ویژه ها

از اولین هفته آغاز به کار نمایندگان مجلس یازدهم و در شرایطی که هنوز اعضای کمیسیون ها نیز مشخص نشده بودند، رسانه های اصلاح طلب فریاد وامصیبتا سردادند که چرا این مجلس برای مردم کاری انجام نداده است!؟

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**جلایی پور:سیاست خارجی مبتنی بر «آمریکاستیزی» پرهزینه است

«حمیدرضا جلایی پور» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «سیاست خارجی مبتنی بر «آمریکاستیزی» پرهزینه است؛ تاجایی‌که سیاست‌ خارجی منطقه‌ای ما هم قادر نبوده رابطه‌ قابل دفاعی با کشورهای عربی به‌ویژه عربستان و مصر داشته باشد... در نتیجه، به یک معنا مشکلات خارجی ما به نتایج انتخابات آمریکا کار ندارد، بلکه به سیاست خارجی خود ما ربط دارد و سیاست خارجی ما نیازمند بازبینی است».

جلایی پور در ادامه گفت: «معتقدم در انتخابات آتی آمریکا، چه ترامپ پیروز شود و چه بایدن، «عمل‌گرایی دیرهنگام» ما عمل خواهد کرد و در روند تحریم‌ها گشایش‌هایی رخ خواهد داد. این حدس من به معنای این نیست که پس از انتخابات آمریکا به‌سرعت رابطه ایران و آمریکا بهبود خواهد یافت، نه، چنین اتفاقی نمی‌افتد، ولی مذاکرات بین ایران و آمریکا برای رسیدن به یک توافق حداقلی (مثل بازگشت آمریکا به برجام تحت شرایطی) اتفاق خواهد افتاد... بنابراین به نظر من پس از تحمل سختی‌ها در سه سال گذشته از سوی مردم، در ماه‌های آینده گشایش در پیش است».

گویا آقای جلایی پور دچار ضعف حافظه شده است. چرا که در دولت آقای روحانی در سیاست خارجی بازبینی شد و برجام نتیجه همان بازبینی است.

گفت و گوی تلفنی ۱۵ دقیقه ای روحانی و اوباما و قدم زدن ظریف و جان کری نیز از مصادیق بازبینی دولت روحانی در سیاست خارجی است.

آیا این بازبینی در سیاست خارجی منجر به گشایش اقتصادی برای مردم شد!؟ پاسخ منفی است. پس از پیروزی انقلاب، دولت آمریکا هیچگاه به خود اجازه نمی داد که از ورود سفیر ایران به سازمان ملل جلوگیری کند، اما دولت اوباما دقیقا در ماه عسل روابط دوجانبه دولت روحانی با طرف غربی در اقدامی بی سابقه از ورود نماینده ایران به سازمان ملل جلوگیری کرد و وی را تروریست! نامید.

دقیقا همان روندی که در دولت اصلاحات به وقع پیوست. دولت اصلاحات توافق سعدآباد را امضا کرد و بر همین اساس تاسیسات هسته ای پلمپ شد. دولت اصلاحات همچنین با آمریکا در موضوع افغانستان همراه شد اما در نهایت از سوی رئیس جمهور آمریکا به عنوان «محور شرارت»! نامیده شد.

برخلاف ادعای جلایی پور، هم سازش با آمریکا هزینه دارد و هم چالش با آمریکا؛ اما تجربه های متعدد در کشورهای دیگر و همچنین تجارب ایران در سالهای گذشته، این مسئله را اثبات کرده است که هزینه سازش و تعامل یکطرفه با آمریکا قطعا بسیار بیشتر از هزینه چالش با آمریکاست.

تجربه قذافی و صدام و همچنین آینه عبرت سران مرتجع عربی و وضعیت اسفبار گاوهای شیرده ترامپ و ماحصل برجام همگی از مصادیق تعامل یکطرفه با آمریکاست.

پرتاب اولین ماهواره نظامی به فضا(با فواید متعدد اقتصادی و امنیتی)، خودکفایی در تولید بنزین و صادرات آن به دیگر کشورهای جهان، هدف قراردادن پهپاد متجاوز و گران قیمت آمریکایی و موشک باران پایگاه عین الاسد نیز از مصادیق رویکرد مقتدرانه در مقابل آمریکاست.

** عماد باقی:جان انسان متعلق به خداوند است

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «فریاد از برخوردهای دوگانه» با اعتراض نسبت به اینکه چرا اکبر طبری اعدام نشد؟، نوشت: «غلامحسین اسماعیلی در قامت سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی پس از ماه‌ها فراز و فرود و پیگیری پرونده، خبر از صدور حکم پرونده اکبر طبری داد. این مقام سابق قوه قضاییه در ۸ عنوان اتهامی از مجموع ۱۰ عنوان متهم شناخته و بر اساس اعلام دستگاه قضا به «۳۱ سال حبس تعزیری و ضبط اموال ناشی از ارتشاء و انفصال دائم از خدمات دولتی و بیش از ۴۳۰ میلیارد ریال جزای نقدی «محکوم» شد. این حکم نه‌تنها انتقادات بسیاری از کنشگران سیاسی و ناظران بین‌المللی و افکار عمومی را درپی داشت بلکه روز گذشته سبب شد تا اصولگرایان نیز به جرگه منتقدان این حکم پیوسته و از دوگانگی‌های قوه قضاییه انتقاد کنند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه به نقل از یکی از فعالین رسانه ای نوشت: «با کدام تفسیر حقوقی، عنوان «مفسد فی الارض» شامل سلطان سکه شده و با سرعت اعدام می‌شود اما سلطان رشوه، کارچاق‌کنی، خریدن قاضی و عامل بالاترین رسوایی در قوه قضاییه پس از انقلاب، حکمی چنین سبک می‌گیرد؟ ! ».

«عمادالدین باقی» فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: «برای من که ‌آنچه اصالت دارد و ارزش هست، جان انسان‌هاست با هر روحیه و گرایشی و معتقدم جان انسان متعلق به ‌خداوند است...واقعا در ‌جایی که می‌بینم کسی که دارد اعدام می‌شود، انسان شریفی است...واقعا دلم به درد می‌آید که شاهد مرگ ‌چنین فردی به اسم قاتل ‌باشیم».

یکی از ویژگی های رفتار قبیله ای و باندی، واکنش متفاوت به موضوعات واحد است. افرادی و جریان ها و رسانه هایی که به رفتار قبیله ای و باندی آلوده هستند، مفسدین اقتصادی را به دو گروه تقسیم می کنند؛ «مفسد اقتصادی خوب و ذخیره نظام و کارآفرین برتر» و «مفسد اقتصادی بد و عامل همه بدبختی مردم»؛ یا «تروریست جانی» و «تروریست خوب» یا «جاسوس وطن فروش» و «جاسوس خوب» و...

همین طیف یکروز فریاد وامصیبتا سر می دهد که چرا اعدام کردید!؟ و فردای آن روز فریاد می زند که چرا اعدام نکردید!؟

رسانه های اصلاح طلب حامیان ثابت و دوآتشه مفسدان اقتصادی و مدیران نجومی بگیر و جاسوسان دوتابعیتی و قاتلِ یک زن و دیگر مجرمان هستند؛ از شهرام جزایری و محمدعلی نجفی تا نوید افکاری و نازنین زاغری.

روزنامه اعتماد که تا دیروز همصدا با بی بی سی و صدای آمریکا مدعی بود که نباید نوید افکاری(قاتلی که با کشتن پدر یک خانواده، سه فرزند او را یتیم کرد)  اعدام می شد، حالا مدعی است که چرا طبری اعدام نشد.

در روزهای گذشته، «علی بهادری جهرمی» رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه درباره حکم صادر شده برای طبری گفت: «در حال حاضر در نظام کیفری ما جرائم به چهار دسته تعزیر، حد، قصاص و دیات تقسیم می‌شوند. آنچه مشخص است جرایم ارتکابی طبری از نوع تعزیر می‌باشد و خود مجازات‌های تعزیری هم به هشت درجه تقسیم می‌شود که شدیدترین آن، مجازات تعزیری درجه یک و میزان حبس تعزیری درجه یک هم بیش از ۲۵سال است. تعیین ۳۱ سال حبس به عنوان مجازات اشد برای وی بیانگر صدور یک حکم سنگین علیه آقای طبری است و در واقع می‌توان گفت شدیدترین مجازات تعزیری برای وی درنظر گرفته شده است».

بهادری جهرمی افزود: «این حکم را نباید با جرایم حدی مستوجب اعدام یا جنایات عمدی مستوجب قصاص مقایسه کرد؛ چرا که نوع اتهامات ماهیتا متفاوت از یکدیگر است. علاوه بر این باید متذکر شد که وی تنها به مجازات حبس محکوم نشده است، بلکه برای وی جزای نقدی سنگین و مصادره اموال نیز در نظر گرفته شده است».

قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی ندارد، حال فرد موردنظر برادر رئیس جمهور باشد یا نزدیک ترین فرد به رئیس جمهور سابق و یا فردی از داخل مجموعه قوه قضاییه؛ مهم اجرای عدالت است.

عماد باقی در یادداشت مذکور تاکید کرده است که جان اسنان متعلق به خداوند است؛ اما این را نگفته که خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «وَلَکُمْ فِی الْقِصَاصِ حَیَاهْ یَا أُولِی الْأَلْبَابِ- (۱۷۹بقره) ». حکم اسلامی قصاص که در تمامی ادیان الهی نیز وجود دارد، به تعبیر قرآن کریم  «حیات‌آفرین»  است.

 حکم اسلامی قصاص تضمین‌کننده جان انسان‌های بیگناه و تامین‌کننده امنیت جوامع است و کسانی که قصاص قاتل را ناموجه قلمداد می‌کنند،  برخلاف پُز به اصطلاح اصلاح طلبانه و بشردوستانه که می‌گیرند،  از رواج قتل و جنایت دفاع کرده و بین قاتل که مرتکب ظلمی بزرگ شده است و مقتول که بی‌گناه کشته شده است، جانب قاتل را گرفته و قاتلان را به ارتکاب جرایم بعدی تشویق می کنند!

** همه مقصرند به جز دولتِ اصلاح طلبان!

روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «شرایط تغییر نکند؛ انتخابات ۱۴۰۰ مثل ۹۸» به قلم «سید ناصر قوامی» فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: «با توجه به شرایط موجود در جامعه و نارضایتی‌های به‌وجودآمده اگر شرایط به همین صورت باشد و تغییری ایجاد نشود در انتخابات پیش‌رو نیز همچون انتخابات ۹۸ شاهد مشارکت بسیار پایین‌تر مردم در انتخابات باشیم. البته مساله دیگر نیز بحث رقابتی بودن انتخابات و حضور همه سلایق جریان‌های سیاسی است. بدین صورت که جریانات سیاسی با تمام ظرفیت خود وارد عرصه شده و از فیلترهای نظارتی عبور کنند تا بتوانند رقابتی داغ را فراهم آورند. اگر این چراغ سبز از سوی نهادهای مسئول به شخصیت‌های با سلایق مختلف برای حضور در انتخابات داده شود آن زمان می‌توان به حضور مردم در انتخابات نیز امیدوار بود. البته اکنون مشکل مردم انتخابات نیست بلکه مشکلات اقتصادی و معیشتی آنها را به ستوه آورده است. هرچند مردم وقتی می‌بینند که با انتخابات نمایندگان مجلس و گذشت ۳ ماه از این مجلس هنوز هیچ تغییر مثبتی به سمت جامعه اتفاق نیفتاده است، از شرکت در فرآیندهای انتخاباتی مایوس می‌شوند».

از اولین هفته آغاز به کار نمایندگان مجلس یازدهم و در شرایطی که هنوز اعضای کمیسیون ها نیز مشخص نشده بودند، رسانه های اصلاح طلب فریاد وامصیبتا سردادند که چرا این مجلس برای مردم کاری انجام نداده است!؟

در ادامه وقتی نمایندگان مجلس به میان کارگران هفت تپه و مردم غیزانیه در اهواز و سپس به میان مردم سیستان و بلوچستان رفتند، رسانه های اصلاح طلب اعتراض کردند که چرا نمایندگان حوزه انتخابیه تهران به حوزه نمایندگان دیگر وارد شدند؟

پس از آن وقتی قالیباف به خوزستان رفت و در سفری ۴ روزه با ۲۵ بازدید به هر ۱۴ حوزه انتخابیه در این استان سر زد و رودر رو با مردم دیدار کرد، باز هم اصلاح طلبان اعتراض کردند که این رفتار پوپولیستی است و قالیباف نباید واردحوزه انتخابیه خوزستان می شد!

در ماههای گذشته دلار تا مرز ۲۵ هزارتومان افزایش یافت و اصلاح طلبان اعلام کردند که این مسئله تقصیر مجلس یازدهم است!

مجلس یازدهم دو طرح بسیار مهم را در اولویت گذاشت؛ اخذ مالیات از خانه های خالی و تصویب کالابرگ برای اقلام اصلی سبد خانوار. نکته قابل تأمل اینجاست که رسانه های اصلاح طلب به هیچ عنوان به این مسئله اشاره نکرده و آن را سانسور کردند.

مجلس یازدهم با مدیریت جهادی و انقلابی، معیشت مردم را در اولویت قرار داده اما طیف اصلاح طلب با رویکرد قبیله ای همچنان در پی تخریب نمایندگان مردم است.

دولت روحانی در هشتمین سال فعالیت خود به سر می برد، نکته قابل توجه اینجاست که اصلاح طلبان مجلس یازدهم را عامل وضع موجود جا می زنند و از دولتی که حدود هشت سال در راس کار بوده مطالبه گری نمی کنند. به عبارت دیگر، همه مقصرند به جز دولت اصلاح طلبان!

فعالین اصلاح طلب بارها اذعان کرده اند که علت اصلی کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم، کارنامه بسیار ضعیف دولت روحانی و مجلس دهم بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    10 3
    مذاکره با آمریکا باعث گشایش اقتصادی نمسشه
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      6 4
      15:47 اینها منظورشون گشایش اقتصادی برای اصلاحاتچیا هست که با مذاکره میشه! یه سالی میرن خارج میان حقوق و پورسانتِ قرارداد ایرباس و پژو اینا میگیرن خودشونو میبندن حالا بعدش چی میشه به اونها ربطی نداره، اونها خودشونو بستن، مثل برجام!!
    • IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      3 4
      سیاست خارجی دولت و مذاکره با شیطان بزرگ غلط بود اگر از سال 92 قرارداد همکاری تجاری و اقتصادی با چین منعقد شده بود الآن نرخ دلار حداکثر 5000 تومان بود.
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      4 3
      عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
    • SE ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      0 0
      مقابله با تلاش امریکا برای استعمارایران امریکا ستیزی نیست
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    2 5
    امریکابهانه؟
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    7 4
    خاک بر سرتان که دنبال گندم ری هستید . وقتی امام حسین گفت گندم ری را نخواهید خورد نخواهید خورد اگر دنیا هم همه با هم هم صدا شوند نتوانید به گندم ری دست یابید این انقلاب روی خون شهدا بنا شده است خون شهدا خانه های شما را خراب خواهد کرد انشاالله و نخواهد گذاشت به گندم ری دست یابید اگر چه حسین بن علی را هم به مسلخ ببرید باز گندم ری را نخواهید خورد جناب اقای جلایی پور و مرعشی و هر کس و ناکس دیگری
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    5 4
    مذاکره و بستن به هر قیمت با آمریکا جدای از خوی استکباری و جنایتکاری اش در حال حاضر که بدهی ملی اش از ۲۶/۷ تریلیون دلار گذشته و تنها دنبال گاوهای شیرده جدید می گردد تا آنها را مثل عربستان بدوشد باعث نابودی کامل باقی مانده اقتصاد آسیب دیده از ویران گریهای دولت بنفش می شود
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    7 5
    اگر جان انسان را متعلق به خدا می دانستید وقتی می دیدید خدا امر به قصاص یا اعدام کرده در مقابل حکم او نمی ایستادید. شما کافر حربی هستید. خودتان هم مستحق اعدامید.
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    10 7
    آره. ما بدجور جنگ طلبیم. آخر این ما بودیم که در آمریکا کودتا کردیم. این ما بودیم که یک دیکتاتوری بزرگ در آمریکا درست کردیم. این ما بودیم که حق توحش از آمریکا گرفتیم. این ما بودیم که آمریکا را تبدیل به خام فروش نفت کردیم. این ما بودیم که حق کاپیتولاسیون در آمریکا برقرار کردیم. این ما بودیم که به آمریکا دستور دادیم هواپیماهای ما را بخرد و به نیابت از ما برود با شوروی و یا شورشیان ظفار بجنگند و صدها کشته بدهد. این ما بودیم که بی اجازه و اطلاع مقامات آمریکا هواپیماهای آنها را برای بمباران ویتنام می بردیم. این ما بودیم که فرهنگمان را بر آمریکا تحمیل کردیم. این ما بودیم که وقتی شاه آمریکا در خال قتل عام مردمش بود از او حمایت کردیم. این ما بودیم که بعد از انقلاب آمریکا از تجزیه طلبان آمریکایی حمایت اطلاعاتی و مالی و تسلیحاتی کردیم. این ما بودیم که صدام را به حمله به آمریکا تشویق کرده و از او حمایت کردیم. این ما بودیم که قرارداد الجزایر را تبدیل به کاغذ پاره کردیم. این ما بودیم که سلاح شیمیایی به صدام دادیم و همه نوع حمایت اطلاعاتی و مالی از او به عمل آوردیم و حتی خلبانان عراقی را با ناوهایمان نجات می دادیم. این ما بودیم که ناوهایمان را به خلیج مکزیک فرستادیم و هواپیماهای مسافری آمریکا را هدف قرار دادیم. این ما بودیم که آمریکا را زیر شدید ترین تحریمهای فلج کننده قرار دادیم. این ما بودیم که بمب اتمی خودمان داشتیم اما آمریکا را به دلیل داشتن برنامه صلح آمیز اتی مجازات کردیم. این ما بودیم که هر روز آمریکا را تهدید کردیم. این ما بودیم که با تاسیس شبکه های متعدد ماهواره ای به امنیت و فرهنگ آمریکا حمله کردیم. این ما بودیم که بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آن کشور فتنه راه انداختیم. این ما بودیم که به آمریکا دستور دادیم دستاورد دانشمندانش را بتن ریزی کند. این ما بودیم که خودمان برجام را بر آمریکا تحمیل کرده و خودمان هم نقض کردیم. و.. می بینید ما چقدر بد هستیم؟ آمریکایی های بیجاره در کشورشان نشسته بودند و ما رفته ایم آن طرف کره زمین اینهمه ظلم به آنها کردیم و هنوز هم دست از سرشان بر نمی داریم! تازه پرچم آمریکا را هم آتش می زنیم! البته که نشان دادیم دوستی طلب نیستیم!
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    4 5
    این اصلاح طلبها جز امید بستن به آمریکا برای گشایش اقتصادی راه دیگه ای بلد نیستن؟؟!!
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    3 4
    جدی ، پس جان انسان متعلق به خداست ، آفرین باریکلا ، چه دانشمندانی خب مگه کسی نظری غیر از این داره، بعد میگن چرا به این اصلاح طلبها میگن احمق، خب به همین خاطر
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    4 4
    اقای نا باقی ادرس بده دعا کنیم خدا ببرتت .. اگر نبرد با کارد سلاخیت میکنیم .. وصیت کن بچه هات اول ببخشن بعد چون جان شما متعلق به خداوند است ...دیه هم نگیرند ..
  • احمد IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    4 5
    اگر فکر می کنید آمریکا ستیزی پرهزینه است، بهتره یه نگاهی به کشورهای همسایه که سیاست تسلیم در برابر آمریکا رو در پیش گرفتن بندازید. ترامپ که رسما بهشون میگه گاو شیرده.
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    3 4
    اون چیزی که پر هزینه ست، حضور لیبرال های بزدل و دست ناپاک در دولته، نه سیاست آمریکا ستیزی. وگرنه تا قبل از این که دولت ترسوی مطبوع شما انقدر عقب نشینی بکنه، ما هیچ کدوم از این مشکلات مسخره رو نداشتیم!
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    0 1
    عماد باقی توضیح واضحات دادی.!!!
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    3 1
    مرگ بر همه دشمنان اسلام و مسلمین.
  • IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    3 4
    فلسفه انقلاب اسلامی غیر از مقاومت در برابر ظالم (آمریکای جنایتکار) در راستای قیام حضرت امام حسین و دستورات قرآنی بوده، و چه هزینه ای بالاتر از خون شهدای دوران انقلاب و 8 سال دفاع مقدس و شلیک آمریکا به هواپیمای مسافربری، 8 شهریور و 17 شهریور که همه به دست آمریکای جنایتکار انجام شده.
  • عطاالله IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    1 1
    این عماد باقی همون ملیجک منتظری نیست؟
    • حامد IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
      0 0
      احسنت گل گفتی چرا خودشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس