مسیر معکوس تلویزیون در پرورش چهره ها/ آیا «شاخ‌های مجازی» میتوانند بیننده بیاورند؟

اگر به لیست چهره هایی که امروز سینما را می گردانند، و ستاره های پرفروشی هستند، نگاهی بیاندازیم، بیشتر آنها سابقه تلویزیونی دارند، اما چرا این روزها تلویزیون آنتنش را با شاخ‌های مجازی پر می کند؟

به گزارش مشرق، اگر به برنامه های تلویزیون در دهه های 70 و 80  نگاهی بیاندازید، می بینید چهره های معروف و مشهور امروز سینمای ایران همه خاستگاه تلویزیونی داشته اند. 

در حقیقت تلویزیون با داشتن کمیته ای سخت گیرانه اقدام به تولید برنامه و سریال می کرد که از نتایج آن حضور چهره هایی بود که در همان گام نخست با چارچوب های اجرا، بازیگری، برنامه سازی و ... آشنا می شدند و با قاعده و قانون و البته مطالعه اقدام به برنامه سازی می کردند.

نتیجه این حضور هم کشف استعدادهایی بود که در کنار علاقه مندی حاضر بودند سختی های این مسیر را هم تحمل کرده و از هیچ تلاشی هم فروگذار نمی کردند. 

بیشتر بخوانید:

در حقیقت می توان تلویزیون را در آن مقطع به کمپانی چهره سازی تشبیه کرد که هم نیاز خود را با کمترین هزینه مادی تامین می کرد، هم جایگاهی برای کشف استعدادهای جوان به شمار می رفت و هم چهره های جدید را به سینما تزریق می کرد.

اما چند سالی است که این رویه کاملا معکوس شده است. تلویزیون درهای خود را به روی جوانان بسته و دیگر حوصله ریسک ندارد. برنامه ها بیشترشان قالب تکراری گرفته اند و مدتهاست که دیگر از کشف چهره جدیدی که به اصطلاح بترکاند، در تلویزیون خبری نیست.

این در حالی است که همان طور که گفته شد چهره های بسیاری از طریق تلویزیون وارد عرصه هنر شده اند و همچنان برای این صنعت پولساز به شمار می روند و مردم هم به واسطه همان خاطرات شیرینی که از آنها در تلویزیون دیده اند، آثارشان را در سینما هم دنبال می کنند.

**شهاب حسینی

سال 1377 بود که برنامه ای متفاوت با بقیه برنامه ها در تلویزیون دیده شد. برنامه ای به نام «اکسیژن» که جوانان در آن حضور داشتند و اجرای آن نیز بر عهده یکی از همین ها بود که شهاب حسینی نام داشت.

او توانست در مدت زمان کوتاهی بین مخاطبانش جایی باز کند و بعد از محبوبیتی که به دست آورد در سال 80 با حضور در فیلم رخساره به کارگردانی امیر قویدل حضور در سینما را تجربه کرد.

خوشبختانه شهاب حسینی از آن دست بازیگرانی است که بعد از حضور در سینما و موفقیت های پی در پی به تلویزیون پشت نکرد و هرجا که لازم بود در آثار فاخر نظیر شوق پرواز حضور داشت.

**مهران مدیری

مهران مدیری قبل از ورودش به تلویزیون، به مدت 8 سال بازیگر تئاتر بود اما خیلی کسی او را نمی شناخت. بعد از آن در سال 71 با بازی در «مشت های کوچک» به تلویزیون آمد و در ادامه هم با «پرواز 57» و بعدتر با «ساعت خوش» به شهرت دست نیافتنی رسید.

ادامه کار او در جعبه جادو با سریال هایی نظیر شب های برره و باغ مظفر و ... ادامه یافت و مرد هزار چهره، مرد دو هزار چهره، در حاشیه، دورهمی و ... نیز از جمله سایر آثار او بودند.

مهران مدیری همچنین در پی این محبوبیت شبکه نمایش خانگی را هم با قهوه تلخ، هیولا و چند اثر دیگر درنوردید و در پی آن فیلم ساعت 5 عصر را هم کارگردانی کرد و در درخت گردو هم ایفای نقش داشت.

**رضا عطاران

رضا عطاران هم از جمله بازیگران دیگری است که با گروه ساعت خوش معروف شد و با سیب خنده برای اولین بار کارگردانی را تجربه کرد و در ادامه با خانه به دوش، بزنگاه، کوچه اقاقیا و ... به اوج محبوبیت و شهرت دست یافت.

او پس از این توانست در سینما هم حضور پررنگی داشته باشد و فیلم های پرفروشی را رقم بزند.

**نوید محمدزاده

این بازیگر هرچند حضور اندکی در تلویزیون داشته، اما نمی توان از آن چشم پوشی کرد. او در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ اجرای قسمت‌هایی از برنامه «دوستان» که از شبکه جام جم پخش می‌شد را بر عهده داشت.

حالا نوید محمدزاده یکی از بازیگران پردرآمد و مشهور سینمای ایران به شمار می رود.

**صابر ابر

این بازیگر نیز از جمله افرادی است که کارش را با تلویزیون آغاز کرد. او در دهه 80 اجرای برنامه رنگین کمان را برعهده داشت و بعد از آن هم در از کنکور بدانیم و پلک حضور داشت.

صابر ابر در سال 84 با حضور در «شاعر زباله ها» به سینما راه یافت و حالا یکی از معروف ترین چهره های این صنعت به شمار می رود.

**ویشکا آسایش

مجموعه تلویزیونی «امام علی(ع)» به کارگردانی داوود میرباقری در تاریخ تلویزیون ایران ماندگار است. در این سریال میرباقری ایفای نقش قطام را به ویشکا آسایش سپرده بود. بازیگری که با نخستین کارش به شهرتی عظیم دریافت و هنوز پس از سالها مردم او را با نام قطام به خاطر می آورند.

این بازیگر نیز از جمله افرادی است که در حال حاضر هم با تلویزیون و هم با سینما همکاری دارد.

**مصطفی زمانی

زنده یاد فرج الله سلحشور هنگام ساخت سریال یوسف پیامبر(ع) از افراد بسیاری برای ایفای نقش حضرت یوسف تست گرفت و در نهایت قرعه به نام مصطفی زمانی افتاد.

او با پخش این سریال طعم شهرت و محبوبیت را با هم چشید. هرچند که تا به حال زمانی را در سریال دیگری ندیده ایم ولی او حضور پررنگی در سینما و شبکه نمایش خانگی داشته است.

**جواد عزتی

جواد عزتی نیز از جمله بازیگرانی است که محبوبیت و شهرت خود را مدیون حضور در سریال های تلویزیونی است. او در مجموعه‌های مثل هیچ‌کس، کمربندها را ببندیم، سه دونگ، سه دونگ، مرد هزارچهره، چاردیواری، لطفاً دور نزنیم، دست بالای دست، و دردسرهای عظیم[۲] ایفای نقش کرده‌است.

این بازیگر در حال حاضر یکی از پول ساز ترین هنرپیشگان سینما به شمار می رود که در این زمینه رکورددار نیز است.

**سعید آقاخانی

این بازیگر نیز از جمله افرادی است که با پرواز 57 و ساعت خوش به محبوبیت رسید. او از آن سالها تا به امروز در سریال های بیشماری حضور داشته و در نوروز 99 نیز مجموعه «نون خ» را کارگردانی کرد که از جمله آثار پرمخاطب تلویزیون در نوروز بود.

او در کنار حضور در تلویزیون، در سینما هم دستی بر آتش دارد و تا به حال هم در فیلم های پرفروشی ایفای نقش کرده و هم به کارگردانی روی آورده است.

**احسان کرمی

این بازیگر فعالیت خود را در رادیو آغاز کرد و در ادامه نیز اجرای برنامه های تلویزیونی را برعهده داشت. احسان کرمی از طریق تلویزیون به شهرت و محبوبیت رسید و پس از آن در سینما و شبکه نمایش خانگی و خوانندگی و تئاتر به ادامه فعالیت پرداخت.

آنچه خواندید تنها نام 10 تن از افرادی بود که از طریق صداوسیما به صورت جدی وارد عرصه هنر شدند و در این میان افراد بسیار دیگری هم هستند که پرداختن به آن فرصت دیگری را طلب می کند.

همان طور که اشاره شد، این روزها اما چرخه تلویزیون معکوس و معیوب شده است. اگر روزی این رسانه باشگاهی برای رشد و نمو چهره ها بود، این روزها کاملا برعکس عمل می کند. این رسانه در گام نخست به استفاده از چهره ها و سلبریتی ها برای افزایش مخاطب بهره برد و حالا این روزها پای شاخ های مجازی را به تلویزیون باز کرده است.

حضور اینفلوئنسرهای مجازی در تلویزیون در حالی صورت می گیرد که مشخص نیست آورده آن چیست؟ آیا با هجویاتی که این افراد در فضای مجازی سر دنبال کنندگشان را گرم می کنند، میتوان در تلویزیون هم مخاطب جذب کرد؟ یا اصلا حضور این افراد، در تلویزیون هم با مخاطبان بسیار همراه خواهد بود؟ در کنار این موارد آیا این چهره ها اصلا صلاحیت حضور در دانشگاه عمومی صداوسیما را با استفاده از این الفاظ و این شوخی ها دارند؟

**علی صبوری

علی صبوری پس از حضور در استنداپ های خندوانه در فضای مجازی به شهرت رسید. شهرت او امروز تا حدی است که از طریق تبلیغات درآمدهای کلانی دارد و به سرمایه هنگفتی نیز دست یافته است.

او از طریق تولید ویدئوهایی که محتوای آن بیشتر شوخی های رکیک و جنسی است به تبلیغ های سفارش شده اش می پردازد و کسی هم نظارتی بر این محتواها ندارد.

البته او چندی پیش در مجموعه آخر خط نیز حضور داشت. جالب اینجاست که او برای حضور در تلویزیون یک تعهد 10 ساله امضاء کرده که مراقب محتواهایی که در فضای مجازی ارائه می کند، باشد. اما نه تنها این اتفاق نیافتاده بلکه او همچنان به تبلیغات خود ادامه می دهد و ظاهرا تلویزیون هم حواسش به این محتواها نیست.

**مهسا ایرانیان

مهسا ایرانیان هم با استنداپ کمدی «خندوانه» دیده شد و بعد از آن اجرای «ویتامین خ» در شبکه نسیم را برعهده داشت و به تازگی هم به‌عنوان راوی مسابقه «خانواده باحال» هم فعالیت می‌کند.

او حضور پررنگی در فضای مجازی دارد و جزو اینفلوئنسرهای مجازی به شمار می رود.

**جواد خواجوی

 جواد خواجوی، دوبلوری مشهدی زبان است که دابسمش‌هایش در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود.

فعالیت جدی خواجوی با صداگذاری کلیپ‌ها و انتشار آن در صفحه شخصی‌اش، از آبان‌۹۶ آغاز شد و کم‌کم صفحه شخصی او هزاران طرفدار پیدا کرد. از آنجا که او در صداگذاری توانست موفق شود لذا از طرف خندوانه برای همکاری دعوت شد.

او به واسطه شهرتش در اینستاگرام در دو سریال «محرمانه» و «سرباز» و تئاتر «عشق من حامد بهداد» نقش‌آفرینی کرده است و در اتاق فکر برنامه اینترنتی «امشو» به کارگردانی مجید صالحی نیز حضور داشت.

هرچند که شاید حضور همه اینفلوئنسرهای فضای مجازی در تلویزیون بد نباشد و در میان انبوه شاخ های مجازی بتوان افرادی را هم یافت که بتوانند چهره های موفقی بشوند ، اما راهکار مناسبی برای جذب مخاطب به شمار نمی رود. به نظر می رسد تلویزیون با باز کردن درها به روی جوانان و برگزاری کلاس های تخصصی و آموزش هنوز بهترین گزینه برای پرورش چهره ها باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    8 0
    متاسفانه الان فیلم های ما نه جذابن ونه تماشایی اگرهم فروش دارن بخاطر بازیگران مطرحی هست گه بیننده ها روجذب میگنندوالا محتوا یا چیزی به نام پندواندرزندارند
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    10 0
    صدا سیما شده مثل فجر سپاسی! چهره میسازه بعد از مطرح شدن میرن پشت سرشونم نگاه نمیکنن!
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      5 0
      دقیقا فجر سپاسی رو کاملا درست مثال زدید
  • Milad IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    9 0
    تورو خدا نگاه چهره های فرهنگیمون،این گونه است که یک جامعه افول می کند
    • ناشناس IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      1 0
      ار کوزه همان برون تراود که در اوست
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    0 0
    اتفاقا بعضی معتقدند سلبریتیها سرمایه های کشورند و می توانند مخاطب جذب کنن
  • حیدر IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    0 0
    مشهدی حرف زدن لهجه است زبان نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس