ها بچه‌هایی هستند که تحت یک کنترلی تکدی می‌کنند. شیفت تکدی‌گری آن‌ها تمام شد… چقدر این صحنه‌ها تکان‌دهنده و آزاردهنده باید باشد؟ اینقدر که ما از تریبون‌های اجتماعی‌مان علیه مسئله‌ی بدحجابی و شل‌حجابی به‌عنوان یک منکر حرف زدیم درباره‌ی این مسائل چقدر حساسیت نشان دادیم؟

طبق آمار روزی هزار سقط جنین در جامعه‌ی ما می‌شود. اگر فرض بگیریم در یک شهری هزار خانم با هم تبانی کنند حجاب‌شان را بردارند، این یک بمب خبری خواهد شد و همه بسیج می‌شوند برای مقابله با آن، ما در برابر هزار سقط در روز چه واکنشی داریم؟ در مقابل پانصد طلاق در روز چه واکنشی داریم؟ در برابر فروپاشی اصل خانواده در این اجتماع چه مواجهه‌ای داریم؟

آیت‌الله اعرافی، رئیس حوزه علمیه قم دو سال پیش در مراسم روز قدس سخنرانی کردند در قم و رسما گفتند که من اعلام خطر می‌کنم خانواده در جامعه ایرانی در آستانه فروپاشی است. ببینید حساسیت‌های ما بعد چطور تقسیم شده؟

رحیم‌پور: دو نکته را می‌فرمایند؛ یک این که جامعه اسلامی با نمادی مثل حجاب شناخته شود این از اساس محل مناقضه است، یعنی چرا باید جامعه اسلامی را به حجاب بشناسیم؟ مثلا چرا به ریشه‌کنی فقر نشناسیم؟ شما چیزی را به ‌عنوان نماد اسلامیت یک جامعه در نظر می‌گیرید و این خیلی مهم است که چه چیزی را نماد می‌کنید؟ در یک نگاه این است که حجاب نماد باشد، یعنی وقتی وارد ایران می‌شود به‌عنوان نماد اسلامیت اشاره می‌کنید به پوشش زنان. یا در نگاه دیگر ممکن است گفته شود که نه، این خیلی اصیل نیست که به‌عنوان نماد اسلامیت تلقی شود. نکته دوم اینکه اصلا فرض کنیم که این نماد درست انتخاب شده باشد، این نماد که دارد ضد خود عمل می‌کند و مدام در حال کاهش پیدا کردن است.

سوزنچی: من می‌خواستم درباره‌ی بخش پایانی صحبت‌های ایشان نیزنکاتی را بگویم که به نظر مقایسه‌ی بسیار مخدوشی است. اما از نماد آغاز کنیم. نمادها را ما نماد نمی‌کنیم، نمادها، نماد می‌شوند. به قول هایدگر ما در «عصر تصویر جهان» به سر می‌بریم. درعصر تصویر جهان، تصویر مهم‌ترین نماد شناسایی می‌شود. بله عدالت خیلی خیلی خیلی بالاتر از حجاب است، من شکی ندارم در این موضوع، این مواردی که گفتند درد جامعه ما است و من متاسفم که بعد از چهل سال چنین مشکلاتی هست که ظلم است اما نماد غیر از این است. نماد دست ما نیست. نماد یک پدیده‌ی اجتماعی است. مگر ما کاری کردیم که حجاب تبدیل به نماد شود؟! دست ما نبوده که این را نماد کنیم یا آن یکی را.

رحیم‌پور: در تثبتش هم نقش نداشتیم؟

سوزنچی: نکته‌ی دوم هم اینکه گفتند در حال افت است، نماد بودن در همین حدی هست که وجود دارد، بی‌نظیر بوتو حجابش مثل حجاب خانم‌های بدحجاب ما بود اما نماد بود. مفهوم نماد خیلی فرق می‌کند با مفهوم فقهی حجاب. جالب بود برای من در این آمارها… حالا شما می‌گویید آمار نگوییم اما ایشان آمارهایی می‌گویید که… اگر اینطور باشد که ایشان می‌گوید…

رحیم‌پور: عرض نکردم که آمار نگویید، می‌گویم اگر اصلی‌ترین استدلال‌مان آمار باشد نهایت آن رفراندوم است.

سوزنچی: نه، یک جایی آمارها هست، اگر هفتاد درصد جامعه در مقابل یک حکم مقاومت کنند من با ایشان همراه می‌شوم. این‌ها آمارهایی نیست که روی هوا بگوییم هفتاد درصد…. بله، اگر هفتاد درصد در مقابل یک حکم شرعی مقاومت کنند نمی‌توانید حکم را اجرا کنید.

رحیم‌پور: در آن صورت شما از الزام حجاب دست می‌کشید؟

سوزنچی: بله، مجبوریم. نمی‌توانیم، عملا چاره‌ای نداریم؛ ولی آیا آمار می‌گوید که هفتاد درصد مقاومت می‌کنند؟ طبق آمارها در کل ایران ۶۶ درصد می‌گویند حجاب کامل الزامی باشد، ۲۵ درصد هم می‌گویند پوشش حداقلی. این درصد بالا مقاومت نمی‌کند در برابر اصل حجاب. من با این حجاب‌های ناقص از نظر فقهی شاید نهی از منکر باشد اما از لحاظ اجتماعی خیلی با آن درگیر نمی‌شوم.

با این مقدمه بروم سراغ نکته‌ی دوم فرمایش ایشان. ببینید دختری که در سطل زباله خم می‌شود ننگی است برای نظام ما، و سایر مواردی که فرمودید اما اجازه بدهید من مثال ایشان را تغییر دهم تا معنای مثال معلوم شود، می‌توانیم بگوییم چرا به این دختر حساسید اما به جاسوسی که خیلی مودب و خوش‌برخورد است حساس نیستید؟ من با این بخش همراهم که حساسیت بیشتر متدینین ما به حجاب بیشتر از بی عدالتی است و این را یک نقص می‌دانم و نمی‌خواهم از آن دفاع کنم. اما بحث بر سر قانون حجاب است که در کشور هست. می‌گوییم چرا به این قانون حساس هستی اما به فلان معضل اجتماعی حساس نیستی؟!

رحیم‌پور: نظر شما این است که حساسیت به سایر موارد را افزایش دهیم نه این که حساسیت روی این موضوع را کاهش دهیم.

سوزنچی: نمی‌توانیم دست برداریم از آن. یعنی شما نمی‌توانید چون یک جایی کارمان لنگ است، کار دیگر را هم دست برداری. با همین استدلال می‌توان تمام قوانین راهنمایی و رانندگی را هم حذفش کرد. همه‌ی عرصه‌های اجتماعی را باید با هم دید تا به قول ایشان وضعیت کاریکاتوری نشود.

نصیری: من راجع به آمارها این را بگویم که تقریبا ۱۵ سالی است که در جریان آمارهایی که شورای فرهنگ عمومی کشور و وزارت ارشاد درباره‌ی این موضوع ارائه می‌دهد هستم. این آماری هم که گفتم بالای هفتاد درصد مخالف حجاب الزامی هستند برمی‌گردد به آماری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه کرده و نکته‌ی جالب آن هم این بود که در شهر قم هم درصد مخالفین الزام بیشتر از موافقین بود و در استانی مثل خراسان جنوبی نیز این درصد با هم مساوی بود. البته آمارهای دیگری هم هست که کمی متفاوت است اما از نکات جالب این است که ما به دلیل اینکه نتایج آمارها در این موضوع خیلی مطلوب ما نبود نتایج را منتشر نکرده‌ایم. حتی کمتر به این موضوع تن دادیم که یک مرکز آماری معتبر بی‌طرف انتخاب کنیم و بخواهیم آمارهای این مسئله را با دقت بالایی در جامعه دربیاورد.

منظومه‌ای دیدن یعنی همه‌ی اجزا با هم حرکت کنند، استاد مطهری یک مثالی می‌زنند می‌گویند رشد تک‌بعدی مثل این است که یک انسانی دست راستش رشد کند اما سر او به اندازه‌ی دستش رشد نکند. دو عضو رشد کند اما چند عضو دیگر متوقف بماند چه چهره‌ی زشتی از این انسان نمایانده می‌شود. یک روایتی امیرالمومنین (ع) دارند که می‌فرمایند چهار چیز باعث تضعیف و افول امت‌ها می‌شود؛ یکی از این چهار چیز این است که اصل و اساس و مهم‌ها را ضایع کنیم. مثل عدالت، مثل آزادی انتخاب که تقدم دارد بر بسیاری از احکام فرعی. دومین چیز که می‌فرمایند تمسک به غیرمهم‌ها و فروع است. من از این روایت اینطور می‌فهمم که حضرت می‌توانست بفرماید که اینکه اصول را ضایع می‌کنید سبب سقوط امت‌ها می‌شود اما می‌خواهد بگوید که آن به تنهایی و به سرعت منجر به اسقاط و زوال نمی‌شود وقتی اصول را ضایع می‌کنید و به فروع می‌چسبید زوال تسریع پیدا می‌کند. اینکه جامعه‌ی ما ببینید دین‌داران ما، تریبون‌های نماز جمعه‌ی ما، رسانه‌های ما نسبت به مهم حساسیت‌ کافی و لازم را ندارند و در مقابل منکرات بزرگ اقتصادی و سیاسی سکوت می‌کنند اما مملو از سخنرانی درباره‌ی بدحجابی و بی حجابی و شل‌حجابی است مخاطب تصویر متوازنی از دین نخواهد داشت و این منکر بسیار اساسی است. چه منکری بالاتر از این که این نحوه‌ی مواجهه‌ی ما با حجاب به فاصله‌گیری از اصل دین منجر شود؟ عدم رعایت حجاب فسق است اما بی اعتقاد شدن به کل دین کفر است، این نحوه‌ی مواجهه‌ی ما با حجاب دارد به کفر می‌انجامد. چون فسق علنی است به آن حساسیم اما کفر چون مخفی است اصلا نگران آن نیستیم.

نکته‌ی دیگر آنکه همانطور که آقای دکتر سوزنچیان فرمودند بنده هم معتقدم که اگر الزام حجاب برداشته شود درصد بسیار محدودی هستند که عریان می‌آیند بیرون، من این تعداد را زیر ده درصد می‌بینم. ببینید یک وقت قانونی وضع می‌کنید که در برابر آن هفتاد درصد مقاومت است و یک وقت هم قانونی می‌گذارید که در شدیدترین حالت ده درصد مقاومت می‌کنند. با ده درصد مقاومت می‌توانید جریمه و مجازات بگذارید.

رحیم‌پور: اگر به‌عنوان مثال این درصد در هفتاد سال آینده پیش رفت دوباره صرف‌نظر می‌کنید؟

نصیری: یعنی هفتاد درصد بخواهند عریانی؟!

رحیم‌پور: در یک فرض ذهنی

نصیری: یعنی یک نظام اسلامی مثلا هفتاد سال آینده یا اصلا بیست سال آینده رسیده به چنین نقطه‌ای؛ آنجا که رسید باید خداحافظی کنیم از حکومت دینی. جامعه‌ای که نظام اسلامی بر آن حاکم بوده بعد در یک سیری هفتاد درصد بخواهند عریان باشند البته در همان شرایط هم به نظر من می‌توان به طور نسبی یک حکومت دینی باشد…

رحیم‌پور: مثال ذهنی است و ربطش نمی‌دهیم به جامعه ایران. اما بحث بر سر این است که اگر شما دارید شریعت را پیاده می‌کنید در جامعه و می‌گویید التفات به عرف پیش‌نیاز پیاده‌سازی شریعت است تا چه میزان اعتبار قائلیم برای عرف؟

نصیری: اعتبار می‌دانید به چه میزان است. حضرت امام یک جمله‌ای دارند که می‌گویند اگر مردم یک نظام دیکتاتوری را که بدترین نظام است انتخاب کردند کسی نمی‌تواند جلوی آن‌ها را بگیرد، دیگر بالاتر از این که نیست. یعنی ما برای حکمرانی، برای اجرای احکام الهی باید مردم را با خودمان همراه کنیم. من قبلا یک بار دیگر هم در همین برنامه گفتم که علت اینکه می‌گویند امر به معروف و نهی از منکر و نه امر به واجب و نهی از حرام به این دلیل است که امر به واجبی باید کرد که عرف جامعه واجب بودن و مطلوبیت این واجب را بپذیرد. بعضی حرف من را بد فهمیدند، فکر کردند که من می‌گویم آنچه را اکثریت جامعه می‌گوید واجب است ما باید بگوییم واجب است، ابدا؛ همه‌ی دنیا جمع شوند یک واجب قطعی خدا را نمی‌توانند عوض کنند. این از مسلّمات ما است اما سیره انبیاء بر این بوده و آیات الهی این چنین می‌گویند که اگر ما بخواهیم احکام دین را اجرا کنیم باید فرهنگ‌سازی شود تا عرف بپذیرد و وقتی پذیرفت اجرا کنیم. بعضی اشکال می‌کنند پس حدود شرعی چه می‌شود؟ و چرا حد می‌زنید؟ حدود شرعی که باید اجرای شود جایی است که یک) تجاوز به حقوق عمومی باشد، مثل سرقت، قتل، محاربه و… دو) یا نظم عمومی را مختل کند، سه) یا جایی که عفت عمومی را در معرض خطر قرار دهد مثل زنا، لواط و… اینجا شارع حد گذاشته که همه شرایط بسیار سختی برای اثبات حد وجود دارد. برای حجاب حدی تعیین نشده، البته یک بحثی است که آیا برداشتن روسری در خطر قرار گرفتن عفت عمومی است یا نه که قابل بحث است.

رحیم‌پور: ادعای آقای نصیری آن است که عرف بیشتر از آنچه ما گمان می‌کنیم موضوعیت دارد برای پیاده کردن شریعت و احکام آن.

سوزنچی: اینکه فرمودند رشد تک‌بعدی خیلی بد است، کاملا حرف درستی است اما باید دقت کنید که این نقدی است به نحوه‌ی اجرا و نه نقدی بر اصل قانون. شما در نحوه‌ی اجرا در جایی زوم کردی و در جایی نه، این می‌شود نحوه‌ی اجرا، این برداشتن قانون را موجه نمی‌کند. منظومه‌ی قانون را شارع قرار داده.

رحیم‌پور: ایشان می‌گوید که دیگر قانون را اجرا نکنید.

سوزنچی: چون بد اجرا شد، رشد تک‌بعدی شد یا چون اجرا شد رشد تک‌بعدی شد؟ این دو تا حرف خیلی با هم فرق دارد.

رحیم‌پور: اصلا شما فرض بگیرید ایشان می‌گوید چون بد اجرا شد به این وضعیت کاریکاتوری رسید، از این نتیجه می‌گیرند که از الان دیگر اجرایش نکنید.

سوزنچی: همین را می‌گویم، آیا از بد اجرا شدن قانون می‌توان اجرا نشدن قانون را نتیجه گفت؟ برای من این سوال مهمی است. بد اجرا شدن هیچ‌وقت باعث نمی‌شود که قانون اجرا نشود. مقاومت می‌تواند باعث شود، یعنی اگر جامعه‌ای در برابر یک قانونی مقاومت کردند به نظرم این دلیل قابل قبول است اما بد اجرا کردن هیچ‌وقت دلیل موجهی نیست که قانون اجرا نشود. اگر این طور باشد خیلی از قوانین را باید از اجرایش صرف‌نظر کرد.

نکته‌ی دوم درباره‌ی اهم و مهم که گفتند، این اهم و مهم را باز کنیم. ما اشتباه فکر می‌کنیم که اهم‌ها فقط مسائلی است که عمیق است مثل عدالت. در خالی که هم‌زمان با این که مسائل عمیق اهمیت دارد مسائل سطحی دین هم جز اهم‌ها است. بر اساس احادیث تعظیم شعائر تقوای قلب می‌آورد. شعائر یعنی شعارها و نمادها. یک مثال اجتماعی ساده بخواهم بگویم، در همه‌ی کشورها پرچم‌شان موضوعیت دارد و می‌گویند من به خاطر پرچمم دفاع می‌کنم. یا مثلا می‌گویند «یک وجب از خاک کشورم را نمی‌دهم»، یک وجب خاک چه ارزشی دارد؟! بحث بر سر این نیست که یک وجب خاک ارزش دارد بلکه این اصطلاح نماد مرز است.

می‌گویند آن ده دصدی که با عریانی بیرون آمدند در صورت رفع الزام، آن‌ها را بگیرید، برهنگی ده درصد که می‌توان با آن‌ها برخورد کرد، حد آن چقدر است؟! اگر چطور به خیابان بیایند می‌توانیم برخورد کنیم؟! اگر مرز را بردارید، دیگر هیچ‌جا نمی‌توانید خطی بگذارید. همین الان که قانون حجاب را داریم آیا به کسانی که اینقدر موی‌شان بیرون است کسی متعرض می‌شود؟!

با تعبیر ایشان که می‌گوید فسق علنی و کفر درونی من خیلی مشکل دارم. از منظر اقدام اجتماعی فسق علنی مهم‌تر از کفر درونی‌ست بسیار مهم‌تر است. قانونگذار و احکام شرعی به شکلی است که فسادی مثل زنا یا لواط علنی نشود. علنی که شد بار مواخذه‌اش خیلی متفاوت از بار مواخذه‌ی امر غیرعلنی.

رحیم‌پور: یعنی قائل به این هستید که قانون بیشتر از آنکه کارکرد مجازات داشته باشد، کارکرد پیشگیری دارد. و اگر الزام را برداریم در عمل پیشگیری را برداشتیم.

سوزنچی:  و نمی‌توانید مدیریتش کنید. به‌عنوان مثال این همه آدم در جهان مرتد می‌شوند چرا امام خمینی فقط به سلمان رشدی گیر داد؟! مگر کم کتاب علیه قرآن و اسلام نوشته‌اند؟! چرا به این گیر داد؟! کسی که تبدیل می‌شود به نماد را نمی‌توانی با دیگران مقایسه کنی.

من نکته‌ام این است که اگر ایشان بپذیرند در صورت رفع الزام ده درصد عفت عمومی را مخدوش می‌کنند. محدوده‌ی حجاب این ده درصد کجا باشد؟! مرز این را می‌خواهیم کجا قرار دهیم؟

اگر ما در کشوری لیبرال زندگی کنیم، می‌گویند مرز این‌ها قراردادی و توافقی است؛ اما وقتی یک دینی دارید و مردم هم به شکل کلی به آن ملتزم هستند محدوده‌ها را نمی‌توانیم با سلیقه‌ها تعیین کنیم. ایشان در آمارشان می‌گویند هفتاد درصد حجاب شرعی را رعایت نمی‌کنند پس هفتاد درصد دارند مقاومت می‌کنند؛ این دو خیلی با هم فرق دارند. من می‌توانم بپذیرم که هفتاد درصد حجاب شرعی را رعایت نمی‌کنند اما معنایش این نیست که هفتاد درصد می‌گویند قانونی نباشد. نکته‌ای که درباره‌ی امر به معروف و نهی از منکر گفتند هم قابل دفاع نیست. با وجود آنکه معروف‌ها باید در جامعه معروف شوند که امر به آن مستقر شود اما معنای آن، این نیست که اگر واجبی معروف نشد ما نهی از منکر نکنیم. بهترین شاهد این هم روایات پیامبر ناظر به آخرالزمان است که می‌گویند در جامعه معروف، منکر و منکر، معروف می‌شود و برخی نهی از معروف می‌کنند. شما توضیح بدهید که «نهی از معروف» چیست؟ طبق روایت پیامبر با اینکه مردم قبول نمی‌کننند اما همچنان این معروف است. و این طور نیست که در معروف و منکر حتما قبول اجتماعی باشد.

رحیم‌پور:  متاسفانه وقت برنامه را تمدید نکردند و فرصت جمع‌بندی نیست. من از هر دو بزرگوار بسیار متشکرم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 221
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 86
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    51 29
    آقای نصیری کدام الزام ؟ وقتی رسانه ای مانند صدا و سیما از اشعار عرفانی ، بر ضد حجاب سوء استفاده می کند ، و فیلم و سریال و موسیقی سلبریتیش و ... همه ضد حجابند ، اساسا الزامی شکل گرفته تا ... ؟ با صرف آمدن کارشناس در چند برنامه حجاب با آن همه متضادهایش جایی می تواند بیابد ؟ و حا بیفتد ؟ صدا و سیما جز اندکی اوایل انقلاب ، بعد از آن روند استحاله یا درست ترش ارتجاع به ضد ارزشها را در پیش گرفت و درمان نشد ، و الآن هم با چنین برنامه هایی راحت ...
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      26 14
      پاسخ نصیری را خدا از زبان حضرت ابراهیم علیه السلام داد. سوره ممتحنه آیه4. قد کانت لکم اسوة حسنة فی ابرهیم والذین معه اذ قالوا لقومهم انا برءؤا منکم ومما تعبدون من دون الله کفرنا بکم و بدا بیننا و بینکم العدوة والبغضاء ابدا حتی تؤمنوا بالله وحده.... . قطعا برای شما در (پیروی از) ابراهیم و کسانی که با اویند سرمشقی نیکوست آنگاه که به قوم خود گفتند ما از شما و از آنچه به جای خدا می‌پرستید بیزاریم به شما کفر می‌ورزیم و میان ما و شما دشمنی و کینه همیشگی پدیدار شده تا وقتی که فقط به خدا ایمان آورید....»
    • روزبه IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      28 22
      اگه اینگونه که جناب نصیری استدلال میکنن، نکته اول اینکه چون خواست اکثریت حجاب نیست به معنای نفی اون هست که زیاد درست به نظر نمی رسه، نکته دوم اگه الزامی به اجرای احکام شریعت نباشه که جامعه لیبرال غربی نمونه بارز جامعه ای است که مطلوب نفسانیات انسانی است و محدودیت ها رو بر نمی تابه نکته سوم اجرای احکام شریعت برای سالم سازی اجتماع و تعالی روح و فطرت انسان هاست حالا اگه که نخواد اجرا بشه چه نیازی به دین هست و چه نیازی به احکامش نکته چهارم به لحاظ تاریخی اتفاقا اشکال کار دقیقا اونجایی بود که پهلوی با جبر روندهای طبیعی رو از بین برد که بی حجابی اجباری نمونه کامل اون هست نکته پنجم در ادامه بی حجابی اجباری در زمان پهلویها مراکز فسق و فجور در کشور راه اندازی شد نکته ششم اگه با دست فرمون هر آنچه که جامعه میپسنده از اجرای احکام عقب نشینی کنیم که صحنه هایی بدتر از وقایع تلخ تاریخی که گریبانگیر اسلام شدن رو شاهد خواهیم بود نکته هفتم چون عدالت به طور نسبی در کشور اجرا میشه بایستی از اجرای شرع کوتاه آمد که استدلال درستی نیست نکته هشتم بی حجابی و شل حجابی نتیجه عدم اجرا عدالت در جامعه نبوده بلکه نتیجه 40 سال تهاجم فرهنگی غرب به دلیل ضعف طبیعی تکنولوژی رسانه ای در کشور بوده که بایستی باهاش مقابله کرد، نکته نهم اگه اینگونه باشه که شما می‌فرمایید ظهور منجی هم در نهایت به خواسته اکثریت جامعه جهانی و گرایش به آزادیهای نفسانی و ظاهری هم بی مفهوم خواهد بود، کدوم جوامع بشری امروز داوطلبانه حاضر به تعطیلی مراکز فحشا،تولید مشروبات الکلی،ملغی کردن قوانین ازدواج شنیع، خوراکی های حرام و...خواهند بود؟ بحث سر این نیست که احکام شرعی اسلام اگه مقبولیت نداشت بایستی اجرا نشن بحث سر اینکه اتفاقا اجرا نشدن درست قوانین دین کار رو به اینجا رسونده
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      42 21
      چیزی که مهم هست این هست که رفع حجاب یعنی ورود فرهنگ غربی و این خود بزرگترین منکر است. در زبان انگلیسی یک اصطلاح هست میگه یک اینچ بهشون بده و اونا یک یارد ازت میگیرند. کم کم حجاب که رفت بعد میروند سراغ حدود شرعی بعد همجنس بازی و ...
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      29 11
      بهانه از این هم می شود که بگوییم چون فلان قسنت اسلام را اجرا نکرده اید همه اش را رها کنید؟ به جای اینکه بگوید بروید آن قسمتهارا هم اجرا کنید. بگذریم که بی حجابی خودش از بزرگترین مصادیق علنی بی عدالتی و ظلم به جونان در جامعه است.
    • سعید NL ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      15 5
      نمی دانم چرا مشرق به این مناظره لقب جنجالی داده بلکه این یک مناظره عادی است به نظرم اینقدر ما در صدا و سیما مناظره عادی ندیدم فکر می کنیم جنجالی است
    • به سعید TR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      9 6
      مناظره اصلا عادی نبود چون درباره اساس حاکمیت دینی بود. نصیری باید در امول اینکه اسلام وحی است بحث می کرد نه اینکه بگوید طبق میل مردم اسلام را تعطیل می کنیم. مبنایی تر بحث می شد
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      7 3
      یک سوال بسیار ساده چقدر آزاد باشد؟ بدون لباس هم جزء عدم الزام است دیگر! سوال دوم آنجا که مثلا اجبار نیست مشکل فحشا حل شده است؟ فرزندان نامشروع؟
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      3 2
      سعید. اگر دقت کنی بحث عادی نیست وجنجالی.!!!
    • به سعید IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      3 0
      مشرق گفته بی سابقه نگفته بحث جنجالی. واقعا هم بی سابقه است.
    • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
      5 4
      همیشه کار را باید به کاردان سپرد جای استاد رایفی پور در این مناظره خالی بود لطفا شما هم سخنرانی استاد رایفی پور درباره حجاب گوش دهید
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    41 14
    آقای نصیری یکی از اشکالات نبوت و پیامبری هم دو قطبی است ! اصلا اگر دو قطبی نبود چرا هابیل و قابیل با هم دعوایشان بشود ؟ جناب اگر توی جبهه نظامی هم روحیه هایی مثل شما داشتیم هیچ وقت دفاعی شکل نمی گرفت .
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      4 5
      دو قطبی انبیا دو قطبی حق و باطل و ظالم و مظلوم بود ! مثل هابیل و قایبل که این قابیل بود که کفر ورزید و دست به قتل زد نه بلعکس شروع کنندگان دو قطبی دشمنان حق و ظالمان بودند ! درضمن دو قطبی انبیا دو قطبی حقیقی بود نه دو قطبی کاذبی مثل دعوای سرخ و آبی و دعوای حیدری و نعمتی و بدحجاب و باحجاب و ...
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    26 21
    شما کاسه داغتر از آش شدید .بازم خوبه صدا سیما حداقل درباره چنین چیزی مناظره می گذاره قبلا کلا بحث در این مورد قدغن بود
    • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      7 3
      زمینه رو درست کرده حالا این مناظره رو روش فرش کرده ! این مناظره با توجه به اون زمینه به کدوم سمت ... ؟
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    29 15
    مهدی نصیری در برنامه زاویه در جمله ای کلیدی رسما به این نکته اعتراف کرد و گفت: "این تلقی که بعضی ها دارند ماموریم به تکلیف و نه نتیجه این مبنای عقلی عقلای دینی ندارد" این در حالی است که امام خمینی (ره) فرمود: همه ما مأمور به ادای تکلیف و وظیفه‌ایم نه مأمور به نتیجه. اگر همه انبیا و معصومین - علیهم السلام - در زمان و مکان خود مکلف به نتیجه بودند، هرگز نمی‌بایست از فضای‌ بیشتر از توانایی عمل خود فراتر بروند و سخن بگویند و از اهداف کلی و بلند مدتی که هرگز در حیات ظاهری آنان جامه عمل نپوشیده است ذکری به میان آورند.(صحیفه نور جلد ۲۱- صفحه۲۸۴_۲۸۵)
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      16 14
      ریزشها داریم ، و در سختیها درون انسان ها و مقدار استقامتشان معلوم می شود .
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    41 16
    هدف این مناظره ها یک چیز بیشتر نیست و آن اینکه حضرات در اسلامی بودن نظام به تردید افتاده اند. والا اگر اصل قانونگذاری بر اساس اسلام را قبول داشتند هرگز به خود اجازه نمی دادند در مورد اجرا یا عدم اجرای احکام الهی شک کنند. بهانه ها هم تمام سکولار است. می خواهند جامعه دو قطبی نشود! در حالی که دو قطبی حق و باطل از اول هبوط آدم بوده و تا قیام قیامت هم خواهد بود. پیامبر خدا که آمد دو قطبی مومن و کافر را ایجاد کرد و در مدینه دو قطبی مومن و منافق را. پیامبر هرگز نگفت صبر می کنم تا همه مردم اول سلمان و ابوذر شوند و قلبا به اسلام ایمان آورند تا بعد احکامش را اجرا کنم! و یا ادعای آنکه زنان حجاب را سودمند نمی دانند هم سکولار است. خدا است که سودمند بودن یا مضر بودن چیزی را برای انسان تعریف می کند و انسانها حق ندارند به جای خالق برای خودشان کاتالوگ بنویسند. از همه بدتر اینکه همین ادعا هم دروغ است. دقیقا همانطور ه تمام معتادها بهتر از همه مضرات مواد مخدر را می دانند اما مصرف می کنند و رانندگان قانون شکن بهتر از همه منافع قوانین راهنمایی و رانندگی را می دانند اما بدون زور پلیس اجرا نمی کنند، این زنان هم بخوبی می دانند بی حجابی برای جامعه محرک و سبب فروپاشی خانواده عا است و قطعا یک روسری دو گرمی برایشان سخت تر از ساعتها آرایش و لباسهای تنگ و بدن نما نیست. حجت بر ما تمام شده. بدانید و آگاه باشید آنکسانی که از روز اول پای انقلاب و نظام و جنگ و جبهه و تظاهراتها و مقاوت .. ایستاد مردم مومن محرومی بودند به اعتقاد به امام خمینی و به خاطر اسلام از حکومت دفاع کردند. روزی که آنها به این نتیجه برسند که نظام دیگر اسلامی نیست دلیلی برای دفاع از آن نخواهند داشت. آن وقت ببینید موشکها به دادتان می رسند یا حججی هایی که دنیالتان نخواهند آمد.
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      24 10
      احسنت . دقیقا . جزاکم الله خیرا .
    • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      7 5
      والا هرچی بی حجاب هست با کمک نظام عاقبت این دنیاشون خیر شده محجبه ها بدبخت شدن!
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    32 17
    جمله را دقت کنید :می گویند اگر امر به معروف نهی از منکر سبب شکاف در جامعه شود آن را باید تعطیل کنید! آیا این جمله را یک مسلمان می گوید؟ اصلا پیامبر ظهور کردند برای چه؟ برای وحدت بشر یا برای غربال و جداسازی حق از باطل؟ امام حسین علیه آیا قیام کرد سبب ایجاد شکاف نشد؟ آیا حضرت علی علیه السلام برای اجرای عدالت و حکم خدا اصرار کرد جامعه به شکاف نیافتاد؟ وحدت حول حبل الله معنی دارد و بس.
    • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      13 5
      احسنت دقیقا همینطوره.
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    32 7
    تنها کسانی که هرگز شاهد صحنه دردناک یک جنین سقط شده نبوده اند و یا هرگز ناله های فرزندان طلاق را پشت در دادگاههای خانواده نشنیده اند و یا آماری از افزایش تجاوز و قتلهای جنسی و عشقی و ناموسی ندارند می توانند به جای اینکه بگویند با قاطعیت قانون خدا را اجرا کنیم، برویم رای که غربیها صد سال قبل رفتند و الان به تجاوز به حیوانات و محارم رسیده اند.
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      7 4
      الان کلی جوان مجرد و کلی دختر تجرد قطعی در جامعه هست اگر دنبال جلوگیری از فحشا و منکر هستید ازدواج جوانان رو درست کنید نه این که مسئله اولویت چندم حجاب رو مهم تر از اهمیتش کنید و سر مردم رو ...
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    33 13
    هر بار از این حرفها در تلویزیون یا مقامات زدند یا گفتند دو تار مو که اشکال ندارد یا نقص ظاهر است موج جدیدی از بی حجابی راه افتاد.
    • IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      9 7
      دوتار مو؟؟؟؟!!!!!!! دیگه جایی مونده که بیرون نریخته باشن ؟ اون لباس های تنگ که از برهنگی هم بدتره
  • شهروند ارومیه IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    29 9
    سلام بازی با اصول نظام برای بعضی شده خودنمایی و حزب سازی و مطرح کردن خود در افکار عمومی همتراز با خط رسانه مخالفین نظامدر خارج همراه با فشار به قوه قضاییه برای اجرا کردن احکام قضاییه معلوم نیست اینها تا کجا می خواهند برونداما با این مقدمه چینی خواندن و داشتن قرآن و نماز و روزه را نیز غیر اجباری تفسیرخواهند کرد فرضیه سازی و تحلیل سازی برای بعضی ها شده نوعی آدامس جویدن افرادی که درون دلشان با کلمات بیانشان در تضاد است حال باید احکام قرآن را این روشنفکران باید نقد کنند که خود در انتخاب زندگی شان در دنیا آواره هستند نیرنگ های شیطان و عمال آن را تاریخ ثابت کرده است که محکوم به فنا هستند و حق همیشه سرافراز باقی مانده و خواهد ماند مشت به سندان کوبیدن کار نیرنگ بازان است و هیچ خللی در حرکت نظام ایجاد نخواهد کرد دیر نیست آن روز که دفاع از حجاب جهانی خواهد شد و صداهای آن در آینده نزدیک حتی در جامعه مسیحی و دیگر ادیان ظهور خواهد کرد باید روشنفکران نقد حجاب به آن نیز بیندیشند و خود را برای ان روز آماده کنندو علایم آن از کنگره امریکا و مجاس انگلیس و فرانسه و آلمان و کانادا در حال رویش هستند و این وعده خالق سبحان است .که حق همیشه پیروز است واسلام.
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    29 11
    یک چیز قطعی است و آن اینمه از نظر اسلام بزرگترین گناها گناهی است که مردم آن را کوچک بشمارند و علنا انجام دهند. حالا در هر زمانی یک گناه خاص چنین شرایطی را دارد و الان بی حجابی. اگر غیر از این بود باند مصی و شبکه های اینترنت و ماهواره . 2030 وو.. این همه پول و انرژی و وقت برای زدن یک روسری دو گرمی صرف نمی کردند. به جای سوزنچی من را به مناظره نصیری می بردید خیلی بهتر جوابش را می دادم.
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    25 13
    پیامبر اکرم (ص) فرمود : مردم بر دین حاکمانشان هستند . جناب نصیری گفتند ترکیه مردم اقبال به حجاب نشان داده اند . ترکیه چرا مردم با حجاب تر شدند دلیلش در این مسئله هست که چون حزب عدالت و توسعه با شعار اسلامگرایی بر سر کار آمد و همسران حاکمانشان مقید و ملتزم به حجاب هستند . مردم رو به حجاب آوردند . در ایران بخشی مردم رویگردان شدند چون حاکمانی مثل خاتمی و ... مروج اگر حاکمان معتقد به دین باشند و فساد نکنند و خودشان ملتزم به حجاب باشند مردم مسلمانند و بیشتر از آن ها مقید خواهند بود. والسلام
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    12 10
    انحرافات سخنان سوزنچی از نصیری بیشتر بود. فقط داشتند نقش پلیس خوب و پلیس بد را بازی می کردند. سوزنچی رسما می گوید اگر جامعه با قانون خدا همراهی نداشت باید آن را رها کرد!؟ این منطق یک طلبه است؟ با تقسیم مساوی بیت المال که حکم خدا بود مگر مردم صدر اسلام همراهی کردند؟ پس چرا اینقدر حضرت علی بر آن اصرار داشت؟ جهت اطلاع این طلبه، تنها یک جا ممکن است حکم خدا تعطیل شود و آن جایی است که مردم به خطا یک دستور خلاف اسلام را دستور دینی تصور کنند و کاری را قربه الی الله انجام دهند که غلط باشد. مثل ماجرای نماز تروایح که امام علی علیه السلام وقتی دید مردم می گویند این سنت خلیفه دوم است دیگر با آنها مخالفت نکرد. در اینجا باید اول به مردم حالی کرد که حکم خدا چیست. اما عدالت و مساوی بودن بیت المال را همه می دانستند حکم خدا است و جای شکی در آن نبود.
  • محمد جواد IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    17 5
    آقای نصیری یکی از اشتباهاتی که داشتن تو بحث اینه که این بعضا دو قطبی شدن رو از قانون میدونستن واصلا از جنگ رسانه ای و فرهنگی رو در نظر نمیگیرن نمونش مسیح علی‌نژاد که کارش ایجاد دو قطبی هستش در واقع امثال علی‌نژاد مزدوران پول میگیرن که این دو قطبی رو تقویت کنن ومشکل از قانون نیست
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    23 7
    فعلا که گویا در مملکت بی حجابی اجباری است.
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    22 13
    خدا در قرآن حجاب را برای زن واجب کرده هرکس حجاب نداشته باشه با خدا طرفه.!!! حالا بگید حجاب اجباری یا اختیاری ببینید آخرش چی میشه.؟! پل صراطی که از متن جهنم می‌گذرد.!!!
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      5 3
      بله روزه و نماز هم واجب است ولی وقتی اصولی مانند عدالت در جامعه لنگ می زند چرا در پی امور فرعی هستید ؟ ازدواج هم واجب هست چرا دنبال ازدواج نیستید اگر این هایی که برای جلب توجه جنس مخالف اقدام به تبرج می کنن ازدواج کنن بخش زیادی از بدحجابی و بی حجابی حل می شود .
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      2 2
      حجاب فرع نیست اصل است. کی گفته بی حجابی فرع حجاب جزو فروع دین است.پیام 20:48.در ضمن اونکه خود نمایی می‌کند وبدنبال جلب توجه جنس مخالف است با ازدواج هم شاید درست نشود.!!!
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      2 1
      حجاب اصل فرع نیست. پیام20:48.
  • مسی IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    23 14
    واقعا خجالت آوره!!! من نمیدونم تلویزیون این روزا به طور کاملا برنامه ریزی شده ای داره بحث حجاب رو مطرح میکنه بحثی که خواسته ضد انقلابه تا بگه حتی مذهبی ها و اصولگرایان هم با حجاب مخالف هستن و تلویزیون میخواد تز روشنفکری برداره خجالت بکشید در شیعه خانه امام زمان(عج) این حرفا چیه؟ واقعا دیگه اصولگرا و اصلاحطلب هم نداره. خائن به اهداف انقلاب و اصول انقلاب رو میشه بهش گفت اصولگرا؟ این نمایش مسخره شده سوژه همه شبکه های معاند و جمله 70 درصد این آقا رو بولد کردن و میگن مدیر مسئول پیشین کیهان و فعال اصولگرا. آخه کسی نیست درباره این نظرسنجی های مشکوک تحقیق کنه ببینه اصلا حرف این آقای نصیری درست هست یا نه؟
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    17 17
    در ترکیه هم راهپیمایی همجنس بازها آزاده! آخر و عاقبت کنار گذاشتن احکام خدا همینه.همش سفسطه همش مغلطه برای همراه شدن ایران اسلامی با جهان کفر
  • DE ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    20 11
    صداوسیما هم داره ماهیتش رو نشون میده پیش بسوی گسترش جاکعه غربی و کم شدن بیش از پیش جمعیت با گسترش فساد و فحشا و سقط اونهم قانونی
  • Ali110 IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    16 3
    خدا وکیل کدمتون تو این شهر دانشگاه بیمارستان ... احساس کردید مسئولین به فکر حجاب و اسلام هستن بیشترشون به فکر میزشونن فقط
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    25 10
    اولا همین الانش هم هیچ الزامی وجود نداره. راست راست توی خیابون میچرخن و روسریشون رو شونه شون افتاده و هیچکس هم کاری باهاشون نداره. ثانیا این حرف آقای نصیری مثل این میمونه که بگیم اگر برخورد پلیس با دزدها نتیجه ای نداد پس بیخیال دزدها بشیم و دزدی رو آزاد اعلام کنیم. از نظر بنده دزد مال مردم با دزد اعتقادات و پاکدامنی مردم هیچ تفاوتی با هم ندارند.
  • وحیدی منش IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    22 11
    آقای نصیری در این گفتگو خیلی ضعیف ظاهر شدی. هیچ استدلال محکمی نداشتی، اصل استدلال متکی بر آماری بود که درستی آن را آقای سوزنچی زیر سوال بردند. بر فرض این آمارهایی که گفتید درست باشد، آیا این دلیل می‌شود، حجاب از قانون بودن بیفتد. به نظر شما معیار قانون چیست؟ آیا معیار قانون در حکومت اسلامی، میل اکثریت است، اگر این باشد، با نظام‌های سکولار چه تفاوتی دارد؟ و اگر معیار نظر شرع است و شما می‌خواهید نظر شریعت را راجع به حجاب مطر کنید، باید به ددلایل عقلی و نقلی برای اثبات ادعای خود استناد کنید. نظر آقای نصیری سر از آنارشیسم در می آورد. فرض کنیم. ادعاهای شما درست 70 درصد مردم مخالف الزام حجاب هستند، از آن دست برداریم، موضع توفق کجا باشد؟ آیا حد یقفی وجود خواهد داشت؛ هر جا که شما مرز تعیین کردی، دوباره همین استدلال شما خود نمایی می‌کند. مثلا می‌رسد به این که 70 درصد مخالف ممنوعیت لخت شدن هستند، آنجا رضایت می‌دهی که لخت شدن هم آزاد. است. اگر اکثریت جامعه با این اعمال شنیع موافق بودن، آیا برای این که دو قطبی ایجاد نشود، باید از ممنوعیت آنها دست بکشیم؟ جناب نصیری، استدلالی نداشتی، . راهی را که غرب رفته و به منجلاب افتاده، توصیه نکن در جامعه به اجرا در بیاید.
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    23 11
    آقای علی عسگری محترم شما هم که دارید قدم در راه برادر لاریجانی می گذارید!
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      23 4
      الآن دیدید ؟ سالهاست صدا و سیما ... اصلا جز اوایل انقلاب ...
  • علی IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    12 3
    امیرالمؤمنین علی علیه السلام: أيّها النّاس! إنّا قد أصبحنا في دهر عنود، و زمن كنود، يعدّ فيه المحسن مسيئا و يزداد الظّالم فيه عتوّا. لا ننتفع بما علمنا، و لا نسأل عمّا جهلنا، و لا نتخوّف قارعة حتّى تحلّ بنا. اى مردم! ما در روزگارى كينه‌توز و زمانى پر كفران واقع شده‌ايم كه در آن نيكوكار، بد كردار شمرده مى‌شود و پيوسته بر ظلم ظالمان افزوده مى‌شود. از آنچه مى‌دانيم بهره نمى‌گيريم و از آن چه نمى‌دانيم سؤال نمى‌كنيم و از حوادث كوبنده تا بر ما فرود نيايد نمى‌ترسيم. (نهج البلاغه)
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    11 18
    اوایل دهه هفتاد یک سری راه افتادن توی شهرها و بقول خودشون به اسم مبارزه با بدحجابی شلوار پاره میکردند و موها رو با قیچی میزدند دیدم که میگم در ضمن خودم از خانواده ی مذهبی هستم تنفری که ایجاد شد اعتراض کسی رو برنیانگیخت
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    18 7
    همین الان توی مملکت جمهوری اسلامی بازرسان وزارت علوم میان توی دانشگاه ها و از دانشجوها میخوان که جهت ایمنی آزمایشگاهی چادر نداشته باشن. نفرین بر غربزده
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    25 10
    آیت‌الله سبحانی: حجاب امری واجب بوده و صحبت درباره اجبار یا اختیار آن بی‌معناست
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    30 6
    اتفاقا بی حجابی از زمانی اتفاق افتاد که مدعیان اصلاحات به نام تساهل و تسامح باعث بی حجابی در جامعه شدن
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    13 6
    وظیفه صدا و سیما تثبیت ارزش . اجراء تردید در ارزش ! چقدر عملکرد با مسئولیت چفتند !
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    19 6
    باید از آقای نصیری پرسید شما که می فرمایید حجاب اجباری برداشته شود مرز حجاب از نظر افراد غیر متدین کجاست؟ چطور حجاب را از برهنگی تفکیک می کنید؟؟ اسلام خط و مرز مشخص کرده، حالا مرز شما و عوام الناس بین حجاب و برهنگی دقیقا چیست؟ یعنی تا چه حدی میتوان پوشش را برداشت که از آن تعبیر برهنگی نشود؟! با اینکه همه ما می بینیم در جهان و کشورهای غیر اسلامی سال هاست که روز به روز از پوشیدگی به سمت برهنگی می روند آیا عرف همین مردم باید مرز حجاب را مشخص کند یا قانونی برای آن وجود داشته باشد؟ با تعبیر امثال ایشان اگر کسی خواست فرضاً با حداقل پوشش مانند لباس کنار ساحل در اماکن عمومی تردد کند آیا می توان مانعش شد و اگر بله تحت چه قانونی؟؟ وقتی در بزرگراه حداکثر سرعت را مثلا 90 تعیین می کنید یعنی تکلیف مشخص است و بیشتر از آن جریمه دارد ولی وقتی بگویید سرعت زیاد مشمول جریمه است کسی نمی داند این سرعت زیاد یعنی چند کیلومتر در ساعت و تا چه حدی می تواند پیش برود! گرچه در حال حاضر هم حجاب در کشور ما فقط شده یک تکه پارچه نیم بند بالای سر زنان!!! کاش جناب نصیری برای این سوالها پاسخی داشتند!
    • IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      15 8
      صد سال پیش اروپاییان هم حجاب داشتند. اما سختگیری نکردند و الان به شهرهای برهنه رسیده اند
  • یا محول IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    22 7
    خداوندا ما شایستگی هیچ عنایتی نداریم ، تو اصل این نظام را به ما موهبت کردی ، شب جمعه را شب استجابت دعا قرار دادی ، مرحمت فرما بر قلب بنده مومن و عالمت که رهبری ما را به عهده دارد ، بهترین و برترین کسی که صلاحیت مدیریت صدا و سیما را دارد ، الهام فرما . اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن و أهلک أعدائهم و استجب مسألتنا هذه الساعه .
    • IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      8 3
      آمین یا ارحم الراحمین
  • سیدعباس IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    8 7
    سلام، فرض کنیم مبنای استدلال آقای نصیری را که میگویند مبنای قانون تمکین به آنست راقبول کنیم. خب اگر عده ای به ممن عیت دزدی تمکین نکردند بگوئیم اشکالی ندارد دزدی آزاد است؟ یا درممنوعیت گرانفروشی عده ای تمکین نکردند همینطور؟ در مسائل فرهنگی مثلا ممتوعیت همجنس بازی یا شراب خواری؟ اگر اینجورباشد دیگر چیزی از دین واسلام نمیماند. آئین جدیدی خواهد بود که مبنای قانون آن تمکین به قانون است و نه عقل یا سنت یا منطق. بنظرم این آئین تاکنون درهیچ جای دنیا سابقه ندارد و ثبت اختراعش بنام آقای نصیری باید باشد.
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      14 4
      اسلام اسلام است اما وقتی یک جزء آن را انکار کردی دیگر اسلام نیست. می شود دین اختراعی خودت.
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    20 27
    بهشت که زورکی نمیشود
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      16 16
      پس برو به جهنم.!!!
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      32 6
      فعلا که با گناه علنی جهنم را زورکی کرده اید. مرد مومن باید کور باشد تا شاید دینش سالم بماند. که آنهم نمی شود. زنها عمدا وارد بخشهای مردانه اتوبوس و مترو می شود تا کور هم در امان نماند.
    • IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      12 10
      پس زورکی برو به جهنم.!!!
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      17 8
      خودش میخاد بره جهنم خب بره تهش هم بره خوبه ؟ اما حق داره دیگران هم رو هم به سمت جهنم سوق بده ؟ اختلال در احساسات غریزی حق است ؟ تحریک شهوانی آزاد است ؟
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      8 4
      آتش وجهنم وسوختن خوبه؟!
    • فهرجی IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      6 2
      بله؛ ولی نمیشه بذاریم عده ای مردم رو به زور به #جهنم ببرن!
    • حسین IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      5 3
      دوستانی که میگن دیگران باید برای ما رعایت کنند تا ما دچار گناه نشیم احتمالا اسمی از تقوا نشنیدند!!
    • مظلوم ایرانی IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      5 5
      بله بهشت زورکی نمیشه شما تو مکان خصوصی خودت برو هر نو گناهی رو که می تونی انجام بده تا نری بهشت و یک راست ببرننت جهتم ! از ... در آخر هم خودکشی کن تا مطمئن شوی می روی جهنم ! ولی وظیفه حکومت دینی این است که راه بهشت رو هموار کند و راه جهنم را ناهموار البته حق ندارد راه جهنم را ببندد تا اختیار انسان دچار خدشه شود ! البته متاسفانه الان راه جهنم هموار و راه بهشت ناهموار و صعب الاعبور است .
    • متین IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      10 5
      کاش تلویزیون یه برنامه میذاشت بررسی میکرد که وقتی فقر از این در میاد ایمان از در دیگه میره ..از درد مردم میگفت
    • به متین IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      8 4
      یعنی الان بالاشهری ها همه چادری هستند و جنوب شهری ها همه بی دینند؟ یا دقیقا عکس است؟ کلا ان الانسان لیطغی ان رآه استغنی. سورخ علق آیه 6 و 7. ثروت است که سرمتستی و بی دینی می آورد. حتی هیچ زن فقیری فاحشه به دنیا نمی آید الا اینکه مرد ثروتمندی تنش را می خرد.
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      6 1
      جناب متین ، فقر تنها مالی نیست ، فقر فرهنگی بدتره . اون رابطش خیلی مستقیمه .
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      4 0
      IR ۱۴:۵۰ - امام علی (عليه السلام) مى فرمايد: «فقر مرگ بزرگ تر است»، (الْفَقْرُ الْمَوْتُ الاَْكْبَرُ). در حكمت 3 آمده : «وَالْفَقْرُ يُخْرِسُ الْفَطِينَ عَنْ حُجَّتِهِ، فقر، انسان هوشمند را از بيان دليل و حجت خود گنگ مى سازد» و در حكمت 56 آمده : «وَالْفَقْرُ فِى الْوَطَنِ غُرْبَةٌ، فقير حتى در وطنش غريب است» و در حكمت 319 : «فَإنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدّينِ! مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ، دَاعِيَةٌ لِلْمَقْتِ، فقر سبب نقصان دين و مشوش شدن عقل و جلب كينه مى گردد». و در حكمت 372 : «إذا بَخِلَ الْغَنِىُّ بِمَعْرُوفِهِ باعَ الْفَقيرُ آخِرَتَهُ بِدُنْياهُ، هرگاه اغنيا از كمك به ديگران بخل بورزند فقرا آخرت خود را به دنيايشان مى فروشند».
  • امام خمینی رضوان الله تعالی علیه IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    16 5
    از تمام دستگاههای تبلیغاتی الان، امروز نقش رادیو و تلویزیون از همه دستگاهها بالاتر است. اگر این اصلاح بشود، یک کشور را می تواند اصلاح کند و اگر –خدای نخواسته- انحراف در این باشد، یک کشور را می تواند منحرف کند» (صحیفه امام، ج16، ص118)
  • علی IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    17 11
    فراخوان بدیم برای ارزیابی قران مجید ... وهر ایه ودستور شرعی که ایجاد دوقطبی میکند را حذف کنیم ....!!!
    • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      7 6
      کسی نگفت حجاب بده صحبت سر یه حکم اجتماعی و میزان مقبولیت اونه! حالا اگر اکثریت این حکم رو نخوان شما چیکار میکنید؟!
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      7 5
      نکته دقیقا همین جا است رای اکثریتی که خلاف اسلام باشد هیچ ارزشی ندارد و برای همین شورای نگهبان داریم که حلوی رای خلاف شرع نماینده اکثریت را بگیرد. هر وقت خواستید از این تزها بدهید اول باید عنوان اسلامی را از این حاکمیت بردارید.
    • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      8 5
      قرآن خط قرمز ماست. یادت باشه.!!!
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      3 1
      جناب اکثریت رو همیشه ادعا کردید ولی نظر سنجی طیف خودتون هم خلاف ادعاتون گفته . افراد دوار شبهه عموما افراد بی منطق و عنودی نیستند ، اگر رسانه خودش مریض نبود و روی شبهات تمرکز می کرد ، وضعمان بسیار بهتر بود ، ولی ... رادیو تلویزیون عامل ...
    • IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      5 0
      یعنی تمام آیات قرآن در جامعه ما دارد عمل می شود ؟ در همین قرآن می و باده و مسکرات یک دفعه خرام نشد بلکه طی سه مرحله حرام شد . الان حکم صریح قرآن حرام بودن رباست ولی بفرموده مراجع بانک های ما ربوی است چرا حساسیتی که بحجاب هست به ربانیست .
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      1 0
      جناب همین اکثریت که برای شما ملاکه همینایی هستن که دولت روحانی رو سرکار آوردن و بعد از چند وقت به شکر خوردن افتادن حالا این 8 سال عمر 80 میلیون آدم با شکر خوردن اکثریت جبران میشه؟! حالا این رو تعمیم بده به این موضوع و خسارات جبران ناپذیرتر و ریشه دار تری که ایجاد میکنه. در اسلام همیشه حق با اهل حق هست نه با اکثریت نمونه اش هم امام علی و چند یار اندکش .امام حسن . امام حسین و 72 تن.امام زمان و 313 نفر سردار. حق با اهل حق هست نه با اکثریت.
  • فرا جناحی IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    5 3
    مشرق جان وقتی فیلمش هست که میاد متن بخونه ، متن ها هر چقدر قلیل و دلیل باشد بهتر است
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    26 13
    حیف خون شهید حججی حیف خون شهید حاج قاسم سلیمانی حیف خون هزاران هزار شهید که وصیتهاشون هست هنوز.دغدغه رهبری عزیز و تذکراتشون به دولت و نهادها برای حجاب رو انگار نمیشنوند توی دولت و صداوسیما درباره مسلمات و احکام دین خدا بود و نبودشون بحث میکنند!فردا هم لابد درباره قصاص و اعدام و شرابخواری ...تا آخر که حکم خدا یا حکم انسان؟! و خوراک برای ضد انقلاب تهیه میکنند.
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    8 2
    اگر صدا و سیما درست و عالمانه و دلسوزانه و پیگیر و ذکاوتمندانه برنامه داشت ، آیا فضای مجازی می توانست یکه تازی کند ؟
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    11 8
    جناب نصیری چرا استقامت مقابل طاغوت با لجاجت در برابر خدا رو با هم جمع می بندی ؟
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    10 6
    نسبت به بی عفتی می فرماید : لا تقربوا الزنا ، نزدیک زنا نشوید . اما در مورد ربا می فرماید : لا تأکلوا الربا ، ربا نخورید . بی حجاب در جوامع غربی هاری آورده یا سیری ؟ بی عفتی توام با عنف مآل بی حجابی . عبرت یا پیروی از گمراهی آشکار ؟
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    5 1
    راستی نسبت انحراف در کارمندان صدا و سیما با دیگر اقشار چگونه است ؟ سازمانی با چنین وضعیتی چگونه می تواند جامعه را به صلاح ببرد ؟
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    5 3
    به امید برپایی کرسیهای آزاد اندیشی اونطور که رهبری سالهاست مطالبه میکنند و گله هم داشته اند از اینکه اجرا نشده
    • IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      15 10
      آزاد اندیشی علیه اسلام؟ یعنی به اصل اسلامی بودن حکومت هم باید شک کرد؟ پس این همه شهید برای چه دادیم؟ برای یک حکومت سکولار؟
  • پ IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    2 2
    سلام ب نظرم تمام بیشتر اینها از دانشگاه ایجاد شده مسله فکیک جنسیتی در دانشگاه یا کلا اصلاح ساختار دانشگاهها بنظرم یک انقلاب فرهنگی دیگه باید بشه دوم اجرا و تصویب قانون حریم خصوصی که هنوز تصویب نشده سوم اجرای امربه معروف هست که اجرا نشده همین چند تا و مخصوثا ساختار دانشگاه
    • IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      2 0
      در صدر دانشگاهها ، صدا و سیما دانشگاه عمومی است ... تا این مدیریت حزب اللهی نیابد وضع بدتر و بدتر می شود . مدیریت توانمند دانا می تواند ، فهرستی از کلیه مشکلات شبهاتی و فرهنگی جامعه از جمله جامعه دانشگاهی احصاء ، و موارد حاد و کلیدیش را در اولویت قرار دهد ، و کارشناسان هر یک را به خدمت بگیرد ، به گونه متمرکز دنبال کند . بعد از مدت کمی تغییرات به سمت سلامتی شروع می شود و ... ، مدیریت کنونی از بیماریهای مزمنی رنج می برد ، اعتیاد مفرط به موسیقی ، گرایش گنگ نسبت به سلبریتی ها و بازیگرها ، ادراک بسیار پایین نسبت به آموزههای دینی و تصور غلط از شادی مطلوب و متعادل و ابزارها و مواقع و اندازه و ...
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    5 3
    اما در مورد بحث دو قطبی ادعایی. اتفاقا لغو حجاب باعث تشدید دوقطبی های ادعایی فعلی و ایجاد دو قطبی هایی جدیدی خواهد شد که طومار خیلی ها را در هم خواهد پیچید.
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    5 6
    بی حجابی که مسیح و دار و دسته اش تبلیغ میکنن فقط به برداشتن روسری منجر نمیشود بلکه ادامه دارد...
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    7 8
    بدحجابی=جهنم.
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    6 5
    گناهکار را به بهشت راه نمی‌دهند.!
    • IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      4 1
      گناه علنی که باعث انحراف جامعه بشود ، چرا قابل آمرزش باشد ؟
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      2 1
      گناهکار را به بهشت راه نمی‌دهند.
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    6 7
    مگر حکم خدا را می شود با نظر مردم عوض کرد؟ مگر امر به معروف و نهی از منکر سبب دوقطبی است؟ اگر حجاب که از شعائر الهی است را حکومت اجرا نکند و مواظب نباشد پس چه کسی باید از شعائر را حفاظت کند؟ آقای نصیری بد کردی طلبگی رو رها کردی آیا می خواهی با این نظرات که همه اش هوای نفس دیگران است ایران را به اندلس دوم تبدیل کنی؟
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    5 5
    واقعا آقای نصیری داره در مورد لازم الاجرا نبودن حکم خدا اظهار نظر میکنه؟ داره میگه زنهارو آزاد بذاریم تا همین دو گرم روسری و مانتو رو هم بردارن نیمه عریان بشن؟پس جوانان ما برای چی شهید شدن جناب؟ مگه آزاد گذاشتن اینجور زنان حد و مرزی هم داره؟ خیلیاشون به کمتر از لباس زیر رضایت نمیدن! اونوقت پسر مجرد من و شما میتونه از خونه بره بیرون؟عقلانی بودن اجباری بودن حجاب حتی همین نیم وجب پارچه فعلی رو هر بیسواد و ننه قمری میفهمه
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    5 7
    أقای نصیری شما در مقامی نیستی که بتونی راجع به اجبار یا رفع اجبار حکم الهی حجاب نظر بدی به فضل پروردگار و با عنایات حضرت ولی عصر (عج) ایران اسلامی دیگه شاهد عریانیهای زمان پهلویهای ملعون نخواهد بود ان شاء الله
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    9 3
    از یه منظر با آقای نصیری موافقم! این گشت ارشاد خیلی چیز نچسبیه و واقعا صحنه های نامطلوبی در جامعه ایجاد کرده که هر کدوم.از تیم صحنه ها حرف های هزاران منبر در ستایش حجاب رو بی اثر میکنه متاسفانه.
    • IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      5 5
      صحنه نچسب؟ مگر به دل من و شما است؟ صجنه حراجی هم خیلی نچسب است و خیلی ها تحمل دیدنش را دارند اما سبب بهبوی ونجات بیمار است. تمام حدود اسلامی هم برای نجات چامعه است نه برای تماشای و حظ بصری شما.
    • IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      2 2
      نصیری از کیفیت نادرست اجراء ، به نتیجه ی ، دست بر داشتن از الزام قانونی رسیده ! چسبیدن و نچسبیدن ملاکمان نباشد ، معیارمند و نامعیارمند مهم است .
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    4 4
    ضمن تشکر از صدا و سیما که این مناظره رو برگزلر کرد باید بگم که با برخی از حرف های آقای نصیری موافقم و با برخیش مخالف. ولی همین الان سرچ کردم تکه های تقطیع شده ی حرف های ایشون شده تیتر یک بی بی سی و رادیو فردا. نباید جوری حرف بزنیم که این لاشخورای کثیف سو استفاده کنن
  • اسلام غریب IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    7 6
    یکی مگه چون شراب خور زیاده شراب آزاد کنید یکی میگه حجاب رو بردارید !تا غیرت ودین داری مردم نگیرن نمی تونن ما رو شکست بدهند مثل اندلس
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    10 7
    با اجباری بشدت مخالفم. نه فقط حجاب. اجبار در هر کاری یعنی توهین به انسانیت و سلب اختیار از آدمی. همه چیز باید آزاد باشد. از نماز بگیر تا حجاب و مسجد همگی باید آزاد باشد البته در یک چارچوب قانونی محکم جهت جلوگیری از سو استفاده های احتمالی
    • IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      3 0
      جناب ! این چارچوب محکم و قانونی یعنی ؟ وقتی میگید در همه چیز یعنی چارچوب بی چارچوب و اگر چارچوب پذیرفتید یعنی پذیرفتید آزادی محدود باشه . حالا حد آزادی که معین می کنه ؟ مسلمان می تونه بگه بخشی از احکام قبول دارم و بخشی نه ؟ قرآن چنین کسی رو کافر معرفی نکرده ؟ غیر مسلمان هم طبعا بایستی تابع قانون جامعه اسلامی باشه .
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      3 2
      دین یک کل هست که اگر با اختیار خود راه درست را انتخاب کردی و تسلیم خدا شدی همه را خواهی پذیرفت مگرنه نمی شود یومن ببعض و یکفر ببعض باشی .
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      3 2
      همان لیبرالی که ربا را آورد و سرمایه داری را تقدیس کرد همان لیبرال هم حجاب را به عنوان مهمترین حنبه اجتماعی اسلام انکار کرد.
    • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      4 0
      سلام علیکم. اجبار در همه جای این دنیا وجود داره و فقط در بین حیوانات اجبار وجود نداره؛ تو میگی اجبار در هیچ چیزی رو نمیپذیرم؛ یعنی تو مخالف ممنوعیت تجاوز جنسی و قتل و آزار و اذیت کردن دیگران هستی؟ یادت باشه انسان یک نفس حیوانی هم در وجودش هست.
  • محمدرضا IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    10 4
    بحث خیلی خوبی بود علی الخصوص انجایی که اقای نصیری گفتن اصول رو رها کردیم و به فروع پرداختیم پیشنهاد میکنم اگه امکان ادامه بحث در سیما وجود نداشت شما خودتون این بحث رو در سایت مشرق ادامه بدید .باتشکر
    • IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      10 6
      اسلامی بودن حکومت اصلی ترین اصل است. حکومتی که رسما مجوز آزادی گناه را بدهد اسلامی نیست. تمام.
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      6 5
      ۰۶:۳۴ - امام خمینی : تا زمانی که در بانک های ما ربا باشد این جمهوری اسلامی نیست . شهید بهشتی : تا زمانی که در جامعه ای یک نفر فقیر وجود داشته باشد آن جامعه اسلامی نیست . جامعه ای که در یک طرف آن گرسنه پیچیده از سرما و در طرف دیگر آن شکم سیری از پرخوری می میرید اون جامعه اسلامش کامل نی
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      1 0
      اگر ارزش عفت رو به خوبی واقف بود ، از دست دادن مال رو برتر از عرض نمی دونست .
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    4 5
    مردم انقلاب کردند وحجاب اسلامی را هم اختیاری قبول کردند ودررای که به جمهوری اسلامی دادند حجاب اسلامی را درقانون قبول کردند(عجیبه شماها که ازقبل هم شاید حجاب داشتید حالا دوست دارید بی حجاب باشید ومردمی که حجاب نداشتند حالا دوست دارند حجاب داشته باشند!؟)
    • بی نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      7 1
      اون رای ما بود الان جوانان به ما میگن ما می خواهیم خودمان رای بدیم آیا امکانش هست
    • امید IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      6 5
      اون نظر مردم در چهل سال قبل بود و الان وضع جمعه ما و جامعه جهانی و نگاه مردم به دنیا کاملا عوض شده.
    • به بی نام و امید IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      4 1
      امکانش هست فقط یادتان باشد چیزی که با خون به دست آمده به قیمت ارزانتر فروخته نمی شود. این حکومت با خون صدها هزار شهید ایجاد و حفظ شد. هر وقت خواستید آن را براندازه مطابق نرخ تورم ده برابر از شما خسارت می گیریم. والا معامله عادلانه ای نخواهد بود. ضمنا در آن زمان هم می گفتند اسلام تمام شده و همه مردم دنبال لاله زار و شهر نو و کاخ جوانان هستند! اما بتهایتان را شکستیم. باز هم اینکار را می کنیم
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      1 1
      جمهوریت کنونی دنیا بین دو نوع دروغ و دیکتاتوری است ، بسیاری که واقعا جمهوری و مردم سالاری نیست ، گروه هایی به اسم مردم سالاری بر گرده مردم حکومت می کنند ، اگر جمهوری شبه واقعی هم بیابیم ، می شود دیکتاتوری جمعی . برخی ها دیکتاتوری جمعی رو با الفاظی همانند دموکراسی ، مردم سالاری ، جمهوری و ... بزک می کنند ، و بعد به دروغ و توهین به حکومت ولایی مبتنی بر علم و عدالت برچسب دیکتاتوری می زنند ...
    • hsn IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
      0 0
      اگه از اول حجاب اجباری بود چرا تا اوایل سال 60 کسی درباره اش چیزی نمیگفت؟ بعد کم کم محدودیتها شروع شد
  • م ی IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    7 5
    بعضیها طوری صحبت میکنند که انگار فقر، دزدی، بی عدالتی و ... فقط در ایران است آن هم به خاطر توجه به حجاب!
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    7 6
    آقای نصیری که می گوید هر الزام قانونی که ایجاد مقاومت کند باید برداشته شود پاسخ دهد اگر همه جوانان برای سربازی رفتن مقاومت کنند تکلیف چیست؟حذف قانون خدمت سربازی یا الزام آن؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      10 2
      حذف سربازی.
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      5 0
      در حال حاضر چقد سرباز فراری وجود دارد .؟!!!!!!!!!!
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      1 8
      اگر سربازی حذف شود ، امنیتی می ماند ؟ نوک پیکان تامین امنیت جوانان هستند . اگر فرار زیاد شد ، از خدمت و امنیت باید چشم پوشی کرد یا عوامل فرار رو بررسی و مورد برخورد قرار داد ؟
    • IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      5 0
      ۱۷:۵۸ - سربازی را رضاخان آورد مگرنه در اسلام سربازی اجباری نبود بلکه جهاد اختیاری در هنگام جنگ بود ، الان هم 200کشوری که سربازی ندارن چگونه امنیتشان را تامین می کنن با ارتش دائمی و سرباز ماهر
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    12 5
    اقای نصیری واقعیات روگفتند چرا بهتون برمیخوره حقیقتش همینه احکام دین که بااجبار نباید پیاده بشه انسان رو خدا باختیار آفریده
    • IR ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      5 4
      عجب! پس بهشت و جهنم برای چی وعده داده شده؟ پس علت وجود احکامی مانند قصاص و حد برای چی بوده؟! پس قوانین مدنی و کیفری به چه دلیل وضع میشن؟ اگر انسان آزاده که پس نباید جایی و به کسی جواب پس بده!!!!
    • IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      5 3
      اختیار ایجاد انحراف رو هم داره ؟ مجاز هست مدام احساسات جنسی دیگران رو تحریک بکنه و به غلیان بیاره ؟
    • فهرجی IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      5 4
      پس همه قوانین رو برداریم که بشود جنگل!
    • IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      5 3
      اولا خدا انسان رو در انتخاب دین آزاد گذاشته می خوای مسلمان باش یا نه! اگر اسلام پذیرفتی اجرای احکام می شود اجباری و دیگر اختیاری در کار نیست که بخواهیم حجاب بخواهیم یا نه! دوم اینکه اگر گفتی شخصی به شخص غیر مسلمان چکار دارند باید بگویم که باید قوانین مدنی جامعه اسلامی را رعایت کند وگرنه به کشور مورد دلخواه با تمایلات خود می تواند سفر کند.
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      6 2
      ۰۷:۴۳ - اسلام یعنی انتخاب تسلیم بودن در برابر خداوند ! یعنی با اختیار خودت را تسلیم خداوند و تمام فرامینش می کنی و هیچ اجباری (لا اکراه فی الدین) در کار نیست و لا یکلف الله نفسا الا وسعها و اکثر جامعه ما مسلمان زاده اند نه مسلمان مومن .
    • به IR ۱۱:۲۲ - IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      3 3
      حرفتان درست است منتها یادتان رفته کسی که تسلیم امر خدا است موظف است با کفار حربی که مانع اجرای احکام خدا هستند بجنگد. کفاری که نمی خواهند ایمان بیاورند و حختی ماسک نفاق هم ندارند حق زندگی در جامعه اسلامی را ندارند. بفرمایید آزاد باشید در ممالک کفر.
  • IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    8 7
    سلام علیکم. حجاب یک مسئلهٔ شخصی نیست که بگیم اگر اجباری نباشه دودش فقط به چشم اون بی حجاب میره؛ اصلاً هر چیزی که روی دیگران تأثیر بذاره از حالت شخصی خارج میشه؛ مثالی میزنم تا این قضیه رو بهتر متوجّه بشید. همه قبول دارید که دست و صدا یک چیز شخصی در انسان هست؛ امّا آیا من چه در ایران و چه در خارج از ایران حق دارم با دستم به سر و صورت این و اون بکوبم، بدون این که مجازات بشم؟ و یا اینکه من حق دارم برم جلوی خونهٔ دیگران از صبح تا شب جیغ و داد کنم؟ حجابم یک چیزی مثل این دو مثال بالا هست؛ وقتی کسی بی حجابی میکنه باعث به گناه افتادن دیگران میشه و زندگی دیگران رو خراب میکنه.
  • GB ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    9 8
    ما سر دادیم تا روسری نرود.. از موقعی که فضای مجازی لجام گسیخته شد بی حجابی مد شد.. از زمانی که بی حجابی مد شد طلاق افزایش یافت.. طلاق زیاد شد کاهش جمعیت شکل گرفت و سقط جنین زیاد شد.. من به عنوان یک زن ایرانی با حجاب اجباری به شدت موافقم..
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      3 1
      کاهش جمعیت و سقط جنین و ... از زمانی شروع شد که شعار فرزند کمتر و زندگی بهتر داده شد ! درضمن الان وضعیت اقتصادی اجازه فکر کردن ازدواج به جوانان نمی دهد .
  • محمد IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    5 9
    با نگاه آقای نصیری به مقوله حجاب مخالفم چون منجر به کم رنگ شدن ارزشها در جامعه میشه اما نمیتوانیم انکار کنیم که این دیدگاه حداقل در ذهن برخی جوانان وجود دارد و یکی از راه های پاسخگویی به این شبهات برگذاری چنین گفتگوهایی هست پاک کردن صورت مسئله کمکی به جامعه نمیکنه
    • IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      6 4
      چنین گفتگوهایی برای رفع شبهات نیست. گامی دیگر برای ایجاد شبهات بیشتر و برای سکولاریزه کردن حاکمیت است؟
    • IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      9 4
      گفتگویی که تردید ایجاد یا تشدید کند چه کمکی می کند ؟! صدا و سیما اگر صادق است ، چرا با ابزار کارشناسی روی بدحجابی و بی حجابی زون نمی کند ؟ چرا اشعار عرفانی که اولا اکثریت معانی بلند آن نمی دانند و ثانیا به گونه ترانه های کذایی خوانده می شود ، را مورد سوء استفاده قرار می دهد ؟! چرا با فیلم و سریال و ... سالیان سال است به حجاب و روابط صحیح نامحرمان دهن کجی کرده و می کند ؟
  • دکترای روابط بین الملل IR ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    6 4
    ایشون فقط حجاب رو نگفت ایشون عملآ گفت به جز بعضی از گناهان کبیره که برای اون حد نازل شده در بقیه موارد باید آسان تر برخورد کنیم از نظر اسلام انجام منکرات بزرگ و حتی کوچک در ملا عام بدتر از انجام آن گناه در خلوت و پستوهای خانه هاست چون حرمت گناه شکسته میشه و قبح ها می شکنه و زمینه انجام گناهان بدتر با عادی شدن گناه فرآهم میشه
  • حسام IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    4 2
    برهنگی در غرب همراه با مراکز فحشا وارتباطات جنسی بی قید وبند در جامعه است خانواده ها متلاشی وبرای حفظ نسل برای زنانی که فرزندی به دنیا میاورند امکانات فراوانی در نظر گرفته می شود. یعنی بی حجابی را با بی بند باری ارتباط کنترل می کنند واین در حالی است که سه پنجم مردان یعنی پدران انگلیسی فرزندان دیگران را بزرگ می کنند یعنی همسرانشان از دیگران باردار می شوند نه از شوهرانشان. همیندر بدانید این بی بند باری تا جایی است که کارمندان مرد پارلمان انگلیس مورد تجاوز نمایندگان مجلس انگلیس قرار می گیرند. حال شما بی حجابی وبد حجابی را چگونه کنترل خواهید کرد؟
  • علیرضا IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    3 2
    ضمن تایید نظرات جناب سوزنچی و مخالفت قاطع با جناب نصیری که از سالهای دور الگوی بنده بودباید عتراف کنم که نظرات برخی خوانندگان حتی از نظرات مهمانان برنامه هم محکمتر بود ، بعضی وقتها باید از اون حجابهای علمی اومد بیرون و از بیرون جو علمی به مسائل نگاه کرد نظردهنده ها بعضا یه پا فیلسوفن
  • عبدالرحیم طهرانی نژاد IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    3 4
    مقام معظم رهبری:این هوچیگری های آنها در مورد زن است. آن وقت راجع به زن بحث می کنند: شما حجاب را اجباری کردید. خود آنها بی حجابی را اجباری می کنند، دختر دانشجو را تو دانشگاه راه نمی دهند، به خاطر این که روسری دارد. آن وقت به ما می گویند چرا شما حجاب را اجباری کردید! این در جهت کرامت زن است، آن در جهت پرده دری و بی احترامی به زن است و از این قبیل مواردی هست که اینها هوچیگری های غرب است. بیانات مقام معظم رهبری(حفظه الله) در دیدار دانشجویان دانشگاه های استان یزد، 13/ 10/ 1386.
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    2 3
    خوبه اقای نصیری بگویند چه رابطه ای بین گسترش بی حجابی و بالا رفتن آمار فساد و فحشا ، تجاوزهای جنسی ، خیانت ، افزایش طلاق ناشی از عدم پایبندی زن ها به حجاب وجود دارد؟!! نتیجه این اظهار نظرهای بی ربط در راستای ترویج فرهنگ منحط غربی است که نتایج آن آمار وحشتناک تجاوز و سواستفاده های جنسی از زن است و بدبخت کردن جوانان که قدرت و موتور محرکه جامعه اند. وقتی حریمی بین زن و مرد نباشد آن وقت قدرت جنسی مردان تحریک شده و عفت و کرامت زن را هدف قرار می دهد.
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      4 1
      بهتره بگید چه رابطه ای بین فقر و بی کاری و گرانی و به تبع اون عدم توانایی جوانان برای ازدواج شرعی و تشکیل خانواده و فروپاشی خانواده ها و طلاق و افزایش فحشا و منکر وجود دارد .
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      3 3
      الان فقیر ها بی دین ترند هستند یا پولدارهای بالاشهری؟ جواب داری بده.
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      6 1
      ۱۵:۰۲ - قرآن : «إِنَّ الاْءِنسَانَ لَیطْغَی أَن رَآهُ اسْتَغْنَی یقیناً انسان طغیان می کند. از این که خود را بی نیز ببیند.» و حدیث : رسول اكرم(صلى الله عليه وآله) كه در كتاب كافى آمده : «كادَ الْفَقْرُ أنْ يَكُونَ كُفْراً، نزديك است كه فقر انسان را به مرحله كفر برساند» ، شکمی که گرسنه باید فرصتی برای دینداری ندارد چون همه اش در پی سیرکردن شکمش هست و شکمی هم که تا خر خره پر باشه حس و حال دین داری ندارد .
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      6 2
      ۱۵:۰۲ - قرآن : «إِنَّ الاْءِنسَانَ لَیطْغَی أَن رَآهُ اسْتَغْنَی یقیناً انسان طغیان می کند. از این که خود را بی نیز ببیند.» و حدیث : رسول اكرم(صلى الله عليه وآله) كه در كتاب كافى آمده : «كادَ الْفَقْرُ أنْ يَكُونَ كُفْراً، نزديك است كه فقر انسان را به مرحله كفر برساند» ، شکمی که گرسنه باید فرصتی برای دینداری ندارد چون همه اش در پی سیرکردن شکمش هست و شکمی هم که تا خر خره پر باشه حس و حال دین داری ندارد .
  • CA ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    4 6
    مشکل کشور حجاب یا عدم حجاب نیست. مشکل کشور اشتغال و اقتصاد رانتی و فساد است. مشکل کشور معیشت و زندگی سخت مردم است که بسبب رانت و دزدی یک عده اقلیت دارای سمت های بالای دولتی روز بروز دارند فقیر و فقیرتر میشوند. مشکل کشور افرادی هستند که وقت، توان و منابع کشور را هدر می دهند و چشم انتظار کمک از شرق و غرب دارند که جز ذلت و غارت ایران آرزوی دیگری ندارند. مشکل کشور نابود کردن اعتماد بنفس ایرانی هاست و تزریق نا امیدی به کشور و مشغول کردن مردم با موضوعات نخود سیاه گونه که پمپاژ خبر رسانه های بیگانه و ضد ایرانی بشود. توبه کنید و برگردید به صراط مستقیم تا یک کشور آباد و مستقل داشته باشیم که الگوی دنیا باشد.
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      4 2
      چرا یکی از مشکلات کشور بدحجابی.!
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      3 1
      به راستی اگر بی حجابی مهم نیست چرا این همه برای زدنش اصرار می کنید؟ شغل را می شود ایجاد کرد و ثروت را هم می شود تولید کرد اما نسل بی عفت و حرامزاده مثل غرب را دیگر نمی عفیف و حلالزاده کرد. ضمنا اگر هزینه سنگینی که بی حجابی با افزایش آمار سقط نین و روابط نامشروع و طلاق و هزینه فرزندان طلاق و قتلهای عشقی و ناموسی و پرونده های آن به کشور وارد می کند صرف رفع بیکاری و فقر می شد الان فقیری نمانده بود. بیش از بزرگترین اختلاسها بی حجابی خسارت دارد.
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      3 0
      همین بدحجابها رای جمع کن اون جماعت شدن الآن هم ۲۰۳۰ رو زیر زیر برای تکثیر یه چنین عواملی دنبال می کنند صدا و سیما هم که ...
  • US ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    4 3
    آقای نصیری خلط مبحث و مغالطه میکنند. اولا آمار ایشان بر اساس آمار فرمایشی و نمایشی و غیر تصادفی از جامعه توسط صدا و سیماست که تنها در تهران آنهم از مرکز شهر به بالا و در برخی مرکز استانها صورت گرفته، جامعه کشور تنها شامل شمال تهران و مراکز استانها نیست. نمونه گیری و افکارسنجی درست و غیر جانبدارانه باید به کوره دهاتها و شهرهای کوچک و سنتی و مذهبی هم رفت و از مردم آنجاها هم نظر سنجی کرد. دوما شل حجابی مورد نظر ایشان که بقول ایشان بدلیل اجباری بودن حجاب نتیجه تکس گرفته شده، بدلیل اجباری بودن قانون حجاب نیست، بلکه بدلیل اهمال در اجرای این قانون و وادادگی سیاسی در مقابل غرب و خوش رقصی برخی رجال سیاسی کشور در مقابل فمنیسم و اروپا و ولنگاری و عدم ممیزی صحیح در صدا و سیما و وزارت ارشاد در دو دهه گذشته بویژه رخ داده، که قانون و وضعیت حجاب را نابسامان کرده نه اجباری بودنی که قانونا اجباری بوده ولی قانونا با نقض قانون و هنجارشکنی برخوردی نشده و بد حجابی و شل حجابی را در جامعه نهادینه کرده. مردم بد حجاب دریافته اند که پلیس و دستگاه قضایی و دولت تمایلی به برخورد با بد حجابی و اصراری برای اجرای قانون حجاب ندارند. مزید بر علت اینکه توسط رسانه های تصویری کشور و مسامحه در مقابل بدرفتاری و بد حجابی هنرپیشه ها این انقلاب در دو دهه گذشته خود مروج بدحجابی و هرزگی .... شده. یعنی در این دو دهه رجال ساسی کشور و رسانه های تصویر جوری صحنه اجتماعی شطرنج را برای حجاب چیده اند که الان بی حجابی مطالبه عمومی شده باشد و آقای نصیری حامی دیندار نمای بد و بی حجابی.
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    6 8
    حرف آقای نصیری درسته ما از مادربزرگ و پدر بزرگ بالای ۸۰ سال نماز شب خوان و مادر بزرگی که هیچوقت چارقد را حتی در حضور بچه هاش باز نمی کنه و پدر و مادر نماز خوان به بچه هایی رسیدیم که اصلا حجاب را قبول ندارند و حجاب ندارند موضوع را سیاه سفید نبینید اینها بچه های ما هستند از نطر انسانیت و اخلاق اتفاقا انسان های خیلی خوبی هستند و انسان دوست مهربان ،با گذشت، بخشنده، و.. ولی حجاب را قبول ندارند
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      4 3
      وقبول نداشتن حجاب خودش بدترین درده.!
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      3 3
      دروغ می گویید. چه بسا این بچه های به ظاهر مهربان همانها هستند که ستایش قریشی را سلاخی کردند. فکر نکنید کسی که دایم به گناه فکر می کند می تواند تا ابد نقاب خود را حفظ کند. این هم خواسته شیطان است که ارتش خودش را برای مردم زیبا و خوب جلوه می دهد. ببنید چه لقمه حرامی به فرزندتان داده اید که سرباز اهریمن شده.
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      7 1
      مشکل همینه که رسانه عریض و طویل ما بچه ها و جوونها رو متدین بار نیاورده وقتی بهترینهای صدا و سیما با اون همه درآمد همچنان مجردند و بعضی از اینها واقعیتی غیر از ظاهرشون دارن می خوای نتیجه چی باشه ؟ تا فرمون دست ایناست ...
  • kami IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    5 1
    اساسا دین در ساحت فردی الزام بردار نیست (لا اکراه فی الدین) ولی این به معنای عدم اجرا در حوزه ی اجتماع نیست. اگر اینگونه که آقای نصیری در مورد حجاب اظهار می کند بخواهیم عمل کنیم در مورد منع شرب خمر و منع زنا و ... هم نباید الزام کرد و فقط به امید التزام فرد بود! همین طور است در مورد تمام قواعد اجتماعی (دینی یا غیر دینی)
  • امید IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    4 6
    ما نباید چشم بسته همه چیز رو بپذیریم خدا به ما عقل داده و الحمدلله امروز جای تحقیق در این فضای کنونی جهانی بسته نیست، این که نظام خانواده ما ایران دچار تهدید شده شکی بر آن نیست و متاسفانه در جامعه و خانواده هم بر همه مشهوده، امروز بحث حجاب در همه شهر ها دچار دگرگونی شده یعنی در یک شهر کوچک هم شاهد تغییر در حجاب هستیم، چند نکته در صحبت های اقای سوزنچی مشهود بود: 1. نمیدانم در هر قانونی که جوابی برایش نداریم می گوییم بد اجرا می شود، بابا مگه مجری کیست ناظر کیست وقتی که نمیشود خوب اجرایش کرد یعنی ناکارامدی در کل مجموعه حکومت وجود دارد وگرنه مگر میشود کسی پیدا نشود که این را بتواند اجرا کند. 2. درست است که نماد حجاب را با زن محجبه می شناسند ولی این برا اجباری شدن آن شناخته نمیشود. در کل با صحبت های آقای نصیری موافقم و فک کنم اگه الان یه نظر سنجی عمومی در سطح کشور انجام بشه و از هر شهری از صد خانم سوال شود نظر آقای نصیری هم اثبات شود.
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      7 6
      اگر تمام دنیا جمع شوند و بگویند بت بپرستید ابراهیم بیتهایتان را می شکند و اگ تمام دنیا بگویند خورشید به دور زمین می گردد باز هم حق با گالیله است. منتهی اگر قرار شد حکومت اسلامی برچیده شود خیال نکنید اقشاری که معتقد به اسلتم هستند ساکت خواهند ماند. باید در دریای خون شنا کنید.
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      2 5
      اولا که ادعای نصیری که سریع صدقش معلوم شد ! ثانیا مگر مردم اکثریت مسلمان نیستند ؟ پرسش از مسلمان برای پایبندی به احکام دینیش چه معنی داره ؟ اگر نمی دونه یا دچار شبهه شده بایستی بهش آگاهی داد و از شبهه بیرونش اورد یا به شبهه اش برچسب نظر و اعتبار نظری زد ؟! و معیار تغییر تحول قرار داد ؟!
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      2 1
      « نمیدانم در هر قانونی که جوابی برایش نداریم می گوییم بد اجرا می شود، بابا مگه مجری کیست ناظر کیست وقتی که نمیشود خوب اجرایش کرد یعنی ناکارامدی در کل مجموعه حکومت وجود دارد » ملازمه رو خیلی سریع ! وقتی بستر مناسب نیست باید بستر را درست کرد ، نه آن قانون را حذف بکنیم . در ضمن صحبت حاج آقای سوزنچی در مورد مدنی دیدن نه کیفری رو فراموش کردی . در مدنی اول کار سراغ اعمال قدرت نمی روند .
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      3 3
      ۱۵:۰۹ - زمانی بت شکستن فایده دارد که اثر داشته باشد ابراهیم خلیل الله از روی تعصب بت ها را نشکست بلکه جون می دانست باعث تذکر و بیدار شدن مردم می شود بت ها را شکست ! همان طور که پیامبرخاتم وقتی در مکه بود همانند ابراهیم عمل نکرد بلکه بعد از هجرت به مدینه و بعد فتح مکه اقدام به بت شکنی کرد باید شرایط و اثر عمل را سنجید
  • عبادالله IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    5 2
    يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (105) ترجمه‌ : اى آن كساني كه ايمان آورديد بر شما است حفظ نفسهاى شما زيان نميرساند شما را كسى كه گمراه شود چون هدايت يابيد بسوى خدا است بازگشت شما تمامى پس خبر مى‌دهد شما را بآنچه بوديد كه بجا مى‌آورديد. تفسير روان جاوید : از پيغمبر (ص) نقل نموده كه در جواب سؤال شخصى از اين آيه فرمود كه يكديگر را امر بمعروف و نهى از منكر كنيد ولى وقتى ديدى مردم دينى را اختيار نمودند و دعوت باطلى را اطاعت كردند و هواى نفس را متابعت نمودند و هر كس برأى خود خورسند گرديد پس وظيفه تو آنست كه كاملا مواظبت از نفس خود داشته باشى و مردم را بگذارى بحال خودشان هر چه مى‌خواهند بكنند. جلد 2 صفحه 282
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      5 2
      بله. در زمان بنی امیه از این احادیث زیاد جعل کردند تا قیام امام حسین علیه السلام را خلاف شرع معرفی کنند. خیر. ابراهیم هم رفت بتها را شکست و شد الگوی مسلمانان تا ابد.
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      2 7
      اگر چنین است پس حدود اسلامی مصرح در قرآن برای چیست ؟ آیه می فرماید آنجا که شما تلاشتان کردید ولی نتوانستید دیگری را از گمراهی برهانید ، گمراهی او به شما ضرری نمی رساند ، اما در جامعه اگر طرف می خواهد دیگران رو به گمراهی سوق بده دستگاه انتظاماتی جامعه چکار باید بکنه ؟ دست رو دست بگذاره ؟ مثل بزه های دیگه برخورد میکنه ، توقع موفقیت هم نداریم وظیفه مون عمل می کنیم ...
  • DE ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    5 2
    نصیری: یکی از اشکالات الزام حجاب ایجاد دو قطبی در جامعه‌ است/ البته خود اسلام و ادیان الهی نیز ایجاد دو قطبی میکنند .همین اجرای عدالت ایجاد دو قطبی میکند طرفداران رانت و رانتخواران و اصلاحات و طرفدارانعدالت و مساوات.....همین گرفتن درزدها هم ایجاد دو قطبی میکند دزدها و رشوه گیران با افراد نه دزد و رشوه نگیر از همه مهمتر خود خداست که ایجاد دو قطبی میکند صدها آیه و هزاران حدیث داریم که کافر و مشرک و بی دین با مومن و مسلمان یکسان نیستند ....پس کلا اشکال درست نیست.
  • وطن پرست DE ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    8 4
    اصول و خطوط قرمزشون رو اوردن تو تلویزیون سرش چونه می زنن اونم دقیقا با اسمی که ساخته پرداخت علینژاده. مشروعیت حجاب رو خودشون و با دست خودشون دارن از ریشه می زنن.
    • تک سوار DE ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      5 1
      از اون مسخره تر اینه که بجای مطالبه گری از وزارت اقتصاد بابت جهش دیروز قیمت ارز دارن اذهان مردم رو می برن به حاشیه حجاب. جهان ارا و ثریا را ازاد کنید
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    8 3
    لااکراه فی الدین ولی وقتی دین را پذیرفتی باید تمام اجزاءد ین را قبول کنی.! وعمل کنی.!
  • تحلیگر ۵۷ IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    4 2
    این شبکه ۴ کلا نیست.‌یهو میاد داستان درست میکنه دوباره میره. داستان چی؟
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    8 4
    با سلام در خصوص الزام حجاب در صدر اسلام و در دوران حیات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و خلافت خلفا و حتی عهد امیر المومنین علی علیه السلام هیچ دلیل و منبعی وجود ندارد که آن زمان الزامی در کار بوده است، در واقع حجاب در سه گروه از زنان آن روز مطرح بوده است: زنان پیامبر خدا و زنان مومن، کنیزان ، زنان کافر و صرفا زنان پیامبر و زنان مومن حجاب واجب را اختیارا و نه الزاما مراعات می کرده اند. پس از پیروزی انقلاب و دستور امام خمینی مبنی بر الزام حجاب، برخی از شخصیت های مثل محمدرضا حکیمی مخالف الزام حجاب بوده اند و اصل را در حجاب، فرهنگ سازی می دانسته اند چیزی که در ترکیه و خیلی از کشورهای اسلامی وجود دارد. بنده سال ها در سودان زندگی کرده ام و به خیلی از کشورهای اسلامی سفر کرده ام، در سودان به جز در مراکز آموزشی و آن هم صرفا برای دانش آموزان و دانشجویان، حجاب الزامی نیست اما می توانم به ضرس قاطع بگویم بیش از ۹۵ درصد زنان حجاب شرعی را رعایت می کنند در حالی که هیچ الزامی وجود ندارد و البته فرهنگ سازی شده است.
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      6 2
      دروغ می گویید. اینکه در صدر اسلام بی حجابی زن آزاده نداده که با آن برخورد شود دلیلی بر انکار آن است؟ در آن زمان و تا دوره امام باقر روزه خواری علنی هم رخ نداد. آیا امام سکوت کرد؟ یافرمود سه بار روزه خواری علنی اعدام است؟ خیال کرده اید تمام مسلمانان آیه حجاب را نفهمیده اند و بعدها اختراع کرده اند؟ آقای حکیمی هم بشدت در خطا بود و خودم جواب مفصل علمی برایش فرستادم. او نمی فهمید که دارد با این اشتباه بزرگ آب به آسیاب دشمنان اسلام می ریزد و اگر حجاب مهم نبود این همه آن را نمی کوبیند. ضمنا باز هم دروغ گفتید. زنان کافر بت پرست هیچ گاه حجاب نداشتند. زنان مومن کنیز هم حجاب نداشتند چون کالا بودند و به طور نامحدود قابل خرید و اجاره. اما زنان مومن و ختی اهل کتاب طبق دینشان واجب بود حجاب داشته باشند و برای همین هیچ برخوردی از این نظر بین اسلام و اهل کتاب و حتی مجوس رخ نداد. زنان آزاده نمی خواستند با کنیز اشتباه شوند لهذا هرگز رخ نداد که بی حجاب شوند. الا اینکه یکبار زن یزید بن معاویه سرسیمه به مجلس اسرا آمد و یزید فورا پرید و عبایش را بر سر آن زن انداخت .
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      2 0
      «صرفا زنان پیامبر و زنان مومن حجاب واجب را اختیارا و نه الزاما مراعات می کرده اند.» اگر واجب بوده اختیارا نه الزاما مراعات می کرده اند یعنی چه ؟! وقتی واجب است ، یعنی ملزم به رعایتند . کفار هم تکلیف فروع را در دل تکلیف به ایمان دارند ، اما مادام که ایمان نیاورده اند ، اهل کتابشان در محل های مخصوص به خود مجازند ، در جاهای عمومی تابع شروط حاکم اسلامیند ، در صدر اسلام مشکل حجاب نداشته ایم ، لذا آیات حجاب در پی تکمیل است نه تاسیس . در هر زمان که کفار یا عوامل آنان بخواهند از مساله ای سوء استفاده کرده به جامعه ضربه ای بزنند حاکمیت موظف به واکنش هست . فرهنگ سازی آری و اصل هست ، اما متاسفانه اصلی ترین نهاد وظیفه مند در این زمینه یعنی صدا و سیما بر عکس عمل کرده و می کند ، و بیشتر صدمات هم از این ناحیه است . خداوند عنایتی بفرماید .
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    7 4
    دو تا نکته یکی رابطه بی حجابی با خوردن مال حرامه که کسی درباره اش صحبت نمی کنه یکی هم بحث تهاجم رسانه ای مثل ماهواره و فضای مجازی و شبکه های اجتماعی که مثل افعی خزنده اخلاق و عفت را نابود می کنه فکر کنم شاهد یک تضاد فکری و ایدئولوژی درباره بحث حجاب در جامعه هستیم.
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    7 1
    آخرش همه سخت گیری هارو شل میکنید. دیدیم که میگیم. یه زمانی مانتویی رو تو محل راه نمی دادن الان ....
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    4 8
    برای چی اینجور بحث ها را زنده پخش می‌کنند. که امثال نصیری هرچی دلشون میخواد بگند.؟!
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      1 5
      خداییش قضیه مشکوکه
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    10 2
    حجاب اجباری فقط باعث لجبازی با دین میشه
    • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      3 2
      لجبازی در کدام بزه نداریم ؟ اگر دزد لجبازانه ادامه داد رها کنیم ؟ بدحجاب هم .
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      2 0
      لجبازی با حکومت نه دین
  • محمد رضا IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    5 4
    خدا خیرتان دهد اقای نصیری که حرف حق را زدید ولی بعضی وقتا حقیقت تلخه از نظراتی که علیه اقای نصیری منتشر شده معلومه من خودم مادرم چادریه وبه زنان ودختران ایرانی که چادری بودن افتخار می کردم. ای کاش همه مسئولین جمهوری اسلامی مثل سردار سلیمانی بودن سردارسلیمانی میگفت یعنی چی همه اش مردم ایران رو تقسیم بندی می کنید این اصلاح طلبه اون اصولگراست این بد حجابه اون با حجابه بس دیگه کی می مونه این دختران بدحجاب فرزندان ما هستن بعد ازاینکه این حرفهای سردار سلیمانی رو شنیدم عاشق این سردار بزرگ شدم بعضی این دوقطبی هارو دوست دارن بجای اینکه کاری کنن ملت ایران دربرابر دشمنان متحد باشن بدتر این اتحاد رو از بین میبرن.طرز تفکر سردار سلیمانی رو مقایسه کنید با بقیه مسئولین در جمهوری اسلامی
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      3 2
      خوب بگذار کسی نماند. مگر حق به خاطر تنها بودنش ناحق می شود؟ مگر امام حسین که تنها ماند ناحق شد؟ اگر قرار بود به هر قیمت مردم را حذب کنیم چرا پیامبران را شهید می کردند؟ که اگر واقعا این دختران بی حجاب فرزند خود می دانید باید به هر قیمت مانع سقوط آنها شوید. قرآن می گوید قو انفسکم و اهلیکم نارا. اگر فرزند خودت بخواهد به عقرب دست بزند یا در چاهخ بیفتد می گویی کارش نداشته باش می پرسی به زور دستش را می کشی؟
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      8 1
      اولا سردار سلیمانی معصوم نیست که سخنشان را مبنایمان قرار دهیم . ثانیا منظور سردار بی تفاوتی بود ؟! فرزند ما هستند یعنی مثل فرزند خودمان که دغدغه تربیتش داریم بایستی دغدغه آنها را داشته باشیم یعنی دشمن ندانیم اما بی تفاوت هم نباشیم . بزهکار را دشمن ندانسته و نمی دانیم ، اما نبایستی در مورد اشاعه بزه او هم خنثی عمل کنیم ...
  • میثم IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    2 4
    آماری که اقای نصیری گفتند درست نبود. امار وزارت ارشاد چیز دیگری است که خبرش رو مشرق گذاشته الان. نباید امار رو دست کاری کنیم و باب میل کنه. انصافا بیشتر افراد موافق الزام حجاب هستند حالا به مقدار متفاوت
  • امیر IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    15 6
    من مخالف بدحجاب هستم و به نظرم در کشورهای اروپایی حجاب بیشتر رعایت میشه تا کشور ما اما به جای اینکه در نحوه پوشش زنان این همه حرف بزنید یکم در مورد چشم چرانی و اخلاق و ادب مردان حرف بزنید .
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      7 1
      فقط مانده مرد مسلمان کور بشود. من و خانواده ام نه دیگر به پارکها می رویم و نه هیج اماکن تفریحی دیگر. نه حتی در سوار اتوبوس و مترو شدن هم در عذابی و سعی می کنیم یا استفاده نکنیم یا در ساعتهای خلوت باشد. حرام است بر مسلمان جایی باشد که علنا گناه صورت می گیرد و او نتواند کاری بکند
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      3 0
      بجای نه . اما در مورد آن هم آره . بدحجابی و بی حجابی زمینه چشم چرانی رو فراهم میاره . پس برخورد با اون برخورد با چشم چرانی هم هست .
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    5 4
    این بودصدا و سیمای انقلابی. این بود مدیر جوان انقلابیتون. بابا برید یه بررسی بکنید ببینید کجای کارت می لنگه. شبکه 4 کجا میره.
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    3 2
    آقای عسکری این تذهبون؟؟؟؟!! مردم را با چی سرگرم میکنی !!؟؟ خوراک رسانه ای این ور واون ور آب ساختن با دعوت از افرادی که اطلاعات خودشون هم خیلی پایینه !!! برنامه های روشنگر وانتقادی مثل ثریا وجهان آرا باید حذف بشه تا آنتن به دوقطبی سازها ووارونه نماها داده بشه ؟؟؟ بدترین روزهای تاریخ تلویزیون به شما تعلق میگیره
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    7 5
    ما ملت حسینی وزینبی هستیم.!!!
  • NL ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    3 14
    نمیدونم نصیری و همفکراش اینو میخونند یا نه.نه تخصصی در دین دارم و نه به همه واجبات و احکام خدا رو اونجور که باید عمل میکنم.یه جوون معمولی هستم.فقط میدونم دستورات خدا برای کنترل شهوت انسانهاست.همه جا الآن شهوت رو دارن تحریک میکنند از ماهواره و اینترنت و تلویزیون و همه جا.خدا جامعه ای رو سالم میدونه که شهوت انسان در خانواده تامین بشه و انسانها بهم دیگه به چشم یک انسان نگاه کنند نه یک وسیله برای رفع شهوت و حریم های خانواده ها حفظ بشه.شیطان بوسیله شهوت جامعه ها رو بسقوط میکشونه.شهوت جنسی شهوت مقام شهوت پول و مردم بهمدیگه ظلم میکنند.خداوند هم اون جامعه ها رو مورد قهر خودش قرار میده چون راه درست بهشون نشون داده شده بود و پشت کردند.حالا نصیری و همفکراش ببینند نظراتشون در جهت خواست خدا برای کنترل شهوته یا رهایی اون.
    • IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      3 0
      راه کنترل شهوت ازدواج دائم و موقته متاسفانه جوانان را ناتوان از ازدواج کردن و سنگ را بسته و سگ را باز کرده اند این وضعیت حجاب ناشی از عدم ازدواجه
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    5 4
    پاک کردن صورت مسئله هست...جامعه مخالف هه، چون توازن اجرای احکام اسلامی نداریم..ویا بعضی ها برابرتر هستند....شهد عدالت و رفاه و برادری اسلامی را بچشانید....مسوولان را از کاخ ها به کوخ بیاورید ...جامعه همراه و دلگرم تر خواهد شد ...!!!
    • DK ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      2 3
      اولا خود بی حجابی از بدترین مصادیق بی عدالتی است. ثانیا آن مسوولان فاسد با رای همین بی حجابان انتخاب شدند. ثالثا واقعا فقیر ها متدین ترند یا پولدارها؟ نگاهی به تهران بکنید
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      4 1
      الناس علی دین ملوکهم ، مردم وقتی از حاکمانشان ناراضی باشند همچون کودکی لج کرده و برخلاف گفته حاکمان عمل می کنند
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    6 0
    اروپا و غرب روی آموزش و پرورش ، دانشگاه و رسانه نظارت کافی دارند....چماق و هویج دارند....خوراک تبلیغاتی تدارک می بینند....و حتی تا خلع ید والدین از نگهداری کودکان هم پیش می روند...به بهانه های مختلف ....!! این بخش ها باید حکومتی باشد و دوم اینکه پاک سازی بشود .... صداوسیما مشکوک است.....اما در هر صورت اجازه ی ابراز عقیده وجود داشته باشد ‌‌‌‌‌...!! مثل اول انقلاب !!,
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    6 2
    آقای نصیری میدانید چرا از حجاب می‌گوییم چون تنها گناهی که خیلی علنی کم حجابی وبدحجابی. گناهان دیگر انقدر نمود ندارند گناهی مثل رشوه واختلاس معمولا پنهانی تا اینکه قوه قضاییه متوجه موضوع می‌شود وحکم می‌دهد. ولی بدحجابی اگر دقت کنیدتنها گناهی که در منظر دید است. وبغیر از خود شخص که در دودنیا مواخذه می‌شود جامعه را به گناه ناخواسته می‌کشد. دیگر بعد از چهل سال از انقلاب باید حجاب که جزو ضروریات دین است جاافتاده باشد. نه اینکه عقبگرد کنیم وبه دروان قبل از انقلاب برگردیم. همین که افراد کم حجاب بدانند حجاب مثل نماز جزو واجبات است خوبست. وباید رعایت کنند. والا اگر برای بی نمازی فردای قیامت مؤاخذه می‌شوند قطعا برای بدحجابی هم که جزو واجبات است مؤاخذه خواهند شد.!!!
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      4 0
      ۱۸:۵۹ - نماز واجب هست ولی کسی را به زور وادار به اقامه نماز نمی کنند ! درضمن فقر و گرانی و بی عدالتی خیلی نمایان تر است و مردم با گوشت و پوستشان حس می کنند .
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      1 0
      20:8الان بحث حجاب مطرح بود. نه بحث فقر وگرانی. فقر وگرانی برای مسبب گناه است نه فرد مبتلا. کسی را هم مجبور به نمازوحجاب ونه هیچ واجبی نمی‌کنند ولی اگر کسی مسلمان است باید همه را به نحو احسن انجام دهد.
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      0 0
      20:8فقر وگرانی بدترین چیزاست ولی الان بحث حجاب است ودرضمن فقر وگرانی گناه نیست ولی بدحجابی گناه است. ونمود دارد.
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      0 0
      20:8بهشت را به بها می‌دهند به بهانه نمی‌دهند.!!!
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      0 0
      خدا بدحجاب‌ها را هدایت فرماید.
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      0 0
      20:8دقت کن بعد نظر بده.!!!
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    7 3
    عجب.!!! حجاب که از واجبات وضروریات دین است ایجاد دوقطبی می‌کند درجامعه ولی بدحجابی که قطعا گناه است ایجاد دوقطبی نمی‌کند.؟؟؟!!!
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    1 5
    خیلی ممنون از حاج آقا سوزنچی خیلی بحث عالی ارائه دادند.
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    2 5
    آقای نصیری حجاب اختیاری درکشور مطرح است که مثل کشور ما شیعه ومسلمان نباشد. واینهمه جوان دم ازدواج نداشته باشد که با تقوا باید زندگی کنند تا بدحجاب‌ها ی جهنمی راحت زندگی کنند. شما که سابقه خوبی دارید شما چرا؟!
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      3 2
      درسته بدحجابی گناه و معصیت هست ولی از کجا می گویید تمامشان جهنمی هستند !؟ شاید از روی جهل عمل می کنند شاید توبه کنند و خداوند هم فقط به حجاب برای تقسیم بهشت و جهنم نمی نگرد بلکه تمام اعمال را می سنجد .
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      2 0
      20:5اگر بدحجاب اصرار به گناه کند وتوبه نکند. وبر این گناه بمیرد جهنمی است.
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      1 0
      20:5توروایت آمده کسیکه حجاب را رعایت نکند جهنمی است. حالا توبه کند که خوبست بنفع دنیا وآخرتش ولی اگر توبه نکرد وبه این گناه مرد جهنمی است وقطعا بی حجاب بهشت نمی‌رود. اگر همه اعمال خوب را انجام دهد ولی با بی حجابی بمیرد جهنمی است.
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      1 0
      20:5بهشت را به بها می‌دهند به بهانه نمی‌دهند.!!!
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      0 3
      خدا بدحجاب‌ها را هدایت فرماید انشاالله.
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      0 0
      20:5دقت کن بعد نظر بده.!!!
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    5 4
    حجاب اجباری باعث دین گریزی میشه. مادران ما از قلب انقلاب بدون اجبار حجاب داشتن و دارن
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      1 0
      بی حجاب مصر بر بی حجابی دین داره ؟ عدم قبول یک حکم مساوی با عدم قبول کل دین . دین یعنی پایبندی ، بی حجاب میگه نمی خوام پایبند باشم ، شما می خوای اونایی که طبق هواش هست رو به نام دینداریش بنویسی ؟!
  • شاهرخي IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    6 0
    با سلام بهتر است نگاهي به روند 120 سال گذشته غربي ها بيندازيم آنها هم حجاب داشته اند فيلم هايش هم موجود است همين بحث هاي آزادي و امثال آنرا ايجاد كردند تا روند حيا و عفت را در آنجا شل كنند الان از جامعه حلال زاده رسيده اند به بعضي از كشورها تا 70 درصد تولدها خارج از چهارچوب دين خودشان است يعني زنازاده هستند آقاي نصيري اگر اين سنگر اول فرو بريزه مطمئن باش چهل سال ديگه امثال شما از دو قطبي همجنس باز و غير همجنس باز در جامعه ما مي گوئيد و از آزادي همجنس بازي دفاع مي كنيد و پاسخي هم نداريد كه اگر يك كشور حلال زاده را تبديل به زنازاده كنيد آقاي نصيري حجاب سنگر اول است لطفا تاريخ اندلس را ببينيد و درس بگيريد.
  • سلام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    3 2
    اگر عزیزان توجه داشته باشند یکی از رویه های مرسوم مقام معظم رهبری زدن حرف های کارشناسی و پیروی کردن از کارشناسان هر زمینه در جامعه است و واضح است که خلاف این روند موجب هرج و مرج است و متاسفم که شخصی مثل آقای نصیری که دم از رهبری می زنند با این روند بیگانه اند و خود را در هر زمینه ای استاد می دانند و بیشتر تاسف می خورم به حال صدا و سیما که دنبال بزرگ کردن یک چنین افراد غیرمتخصصی می باشد. امیدوارم تجدید نظر بفرمایند.
  • علی IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    3 12
    سخنی چند با آقای نصیری:1-مگر اجرای هر حکمی از احکام اسلام که هزینه داشت باید تعطیل شود/ اصلا شما یک حکم در اسلام نشان بدهید که هزینه (ب معنی الاعم)نداشته باشد. 2-شما گفتید:اینکه میگویند ما مامور به تکلیف هستیم نه به نتیجه,مبنای عقلی ودینی ندارد.آیا بزرگان و اسلام شناسانی همچون امام امت(ره)که چنین حرفی زده اند نفهمیدند و شمایی که چند صباحی(تاکید میشود فقط چند صباحی) در حوزه درس خوانده اید میفهمید؟ از کی شما کارشناس مسائل دینی شده اید که اینچنین بی پروا نظریه پردازی میکنید و در باره اسلام(اصولا و فروعا )نظر می دهید؟ 3- آقای نصیری خلط مبحث دلیل بر ضعف علمی شما میباشد که وقتی در بحثها کم می آورید از این شاخه به آن شاخه می پرید. 4- آیا این اسلامی که شما دم از آن میزنید همان شیر بی یال وشکم نیست؟ 5- آزادی عقیده چیزی است و آزادی عمل چیز دیگری است.وقتی آزادانه اسلام را پذیرفتیم وبه اصول اسلام معتقد شدیم باید فروعات آنر در عمل بپذیریم. 6-آقای نصیری اگر ثابت شد که جامعه در عمل نسبت به نماز و روزه و ...عملکردش ضعیف است آیا باید از این احکام دست برداریم؟حجاب هم یکی از این احکام است. 7- اگر حجاب یک معروف است و اگر امر به معروف واجب است,باید با بی حجابی بر اساس مراحل امر به معروف بر خورد کرد. 8- حسن ختام توجه کنید به این حدیث قدسی که: وجدد السفینه فان البحر عمیق عمیق و اخلص العمل فان الناقد بصیر بصیر و.... 9- سخن آخر با مدافعان اسلام اصیل اسلامی که خدا معرفی کرده ودر قرآن و سنت مطرح شده,یعنی علمای بزرگوار اسلام است که چرا در مقابل این انحرافات موضعگیری نمیکنند تا امثال آقای نصیری دینی من در آوردی را به جامعه معرفی نکنند؟ 10-چرا رسانه ها سراغ افرادی به عنوان کار شناس میروند که نوعا تنها چیزی را که ندارند کار شناسی و خبرویت است؟
  • DE ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    7 2
    یکی از اشکالات الزام حجاب ایجاد دو قطبی در جامعه‌ است/ اصلا کلا همه چیز باید دو قطبی باشد عمو حتی کره زمین هم دو قطبیست قطب شمال و قطب جنوب کلا اگر باطری دوقطبی نبود و فقط دوتا سر منفی یا وفقط دوتا سر مثبت داشت استارت ماشین نمیچرخید هرروز بایستی هُل میدادی روشنش کنی تازه اگر دیزلی بود . اصلا کلا برقی وجود نداشت.داداش پروتون قطب + و الکترون قطب - است .اینطور نبود ماده وجود نداشت بعد میخواستی با کی ازدواج کنی؟
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    3 12
    ماباید از حریم حجاب دفاع کنیم.!!! حجاب هم عقلی هم شرعی هم قانونی هم به نفع جامعه است. حجاب در جامعه مسئله خصوصی نیست.!!! حتی زن زرتشتی هم حجاب داشته و زنان ایرانی درقبل از اسلام حجاب داشتند...!!!
  • IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    1 10
    کلمه ی «حجاب اجباری» یک مغالطه است و درستش، «بی حجابی اختیاری» است، طبق قانون دین خداوند متعال و تصریح قرآن کریم و سیره ی متشرعه، بی حجابی جرمی اجتماعی و تجاهر به فسق است و باید با آن برخورد و از آن جلوگیری شود، و «اختیاری کردن انجام یا ترک یک جرم» یک مغالطه ی آشکار و مایه ی خنده ی عقلاست. یک مغالطه ی ریز تر در این مساله، اینه که بی حجابی امری شخصی است، خوب همه ی جرم ها شخصی است، دزدی هم شخصی است، کلاه برداری هم شخصی است، اگر گفته شود دزدی و کلاه برداری به دیگران آسیب می زند این میشود اول کلام که در نگاه اهل فن و دانایان جامعه بی حجابی هم به دیگران و مخصوصا به خانواده آسیب میزند.
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    5 11
    زیاد جدی نگیرید. انتخابات نزدیکه و باز وقت کشوندن یک عده گوسفند به پای صندوق های رای شده. انتخابات که تموم شد اینا هم نظرشون فورا تغییر میکنه و حرفشونو پس میگیرن
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    0 2
    بهتر نبود چند خانم در رابطه با مناظره حجاب حضور داشتند
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    2 11
    وقتی علی ع وارد کوفه شد به مردم کوفه فرمودند در مورد همه چیز شما را مورد مشورت قرار میدهم جز دستورات دین و امور جنگی اینکه در صدا و سیما بحث بشه خوبه امام صادق ع با خدا ناباورا هم بحث علمی راه میانداختند وجود خدا رو اثبات میکردن ولی صداو سیما از بیت المال پول نمیگیره که تو اذهان مردم شبهه افکنی کنه اگر بلد نیستن حجاب رو درست معرفی کنن آخرت خودشون رو تباه نکنن با این برنامه ها در ضمن اینکه به نظر میرسه یکی از رمز های دو قطبی انتخابات بعدی بحث حجاب اختیاری خواهد بود چون بقیه تپه ها رو آباد کردن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس