کد خبر 1113418
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰
کلاغ

معابر و خیابان‌های جزیره کیش در حال حاضر محل تاخت‌وتاز کلاغ‌ها و مرغ‌های مینایی شده است که ضمن برهم زدن نظم و چرخه محیط زیست، مزاحمت‌هایی را به صورت دائمی برای شهروندان و گردشگران ایجاد می‌کنند.

به گزارش مشرق، طبیعت بکر و بی‌نظیر جزیره کیش بدلیل نبود هرگونه راهکار اصولی و مناسب در جهت زاد و ولد کنترل شده گونه‌های پرنده در محیط زیست، شاهد گسترش غیر قابل باور جمعیت بی‌شمار کلاغ‌ها و مرغ‌های مینا شده است.

بیشتر بخوانید:

جزیره کیش بهشتی برای علاقه مندان به تاریخ

طی سال‌های اخیر، جزیره کیش با جمعیت روزافزونی از کلاغ‌ها و مرغ‌های مینا در معابر عمومی و خصوصی مواجه شده است که در صورت عدم چاره‌اندیشی برای کنترل این گونه‌های مهاجم، حیات دیگر گونه‌های جانوری جزیره بویژه گونه‌های بومی و غیر تهاجمی در معرض خطر جدی انقراض قرار خواهد گرفت و از طرفی هم با افزایش بی‌شمار جمعیت کلاغ‌ها و مرغ‌های مینا، موجب بروز مشکلاتی در امور روزمره ساکنین مناطق مسکونی و یا حتی گردشگران شده است، بطوریکه در بسیاری از موارد حضور و تجمع گروهی این پرندگان باعث اخلال در نظم و آرامش جزیره و  حتی گاها باعث اخلال در تردد وسایط نقلیه و رانندگی نیز می‌گردد.

در سال‌های اخیر، طبیعت زیبا و گونه‌های بومی و منحصربه‌فرد جزیره کیش در اثر ورود پرندگان  غیر بومی از جمله گونه‌های مهاجم و غیر بومی که در سالیان متمادی وارد جزیره شده‌اند می‌توان به کلاغ‌های هندی و مرغ‌های مینا اشاره که اکنون بصورت واقعی آمار دقیقی از آنها در دست نیست ولی جمعیت آنها از حالت بسیار طبیعی خارج شده و این‌گونه‌ها بدلیل نداشتن شکارچی طبیعی و فراهم بودن غذای کافی به سرعت در جزیره تکثیر شده‌اند و تمامی زیستگاه‌های طبیعی و مراکز مسکونی و خدماتی را اشغال نموده‌اند.

جالب‌تر اینکه با شروع زاد و ولد دیگر پرندگان، این گونه‌های مهاجم به لانه سایر پرندگان حمله‌ور شده و پس از تخریب لانه، اقدام به خوردن تخم‌ها و جوجه‌های آنها می‌کنند که بر این اساس گزارش‌ها و مشاهداتی مبنی بر حمله کلاغ‌ها به نوزادان تازه متولد شده آهوان و جوجه لاک‌پشت‌ها در ساحل جزیره نیز توسط محیط‌بانان ثبت شده است که در صورت ادامه روند رو به رشد جمعیت کلاغ ها و مرغ‌های مینا در آینده نه چندان دور شاهد خالی شدن طبیعت جزیره از گونه‌های بومی خواهیم بود.

برخی از کارشناسان محیط زیست جزیره بر این اعتقادند که استفاده از سطل‌های زباله درب‌دار، پوشاندن فضاهای خالی موجود در نمای بیرونی ساختمان‌ها برای جلوگیری از لانه‌سازی این قبیل پرندگان و اطلاع‌رسانی به ماموران شرکت عمران و خدمات کیش در صورت مشاهده لانه‌سازی کلاغ‌ها در محیط‌های مسکونی را از جمله اقدامات و راهکارهایی که می‌توانند از پراکنش و افزایش جمعیت این گونه‌ها در جزیره جلوگیری کنند را عنوان می‌کنند.

متاسفانه افزایش جمعیت کلاغ‌ها و مرغ مینا در جزیره کیش یک معضل زیست‌محیطی است و این پرنده‌های مهاجم و شکاری برای حیات سایر پرندگان آسیب‌زا هستند و در صورتی که سازمان منطقه آزاد کیش با همراهی ساکنین جزیره فکری اساسی برای حل این معضل زیست‌محیطی نکنند بزودی شاهد از بین رفتن و کاهش بسیاری از گونه‌های دیگر جزیره همانند کبوتر جنگلی یا قمری و دیگر پرندگان زیبای جزیره خواهیم بود.

جزیره  زیبای کیش زیستگاه حدود ۱۸۰ گونه پرنده است که بسیاری از آنها مانند بوجانگا خاکستری، گلاریول بال سیاه، زرد پره رخ زرد و کوکوی ابلق، حواصیل سبز، فلامینگوها، حواصیل‌ها، کاکایی و پرستوهای دریایی، سبزقبا، زنبورخور، سنگ چشم، بلبل خرما، مینا، دم جنبانک و شهدخوار و همچنین  پرندگان شکاری از قبیل سارگپه جنگلی تاجدار، عقاب ماهیگیر، لیل، شاهین و دلیجه کوچک که بسیاری از آنها در سطح منطقه و حتی جهان کمیاب بوده و هر یک جدا از ارزش‌های زیبایی شناختی، دارای ارزش‌های اکولوژیکی منحصربه‌فردی نیز می‌باشند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    61 21
    اول کلاغ شون میاد بعد خودشون ..ایران به باد رفت با بی لیاقتی بعض مسولین
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      11 17
      سپاهو بفرستید بره با دینامیت کیش رو منفجر کنه مشکل حل شه مثل مشکل سیل شیراز
    • IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      4 2
      ۱۵:۱۶ - تو یک مدیر جهادی هستی
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    58 10
    به بچه‌ها تفنگ ساجمه‌ای بدید و جایزه شکار کلاغ تمومه
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      7 6
      اجب.الکی نیست 40 ساله وضعمون این شده
  • احمدخواجوند IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    25 7
    تازه این کلاغهای هند هست وای به آنروزیکه کلاغهای چین بیاد کلاغ چین مثل کرونا ست
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    13 8
    فدراسون تیراندازی یه دوره ۱۵ روزه مسابقه تیر اندازی در سطح شهر برگزار کند . جایزه هم قرار بدهد . هم فال و تماشا یکساله هرچی کلاغه ور میفته .
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    28 10
    یه معضل زیست محیطی را تبدیل کنید به یک فرصت گردشگری ویژه و بکر . مسابقات هر ساله تیراندازی همراه با جوایز ویژه . با کمترین هزینه می توان این معضل را حل کرد .
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      3 8
      فکر بکر و عالی . حتی میشه به زنده گیری مرغ مینا جایزه بیشتری داد . مرغ مینا با تربیت سخنگو میشود .
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    11 1
    ان دسته از معضلات کشور که قابلیت مطرح شدن در سطح جامعه را دارند در یک سایت ویژه تحت نظر دولت بارگذاری کنید و به بهترین ایده و راه حل جوایز نقدی اهدا کنید .
  • CA ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    12 12
    شرم کنید؛ این انسانها هستند که مخلل نظم و ارمش محیط زیست این جزیره هستند و نه پرندگان و حیوانات وحشی؛ جای شاکی و متهم عوض شده
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      3 1
      کسی نگفت حیوانات گناهکارن، به دلیل برخی بی کفایتی ها تعادل زیست محیطی مختل شده، اینم کار خود انسان هاست
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      3 0
      تعادل تعداد و تنوع گونه ها درحال بهم خوردن هست بهتره تا بعضی گونه هارا منقرض نکرده اند سریعا تعدادشان کنترل بشه
  • محمد یوسفی IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    9 4
    این چرت ترین خبر تبلیغاتی بود که شنیدم چرخه طبیعی یه اکوسیستم رو شما با به خطر افتادن صنعت مخرب و بیقواره توریسم زیر سوال میبرید . شما انگل این طبیعت هستید شما برای محیط زیست ضرر دارید شما پسماند ایجاد میکنید و طبیعت رو دفرمه میکنید شما باید جمع اوری بشید.
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    7 0
    چند سالی کیش کار کردهام به کلاغهای انگلیسی مشهورند
  • 13561977 IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    4 0
    شاید این کلاغ ها مسئولین ایرانی رو بجای هلندی اشتباه گرفتن دنبال جایزه ت سیگار هستن
  • DE ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    3 0
    کلاغ‌های هندی، بلای جان کیش!// ای اولاغ هندی فکر کردی تو رندی - شاهین و عقاب و بازِ هندی؟ / باید که رها کنند در کیش - شاهین خودی تا زندت نیش
  • حامد IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    4 1
    عجب خبر بی ربطی گفتین من خودم میبینم که این مرغهای مینا چقدر هم قشنگ هستند و باعث زیبایی شهر هم می‌شوند. البته یک سری مسوولین هستند که کارشان اینست بجای کارکردن ایراد تراشی کنن
  • رضا IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    1 1
    عشقم لاک پشت پرنده نیست که جوجه بذاره درسته بچش از تخم در میاد ولی بهش میگن بچه لاکپشت نه جوجه لاکپشت !! #جوجه_مارمولک #جوجه_مار #جوجه_تمساح_مهربان #نویسنده_نپخته
  • کریم آقای IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    1 0
    سلام چقدر دوغ!؟؟؟ اینها شایعه هست کیش خرگوش نداره مرغ مینا زیاده کلاغ هم چند سالیه که پیدا شده
  • ف م DE ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    2 3
    تله های ساده ای را ژاپنیها برای گرفتن کلاغها ابدا کردهاند که جمعیت آنها را کاملاً کنترل میکند. بهتر است بیشتر اقدام کنیم و ابتکار داشته باشیم.
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    1 2
    مرغ مینا پرنده ای گران قیمته میشه پرنده بازها اونها رو زنده گیری و جمعیتشو کنترل کنند و هم سود ببرند معضل کلاغها هم همونجوریکه گفته شد با پوشاندن سطل اشغالها و تخریب لانه کلاغها در مواقع تخم گذاری میشه جمعیت این دو نوع پرنده رو کنترل کرد
  • مصطفی IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    0 5
    این کلاغ ها واقعا بی رحم هستند..کاش همشون رو میکشتند
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    1 3
    شرایط مهیا برای زاد و ولد فراوان ... تو سکونت گاه آنها دستگاه های دوار با دور مناسب که بتونه دو طناب روبروی هم را بچرخونه با ارتفاع نیم تا یک متری از سطح زمین که مانع نشستن و در نتیجه خستگی و جابجائی . اگر نروند قاطی بقیه که باید دید زور بقیه اجازه در کنار بودن آنها را میده یا نه . والا نهایت شیمیست ها بدونند .اگر دیر بجنبند دیگر اثری از زاد و ولد بقیه نمیماند . رو میکنن بسمت خانه ها ، عین میمون های مزاحم که در پاره ای از کشورها مصیبت شدند برای آرامش مردم
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    7 3
    مجوز شکار کلاغ هارو به چین بدید هم کمتر ماهی هامون رو غارت می کنند هم دو روزه نسل کلاغها رو ور میندازن
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      1 2
      نه میدیم به جنتلمن آمریکایی
    • Ali izanloo IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      1 0
      واقعاً احسنت
  • کریم آقای IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    1 1
    کیش که خرگوش نداره شایعه . ..
  • رانین صمدزاده IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    0 0
    من سال ۱۳۹۰ به جزیره کیش سفرکرده بودم و برای نمونه حتی یک کلاغ در این جزیره ندیدم بیشتر مرغ مینا و سایر پرندگان را دیدم و از نبود کلاغ تعجب کردم الان او مطلب شما بر عکس واقعیت سال ۱۳۹۰ رو شما نوشتید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس