سردار جعفری

رئیس مؤسسه شهید حسن باقری گفت: به نظر من یکی از بهترین شرایط و وضعیت‌هایی که پیش آمد و موجب پیشرفت صنعت دفاعی کشور شد، همین تحریم‌ها بود.

به گزارش مشرق، سردار فتح‌الله جعفری رئیس مؤسسه شهید حسن باقری با اشاره به موفقیت‌های صنعت دفاعی کشور با وجود محدودیت و تحریم‌ها اظهار داشت: به نظر من یکی از بهترین شرایط و وضعیت‌هایی که پیش آمد و موجب پیشرفت صنعت دفاعی کشور شد همین تحریم‌ها بود، یعنی ما به هیچ وجه دسترسی به کارخانجات خارجی و تهیه سلاح از سایر کشورها نداشتیم و کسی هم به ما سلاح نمی‌فروخت.

وی ادامه داد: در همین شرایط تحریم بود که جنگ بر ما تحمیل شد و ما اینجا بود که می باید دو راه را انتخاب می‌کردیم، یک راه از دشمن بگیریم و دومین مسیر این بود که به سمت تولید سلاح و تجهیزات در داخل کشور برویم این در حالی بود که هیچ کشوری به ما سلاح نمی‌فروخت پس ما می‌بایست به سمت تولید در داخل کشور می‌رفتیم.

بیشتر بخوانید:

تجهیز شناورها به سیستم‌های جدید پدافند هوایی

رئیس مؤسس شهید حسن باقری گفت: شما باید به شرایطی که آن زمان کشور در آن قرار داشت یعنی دوران جنگ تحمیلی توجه داشته باشید نه شرایط امروزه صنعت دفاعی کشور، شهرهای ما در زیر بمباران و گلوله باران ارتش عراق بود و رژیم بعث عراق تا دندان مسلح شده بود و همه امکانات و تجهیزات به راحتی در اختیار او قرار می‌گرفت و در هر عملیاتی بیش از یک میلیون گلوله بر سر رزمندگان ما می‌ریخت و ما چیزی در مقابل او نداشتیم.

سردار جعفری ادامه داد: یادم هست که یک روز شهید فلاحی رئیس ستاد مشترک ارتش در همان روزهای آغازین جنگ می‌گفت مهمات تنها برای چند روز جنگیدن داریم آنجا بود که این سوال پیش می‌آمد این همه پول که آمریکایی‌ها از ما گرفته بودند را خرج چه کرده بودند، همه فرماندهان از این خبر شوکه شدند. بنی صدر هم که آن زمان رئیس جمهور بود در جلسه که شهید رجایی نیز در آن حضور داشت این خبر را تأیید کرد.

وی خاطر نشان کرد: این خبر برای فرماندهان جنگ در آن زمان مانند داوود کریمی و شهید باقری غیر قابل بود که ما مهماتی برای دفاع طولانی‌مدت نداریم، آقای رفیق دوست نیز که برای تهیه مهمات به کره شمالی رفته بود، رهبر کره شمالی به او گفته بود کشوری که در حال جنگ است باید مهمات مورد نیازش را خودش تولید کند، از سوی دیگر وقتی برای تهیه موشک به سوریه و پیش آقای حافظ اسد نیز رفته بودند آنها نیز گفته بودند که به دلیل نظارت‌های سازمان ملل نمی‌توانیم به شما مهمات بدهیم اینها علی‌رغم این بود که البته میزانی از تجهیزات به ما داده بودند.

رئیس مؤسسه شهید حسن باقری گفت: ارتش ما پیش از انقلاب به دو کشور آمریکا و انگلیس وابسته بود و با پیروزی انقلاب اسلامی، دیگر هیچ حمایت و پشتیبانی از ایران نمی‌کردند و هیچ تجهیزاتی را به ما نمی‌فروختند بلکه که خود این کشورها جنگ را علیه ما آغاز کردند، تحریم‌ها و محدودیت‌ها و از سوی دیگر نیاز ما برای دفاع از کشور در هشت سال دفاع مقدس موجب شد که ما مجبور شویم به سمت تولید سلاح در داخل کشور برویم.

سردار جعفری با اشاره به مراکزی صنعتی که برای تولید سلاح در قبل از انقلاب توسط آمریکایی و روس‌ها در ایران ایجاد شده بود گفت: مراکزی که پیش از انقلاب برای بازسازی تجهیزات در کشور ما ایجاد شده بود با آغاز جنگ نتوانستند آنچنان که باید بازسازی تجهیزات را انجام دهند و ما مجبور شدیم صنایع سنگین کشور و صنایع سپاه را پای کار بیاوریم و نفربرهای از رده خارج شده را بازسازی کنیم و این نفربرها و تجهیزات توسط سپاه در جنگ به کار گرفته شد.

وی ورود سپاه و صنایع سنگین کشور به عرصه ساخت تجهیزات دفاعی را بسیار مؤثر دانست و گفت: با ورود صنایع سنگین کشور و همچنین صنعت نوپای سپاه، فعالیت صنایع دفاعی کشور رشد و شکوفایی پیدا کرد البته صنایع دفاعی کشور از ظرفیت و زیرساخت‌های خوبی برخوردار بود اما پیش از آن کسی از آنها درخواستی برای تولید نداشت اما با آغاز جنگ و وجود محدودیت‌ها و نیاز کشور به تجهیزات و سلاح این صنایع به سمت تولید رفتند، بعد از آن نیز با ایجاد مجموعه صنایع مانند شهید همت و شهید باقری توانستیم نیازمندی‌های جنگ را تولید کنیم و به سمت تولید تجهیزات داخلی رفتیم.

وی ادامه داد: این اقدامات توان دفاعی کشور را به حدی رساند که نه تنها نیازمند تجهیزات خارجی نیستیم بلکه به جایگاهی رسیده‌ایم که می‌خواهند با تحریم این توان صنعت دفاعی را کنترل کنند تا ما تولید نداشته باشیم.

رئیس مؤسسه شهید حسن باقری گفت: توان صنعت دفاعی امروزه کشور در نتیجه و به برکت جنگی است که به ناحق به ما تحمیل شد در حالی که ما به هیچ عنوان جنگ طلب نبودیم و مسئله دیگر نیازمندی به اقلام و تجهیزات نظامی موجب شد با تلاش و کار زیاد متخصصین به جایگاه امروز برسیم. محدودیت‌ها موجب شد صنایع دفاعی کشور تجهیزات، سلاح‌ها و موشک‌هایی بسازند که بسیار بهتر و کارآمدتر از نمونه‌های خارجی آنهاست.

سردار جعفری با اشاره به نقش مهم و غیر قابل انکار مردم در توسعه صنعت دفاعی کشور تصریح کرد: در این پیشرفت نباید نقش و جایگاه مردم و صنایع خرد و سنگین کشور فراموش شود. مردم ما با تمام توان پای کار آمدند و این اقدامات موجب شد توان دفاعی کشور تبدیل قدرت قابل اتکا شود و امروز به جایگاهی برسد که ما به یک قدرت دفاعی تبدیل شده و آنها با تحریم و اعمال محدودیت‌ها می‌خواهند بر سر رشد صنعت دفاعی ما محدودیت‌هایی ایجاد کنند اما کار دیگر از کار گذشته و ما صاحب صنعت و علم و فناوری این عرصه شده ایم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    2 4
    اگر صنعت خودرو پنج سال تحریم باشه درسه سه سال اول کمی گرانی خواهیم داشت ولی عد پنج سال میشیم یکی مثل هیوندا
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    3 1
    سلام شمارو به قران به دادخودرو سازی هم برسید.حداقل یکی دوتا خوردو باقیمت مناسب..بابا خوردو چیزیه به حسرت مردم تبدیل بشه
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    9 2
    وقتی پراید ۱۰۰میلیون،باشد شک نکنید روزی یک میلیارد میشه
  • پرویز DE ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    7 2
    البته اینبار رفیق خوب هم بود ، به تریاکی گفتند چرا معتاد شدی گفت رفیق بد !!! بعد کمی مکث کرد و گفت البته جنس خوب و ذغال سرخ شده هم نقش داشتند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس