تاکید آنکارا بر استفاده از «اس-۴۰۰» علی‌رغم مخالفت‌های ناتو - کراپ‌شده

وزیر دفاع ترکیه با اشاره به اینکه برخی از کشورهای عضو سازمان ناتو از سامانه‌های پدافندی روسی استفاده می‌کنند، گفت آنکارا هم قصد دارد سامانه «اس-۴۰۰» را به کار بگیرد.

به گزارش مشرق، علی‌رغم مخالفت‌های شدید کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و ایالات متحده با خرید سامانه پدافند موشکی «اس-۴۰۰» توسط ترکیه، آنکارا قصد دارد این سامانه را فعال‌سازی کند.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه امروز (پنجشنبه) گفت از آنجایی که برخی کشورهای عضو ناتو در حال حاضر از سامانه‌های پدافندی «اس-۳۰۰» که ساخت روسیه است استفاده می‌کنند، پس آنکارا هم سامانه اس-۴۰۰ خود را به کار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

آمریکا جنگنده‌های «اف-۳۵» سفارش ترکیه را به یونان می‌دهد

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، آکار طی جلسه‌ای با کمیته برنامه‌ریزی و بودجه پارلمان ترکیه، توضیح داد: «مانند سامانه‌های اس-۳۰۰ که هم‌اکنون در برخی کشورهای عضو ناتو وجود دارد، سامانه اس-۴۰۰ هم به همان شکل [در ترکیه] استفاده خواهد شد».

بر این اساس، ۲۰ کشور جهان از جمله بلغارستان، یونان و اسلواکی که اعضای ناتو هستند، از روسیه سامانه پدافندی اس-۳۰۰ خریداری کرده‌اند.

وی ضمن اشاره به تداوم فرایند آماده‌سازی و کنترل سامانه اس-۴۰۰ طبق برنامه‌ریزی‌ها، از آمریکا خواست تا کارگروه مشترکی را برای بررسی انطباق این سامانه‌ها و جنگنده‌های «اف-۳۵» تشکیل دهد.

وزیر دفاع ترکیه اضافه کرد: «ما آماده‌ایم تا درباره نگرانی‌های فنی درخصوص سازگاری اس-۴۰۰ و اف-۳۵ با آمریکا گفت‌وگو کنیم».

وزارت خارجه آمریکا تهدید کرده هر کشوری که از روسیه این سامانه‌ها را خریداری کند، تحریم می‌شود. کاخ سفید نیز طبق لایحه بودجه نظامی ۲۰۲۰، مکلّف است ترکیه را تا پایان سال به صورت کامل از برنامه تولید مشترک «اف-۳۵» کنار بگذارد و حتی تحویل مابقی جنگنده‌های خریداری شده را نیز تعلیق کند.

«دیوید ساترفیلد» سفیر آمریکا در ترکیه، می‌گوید اگر آنکارا این سامانه پدافند روسی را فعال و عملیاتی کند، بسیار محتمل است که تحریم‌های مختلفی علیه آن اعمال شود.

با این حال ۴ ماه پیش بود که سناتور «جان تون» متممی را برای لایحه بودجه نظامی ۲۰۲۱ آمریکا پیشنهاد کرد که ذیل آن، واشنگتن می‌تواند سامانه پدافندی «اس-۴۰۰» ساخت روسیه را از ترکیه خریداری کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    1 0
    چرا وقتی یونان صلیبی اس ۳۰۰ خرید و فعال کرد ناتو نگران نشد؟؟؟؟
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    0 2
    ترکیه با حمایت از داعش در قتل و کشتار سوریه و عراق شریکه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس