کد خبر 1109911
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
بورس نمایه

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با ریزش ۶۵ هزار و ۳۴ واحدی روبرو شد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، بورس اوراق بهادار تهران که به گفته اکثر مسئولان بازار سرمایه و کارشناسان به خاطر رفتار هیجانی و ترس از ریزش بیشتر باعث شده سهامداران خرد در صف‌های طولانی برای فروش سهام ارزنده خود قرار بگیرند، امروز هم در پایان معاملات ۶۵ هزار و ۳۴ واحد ریزش داشته و به رقم ۱ میلیون و ۶۶۲ هزار و ۲۰۴ واحد رسید.

شاخص کل بورس بامعیار هم وزن ۹۳۰۵ واحد به رقم ۴۶۵ هزار و ۱۱۹ واحد رسید.

بیشتر بخوانید:

افت شاخص بورس اصلاح است نه ریزش

ارزش روز بازار که به بیش از ۷ و نیم میلیون میلیارد تومان رسیده بود امروز به رقم ۶ میلیون و ۲۲۸ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بیش از ۵.۹ میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۷۳۶ هزار نوبت معامله و به ارزش ۸ هزار و ۹۹۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

ارزش معاملات امروز فرابورس هم به بیش از ۲۵۷۳ میلیارد رسید که در مجموع ارزش معاملات بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران به حدود ۱۱ هزار و ۵۶۷ میلیارد تومان رسید، در حالی که در هفته‌های قبل ارزش معاملات یک روز بورس و فرابورس به ۳۳ هزار میلیارد تومان هم رسیده بود و این نشان می‌دهد در فضای التهابی و هیجانی بسیاری از معامله‌گران از معامله در بازار سرمایه خودداری کردند.

با نگاهی به شاخص‌های بورس امروز اکثر شاخص‌ها و قیمت اکثر سهام کاهشی و قرمز پوش بوده به گونه‌ای که شاخص کل بورس امروز در پایان معاملات ۳.۷ درصد کاهش یافت، شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی ۳.۷ درصد افت کرد، شاخص کل بازار با معیار هم وزن ۱.۹ درصد کاهش یافت، شاخص قیمت با معیار هم وزن ۱.۹ درصد کاهش یافت، شاخص آزاد شناور ۳.۵ درصد افت کرد، شاخص بازار اول بورس ۳.۸ درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۳.۶ درصد کاهش یافت.

امروز عمده نمادهای شاخص‌ساز در جهت عکس یعنی کاهش شاخص بازار مؤثر بودند به گونه‌ای که نمادهای پتروشیمی خلیج فارس، شستا، فولاد مبارکه، ملی مس، پالایش نفت تهران، مخابرات ایران، و هلدینگ تاپیکو به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند.

نمادهای پربیننده در بورس امروز شامل فولاد مبارکه، ایران خودرو، ملی مس، پالایش نفت اصفهان، بانک تجارت، سایپا و بانک صادرات بوده‌اند.

امروز در فرابورس ایران شاخص کل در پایان معاملات ۵۵۳ واحد افت کرده و به رقم ۱۷ هزار و ۸۲۴ واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از ۱ میلیون و ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از ۸۷۱ میلیون اوراق بهادار، سهام و حق تقدم در قالب ۲۰۷ هزار فقره معامله و به ارزش ۲ هزار و ۵۷۳ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای مهم مانند پتروشیمی مارون، سنگ آهن گهرزمین، آریا ساسول، صباتامین، ذوب‌آهن، بانک دی، پتروشیمی تندگویان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتند.

نمادهای پربیننده در فرابورس شامل بانک دی، ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی تندگویان، سرمایه‌گذاری صباتامین، توسعه وعمران استان کرمان، ماشین‌های اداری ایران و  فولاد آلیاژی و توسعه عمران استان کرمان بوده‌اند.

به گزارش فارس، گرچه برخی کارشناسان رفتار هیجانی سهامداران را عامل اصلی در ریزش شاخص کل بورس می‌دانند اما رفتارهای متناقض دولتی‌ها و تائید وتکذیب از صندوق‌های دولتی و سهام جدید باعث بی‌اعتمادی مردم به بازار شده است.البته عده‌ای می‌گویند شرکت‌های حقیقی و به ویژه بانک‌ها دندان تیز کرده‌اند تا در شرایط هیجانی و ریزش قیمت سهام مردم سهام با ارزش را از بازار جمع کرده و در آینده به سود برسند.

کارشناسان همواره به مردم تاکید می‌کنند برای ورود به بازار سرمایه از پس‌انداز مازاد و سرمایه‌های کناری استفاده کنند و به هیچ وجه برای خرید سهام دارایی‌های مورد استفاده خود را نفروشند.

از طرفی مقامات دولت بارها عنوان کردند دولت قصد دارد از محل تامین مالی از بازار سرمایه پروژه‌هایی مانند تکمیل پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و طرح‌های پترو پالایشگاهی را که ارزش افزوده فراوانی برای کشور دارند را اجرا کنند.

همچنین با توجه به مصوبه دولت مبنی بر شناور سازی ۲۵ درصد از سهام شرکت‌های بزرگ وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی دیروز اعلام کرد قرار است تا پایان سال ۲۵ درصد از سهام شستا در بورس شناور شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    2 4
    اگر دولت همان روز ی که مردم به طرف بورس هجوم می آوردند دولت می توانست عرضه اولیه متناسب با هجوم مردم داشته باشد در شرایطک ه در تمامی دنیا بورس افت می کرد ارزش کارخانه های ورشکسته و تعطیل شده در اثر سوء مدیریت و رفتار خائنانه اطرافیان خواص که غیر از دلالی و دزدی هنری نداشتند 5 برابر ارشد نمی کردو دولت هم با سرکار گذاشتن مبتدیان می خواست وقت بدست آورد و اوضاع را سامان دهد ولی فرزندان آقایان می خواستند که تمامی آنچه که از محرومین غارت کرده اند را در خارج سرمایه گذاری بکنندعذر خواهی فتاح از حداد عادل نشان داد که تعدادی کفتار از نظر رهبر به تمام ملت ایران اولویت داردو الا در برابر چنین رفتار زشت مستکبرانه که خط بطلان به تمامی شعاعر کشید بازتاب نشان میداد دیگر کار رزیمک با سکوت رهبر در جنجال فتاح تمام است این رژیم دیگر از این غائله نمی تواند جان سالم در ببرد تمام کاستیها و فقز و گرسنگی و برهنگی و همگی قابلب تحمل هستند الا تبعیض که در مورد حداد عادل بوضوح مشان داده شدحمقت عادل رهبر را زمین زد
    • رشت چالوس IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      0 2
      ای کسی که نمی شناسمت ولی نوک انگشتانت را می بوسم. درود برشما
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    1 0
    تمام زندگیم دود شد تو۳ماه خونم رو فروختم هشتصد تومن سهام خریدم شده هشتصدتومن شدسیصدتومن چرا این کارو بامردم میکنید بعدیک عمر کارگری شدم مستاجر
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      2 0
      قربونت بشم برادرم هموطن ایرانی من . چرا قبل از خرید و ورود با چندتا مرد نه نامرد مشورت نکردی؟! خیلی ها را میشناسم مانند تو به خاک سیاه نشستند تا اقازادگان در کشورهای دشمن سرمایه گراری کنند. به خدلی زنده ایمان بیار. ثروت واقعی در بالا اندوخته میشود پول کثیف را بگذارژد لجنخوران بخورند. یاعلی
    • شهرام IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      0 0
      اگه واقعا این کار رو کردی بورس رو نشناختی،مطمئن باش هرکس تو هر جای دنیا این کار رو بکنه به خاک سیاه میشینه،ایران و کانادا و آمریکا هم نداره،بنده با فروختن سهام امسال خونه خریدم،
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      0 0
      دیدم ازصبح تاشب توصداوسیمامیگه سهام بخرید صدبرابر شده هرکی خریده
  • دوست IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    1 0
    دوست عزیز اصلا فهمیدی چی گفتی.... دوستانی مثل آقای فتاح باید بدانند ودقت کنند چه می گویند از ایشان وامثال ایشان بیشتر انتظار است که بهانه به دست کسانیکه عقده از رهبری ونظام وانقلابیون داند ندهند
    • رضا خانجانی IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      0 0
      همه دزدند همه حتی خودت تو
  • علی گلی IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    0 0
    بورس تا سه شنبه ریزش داره چون چهارشنبه قراره دارا دوم با 20 درص تخفیف نسبت به قیمت پایانی سه شنبه ارائه بشه! حالا فهمیدین دلیل ریزش ادامه دار بورس چیه؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس