کد خبر 1116087
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷
بلروس

چهره سرشناس اعتراضات خشن هفته‌های اخیر در پی اعلام نتیجه انتخابات ریاست ‌جمهوری بلاروس که شایعاتی درباره ربوده شدن وی منتشر شده بود، حین تلاش برای فرار به اوکراین بازداشت شد.

به گزارش مشرق، مقام‌های مرزی بلاروس امروز (سه‌شنبه) اعلام کردند که «ماریا کولسنیکوا» که برخی رسانه‌های محلی مدعی بودند در «مینسک» پایتخت بلاروس ربوده شده، در حین فرار از مرز بلاروس به سمت اوکراین، بازداشت شده است.

«آنتون بایچوکوفسکی» یکی از سخنگویان کمیته مرزی بلاروس در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که کولسنیکوا نیمه‌شب گذشته (دوشنبه) در حالی که تلاش می‌کرده با دو نفر دیگر از اعضای شورای هماهنگی مخالفان بلاروس به اوکراین بگریزد، توسط نیروهای مرزی بازداشت شده است.

بیشتر بخوانید:

در حالی خبر بازداشت این چهره مخالف بلاروس منتشر شده است که رسانه‌های محلی در بلاروس به نقل از شاهدان عینی مدعی شده بودند که مردان نقابدار، ماریا کولسنیکوا را در مینسک ربوده‌اند.

این منابع مدعی شده بودند که مردان نقابدار در مقابل موزه ملی هنر در مرکز مینسک به سراغ کولسنیکوا رفته و موبایل وی را گرفته و او را با یک مینی‌بوس با خود برده‌اند.

بایچوکوفسکی به خبرگزاری فرانسه گفت که «آنتون رودنیکوف» سخنگوی شورای هماهنگی مخالفان بلاروس و «ایوان کرافتسکوف» دبیر اجرایی این شورا که با کولسنیکوا همراه بودند، موفق به ورود به اوکراین شدند و سفارت اوکراین در مینسک نیز حضور این دو فرد در اوکراین را تأیید کرد.

این مقام بلاروس ادامه داد که تحقیقات درباره این پرونده ادامه دارد و مقام های این کشور در حال ارزیابی اوضاع هستند.

خبر ربوده شدن کولسنیکوا موجی از واکنش‌ منفی کشورهای اروپایی علیه دولت «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس را برانگیخت به طوری که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خواستار آزادی فوری وی و دیگر چهره‌های مخالف و معترض بلاروس شده بود.

کمیسیون ملی انتخابات بلاروس، ماه گذشته لوکاشنکو را با بیش از ۸۰ درصد آرا پیروز اعلام کرد، اما مخالفان مدعی شده‌اند که «اسوتلانا تیخانوسکایا»، رقیب اصلی او در این انتخابات پیروز شده است.

تیخانوسکایا به دنبال اعلام شکست خود در انتخابات، از بلاروس به کشور همسایه لیتوانی گریخت و در آنجا ضمن اتهام زنی درباره بروز تقلب در انتخابات، در حال رایزنی‌ها و دیدارها با مقام‌های آمریکا و برخی کشورهای اروپایی علیه لوکاشنکو است.

وی همچنین رهبری اعتراضاتی را در کشور خود به دست گرفت؛ اعتراضاتی که به خشونت نیز کشیده شد و سه کشته بر جای گذاشت.

اتحادیه اروپا در یکی از اقدامات جدید خود علیه دولت لوکاشنکو، روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که قصد دارد ۳۱ نفر از مقامات ارشد دولت بلاروس را به خاطر نا آرامی‌های چند هفته اخیر در این کشور مورد تحریم قرار دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    1 3
    اینا دست و پاهای آخر دیکتاتور هست.
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    0 0
    باسلام.کشور بلاروس کشور چندان خوبی نیست.بخصوص در زمینه حیا ..! این اپوزسیونشون هم،احتمالا فقط در بدتر کردن شرایط تاثیر گذاره...!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس