هیأت خاص حسینی در دهدشت/ اینجا چشم‌ها روضه می‌شنوند و اشک می‌ریزند

به مجلس عزای حسین(ع) دعوت شده‌اند. آن هم با پیگیری‌های دلسوزانه امام جمعه مرکز شهرستان کهگیلویه محقق و هیاتی از دلدادگان بی‌صدای حسین تشکیل شده است.

به گزارش مشرق،  خاموش و بی‌صدا می‌آیند هر کس جایی برای نشستن انتخاب می‌کند، غمی غریب در دل و سکوتی در حنجره دارند، دست‌هایشان اما حرف می‌زند؛ صحبت از محفل ناشنوایانی است که وقتی با دست‌هایشان حرف می‌زنند به حیات خلوت دلشان راه پیدا می‌کنید.

روزهایی که هر کس عشق و ارادت خود به ساحت شهیدان دشت کربلا را گونه‌ای ابراز می‌دارد در این میان فریاد لبیک یک هیات از جنس دیگری است.

بیشتر بخوانید:

به مجلس عزای حسین(ع) دعوت شده‌اند، برای نخستین بار است چراغ محفلی برای قشری خاص روشن شده و آن هم با پیگیری‌های دلسوزانه حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر امام جمعه مرکز شهرستان محقق شده و هیاتی از دلدادگان بی‌صدای حسین تشکیل شد.

*طرح ابتکاری از امام جمعه‌ای خلاق

امام جمعه خلاق دهدشت که پیش از این نیز مطالبه‌گری و اجرای طرح‌های او در پیگیری مشکلات مردم رسانه‌ای شده این بار به یاری ناشنوایان شتافته و با ابتکار دیگری به یکی از نیازهای اساسی این قشر پاسخ مثبت داده است،  اقدام او موجی از رضایتمندی ناشنوایان را در پی داشت. مشتاقانه خود را به محل برگزاری مراسم می‌رسانند و از این محفل کسب فیض می‌کنند.

این کار باعث شد ناشنوایانی که سال‌هاست از اندوه تاریخی عاشورا درکی نداشتند و به خاطر شرایط خاص خود نتوانسته‌اند از مجالس سوگواری استفاده کنند این بار از ظرفیت موجود برای درک عزای امام‌شان بهره گیرند.

*هیات دلدادگان بی‌صدای حسین(ع)

دوستداران مکتب حسینی که بنا به دلایلی از نعمت گفت‌وگو و شنیدن محروم‌اند اولین سالی است که در مجلس روضه حسین و یاران شهیدش شرکت دارند و چشمشان به حرکات دستان مترجمی است که از قم برای تبلیغ پیام عاشورا راهی دور و دراز را طی کرده است.

به لطف نگاه ویژه امام جمعه دنیای ساکت و آرام ناشنوایان در این مجلس زیبا شد، همه محو تماشای روبرو هستند و دست‌های مترجم که بالا و پایین می‌آید.

*سکوت ناشنوایان در روضه شکست

مداح روضه می‌خواند و مترجم سعی دارد همه احساس مداح را در دست‌هایش بریزد؛ سکوت ناشنوایان در مجلس روضه حسین عجیب شکست.هق هق گریه‌هایشان و صدایی که با همه توان سعی داشتند با لبیک یا حسین بلند کنند سوز دیگری داشت.

یا حسین گفتن‌های این هیات بدجور دل را می‌لرزاند فریادی از سکوت جاری شد «عاشق که باشید عشق را بی صدا هم فریاد می‌زنید.»

فرق عزاداری این هیات با دیگر هیأت‌ها در این است اینجا نمی‌توان برق‌ها را خاموش کرد و در خلوت خود با سوز دل گریست در روشنایی باید چشم در چشم مترجم انداخت و بی صدا زار زد.

حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر در خصوص راه‌اندازی این هیات می‌گوید«یکی از قشرهایی که نیاز است مباحث دینی و اخلاقی و اجتماعی بین آنها رواج پیدا کند کسانی هستند که از حواس پنج گانه برخوردار نیستند ناشنوایان از این اقشارند که تعدادشان در شهرستان کهگیلویه به بیش از یکصد نفر می‌رسد.»

امام جمعه مرکز شهرستان کهگیلویه گفت: ناشنوایان نیاز به احکام و معارف دارند از علاقمندان به اهل بیت هستند بنابراین با روحانیونی که با زبان تخصصی بتوانند ارتباط برقرار کنند هماهنگ کردیم برای اولین بار به شهرستان سفر کنند و برنامه‌های خوبی در حال اجراست .

وی اضافه کرد: در این فضا بستری فراهم آمده تا ناشنوایان با محتوای برنامه‌های مذهبی به ویژه عزاداری ارتباط برقرار کنند.

وحدانی‌فر با بیان اینکه از نظر فکری و معارفی ناشنوایان را جز ایتام آل محمد می‌دانیم و وظیفه شرعی داریم نسبت به این عزیزان که معارف اهل بیت و احکام و قرآن را فرا گیرند، تصریح کرد: محفل حسینی تا شام غریبان ادامه خواهد داشت.هر شب به مدت یک ساعت و نیم روحانی و مداح تخصصی احکام عقاید تاریخ و مشاوره ارائه می‌دهند.

علیرضا اتابک فرماندار کهگیلویه هم با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار برنامه‌ای از مراسمات عزاداری شهرستان به گروه ناشنوایان اختصاص یافته است، ابراز امیدواری کرد سال‌های آینده هم این برنامه مفید توسعه پیدا کند و عزاداری این قشر از جامعه در شهرستان داشته باشیم.

همچنین حجت‌الاسلام سید مهدی سجاد درباره ارائه خدمات به ناشنوایان اظهار داشت: از سال 93 آموزش زبان اشاره را در مدرسه باقرالعلوم فرا گرفتیم و برنامه تبلیغی ما شروع شد.

مسؤول واحد ناشنوایان موسسه مشکات منیر قم وابسته به دفتر آیت الله وحید خراسانی گفت:برنامه‌های مختلف تبلیغی ویژه ناشنوایان تاکنون در بیش از 107 شهر  در ماه رمضان، فاطمیه، محرم،صادقیه و اعیاد برای ناشنوایان اجرا شده است.

وی اضافه کرد: تاکنون هیچ فعالیت تبلیغی برای این قشر از جامعه انجام نشده بود اولین گروه تبیلغی ناشنوایان هستیم و باعث افتخار است که برای آنها اجرا داریم.

این مشاور ناشنوایان گفت:صفا و صمیمیت دل ناشنوایان باعث شده هیچ زمان احساس خستگی نداشته باشیم و تا آخرین نفس به این قشر خدمت کنیم.

وی با اشاره به دیگر خدمات مؤسسه مشکات منیر قم افزود:مشاوران و مبلغان گروه‌بندی شده و در شهرهای مختلف برنامه آموزش احکام، اعتقادات و مسائل مشاوره‌ای ارائه می‌دهند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد:کتاب احکام ناشنوایان روی پارات بارگذاری شده که ناشنوایان برای استفاده می‌توانند با جستجو از فیلم‌های اشاره استفاده کنند همچنین سایت دینی ناشنوایان مخصوص ناشنویایان راه اندازی شده و مختص معارف اسلامی ناشنوایان است.

وی با قدردانی از پیگیری امام جمعه دهدشت برای اعزام مشاوران به این شهر گفت: تاکنون هیچ برنامه ای در این شهرستان نداشتیم علت آن این بود که کسی دعوت نکرد و پل ارتباطی وجود نداشت ولی حاج آقا وحدانی فر امسال پل ارتباطی شد و تعجب کردم کسی پیگیر ناشنوایان است اما وقتی فهمیدم امام جمعه است از اینکه به فکر ناشنوایان هستند از ایشان تشکر می‌کنم.

امام صادق(ع) در حدیثی می‌فرمایند«إسماعُ الأصَمِّ مِن غَیرِ تَضَجُّرٍ صَدَقةٌ هَنِیئَةٌ»: فهماندن سخن به ناشنوا ، بی آن که از این کار اظهار ناراحتی کنی ، صدقه‌ای گواراست. این اقدام حسنه در فراهم نمودن زمینه بهره‌مندی ناشنوایان از محفل حسینی قطعا گواراست و نیک خواهد ماند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس