یمن|ادامه نقض آتش‌بس در الحدیده؛ حملات مزدوران سعودی به منازل مردم

ائتلاف در سال‌های گذشته از الحدیده به عنوان یک اهرم فشار استفاده کرده چرا که می‌داند قطع ارتباط ملت یمن با دنیای خارج با اشغال این استان ساحلی هموار و تکمیل می‌شود.

سرویس جهان مشرق؛ استان ساحلی الحدیده معروف به عروس دریای سرخ یکی از مهم ترین مناطق غربی یمن به شمار می آید و در هفته ها و ماه های گذشته توافق آتش بس در این استان از سوی ائتلاف غربی - عبری - عربی دهها مرتبه نقض شده است.

ائتلاف زمانی که در سایر مناطق درگیری با بن بست روبه رو و متحمل شکست های سنگینی می شود و نمی تواند کاری از پیش ببرد از استان الحدیده به عنوان یک اهرم فشار علیه نیروهای ارتش و رزمندگان انصارالله استفاده و توافق را نقض می کند.

استان ساحلی الحدیده یکی از آخرین راه های ارتباطی مردم یمن با دنیای خارج (دریای سرخ) محسوب می شود و نیروهای ائتلاف بارها تلاش کردند با اشغال شهر و بندر الحدیده این مسیر راهبردی را به طور کامل مسدود و فشار را بر دولت نجات ملی و انصارالله چند برابر کنند که تاکنون ناکام مانده اند.

الحدیده از محور غربی به دریای سرخ متصل می شود و ائتلاف همواره درصدد بوده با اشغال این استان به اهداف مهمی از جمله قطع دسترسی نیروهای یمنی به دریا، تکمیل محاصره زمینی، پیشروی به سمت پایتخت، اعمال فشار سیاسی و داشتن دست بالا در مذاکرات دست یابد.

اعلام الحربی

استان ساحلی الحدیده به عنوان دومین استان پرجمعیت، کلید تسلیم یمن محسوب می شود و همین مسئله باعث شده ائتلاف غربی - عبری - عربی به سرکردگی سعودی ها و اماراتی ها همچنان اشغال این استان را با وجود آتش بس شکننده در دستور کار داشته باشند.

الحدیده که حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد از محور شرقی در ۲۳۰ کیلومتری پایتخت (شهر صنعاء) قرار گرفته و با استان های «حجه، تعز، اب، ذمار، ریمه، صنعاء، محویت» هم مرز است و همین موقعیت بر اهمیتش افزوده است.

این استان از ۲۶ بخش شامل «الزهره، اللحیه، کمران، الصلیف، المنیره، القناوص، الزیدیه، المغلاف، الضحی، باجل، الحجیله، برع، المراوعه، الدریهمی، السخنه، المنصوریه، بیت الفقیه، جبل راس، حیس، الخوخه، الحوک، المیناء، الحالی، زبید، الجراحی، التحیتا» تشکیل شده؛ مرکز بخش های «الحوک، المیناء و الحالی» شهر ساحلی الحدیده است.

در حال حاضر، نیروهای ائتلاف حدود ۴ هزار کیلومتر مربع از مساحت استان الحدیده (مناطق غربی، جنوب غربی و جنوبی) از جمله بخش «الخوخه» را به همراه ۳۵ درصد بخش «حیس»، ۳۰ درصد بخش الجراحی، ۷۰ درصد بخش التحیتا»، ۱۰ درثد بخش «بیت فقیه»، ۴۰ درصد بخش «الدریهمی» ۸۵ درصد بخش «الحوک» و ۲۰ درصد بخش «الحالی» را در اشغال دارند.

به گزارش مشرق، مساحت اشغالی در مجموع ۳۰ درصد از خاک استان الحدیده را در بر می گیرد؛ از سویی دیگر نیروهای یمنی ۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع که معادل ۷۰ درصد از مساحت این استان استراتژیک را در کنترل دارند.

در استان الحدیده قبایل مختلفی از جمله «الواعظات، الزعلیه، صلیل، الجرابح، القحری به همراه قبیله بزرگ «الزرانیق» که از چند قبیله دیگر تشکیل شده (المشارعه، الفواشق و ...) حضور دارند که اکثریت با نیروهای یمنی همکاری می کنند.

به گفته منابه میدانی، تنها بخشی از قبیله «الزرانیق» مخالف رزمندگان یمنی و همراه با ائتلاف هستند؛ در بخش های شمالی استان الحدیده شامل «الزهره، اللحیه، القناوص، المنبره و کمران» قبایل الواعضات و الزعلیه و صلیل حضور دارند.

در بخش های الزیدیه، المغلاف، الضحی و باجل نیز قبایل «الجرابح و القحری» ساکن هستند؛ بخش های مرکزی و غربی از جمله المراوعه، الدریهمی، السخنه، بیت فقیه و ... محل حضور قبایل تابع قبیله بزرگ الزرانیق از جمله «المشارعه، الفواشق، المشائخ، المشاهیر و العجالیه» است؛ در بخش های جنوبی مانند الجراحی، حیس، الخوخه هم قبیله بزرگ «الزرانیق» با قبایل الاقحوز، شمیر، العدین به صورت مشترک ساکن هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • یک ایرانی IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    67 6
    برای پیروزی نهائی برادرانمان در یمن ،صلوات.
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
      24 7
      اللهم صل علی محمد و آل محمد آزادی یمن نزدیکه دعای خیر را نباید فراموش نکنیم
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    28 8
    اللهم العن سعود وال سعود
  • انقلابی IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    8 1
    ان شالله به زودی نابودی آل سقوط خائن و اسرائیل در خاورمیانه رقم خواهد خورد.
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    4 1
    بابت گزارش های جنگ یمن ممنون اما چرا در مورد جنگ قره باغ مطلب نمیزاری مشرق؟ جنگ جنگه اینکه داخل کشور هم هموطن ارمنی داریم هم آذری دلیل نمیشه گزارش نزاری ،مردم ما عاقل تر از این هستن که تحریک بشن
  • قاسم IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    5 0
    با سلام به برادران غیور ومومن یمنی مخصوصا رزمندگان پر افتخار یمنی که از ما ایرانیها هم در جنگ هشت ساله تنها تر و غریبتر هستند درود خدا بر غیرت وعزت عزیزتان جان من ایرانی فدای شما برادر یمنی رزمنده با غیرت برادران عزیز من به عنوان یک ایرانی اگر بتوانم در اولین فرصت خود را به شما رسانده و در رزم خداپسندانه شما همگام و هم رزم شما خواهم شد انشاالله ولی اگر اجازه بفرمایید من یک دخالت در کار شما بکنم وان این استکه اگر شما عزیزان یمنی بتوانید با نقشه های نظامی و امنیتی که توسط نخبگان شما بر علیه تمام تاسیسات فعال نفتی عربستان که توسط شرکت ارامکو انجام میشود به مرحله عمل برسا نید و تولید صدور نفت عربستان را مور هجمه قراردهید سرنوشت جنگ زودتر تعیین میشود البته شما اطلاعات بهتری دا رید و در عمق کار قراردارید و از چگونگی اوضاع بهتر مطلع هستید ولی اگر چنین اقدامی صورت گیرد حتما طرفمقابل ممکن است دست به اقدامی نسنجیده بزند که به لطف خدا به نفع شما تمام شود چون انگونه که من اطلاع دارم مزدوران طرف مقابل یازا زور امده اند و یا با پول که در هر صورت در صحنه های درگیری دچار نقصان نقشه و تقمیم گیری میشوند و معمولا احتیاج شدید به گوشک پیدامیکنند عزیزان یمنی تا ریاض رسیدن یک یا حسین دیگر شما از حالت تدافعی به حالت هجومی تغییر روش دهید و سپس نتیجه را بررسی کنید ضمنا شگردهای حاج قاسم را از ابتدای جنگ ایران تا روز شهادتش مورد بررسی د قیق قرار دهید و در پایان راه نجات نهایی را در کلام الله مجید بجویید علی نصرهم بقریب. انشاءا
  • یوسف IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    2 0
    مسئولین محترم در کمک به مردم یمن کوتاهی نکنید محاصره یمن رو میشه شکست
  • کشاورزالبرزی خادم سردارسلیمانی IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    2 0
    خودمون رو از کرونا محفوظ نگه میداریم یمن رو از گزند کرونا نه، سعودی ها خطرناکتر از کرونا هستند
  • م IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    1 0
    لعنت خداب شیطان ولشکریان جن وانسش، آمریکاومتحدینش ، فرانسه انگلیس و... اسراییل منافقین گروهکهای تروریستی. وامیدوارم اون دسته از مردم ایران که آب تواسیاب دشمن میریزن ودنبال براندازی نظامن به راه راست هدایت بشن. فقط بگم یمن خیلی مظلومه هرکس به اندازه خودش صدای مظلومیت یمن رابه اطرافیانش برسونه وبراشون دعا کنین مامرز نمی‌شناسیم. ایران عراق میانمار ویمن فرقی نداره مرزما عشق است وشهادت برای رضای خداپس بیاید شهید زندگی کنیم تا شهید بشیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس