کد خبر 1113751
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
آناتولی: پایگاه جاسوسی امارات و اسرائیل در جزیره سقطری علیه ایران، چین و پاکستان است

خبرگزاری آناتولی به نقل از تحلیلگران سیاسی و متخصصان امور غرب آسیا نوشت اقدام تل‌آویو و ابوظبی در ایجاد پایگاه جاسوسی مشترک در یمن با این هدف است که از آنجا علیه ایران، چین و پاکستان اقدام کنند.

به گزارش مشرق، بعد از سفر دو هیأت صهیونیستی و آمریکایی به امارات عربی متحده برای پیشبرد توافق عادی‌سازی روابط، اکنون گفته می‌شود تل‌آویو و ابوظبی به دنبال همکاری علیه ایران، چین و پاکستان هستند.

خبرگزاری «آناتولی» امروز (چهارشنبه) به نقل از تحلیلگران و متخصصان سیاسی و امور بین‌الملل نوشت که امارات و اسرائیل به دنبال تاسیس پایگاه جاسوسی در جزیره «سقطری» واقع در یمن هستند تا از طریق آن اقداماتی را علیه ایران، چین و پاکستان انجام دهند.

بر این اساس، دکتر «ابراهیم فریحات» استاد مؤسسه تحصیلات تکمیلی دوحه به این خبرگزاری گفت: «پایگاه جاسوسی اماراتی-اسرائیلی با هدف نظارت بر فعالیت‌های ایران در خلیج عدن و محدود کردن روابط تهران با حوثی‌ها است».

بیشتر بخوانید:

پیش از این، وبگاه «جِی فوروم» متعلق به جامعه یهودیان فرانسه در پاریس، افشا کرده بود که امارات عربی متحده و رژیم صهیونیستی در حال همکاری برای تاسیس پایگاه جاسوسی در جزیره سقطری هستند.

آناتولی به نقل از فریحات نوشت: «تاسیس این پایگاه، نشانه دیگری از آن است که توافق امارات-اسرائیل با هدف ایجاد اتحاد محکم [و همه‌جانبه] بین دو طرف بود، نه فقط عادی‌سازی روابط».

وی همچنین معتقد است که پایگاه جاسوسی اماراتی‌ها و صهیونیست‌ها در سقطری از سوی دیگر قصد دارد فعالیت‌های اقتصادی چین را نیز زیر نظر بگیرد.

این تحلیلگر قطری در این باره توضیح داد: «این پایگاه می‌تواند خدمات امنیتی حیاتی درخصوص فعالیت‌های اقتصادی چین، مخصوصا تجارت آن با اروپا، در اختیار آمریکا قرار دهد. [دونالد] ترامپ درگیر جنگ تجاری با چین است و به نظارت بیشتر بر فعالیت‌های اقتصادی چین نیاز دارد».

«سید محمد مرندی» استاد دانشگاه تهران نیز به خبرگزاری آناتولی گفت: «ایران هم‌اکنون با پایگاه‌های آمریکایی متعددی در منطقه محاصره شده است. اسرائیل [اما] هیچ توانایی برای حمله به ایران ندارد حتی اگر پایگاه نظامی مشترکی با امارات در یمن داشته باشد».

مرندی با اشاره به همکاری‌های مخفی چندین ساله ابوظبی با تل‌آویو، تصریح کرد: «امارات می‌داند که توافقش با اسرائیل، به وجهه آن در منطقه آسیب می‌زند اما ترامپ آنها را مجبور کرده که این کار را انجام دهند تا به او در رقابت انتخاباتی نوامبر کمک شود».

به نوشته آناتولی، «حیدر عباس» تحلیلگر هندی نیز معتقد است که پایگاه جاسوسی اسرائیل و امارات در جزیره سقطری یمن می‌تواند برای رصد پاکستان نیز استفاده شود.

عباس در این باره توضیح داد: «از هم‌اکنون به بعد، جزیره سقطری دیگر نه متعلق به حوثی‌ها خواهد بود، نه امارات نه یمن، بلکه حاکمیت کامل آن متعلق به اسرائیل می‌شود که البته یعنی همان آمریکا».

وی طی یادداشتی که اخیراً منتشر کرده، نوشت: «این سناریوی به‌سرعت متغیر، در حال دگرگون کردن وضعیت جهان به شیوه‌ای بی‌سابقه است، و پاکستان که در واقع یعنی همان چین زیر نظر رادارهای اسرائیلی خواهد بود. اگر قرار باشد خرابکاری در گوادر صورت بگیرد، روابط پاکستان با کشورهای خلیج [فارس] برای همیشه مخدوش می‌شود».

این خبرگزاری در ادامه به نقل از پروفسور «سید قندیل عباس» استاد دانشگاه قائد اعظم واقع در اسلام‌آباد نوشت: «اگر مثلث هند-امارات-اسرائیل شکل بگیرد، وضعیت جنوب آسیا را نیز تحت تغییر می‌دهد. مقابله با [نفوذ] ایران [در آن منطقه] اولین هدف بزرگ آن خواهد بود».

این تحلیلگر پاکستانی با بیان اینکه پاکستان در حال حاضر از پیامدهای همکاری هند و رژیم صهیونیستی آسیب دیده، گفت: «تجهیزات نظامی اسرائیل و کماندوهای آن هم‌اکنون در منطقه اشغالی کشمیر مستقر هستند. اگر توافق اسرائیل-امارات شامل هند نیز بشود، این مثلث می‌تواند تهدید جدی برای پاکستان به عنوان تنها کشور اتمی در جهان اسلام باشد».

وی همچنین افزود که پایگاه مشترک اسرائیلی‌ها و اماراتی در سقطری برای نظارت بر تحرکات نیروی دریایی ایران در منطقه نیز خواهد بود.

پیش از این، یک وبگاه یمنی گزارش داده بود، فعالیت رژیم صهیونیستی در دو جزیره یمن و ایجاد پایگاه‌های نظامی در آن با اطلاع دولت مستعفی و حمایت ائتلاف سعودی-اماراتی انجام شده است.

دو هفته قبل بود که واشنگتن، ابوظبی و تل‌آویو طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که با وساطت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، «محمد بن‌زاید» ولی‌عهد ابوظبی و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل به توافق رسیدند که از این به بعد همکاری و روابط مشترک داشته باشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • احمد IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    0 0
    حالا مگه پایگاههای آمریکایی که بودن دربست در خدمت صهیونیستها نبودن؟ الان اگر خودشون بیان جلو، دست ما راحت تر بهشون می رسه. در عین حال که بقیه مسلمانان منطقه هم به سمت ما جذب میشن. دهن وهابی ها هم بسته میشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس