کد خبر 1110102
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۳
بورس نمایه

تصمیمات عجیب و غیرکارشناسی، علنی شدن اختلافات در دولت، مصاحبه هایی بدون خاصیت و حمایت های کاغذی دلایلی برای ریزش بورس طی هفته گذشته بوده است.

به گزارش سرویس بورس مشرق، اصلاح بازار سرمایه وارد هفته سوم شده است. ریزش 700 هزار واحدی طی این مدت بسیاری از سهامداران مخصوصا افرادی که طی ماه های گذشته وارد بورس شده اند را با تردیدهای جدی مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید:

ارزش صندوق دارا دوم چقدر است؟

بعضی کارشناسان معتقدند اصلاح سنگین طی روزهای گذشته از نظر تحلیل تکنیکال و بنیادی هیچ دلیلی ندارد. یعنی همه آنچه نمودارهای تحلیلی تا کنون نشان داده اند، نتوانسته است در مقابل ریزش بازار مقاومت کند. اگر بعضی دیگر از کارشناسان هم معتقدند این ریزش مشابه رشد ماه‌های اخیر بازار سرمایه بوده است و همانطور که رشد بازار بی‌مبنا بوده به همان شیوه بازار دچار ریزش سنگین بوده است.

اما بررسی دلایل فعلی ریزش بازار را می توان از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار داد. البته با ارزیابی همه این دلایل می توان به یک نقطه واحد رسید: رفتار دولت.

دود اختلافات دو وزیر درباره «دارا دوم» در چشم بازار

20 مرداد را می توان روز آغازین اصلاح فعلی دانست. روزی که وزارتخانه های اقتصاد و نفت در یک لجبازی منحصر به فرد عرضه صندوق دوم ETF را منتفی اعلام کردند؛ سپس آن را تکذیب کردند دلیل لغو عرضه را به گردن یکدیگر انداختند و در چند ساعت بیانیه های سازمان خصوصی سازی، شرکت پخش فرآورده های نفتی نیز این جنگ را ادامه دار کرد.

علنی شدن این اختلاف که با انتشار یک خبر از قول یک مقام غیرمسوول، مردم از آن آگاه شدند، بر روی اعتمادی که سال ها دولتمردان به دنبال آن بودند، آتش کشید. طی دو روز بازار با یک ریزش محسوس از این وضعیت به اختلافات وزرا با یکدیگر واکنش نشان داد.

پس از بسته شدن بازار در 21 مرداد، ظاهرا وزیر نفت عقب‌نشینی کرد و وزیر اقتصاد نیز در یک مصاحبه روز 4 شهریور را زمان عرضه دارا دوم اعلام کرد. بسیاری از کارشناسان این خبر را دلیلی بر بازگشت بازار طی روزهای بعد می دانستند.

سهام عدالت، متهم یا شاکی؟

اما عرضه آبشاری و بی موقع سهام عدالت توسط بانک ها و کار گزاری ها در روز چهارشنبه 22 مرداد سبب شد، بازاری که با حالت عادی باز شده بود و طی یک ساعت اول بازگشایی، شاخص کل با 30 هزار رشد مواجه شده بود، به یکباره سقوطی 90 هزار واحدی را تجربه کند و در نهایت شاخص کل 60 هزار واحد کاهش یابد.

اما آیا واقعا سهام عدالت باعث ریزش بورس شد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت، با آزادسازی 30 درصد دوم سهام عدالت در روز 18 مرداد، سهامداران با آزادسازی بخش دوم سهام عدالت،‌ از روز 19 مرداد شروع به ثبت درخواست خود برای فروش سهام عدالت کرده و طبق قانون شرکت های کارگزاری و بانک ها موظف هستند بعد از 48 ساعت این سهام را فروخته و در اسرع وقت مبلغ آن را به حساب سهامداران واریز کنند. با این حساب، اولین روز فروش سهام عدالت توسط کارگزاری ها و بانک ها روز چهارشنبه 22 مرداد بوده است.

هفته ای با تصمیمات خلق الساعه

اما با بازگشایی بازار در روز شنبه 25 مرداد، شاهد بودیم که سازمان بورس تصمیم‌هایی گرفت که نه تنها بهبود اوضاع بورس را سبب نشد، بلکه ریزش شاخص را تسریع کرد.

کاهش سقف سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت در سهام از 10 درصد به ۵ درصد سبب شد این صندوق ها مجبور به عرضه سهام خود در بازار شوند. همین موضوع صف های فروش را به شدت تقویت می کرد. معامله‌گران کم تجربه هم که با بی اعتمادی به بازار نگاه می کردند، این رفتار شرکت های حقوقی را دلیلی بر ریزش بورس می دانستند و آنها هم وارد صف های فروش شده بودند.

مسوولین سازمان بورس نیز با فهم این موضوع که این تصمیم تبعات بسیار بدی بر بازار سرمایه دارد، نه تنها از تصمیم قبلی بازگشتند بلکه در جهت حمایت از شاخص، سقف سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت در سهام را به 15 درصد افزایش دادند.

کاهش میزان اعتباردهی کارگزاران از 20 درصد به 10 نیز تصمیم دیگری بود که سازمان بورس در بدترین زمان ممکن اتخاذ کرد. این تصمیم نیز سبب شد تقاضای سهام در بورس با کاهش چشمگیری مواجه شود. این تصمیم نیز پس از اینکه دلیلی بر ریزش شاخص کل ارزیابی شد، فعلا منتفی اعلام شده است.

نکته بسیار مهم درباره تصمیمات حاکمیتی و رگولاتوری و تنظیم‌گری در بازارهای مختلف از جمله بازارهای پول و سرمایه آن است که حتی تصمیمات درست نیز باید در ظرف زمانی صحیح اتخاذ و اجرا شوند وگرنه به ضد خود بدل خواهند شد.

دو راندی شدن بورس؛ سومین تصمیمی که بازگردانده شد

هنگ کردن هسته معاملات یکی از ایراداتی است که ماه هاست سهامداران با آن دست و پنجه نرم می کنند. سازمان بورس در ادامه اقدامات خود ابتدا برخی سهام های دولتی را از ساعت بازار خارج کرده و این نمادها در ساعاتی غیر از ساعات بازار معامله می شدند.

هفته گذشته ناگهان سازمان بورس تصمیم گرفت بازار را به دو بخش تقسیم کرده و اصطلاحا دو راند معاملاتی شکل بگیرد. هم افزایی این دو بخش معامله سبب شد پس از دو روز اجرا این تصمیم نیز کان لم یکن تلقی شود. یعنی با تغییر این تصمیم، مجموعه تصمیمات تاثیرگذار سازمان بورس ظرف یک هفته به عدد 3 رسید تا همه این تصمیمات سبب شود بازار سرمایه طی هفته گذشته وضعیت قرمزی داشته باشد.

مصاحبه‌های دولتمردان و تشدید فشار فروش

از معاون اول رئیس جمهور گرفته تا رئیس دفتر رئیس جمهور، از وزیر اقتصاد تا رئیس سازمان برنامه و بودجه، همه و همه طی هفته های گذشته بورس را موضوع اصلی مصاحبه های خود قرار داده و با هر تغییر و تصمیم دولت در رسانه ها حاضر شده و یا توئیت به دست می شوند تا خود را مرد اول میدان رونق بازار سرمایه معرفی کنند.

محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه هفته گذشته در گفت و گویی ورود 100 تا 150 هزار میلیارد دیگر به بازار سرمایه را تنها راه پیش روی کشور دانسته بود. این گفت و گو بیش از پیش سهامداران را با این مساله مواجه کرد که دولت به دنبال تامین مالی کسری بودجه از طریق بورس است.

پس از این مصاحبه‌ها فشار فروش در بازار سرمایه شدت بیشتری گرفت و افراد بیشتری در صف قرار گرفتند.

عکس العمل بازار سرمایه به تحلیل تکنیکال رئیس دفتر رئیس جمهور!

اما اخرین اظهار نظر که سبب شد امروز نیز علی رغم همه امیدواری های کارشناسان بازار سرمایه  برای بازگشت بازار، بورس با کاهش 65 هزار واحدی مواجه شود، گفت و گوی شنبه شب محمود واعظی و اعلام پایان اصلاح در کانال یک میلیون و ششصد هزار واحدی و وجود یک مقاومت در این فاز بسیاری از سهامداران را دوباره با یک شک و تردید مواجه کرد که این کانال هم به زودی شکسته خواهد شد و ریزش بورس به اعدادی پایین تر خواهد بود.

همین مساله طی امروز نشان داد بازار به همه رفتارها و اظهارنظرهای دولتمردان واکنش جدی نشان می دهد. هر مسوولی که در این وضعیت به هر دلیلی اظهارنظر نسنجیده ای داشته باشد، می تواند آتش بیار رفتار غیرمنطقی بورس باشد.

هنوز کسی به این پرسش پاسخ نداده است که ارائه تحلیل تکنیکال درباره بازار سرمایه در کدام بخش از وظایف رئیس دفتر رئیس‌جمهور تعریف شده است.

بازار طی دو هفته گذشته شاهد تعداد زیادی مصاحبه و خبر بوده است که دولت و یا صندوق حمایت، به دنبال حمایت از بازار سرمایه است. اما در واقعیت هیچ یک از این اقدامات رخ نداده است و شرکت های حقوقی که اکثر آنها دولتی هستند، نیز در اقدامی قابل تامل تنها عرضه کننده بوده اند و کمتر وارد جمع کردن صف های فروش شده اند.

البته باید به این نکته نیز توجه داشت که درمان وضعیت فعلی بورس تنها بازگشت اعتماد به بازار و دولت است. در حالی که دولت طی دو هفته گذشته با تصمیمات عجیب و علنی شدن اختلافات تنها بذر بی اعتمادی میان سهامداران را آبیاری کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • داریوش IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    4 1
    اکنون قیمت سهام خیلی از شرکتهای تولیدی بورسی بیشتر از سود آوری انها است و یاحتی قیمت سهام شرکتهای سرمایه گذاری بیشتر از nav انها می باشد. و باید اجازه داد قیمت سهمها کاهش یابد تا به ارزش ذاتی خودشان برسند یعنی ارزش خرید وسرمایه گذاری داشته باشندو اگر بخواهند دستوری قیمتها را بالا ببرند باز هم یک مدت دیگر همین آش و کاسه می باشد.و سرمایه گذاران نمی بایست سهام شرکتهای که قیمت سهم شان با سود آوری انها زیاد است در قیمت با لا می خریدند. و سازمان بورس هر ماه گزارش شرکتها را در سایت کدال قرار میدهد و سرمایه گذاران باید از این اطلاعات استفاده می کردند و تجزیه و تحلیل می کردند که آیا می ارزد سهام این شرکت‌ها را خرید و یا اکنون وارد بازار سرمایه شد مثلااز طریق این اطلاعات می شد فهمید که ارزش nav شستا ۲۶۰یا ۲۷۰ هزارمیلیارد تومان است ولی ارزش این شرکت تا ۵۰۰ هزار میلیارد رسیده بود و ارزش خرید نداشته است خریداران این سهم اشتباه کرده بودند که در این قیمت خریده اند
  • محمد IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    10 5
    دولت بورس و دلال بازی و رشوه و حرام خواری. خاک بر سر ملت با این رای دادنشان.
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    6 6
    تمام زندگیم دودشدرفت هوا فریب خوردم هی بورس بورس کردن رفتم کل زندگیم رو فروختم شد هشتصد میلیون تومن رفتم خونه بابام بادوتابچه گفتم یکساله میشه هشت میلیارد الان سرمایه یک عمرزندگیم شده ۲۷۰تومن اینا هدفشون اینه که طیچبقه پایین رو بکشونن توبورس تافقیرترکنن برنامه بوده موفقم شدن هی گفتن مردم بجا طلا وخونه برم سهام بخرن سودش چندبرابره اینم نتیجه سهام هشتصدمیلیونی من شده دویست وهشتادمیلیون چرا مردم مثل منو کاری کردید که سهام بخریم
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      8 7
      بنده خدا استاد عباسی میگفت پایه بورس براساس قمار است ،بهش حمله کردنند،میگفت پدیده ای که اساسش بر قمار است چه طور میشود اسلامی کرد ....ولی کو گوش شنوا ،حالا کی جواب این بنده خدا رو میدهد.اینها میخواهند با بورس مردم رو جلوی رهبری قرار دهند و جیب خود رو پر کنند.وسلام
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      4 3
      خالی بند نهایت ۳۰درصد سرمایه رفته چطور اصاش شده ۲۷۰ تومن بعدشم از طرف دولت امدن در خونه بهت گفتن بفروش بیار تو بورس برو از همون هایی که بهت سیگنال دادن شاکی شو دولت مادر مرده و هر بورس بازی ۳ ماه میگه پس انداز بیار، قبل خرید شرکت مطالعه کن در مجمع عمومی حاضر شو بعد با هدف ۸ الی ۱۰ ساله خرید کن و از سرمایه مراقبت کن.
    • IT ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      6 3
      قیمت طلا 15 سال پیش بود 7 هزار تومن. الان بیش از 1 میلیون تومان. این چند درصد می شود؟ می شه 15 میلیون درصد. یعنی 3 هزار درصد در هر روز! قیمت طلا رشد کرده. بعد بورس به شما چقدر می داد؟ درست است، تلاش کردند پول مردم را بجای طلا بشکند به بورس تا هر بلایی خواستند به سر مردم بیاورند. پول دار پول دارتر، فقیر فقیر تر. حالا دارندگان کارخانه های می مانند و سهام هایی که افزایش داشته، طی همین بازه هم به خاطر افزایش سرمایه چه وام هایی توانسته اند دریافت کنند. حالا سقوط هم کرد که کرد.
    • IT ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      0 2
      یک اشتباه پیش آمد، ارزش طلا طی 20 سال گذشته در هر روز 13% افزایش یافته است که به اشتباه عدد دیگری ذکر شد. یعنی هر سود دیگر کمتر این مقدار در بورس در مقابل طلا، ضرر است.
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      6 0
      شمایی که میگی تموم زندگیم دود شد آیا عقل چیز خوبی نیست ؟ می بینی تموم واحدها از بدهی و نبود مشتری یا تعطیلن یا نیمه کار ، بیکاری و رکود و بی پولی بیداد میکنه ، کاسبی دیگه درآمدی نداره ، بعد رفتی سهام یکمشت واحد بدهکار رو بیست برابر قیمت خریدی که یکساله میلیاردر بشی ؟!!! ته ته قمار خانمانسوز رو کردی
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      1 2
      شما مخ نداشتی همه تخم مرغهاتو گذاشتی تو یه سبد، طمع و نادانی شما رو از پا انداخته دوست بزرگوار، وگرنه اگه مطالعه درست راجع به بورس داشتید اینطور خودتون رو بیچاره نمیکردید، از ته قلبم امیدوارم یه فرصت دیگه به شما و امثال شما داده بشه حداقل ضرر کمتری ببینید
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      0 0
      من رفتم کارگذاری عضوشدم رفتم میگه ارزش سهامت شده ۲۷۰تومن میگن نفروش دوماه دیگه به سودهی میرسه
    • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      0 0
      ای مردم ساده لوح .بورس وثبت نام خودرو ودهها حقه وحیله بنامهای مختلف .همه اینا تله ایست که صاحبان زرو زورو تزویر جهت چپاول وغارت ملتها راه انداختند. شاندیز مشهدو فراموش کردید دهها صندوقهای قرض الحسنه وبانکهای گوناگون همه هستی ملتهارو بیغمابردندو فراموش کردیددرپشت پرده دولتها بودند وهستند. اواخر امسال همه روبرمیدارنو درمیرن.اوتاوا. لوس انجلس. واشنگتن دسی. وهزارجای دیگه
  • محمد IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    6 2
    اونهایی که گفتن بورس حباب نداره کجایند ؟ کجا قایم شدند ؟ بعد می گویند حباب نه اصلاح !
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    2 3
    من خودم چندماه قبل تومترو دیدم یک عده جوون داشتن بین مردم مردم رو وسوسه میکردند بیان توبورس میگفتن پارسال سهام خریدم امسال ۲۰برابرشده بیشتر به خانمها میگفتن
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      3 2
      یعنی اگر همزمان هر سه قوه هم از چیزی حمایت کنند، باز هم اعتباری نیست؟ و نباید باور کرد!!؟؟
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      0 0
      برادر اتفاقا بورس به جذب سرمایه برای تولید و صنعت کمک میکند که مطابق نظر امام (ره) است. ولی بانک حداقل در این چند سال نشان داده با دادن سود بدون پشتوانه و غیرواقعی و در نهایت استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول باعث خانه نشینی، تورم افسار گسیخته و تعطیلی کارخانه هاست.
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    2 0
    وقتی عدد میده یعنی داره عمدا دستکاری میکنه
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    3 1
    این بورس بنفش وقتی رسید به 2 میلیون واحد شیرین یک میلیون و هفتصد هزار واحدش حباب و شارلاتان بازی دلالها بود پس حالا حالاها جا داره برای سقوط . آخه مگر پول علف خرسه ؟ طرف آخر شب جنازش میره خونه بسکه دنبال یک قرون سی شای دویده بعد یکعده نسکافه پای لب تاب بخورن و هر روز و هرروز تا ابد در یک بورس بنفش 5 درصد ماهی 100 درصد سود قمار بریزن جیب . خوب معلومه چنین بادکنکی میترکه اونم چه ترکیدنی . حالا خر بیار و باقالی بار کن . کی میخره اینهمه سهام پارۀ بادکرده رو
  • ا IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    0 0
    اگه آقای واعظی لیاقت داشت از پست وزارتش عزل نمیشد. بقیه تیم اقبتصادی دئلت هم که تکلیفشون مشخصه. کاش دولت در بورس دخالت نمیکرد.
  • احمد IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    0 0
    اگر دولت کنار برود همه چیز به روال منطقی بورس برخواهد گشت اما محال است دولت از این امکانی که به دست آورده کنار بکشد. اینکه وزیر اقتصاد و رئیس برنامه بودجه در مورد بازار سرمایه نظر دهند طبیعی است اما رئیس دفتر رئیس جمهور چه کار ه است که در مورد موضوعی که نه تخصص دارد و نه در حیطه وظایف اوست نظر می دهد؟ حرف بی ربط هم تبعاتی دارد که صحبت های واعظی تبعات خود را در بورس نشان داد!!
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    0 0
    الان اطفال دبستانی هم میفهمند که این بازی خطرناک بورس دست دولت روحانی است . اینها میخواهند در این سال اخر بجای خدمت به مردم اطراف مجلس و دولت اینده را مین گذاری کنند .
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    0 0
    به درک اسفل السافلین مردم گرانی پرست و برتری طلب
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    0 0
    من از صاحب عزای این ماه میخوام جواب اینهارو بده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس