اس ۳۰۰

به طور کلی سامانه پدافندی اس۳۰۰، سامانه ای برد بلند و مخصوص مقابله با هواگردهای دشمن و در نسخه‌های خاص نظیر S۳۰۰VM برای مقابله موشک‌های بالستیک تاکتیکی طراحی شده است.

سرویس جهان مشرق - در شب ۱۵ خرداد سال جاری نیروی هوایی رژیم صهیونیستی یکبار دیگر با تجاوز به حریم هوایی لبنان و بدون ورود به آسمان سوریه، با استفاده از تسلیحات دورایستای هدایت شونده، به تاسیسات نظامی ارتش سوریه در شهر مصیاف در غرب استان حمص حمله کرد.
اگر چه جزئیاتی از نتایج حمله و خسارات وارده به این تاسیسات منتشر نشده است اما تصاویر اولیه حاکی از آتش سوزی و تخریب بخشی از ساختمان‌های این منطقه بوده است.

نکته اصلی اما منطقه مورد حمله قرار گرفته در حومه شهر مصیاف است؛ جایی که حدود ۲ سال است محل استقرار سامانه پدافندی S۳۰۰ ارتش سوریه بوده اما هیچگاه از این سامانه در برابر حملات هوایی رژیم صهیونیستی استفاده نشده است.

ماجرای سرنگونی هواپیمای روسی و تحویل S۳۰۰ به سوریه

در ماه سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی، نیروی هوایی اسراییل اقدام به حملاتی به مناطق ساحلی سوریه در استان لاذقیه و طرطوس میکند. در این هنگام پدافند هوایی ارتش سوریه نیز مشغول مقابله با حمله دشمن و شلیک موشک‌های پدافندی است که خبری عجیب در خصوص سقوط ۱ فروند هواپیمای ایلیوشین۲۰ روسی منتشر می‌شود.

اینفوگرافی از چگونگی سرنگونی هواپیمای روسی در حمله 17 سپتامبر اسراییل به سوریه

طبق اعلام رسمی وزارت دفاع روسیه، جنگنده های اسراییلی پس از آگاه شدن از شلیک پدافند سوریه به سمت خود، در پشت هواپیمای روسی که ابعاد بزرگی داشته و موشک‌های سوری را به اشتباه می اندازد پناه میگیرند و ۱ تیر موشک پدافند S۲۰۰ سوری به اشتباه به هواپیمای روسی اصابت میکند. این حادثه که منجر به کشته شدن ۱۵ نظامی روس خدمه این هواپیما شد، خشم مقامات روسی را برانگیخت و مدت کوتاهی پس از این حادثه وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که اسراییل مقصر و مسئول اصلی این حادثه بوده و در واکنش به این اقدام دولت روسیه اقدام به تحویل سامانه پدافندی دوربرد S۳۰۰ به ارتش سوریه خواهد کرد.

گفتنی است قرارداد خرید سامانه پدافندی اس۳۰۰ میان وزارت دفاع سوریه و فدراسیون روسیه در سال ۲۰۱۰ میلادی منعقد شده بود اما پس از آغاز نا آرامی‌ها در سال ۲۰۱۱ در این کشور، با فشار شدید اسراییل و غرب به روسیه، تحویل این سامانه‌ها به ارتش سوریه به تعویق افتاد.

ورود نخستین محموله اس۳۰۰ به سوریه و انتظار طولانی برای آغاز فعالیت

در ماه اکتبر ۲۰۱۸، نخستین اجزای سامانه اس۳۰۰ به خاک سوریه وارد شده و در نزدیکی یک سایت دیگر پدافندی متعلق به ارتش روسیه در نزدیکی شهر مصیاف که مجهز به سامانه‌ S۴۰۰ بود مستقر شد. در حالیکه بر طبق ادعای اولیه قرار بود ۳ گردان اس۳۰۰ به سوریه تحویل داده شده و در مناطق مخلف از جمله شهر دمشق مستقر شود اما تنها ۱ گردان شامل ۴ آتشبار پدافندی در نزدیکی شهر مصیاف مستقر شدند.

تخلیه سامانه پدافندی اس 300 از هواپیمای باری آنتونوف 124 در سوریه

از آنجایی که خط تولید سامانه S۳۰۰ در روسیه مدتهاست تعطیل شده و جای خود را به سامانه جدیدتر S۴۰۰ داده است، تجهیزات منتقل شده به سوریه در واقع از دارایی رسمی ارتش روسیه بود که به خاک سوریه منتقل میشد.

نخستین ابهام در این میان اشاره مقامات روس به مدت زمان ۶ ماه برای آموزش خدمه سوری و تحویل این سامانه به آنها بود در حالیکه خدمه سوری در گذشته و زمان امضای قرارداد در سال ۲۰۱۰ به طور کامل دوره آموزش کاربری این سامانه را گذرانده و پس از عدم تحویل آن موقتا در سایر سایت‌های پدافندی ارتش سوریه مجهز به سامانه‌های Pantsir-S۱ و Buk-M۲ مشغول فعالیت شده بودند. اما به هر ترتیب پس از اتمام این دوره ۶ ماهه نیز با وجود ده‌ها حمله هوایی رژیم صهیونیستی به خاک سوریه هرگز شاهد واکنش و فعالیت سامانه اس۳۰۰ نبوده ایم.

تصویر ماهواره‌ای از سایت پدافندی اس 300 در نزدیکی شهر مصیاف

حمله هوایی اسراییل به تاسیسات نظامی مصیاف

در شب ۱۵ خرداد ماه جاری اخباری از حمله هوایی اسراییل به تاسیساتی در حومه شهر مصیاف منتشر شد تا یکبار دیگر بحث داغی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی حول مسئله عدم واکنش سامانه اس۳۰۰ که تنها چند کیلومتر با این منطقه فاصله دارد شکل بگیرد. اگر حملات اسراییل به مناطقی از استان ریف دمشق را به دلیل فاصله زیاد تا موقعیت سایت پدافندی اس۳۰۰ مصیاف، دلیل منطقی برای عدم واکنش و شلیک این سامانه بدانیم، اما برای بسیاری از افراد عدم واکنش به حمله به شهر مصیاف عجیب و غیر قابل درک بوده است. اما این مسئله دلایل تقریبا واضح و منطقی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

آثار حمله هوایی رژیم صهیونیستی به تاسیسات نظامی مصیاف

به طور کلی سامانه پدافندی اس۳۰۰، سامانه ای برد بلند و مخصوص مقابله با هواگردهای دشمن و در نسخه‌های خاص نظیر S۳۰۰VM برای مقابله موشک‌های بالستیک تاکتیکی طراحی شده است. اگرچه این سامانه توان مقابله با موشک‌های کروز و پرتابه‌های دورایستا نظیر موشک‌های اسراییلی "دلیله" و بمب‌های سری SPICE  و SDB را نیز حداقل بر روی کاغذ دارد اما به طور کلی برای چنین ماموریتی طراحی نشده است.

محدوده درگیری سامانه اس 300 مصیاف با استفاده از مدل‌های مختلف موشک

عمده حملات هوایی اسراییل از دو منطقه مشخص انجام می ‌شود : ارتفاعات جولان و حریم هوایی شمال لبنان

در صورت انجام حمله از منطقه جولان اشغالی با توجه به بعد مسافت زیاد حتی در صورت کشف جنگنده‌های متجاوز نیز امکان شلیک موشک برای سایت پدافندی اس۳۰۰ مصیاف وجود ندارد. به هنگام حملات از حریم هوایی لبنان نیز جنگنده‌های اسراییلی در ارتفاع کم و در میان رشته‌کوه‌های شمال لبنان پناه گرفته و خود را از دید رادارهای رقیب پنهان می‌کنند و به سرعت اقدام به شلیک تسلیحات و خروج از منطقه خطر خواهند کرد.

برای کشف و مقابله با جنگنده‌های اسراییلی توسط سامانه اس۳۰۰ تنها دو راه وجود دارد : ۱- ورود جنگنده‌های اسراییلی به عمق آسمان سوریه ۲- استقرار سامانه اس۳۰۰ در جنوب این کشور (که خود در معرض عملیات سرکوب پدافندی دشمن قرار میگیرد)

آیا سامانه S۳۰۰ تحت مدیریت کامل کاربران سوری است؟

نکته دیگر در خصوص فعالیت سامانه اس۳۰۰ به فرض امکان کشف به موقع اهداف، مسئله فرماندهی سایت پدافندی مذکور است. اگرچه مستشاران روسی مدعی آموزش خدمه سوری و تحویل این سامانه به پدافند ارتش سوریه هستند اما فعالیت این سامانه با شروط و محدودیت‌هایی نیز همراه است.

نخستین و عجیب‌ترین مسئله این است که سایت اس۳۰۰ شهر مصیاف به شبکه راداری ارتش سوریه در مناطق دیگر این کشور متصل نبوده و اطلاعات خود را از طریق پدافند روسیه در پایگاه حمیمیم در استان لاذقیه دریافت میکند.

همچنین خدمه سوری در صورت موفقیت در کشف و رهگیری اهداف برای مقابله نهایی با اهداف متخاصم و شلیک موشک نیاز به تایید فرماندهان ارتش روسیه در این محل دارند.

طبیعی است که مقامات روسی با توجه به اینکه سامانه فوق را از موجودی ارتش خود به سوریه منتقل کرده و بابت آن پولی نیز از دولت سوریه دریافت نکرده‌اند، تنها در شرایط در خطر بودن نظامیان و تجهیزات خود اجازه شلیک به اهداف دشمن را صادر کنند. با توجه به توافقات میان روسیه و اسراییل پس از حادثه ماه سپتامبر ۲۰۱۸ در خصوص عدم حمله به مناطق حضور نظامیان روسی، فرماندهان روسیه نیز تمایلی به ایجاد تنش با رژیم صهیونیستی با شلیک و سرنگونی جنگنده‌های نیروی هوایی این رژیم ندارند.

این مسئله حتی در زمان حملات هوایی ترکیه به مواضع ارتش سوریه در استان ادلب نیز تغییری نکرد و با وجود درخواست فرماندهان ارتش سوریه، روس‌ها با انتقال سامانه اس۳۰۰ به استان ادلب مخالفت کردند.

به طور کلی وجود سامانه‌های پدافندی دوربرد و مدرن روسی نظیر اس۳۰۰ و اس۴۰۰ در خاک سوریه تنها و تنها به منظور محافظت از مراکز استقرار ارتش روسیه بوده و حتی مسئله تحویل آتشبارهای اس۳۰۰ به کاربران سوری نیز بیشتر به حمایت سیاسی و رسانه‌ای برای دلگرمی نظامیان این کشور شبیه است و در میدان عمل امکان استفاده از این سامانه برای مقابله با حملات اسراییل یا ترکیه وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 101
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 20
  • ناشناس DE ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    44 95
    به نظر می رسد S300 ها هم مثل پانیستر در مقابل سیستمهای الکترونیک پیشرفته که در اختیار اسرائیل و ترکیه است ناتوان هستند. و ربطی هم به مدیریت روسیه یا سوریه ندارد. این ضعف این سیستمها است که الان آشکار شده است.
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      24 7
      پس چطور همین سوریه با اس 200 هواپیمای اف 16 اسرائیل رو نابود کرد؟ ترکیه هم چندین پهبادش رو با سامانه های خیلی ضعیف نابود کردند. تحلیل مشرق کاملا درست و واقع بینانه بود. روسیه دنبال درگیری با کشورها نیست و نمیخواد استباهات امریکا رو بره. روسیه دنبال نفوذ در همه کشورها و استفاده های اقتصادی ست
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      7 19
      خوب ایران هم که اون را خریده پس چه بدرد می خوره .
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      1 0
      اسرائیل و روسیه روابط نزدیکی با هم دارند و مدیریت اس 300 ها هم دست روسیه است و هرگز شلیک نخواهد شد
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    80 13
    باید به سوریه سامانه پدافندی بدیم
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    50 3
    چرا این رژیم جعلی حمله میکنه و سوریه فقط دفاع، وقتش نیست تاسیسات حساسشو بزنن؟
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    30 12
    چن ماه دیگه که تحریم تسلیحاتی ایران برداشته میشه...
  • NO ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    47 36
    به خاطر اینکه پوتین با نتانیاهو هماهنگه تو این حملات. اصلا ارتش سوریه ای دیگه وجود نداره. روسیه نباشه مخالفین یک هفته ای دمشق رو میگیرن
    • alint IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      47 5
      اخه برادر نروژی چرا حرف تو دهن آدم میزاری! درستش این بود بگی اگه ایران و سپاه پاسداران(سپاه قدس)نباشه سوریه دگرگون میشه و اوضاعش مثل لیبی بهم ریخته میشود! ایران بود که روسیه رو وارد میدان کرد و فرماندهی هم دست ایران(سپاه)بود. روسیه فقط نقش هوایی بود و یک جور پشتوانه ی سیاسی درجهان بعلاوه اینکه روسیه جزو شورای امنیت هست و خیلی از قطنامه های ضد سوری امریکا و...را وتو کرد.
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    62 6
    پوتین بین ایران و اسرائیل بدون شک آنها را انتخاب کرده،می کند و خواهد کرد.
  • سروش IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    42 6
    باور۳۷۳نصب کنند
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    34 3
    يعني يك ظرف پرازهيچ.چطور حماس مي تواند به حملات إسرائيل پاسخ ده ولي سوريه نمي تواند.واقعيت چند ديگري است،جناب مشرق؟!!!
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      10 4
      چون سوریه در چند جبه با ترکیه امریکا و حتی کردها درگیره
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    17 1
    تحلیل خوبی بود
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    54 6
    همین که قبول دارید روسیه نامرد هستش خودش یه قدم رو به جلو هستش
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    21 13
    در صورت درگیری . اسراییل s400 را مثل پانسیر می زنه
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    20 4
    حالا اگه پاتريوت بود...!!!!
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    18 7
    چرا به اسرائیل حمله نمیکنن ؟
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    32 5
    خیانت روسیه
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    40 8
    اولا از شما بابت مقاله بی طرفانتون ممنونم در ثانیباید بگم که ب هعقیده ی این حقیر روسیه آخر چوب این خیانت هایش را خواهد خورد شاید هم ما به زودی پدافند باور 373 خود را در سوریه نصب کنیم تا یک تو دهنی به نیروهای اردوغان و پوتین و اسرائیل ملعون زده باشیم...روسیه با این دو مدل پدافند امتحان پس ندادش خیلی تا حالا طاقچه بالا گذاشته اما دوران برتری مطلق پدافند آن ها به سر آمده یک روز بیشتر این حرف بنده مشخص خواهد شد.
    • احمد FR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      25 24
      سیستم باور هنوز فعال نشده یا یک سری ایراد داره یا اصلا چنین سیستمی وجود خارجی ندارد مثل تانک کرار که هیچ موقع به تولید انبوه نرسید
    • سرباز IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      16 5
      باور 373 برای اونجا مناسب نیست باید سامانه 15 خرداد رو برد چون یه سامانه چابکه و در 15 دقیقه آماده جابه جایه و خیلی به درد کوه های جنوبی لبنان و سوریه می خوره و قابلیت اختفای بالایی داره ..... در جواب برادر عزیزمون تانک کرار به تولید انبوه رسیده و تا حالا نزدیک به 500 عدد نیز تولید شده و الان تانک های T-72 داره تبدیل میشه به کرار
    • احمد IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      8 10
      جناب سرباز خودتو به دکتر نشان بده ای آن فقط ده تا تانک تی ۷۲, رو ارتقا داد تانک تی ۷۲ تولید روسیه است چه ربطی به کرار داره یعنی شما تانک تی ۷۲ روسی رو مدرنیزه می کنید تانک رو می زنید به نام ایران یکم سواد داشته باشید بد نیست
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    8 8
    باید از باور ۳۲۱ استفاده کرد
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      16 2
      باور سلاح استراتژیک ایرانه. به این راحتی نباید به اسرائیل نزدیکش کرد تا اطلاعاتش شناسایی بشه.
  • SE ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    29 3
    توجیه کافیست. دلیلش فقط وحشت سوریه از اسراییل و بی ایمانی ارتش سکولار بعث سوریه است. والا حداقل دو تا کاتیوشا به جولان اشغالی می زدند.
  • reza IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    14 15
    تسلیحات بومی ایران برتر از تسلیحات روسی است تسلیحات روسی توان مقابله با هیچ چیزی رو ندارن مثل ماکت می مونن فقط باید نگاش کرد کاربردی نداره از سوخو گرفته تا اس 400
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    23 9
    چه خفتی .....بیان از ایران باور که برای سوریه بهینه سازی شده (پراکندگی بیش از حد سامانه و شبکه ای شدن با انواع روش ها کوانتوم تا فیبر نوری....)بگیرن و ببرن ....هرچقدر هم خواستن شلیک کنن ....چه تو شمال و چه تو جنوب.....
  • SG ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    13 3
    روسیه هیچگاه دوست مورد اعتماد هیچ کشوری نیست و با کشورهای همسو به چشم برگ بازی نگاه می کند هیچ کشور دوست روسیه مشاهده نشده است در چالش های خود با غرب و اسرائیل آخرالامر بیشترین ضربه را از روسها نخورده باشد در مورد ایران نیز همینگونه عمل می کند مگر اینکه ایران هیچ وابستگی به روسها نداشته باشد و مستقل عمل کند
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    10 0
    خیلی بد
  • رضا کمالیان IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    18 13
    ایران باید کمک به افزایش ایمنی آسمان سوریه (از طریق سامانه های ایرانی) را به بشار اسد ارائه کند.
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    9 1
    خیلی جامع و کامل بود ...خلاصش اینه 1_اصلا این موشک ها برای برخورد با هواگردهای خاص هستن2-منطقه و عوارض طبیعی و فاصله اجازه پاسخ درست نمیده3-اصلا اب پاکی ریخته:اینها اصلا واسه پاسخ نیومدن بلکه نمایشی هستن ....فقط موقع توضیح خوبه دلیل سوم اول گفته بشه تا حفظ آبرو بشه و سایر خریداران این سامانه مایوس نشن...
    • GB ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      4 0
      پدافند سوریه هر قدر هم تقویت بشه جلوی حملات اسرائیل رو نمیگیره. فقط مقابله به مثل جواب میده. موشک در دمشق = موشک نقطه زن در تل اویو
  • سیاوش IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    15 16
    کلید حل مشکل حملات اسراییل به سوریه در دستان ایران است. ایران باید با ارسال سامانه های پدافند هوایی به سوریه کمک کنه.
  • ناشناس IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    16 9
    یادم نمیرود که در سالهای گذشته بارها از همکاری روسها و صهیونیستها در کامنتهای فراوان سخن گفتم . اکثر آنها را سانسور میکردید و آنهایی را هم که که از سر و تهش میزدید تا نامفهوم باشد . چنان مورد هجوم طرفداران روسیه قرار میگرفت که واقعا تماشایی بود !! تا مدتها بعد هم اگر کوچکترین انتقادی به چینی ها میکردیم آش همان بود و کاسه همان کاسه !! حتی من برای شهادت سردار عزیز سلیمانی هم به روسها مشکوک هستم . درست زمانیکه در شمال ادلب قرار بود موفقیتهایی حاصل شود . با هماهنگی روسها در فرودگاه دمشق هنگام پرواز به بغداد . آن فاجعه اتفاق افتاد . حالا هی شما نگاهتان به شرق باشد !!!!!!! و خدا به داد سیستم اس -300 ما برسد که کدهایش دست دشمنانمان نباشد !!
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      6 1
      درباره روسها منم مشکوکم اما نگاه ما به شرق نیست نگاه ما به منافعمان هست اشتباهی مثبت زدم.
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    9 4
    چون کلید روشن و خاموشش دست رئیس بزرگ هست
  • DE ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    17 2
    روسیه با مولتی میلیاردرهای یهودی-صهیونیست معاملات اقتصادی میکنه و لابد اینها به روسیه گفتن هرکاری میخوای بکنی بکن ولی با اسرائیل ما کاری نداشته باش و گرنه بدبخت میکنیم . مقابله با صهیونیسم جرأت میخواد که هر کسی نداره . خود ترامپ هم با اون همه قلدری و ادعا نوکر دربست صهیونیستهاست .
  • سرباز IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    15 2
    ابن چه وضعیه بچه های محور مقاومت دارن الکی شهید میشن اونوقت ما به امید روس ها نشستیم دوتا سامانه بردارید ببرید اونجا پس سامانه باور و 15 و 3 خرداد رو برای تزئین ساختید اگه هم نمی تونید پس اینقدر قمپز نیاید چند بار باید تحمل کرد اگه یه بار بزنیدشون دیگه نمیان
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      0 1
      ما که نمیتونیم بخاطر سوریه سامانه های حساس دفاعی رو ببریم تو سوریه استاد یکم فکر کن بعد نظر بده.
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    10 1
    خیلی واضحه که جنگنده های اسراییلی چه می کنند این ها از جولان روی مرز بین سوریه و لبنان و متمایل به درون خاک لبنان و تو ارتفاع پست مابین قلمون بالا می آن رو شمال القاع و هرمل لبنان شلیک می کنن و گردش و اصلا اس 300 یا 400 در چنین مانوری کلا فلج می شه چون برای چنین عملیاتی طراحی نشده و اگر دست خود سوری ها هم بود باز نمی توانست کاری بکند پدافند جنوب سوریه و در راس آن فرماندهی تل حاره هم به آمادگی کامل برسد باز هم نمی تواند خطری برای جنگنده های اسرائیلی ایجاد کند تنها راه حل اینه که ارتش سوری دنبال تشکیل شبکه یکپارچه ارتفاع پست شامل سامانه های موشکی ارتفاع پست ، توپ های 23 30 و 35 میلی متری ، دوش پرتاب ها و سامانه های دیدبانی انسانی و مسلح بعلاوه پهبادها باشد مرز با لبنان را پوشش دهد همه این سامانه ها و توانایی ها را ما بصورت بومی ساز داریم حال یا بحث آسمان و پدافند سوریه دربست در اختیار روسیس و ما نمی توانیم ورود کنیم یا هنوز وقتش نشده و بعد پاکسازی ادلب و حلب از نجاست تکفیری و چند اقدام دیگر وقتش بشود که این گپ ها پوشانده شده تا یک حالی از اسرائیلی ها پرسیده شود .
    • ناشناس IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      6 1
      پس جنگنده های سوخو 35 و سوخو 57 واقع در طرطوس نقش مترسک را بازی میکنند ؟؟
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    11 1
    معامله آقا . معامله قربانت گردم . همه بدنبال منافع خودشان هستند . حتی ممکن است بهترین شریک خود را بفروشند . کافیست تاریخ روابط اینها را مطالعه کنی و یا فیلم و سریال های تاریخی اینچنینی را ببینید . بحث قدرت هست . اما نه تا پای مرگ . بحث سود بیشتر است . حالا در این بین تعدادی از مردم و سربازان و ارتشیان بیچاره هم کشته شدند . میگذره . بعد از سقوط هواپیمای روسی مگر اردوغان بسراغ پوتین نرفت و به خرید اس 400 و صادرات ترکیه و گردشگران روسی ختم نشد . اسرائیل جای خودش را دارد با آنهمه ثروتمند یهودی روس تباری که یک پایشان اسرائیل هست و دیگری در روسیه. اینها تنها گوشه کوچکی از روابط بین الملل است و
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    11 3
    روسیه کشوری نجس است...
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    10 0
    یعنی سر کاری بودن و با ید شاهد از این دست حملات باشیم
  • سعید US ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    15 4
    چرا ما سامانه های بومی را به دمشق نمی فروشیم مثلا برای باور کجا بهتر از سوریه که ازمایش عملی اش را پس دهد
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    4 16
    مثل سگ مشرقی ها رو بکشید
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      6 14
      سگ حیوان نجیبیست . چرند نگو .
  • US ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    4 2
    هر بار بعد از حمله یه ست موشک دزفول باید قبل از اینکه هوا پیما ها برگردند زده بشه هم همون موقع جوابش رو گرفته هم همون موقه که میزنه شب هست میزان تخریب تا صبحش دیده نمیشه
  • US ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    11 0
    اگر به خاطر داشته باشید چند ماه پیش در درگیری هوایی پاکستان و هند یک هواپیمای هندی ساقط شد. بعد از این ماجرا آمریکا به پاکستان هشدار داد که طبق قرارداد شما حق استفاده از هواپیماهای ساخت آمریکا بر علیه هند را ندارید. وقتی کشوری در بحث نظامی مستقل نباشد همین مشکلات پیش می آید. از این نظر فرقی بین آمریکا و روسیه نیست. باید در دو زمینه تا جای ممکن مستقل شد: ۱- تامین مواد غذایی ۲- تامین جنگ افزار.
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    7 4
    در حقیقت سوریه مستعمره بی چون و چرای روسیه شده و بشار اسد حتی اختیارات یک استاندار را هم ندارد تمام
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    6 2
    تحویل بگیرند دلباخته های روسیه وطنی
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    7 5
    سلاحهای روسی در برابر سلاحهای غربی حرعی برای گفتن ندارند
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    6 9
    روسیه متاسفانه یک چهارم رژیم غاصب توانمندی فنی ندارد و فقط به درد تولید ارپیچی 7 و موشکهای درشت جثه و ناکارامد میخوره و تجهیزات پیشرفته را از رژیم غاصب خرید میکند و نان خور آن است. اصلا جرات ندارد که شلیک کند
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    3 0
    اگر به خاطر داشته باشید چند ماه پیش در درگیری هوایی پاکستان و هند یک هواپیمای هندی ساقط شد. بعد از این ماجرا آمریکا به پاکستان هشدار داد که طبق قرارداد شما حق استفاده از هواپیماهای ساخت آمریکا بر علیه هند را ندارید. وقتی کشوری در بحث نظامی مستقل نباشد همین مشکلات پیش می آید. از این نظر فرقی بین آمریکا و روسیه نیست. باید در دو زمینه تا جای ممکن مستقل شد: ۱- تامین مواد غذایی ۲- تامین جنگ افزار. در غیر اینصورت خاک عالم بر سر کشوری خواهد بود که وابسته باشد.
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    8 4
    خوب پانتیسر روسی که کارنامش کاملا مشخصه تو لیبی و سوریه شده سیبل.... حالا اس 300 هم دسته کمی از پانتیسر نداره دقیقا سیبل هستش روسیه هم بخاطر حفظ آبروی خودش این سامانه رو کامل تحویل سوریه نمیده چون کاملا مشخصه عاقبتش میشه پانتیسر روسی....
  • فرزند ایران IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    9 1
    آسمان لبنان شده است خانه خاله اسرائیل بعد یک عده می خواهند حزب الله را هم خلع سلاح کنند.
  • رضا IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    5 3
    سلام مرگ یک دفعه شیون یک دفعه روسیه پاش برسه از کشورهای بلوک غرب استثمارگر تر ۱_تقسیم ایران با بریتانیا ۲-دادن تجهیزات نظامی در زمان جنگ به صدام ۳-خلف وعده در تکمیل نیروگاه بوشهر ۴_خلف وعده در تحویل دهی سامانه اس ۳۰۰
  • علی IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    7 1
    ظاهرا ایران هم در استقرار سامانه های پدافندی موثر خودش یه سری محدودیت رو پذیرفته قوانین درگیری در سوریه پیچیده تر از این حرفاست
  • پویا نوری IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    5 3
    باید از سامانه باور و سوم خرداد به سوریه و لبنان ارسال کنیم و پوز اسرائیل را به خاک بمالیم
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    6 1
    روسها کارشان این بوده و هست و خواهد بود و هر کسی به اینها دل ببندد خودکشی کرده است
  • علی IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    5 1
    با سلام یک مسلمان باید به تمام جوانب امر احاطه داشته باشد برادر من روسیه و اسراییل دستشان در منطقه در دست همدیگر است وفعلا هردو ما را در این منطقه مزاحم خودشان میدونن اگر کمی به روسیه شک داشته باشید این احتمال به یقین نزدیکتر است که شهادت سردار سلیمانی برنامه ریزی شان توسط روس و اسراییل و عملیاتش توسط ترامپ احمق که زیر نفوذ هر دو کشور قرار دارد انجام گرفته است
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    5 0
    چون روسیه نمی خواد. این همه صغری کبری نیاز نداره
  • جواد IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    1 1
    واقعا مشخص نیست چرا وقتی سوریه متحد ما و اسراییل دشمن ما هست خودمون از سامانه های پدافندیمون مثل سامانه سوم خرداد یا باور ۲۷۳ به سوریه نمیدیم
    • علي IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      0 0
      عزيز اون 373 هست ... 273 انشالله واسه جايي ديگه
  • آرش فانی در خدا IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    3 0
    لعنت خدا بر صهیونیست های خدانشناس خونخوار
  • CZ ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    3 2
    این سامانه اس سیصد فقط به درد این میخوره بفروشی باهاش خروس قندی بخری
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    3 2
    خاک تو سر روسیه ترسو
  • GB ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    10 10
    چرا ایران پدافند هوایی به سوریه نمیدهد؟ به این پرسش نپرداختید.
    • رضایی FR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      3 14
      اگه سیستم پدافندی داشت به مرز های خودش نصب می کرد اگه سیستم باور ماکت نباشه واقعا یک سیستم واقعی باشه بفرستند سوریه و ضعف نشان بده تمام تبلیغاتی که کردن به باد میره
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      7 0
      همین که باعث سوزش شما شده یعنی ماکت نبوده هر وقت تونستی ثابت کنی سوم خرداد ماکته شاید ماهم قبول کردیم باور ۳۷۳ ماکته
  • Reza IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    2 0
    این طور که مشرق نظر رو منتشر می کنه و این طور جهت گیری داره سمت شرق
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    14 2
    تحلیل نمیخواد خلاصه ش میشه این:صلاحهای روسی به درد نمیخورن کلا روسیه تبل توخالیه.صهیونیستا هم میزنن کسی نمیتونه جوابشونو بده چون روس ها اجازه نمیدن اگرم اجازه بدن باید به فکر واکنش آمریکا باشن که کاملا برای همه مشخصه عواقبش چیه . وسلام
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    15 1
    روسیه خائن واقعی
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    16 0
    خب پس چرا گفتید روسیه به سوریه S 300 داده ، از اول می گفتید روسیه این پدافند رو برای محافظت از پایگاهش در سوریه فرستاده .
  • محمد IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    21 4
    ازروسیه روسیاه تر توعالم هست هرکی بدبخته پشتش به روسیه وچین گرم باشه لعنت به روسیه وچین
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    27 1
    تف تو روشون روسهای کثیف
  • IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    17 1
    اسرائیل با حملات دقیق امان سوری ها رو حزب الله رو بریده این حجم از حملات بی سابقست
  • DE ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    13 3
    حالا مرتب بگویید می ترسند لرزه به تن شان افتاده نتان یابو شب ها خواب نداره و باید هی شورت عوض کنه.. به جای اینکه یک فکر اساسی بکنید..ساختن بمب اتمی
  • IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    13 4
    روسها هرگز قابل اعتماد نبوده و نیستند تاریخ گواه این موضوع هست....روسها وچینی ها به مراتب از امریکا بدتر اند ....چرا مسئولین ما به روسها اعتماد کرده وباج میدهند ....کاملا مشخص است
  • دبیر IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    7 2
    به به پس اس۳۰۰ دارند؟!
  • DK ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    11 3
    در حدود ۵۰ در صد از سرزمین سوریه،که مناطق نفتی،وسرزمینهای حاصلخیز آبریز جلگه رود فرات باشد که از رقه تا مرز عراق ودیر الزور که ۸۵ در صد در آمد دولت سوریه را تشکیل میداد در دست تروریستهای آمریکاییpkk میباشد که مزدور وپیاده نظام آمریکاست،
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      2 7
      خخخخخ
  • IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    17 1
    نه شرقی نه غربی، روسها هم مثل اسرائیلی ها جان مردم برایشون مهم نیست، فرقشون اینه که فقط غاصب فلسطین نیستند
  • IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    4 7
    آخه یک دستگاه اس-300 چه غلطی میخواد بکنه؟
  • IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    18 14
    مشکل f35 های اسرائیله که غیر قابل ره گیری هستند و یه جوری میزنند که طرف تا یه هفته نمی فهمه از کجا خورده
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    4 3
    سامانه سوم خرداد براش بسه
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      4 4
      سامانه شهریور رو هم بفرستید سیستم های الکترونیکی از کار می اندازه تو منطقه اسرائیل و ترکیه بهترین سیستم های الکترونیکی رو دارن
  • علی IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    9 2
    عزیزان روسیه شریک دزد و رفیق قافله است. من یک رزمنده دفاع مقدس هستم .چقدر روسیه در ان زمان به صدام ملعون سلاح و تجهیزات دادو چقدر موشکهای دور برد برای زدن شهر هایمان
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    7 1
    گاهی اوقات با ساده ترین و کم هزینه ترین روش می شود پیچیده ترین حملات دشمن را با پیشرفته ترین امکانات نظامی اش شکست داد و بازدارندگی ایجاد کرد .بجای استقرار ای 300یا اس400و یا پیشرفته ترین پدافند باید نقطه شروع عملیات اسرائیل یعنی پابگاههای هوایی این رژیم را تهدید کرد .عمق خاک اسرائیل آنقدر کم است که پاشنه آشیل این رژیم است واکر روزی نابود شود بخاطر همین عمق کم است کل خاک اسرائیل را می توان با موشک های برد کوتاه هدف قرار داد دولت سوریه و مقاومت باید به رژیم صهیونیستی التیماتوم بدهند اگر به حملات هوایی خود علیه مواضع آنها ادامه دهد کلیه پایگاههای هوایی این رژیم آماج حمله صدها موشک قرار خواهند گرفت مطمئنا دهها سایت پدافند صهیونیست ها نمی تواند جلوی اصابت این همه موشک را بگیرند و این رژیم حتما عقب نشینی خواهد کرد بالاخره هزاران موشک در زرادخانه های مقاومت باید یک جایی به کار بیایند
    • بهزاد US ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      0 5
      هزاران موشک رو همزمان نمیشه شلیک کرد! به محض شلیک محل لانچر ها شناسایی و منهدم میشه. ضریب هوشی زیر صفر
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    6 2
    اگر سوریه مثل فلسطین چند بار شهرکهای اسراییل رو میزد اسراییل جرات نمیکرد حمله کنه دفع حملات یک راهه اما پاسخ محکم بهترین راه و تمام کننده است
  • منوچهر IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    5 1
    حرف مشرق کاملا درسته اولا اس 300 و اس 400 توان مقابله با سلاح های دور ایستا مثل اس دی بی 1 agm 158 er agm154 jsow er رو ندارن در اصل طراجی نشدن برای این کار و به راحتی طعمه ی این سلاح ها هستن این سلاح ها مخصوص مقابله با اس 300 و اس 400 طراحی شدن برای همین توسط پانیسترو تورم محافظت میشه که پانیسترم دیدیم تو لیبی و سوریه چگونه توسط ترکیه شکار شدن تورمم که وضعیتش مشخصه در این بین جنگنده گروالرو و اف 22 و اف 35 ریوت جوینت هستن که کابوسن واسه این سامانه ها پس دلخوش نباید بود به این سامانه ها
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    5 0
    روس ها فکر منافعشان هستند باید خودمان(جبهه مقاومت) فکری کنیم
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    0 1
    موندم چرا ایران کار اسراییل رو یکسره نمیکنه! این کشور رو ما به رسمیت نمیشناسیم پس میشه موشک بارانش کرد. قمپز در کردن و کاری نکردن هم حدی داره! یا زور ما به اسراییل نمیرسه و یا مسئله چیز دیگه ای هست
  • IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    1 0
    به نظر می رسه روسها در سوریه نقش محافظت از اسرائیل رابه خوبی انجام میدهند،در واقع بیشتر هوای رژیم صهیونیستی را دارند،به همین دلیل ایران داره خودش پدافند میبره سوریه
  • FR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    اول که s300در ارمنستان کارایی خود را نشان داد ومورد هدف پهبادهای آذربایجان قرار گرفت دوما هواپیماهاوپهباد های اسرائیلی از تاکتیکی استفاده میکنندمانند غافلگیری و فریب وگیج کردن پدافند که نمی توان آنها را ردیابی وهدف قرار دادمن خود در جنگ عراق شاهد این نوع حمله وهدف قرار دادن پدافند بودم
  • FR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    سوریه دریک صورت میتواند با این حملات مقابله کند وانهم پرواز جنگنده ودرگیری هواییست که آنهم سوریه دارای جنگنده های مدرن و قدرتمندی نیست که از پس اف22واف35بربیاد
  • FR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    تنها راه مقابله ما انتقام ه
  • FR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    به نظر من این سامانه هارا بیارن ایران ضایعاتی کلی پول بابتشون میده
  • FR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    این سامانه های روسی فقط میتونند اهداف بیدفاع را هدف بگیره و اتفاقا هم خوب جواب میده وتلفاتش هم بالاست وانتقامش هم بسیار سخت وکوبندست این از هدف قراردادن هواپیمای روسی و این از هدف قرار دادن هواپیمای مالزی در اکراین وهواپیمای اکراین در ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس