محمود کریمی

محمود کریمی راه‌اندازی با تکیه‌ای سیار در میدان تسلیحات تهران به مدیحه سرایی سالار شهیدان پرداخت. او اعلام کرد با راه اندازی تکیه سیار به‌جای اینکه مردم هیات بروند، هیات‌ها به خانه‌های مردم می‌برد.

به گزارش مشرق، دهه اول محرم امسال با خطر شیوع بیشتر ویروس کرونا و بیم ابتلای مردم این بیماری همراه است. ممنوعیت برگزاری اجتماعات مختلف به‌دلیل قرار گرفتن شهرها در وضعیت قرمز، لغو آیین‌های سوگواری ایام محرم از جمله تصمیمات اعلام شده از سوی ستاد ملی کروناست. امسال به هر دلیلی ممکن است بسیاری از عزاداران و عاشقان اهل بیت (ع) از فیض حضور در این مجالس محروم باشند. به همین دلیل هیأت‌های مذهبی علاوه بر برگزاری مراسم در فضای باز، تلاش دارند تا برای این قشر نیز امکان حضور در جلسه را با استفاده از امکانات نوین فراهم کنند. یکی از جدیدترین اتفاقات محرم امسال هم از سوی حاج محمود کریمی رقم خورد که هیات سیار را به کوچه‌های تهران برد.

بیشتر بخوانید:

ایده تکیه سیار محمود کریمی از کجا آمد؟ +عکس

با شروع ماه محرم حزن و اندوه مردم در غم شهادت سرور و سالار شهیدان و یادآوری واقعه تاریخی عاشورا را می‌توان از در و دیوار شهرها حس کرد اما محرم امسال به‌دلیل شیوع کرونا، متفاوت از سال‌های گذشته است. از مدت‌ها با اعلام پروتکل‌های بهداشتی از سوی ستاد ملی کرونا، رسانه‌های مختلف شروع به تولید محتوا در این زمینه کردند. روزنامه «صبح‌نو» نیز در گزارش‌هایی مفصل به چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی به هنگام برگزاری مراسم‌های عزاداری پرداخته است.


از پنج‌شنبه شب ۳۰‌مردادماه، یک دهه عاشقی و دلدادگی عاشقان اباعبدالله‌الحسین(ع) در مجالس عزاداری ماه محرم آغاز شده؛ محرمی که امسال شاید متفاوت‌ترین محرم قرن باشد و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت درباره آن متفاوت‌تر از هرسال است. در پروتکل‌های اعلامی از سوی ستاد ملی کرونا در ابتدا توصیه شد که مراسمات با رعایت فاصله اجتماعی در فضای باز و بسته برگزار شود اما با اعلام وضعیت قرمز در مردادماه در اغلب شهرهای کشور، تنها یک روز قبل از آغاز ماه محرم، ستاد ملی کرونا پروتکل‌های خود را تغییر داده و برگزاری هرگونه مراسم را در محیط‌های سرپوشیده ممنوع اعلام کرد تا، محرم سال‌۱۴۴۲‌-‌۱۳۹۹‌متفاوتی را برای ایرانیان رقم بزند. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین تغییرات امسال، جابه‌جایی هیأت‌ها از حسینیه‌های همیشگی به فضای باز است. پس از این دستور، خادمان جوان و پرشور هیأت‌های مختلف به صورت شبانه‌روزی برای تبدیل کردن حیاط امامزاده‌ها، مساجد و پارک‌ها به یک حسینیه تلاش کردند.


آقای موسوی یکی از مسوولان هیات در محله‌شان است. وی به خبرنگار «صبح‌نو» می‌گوید: «تجربه برگزاری این نوع مراسمات را در شب‌های قدر داشته‌ایم. همین موضوع به ما و همچنین عزاداران در رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمک می‌کند.» موسوی می‌افزاید: «ما برای اینکه انتقال ویروس را به حداقل برسانیم. در ورودی‌های هیات‌مان یک تونل ضدعفونی‌کننده بنا کردیم. علاوه بر این، چندین مأمور با تب سنجی افراد مشکوک به کرونا را شناسایی می‌کنند. ما تلاش کردیم که عزاداران فاصله اجتماعی خود را رعایت کنند. برای همین از مداح خواستیم که نوحه‌های پرشور را نخواند تا حین سینه‌زنی ناخواسته فاصله‌شان کم نشود.» این مسوول هیات گفت: «امسال ایستگاه صلواتی برپا نکردیم و از عزاداری خواستیم که نذری‌های خود را در مراسم پخش نکنند.»

بانگ عزا در خیابان‌های شهر


 با انتقال هیات عزاداری به فضای باز، تصمیم بر آن شد که زمان عزاداری‌ها کوتاه شده و افراد با فاصله‌های دومتری از هم مستقر شوند و استفاده از ماسک هم اجباری گردد. امسال دسته‌روی و استفاده از طبل و سنج هم ممنوع است. با این حال هیات سیار و عزاداری‌های ماشینی حسابی رونق گرفته‌اند. حاج محمود کریمی از مداحان معروف ایران، از اولین مداحانی بود که اعلام کرد محرم امسال در هیات رایت‌العباس حسینیه امام‌زاده علی‌اکبر محله چیذر برنامه‌ای نخواهد داشت.

وی پیشنهاد پویش پرچم و احیای روضه‌های قدیمی را هم متناسب با شرایط کرونا مطرح کرد. کریمی اما اولین شب محرم خود را متفاوت آغاز کرد. او با راه‌اندازی تکیه‌ای سیار در محله میدان تسلیحات تهران به مدیحه سرایی سالار شهیدان پرداخت. او اعلام کرد با راه اندازی تکیه سیار به‌جای اینکه مردم هیات بروند، امسال هیات‌ها به خانه‌های مردم می‌روند. کریمی درباره این اقدام خود در شب‌های محرم گفته است: «هدف‌مان این بود که هیچ مشکلی برای عزاداران پیش نیاید ولی باتوجه به اینکه بافت قدیمی محله چیذر و اطراف امامزاده علی اکبر (ع) جوابگوی حجم بالای جمعیت نبود و در رفت‌وآمدها به‌ویژه وقت بازگشت‌شان از هیات، ازدحام ایجاد می‌شد. ضمن اینکه سال‌هاست مردم به هیات آمده‌اند امسال ما بین آن‌ها می‌رویم.»


وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: عزاداری سیدالشهدا (ع) مصداق بارز تعظیم شعائر است. به قول حضرت امام(ره) محرم هیاهو می‌خواهد. پس همه باید در این عزای عظیم حضور و به‌نوعی شراکت داشته باشند. در جلسات مجازی این اتفاق نخواهد افتاد و به‌قول معروف، آن تعامل روحی انجام نخواهد شد. یعنی آن حظ و بهره‌ای که شامل همه می‌شود از این نوع مجالس مجازی، به دست نمی‌آید. حاج محمود کریمی تاکید کرد: در مورد پویش تکیه‌های سیار، هدف واقعی این است که تمام محله‌ها و شهرها و حتی روستاها از برکت روضه سیدالشهدا (ع) بهره ببرند؛ بدون آن‌که از لحاظ بهداشتی و سلامتی کمترین خطری متوجه‌شان باشد؛ به این صورت که تمام شهر، بدون آنکه نیاز باشد از خانه و محل کارشان به جای دیگر بروند، در اجرای پویش و این عزاداری مشارکت دارند.
 
 

پیشنهادهایی برای رونق محرم


هیچ اتفاقی نمی‌تواند عزاداری سیدالشهدا (ع) را کمرنگ کنند. این گزاره را مردم بارها و بارها در فواصل مختلف تاریخی نشان داده‌اند. امسال نیز علی‌رغم شیوع این ویروس منحوس پیشنهادات کاربردی و فراوانی مطرح شد که از شیوع این ویروس درحین عزاداری ها جلوگیر کند. مراسم عزاداری در بوستان‌ها، مدارس و ورزشگاه‌ها یا پشت‌بام خانه‌ها و با رعایت اصول بهداشتی؛ برپایی مراسم با حضور اعضای خانواده در خانه‌ها، فریاد نام امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) در پشت‌بام‌ها در ساعات مشخص، راه‌اندازی هیأت سیار و پخش مداحی از بلندگوهای نصب شده روی خودروها، نوحه‌خوانی مداحان در معابر و پیاده‌روها و همچنین اهدای پرچم سیاه برای نصب در بالای در منازل از جمله پیشنهاداتی بودند که بیش از همه مورد استقبال قرار گرفتند.

حال و هوای شهر سیاه‌پوش


 تقریباً بسیاری از مردم از قبل از شروع این ماه پر برکت، تصمیم خود را برای چگونگی نحوه عزاداری گرفته بودند. بسیاری از خانواده‌هایی که احتمال ناقل بودن خود را می‌دادند یا بیماری زمینه‌ای داشتند، تصمیم گرفتند که در خانه خود و از طریق تلویزیون و وبسایت‌های آنلاین به عزاداری بپردازند. هیات خانوادگی برگزار کنند و همراه با اعضای خانواده خود این شب‌ها را عزاداری کنند. بخش دیگری از مردم هم که نگران اجرا نشدن پروتکل‌های بهداشتی بودند، برای اینکه در زنجیره شیوع ویروس کرونا قرار نگیرند.

.

شب اول را در خانه ماندند و پس از بررسی بیشتر هیات از شب دوم در مراسمات عزاداری شرکت کردند. اگرچه بسیاری از خانه‌ها و ساختمان‌های شخصی را می‌بینید که با پرچم و کتیبه‌های عزاداری به سوگ نشسته‌اند اما آن بخشی از کار که به عهده شهرداری تهران بوده آنطور که باید به انجام نرسیده است. در یکی، دو روز  گذشته حتی برخی انتقادات از وجود چراغانی‌های اعیاد گذشته در شهر منتشر شد. این در حالی است که انتظار می‌رفت در شرایط فعلی که بسیاری از تکیه‌ها و هیات‌های مردمی در خیابان‌ها اجازه حضور را نداشتند، در مقابل شهرداری اقدامات گسترده‌ای را برای سیاه‌پوش کردن شهر انجام دهد. آنچه مسلم است این که اقامه عزای حضرت سیدالشهدا(ع) خواسته همه مردم ایران است، در این ماه اکثر قریب به اتفاق مردم کشور عزادار هستند، این عزاداری نیاز اجتناب‌ناپذیر رزق معنوی این جامعه بوده که سلامت و طراوت این جامعه را تضمین می‌کند.

منبع: روزنامه صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    0 0
    من عاشق امام حسینم جانم فدای امام حسین (ع)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس