موشک ابومهدی

نیروی دریایی ارتش کشورمان با در اختیار گرفتن موشک کروز ضد کشتی شهید ابومهدی با برد حداقل هزار کیلومتر، به یک باشگاه خاص نظامی وارد شده که تنها عضوهای فعلی آن، ارتش‌های آمریکا، روسیه و چین هستند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، موشک های کروز ضد کشتی از جمله مهم ترین عرصه های طراحی و تولید محصولات مدرن در دکترین دفاعی و بازدارندگی کشورمان به حساب می آیند که در سالهای اخیر توجه خاصی به این خانواده تسلیحاتی در کشور ما شده است. اما آخرین رونمایی در این حوزه، شامل معرفی محصولی خاص و کم نظیر در جهان بود که با عملیاتی شدن این موشک کروز ضد کشتی با برد بسیار بالا، ایران وارد یک باشگاه بسیار خاص و استراتژیک در دنیا شده است.

بیشتر بخوانید:

تذکر مهم موشکی سپاه به آمریکا با حمله به رادار «AN/TPY-۲» / چشم و گوش پدافندی ایالات متحده در تیررس نسل جدید خانواده فاتح +عکس

موشک‌های بالستیک «شهاب ۳ و قدر» به خاطره‌ها می‌پیوندند/ اتفاقات مهمی که با ورود «حاج قاسم» به صنعت موشکی ایران رخ داد +عکس

موشک شهید «ابومهدی مهندس» با برد بیش از 1000 کیلومتر نسل جدیدی از تسلیحات ضد کشتی کشور ما محسوب می شود که بر پایه موشک های کروز برد بلند حمله به اهداف زمینی مثل هویزه توسعه پیدا کرده اما نکته بسیار مهم درباره این دستاورد دفاعی این مسئله است که تا به امروز تنها سه کشور آمریکا، روسیه و چین موشک های کروز ضد کشتی در برد بالای هزار کیلومتر را در اختیار داشته اند و جمهوری اسلامی ایران با موشک جدید تبدیل به چهارمین کشور جهان با این توانایی شده است. در ادامه نگاهی به هم رده های جهانی موشک ابومهدی مهندس خواهیم داشت.

یانکی ها و تاماهاوک در مدل های مختلف

موشک کروز تاماهاوک یکی از سلاح های استاندارد نیروی دریایی آمریکا به حساب می آید که بیشتر برای مخاطبان با عنوان سلاحی ضد اهداف زمینی شناخته می شود. مدل ابتدایی ضد کشتی این موشک که با کدهای RGM و UGM  با عدد شناسایی معروف 109 شناخته می شدند از ترکیبی سیستم های اینرسیایی و ماهواره ای و رادار فعال در مرحله آخر بهره برده و بردی در حدود 2500 کیلومتر داشتند. این موشک ها در سال 1994 میلادی از خدمت خارج شده اند.

موشک کروز تاماهاوک در جریان آزمایش های ضد کشتی

نسل جدید موشک های کروز تاماهاوک در بلوک 5 که در حال حاضر در آخرین مراحل توسعه بوده و قرار است به زودی وارد مرحله تولید انبوه و تحویل به یگان های عملیاتی شود، توان درگیری با اهداف دریایی را پیدا خواهد کرد. برد این موشک در حدود 1600 کیلومتر خواهد بود. این موشک با سرعت 890 کیلومتر بر ساعت حرکت کرده و دارای یک سر جنگی نفوذگر به اهداف سخت است.

روسها به دنبال برد بالا و سرعتی چشمگیر

موشک های ضد کشتی زیادی در طول بیش از 50 سال اخیر در اتحاد جماهیر شوروی سابق و فدراسیون روسیه توسعه پیدا کرده اند و در حال حاضر در بخش موشک های کروز ضد کشتی عملیاتی، برد بلند ترین سلاحی که روسها در اختیار دارند موشک های سری 3M54K و 3M54T برای پرتاب از زیردریایی و کشتی از خانواده کالیبر است که بردی در حدود 660 کیلومتر دارد. اما روسیه از اواخر سال 2019 تا به امروز چندین آزمایش روی موشک کروز ضد کشتی جدید خود یعنی Zircon انجام داده که این موشک که به گفته منابع روسی بسته به نوع هدف، بردی بین هزار الی 2 هزار کیلومتر خواهد داشت و می تواند با سرعت 8 تا 9 برابر سرعت صوت حرکت کرده و از موتور اسکرم جت بهره می برد.

تصویر گرافیکی از موشک ضد کشتی Zircon

این موشک برای شلیک از زیردریایی ها و کشتی ها توسعه پیدا کرده و وزن سر جنگی آن بین 300 الی 400 کیلوگرم خواهد بود. البته با این مقدار از سرعت، در صورت برخورد به هدف اصولا بود یا نبود سر جنگی خیلی تفاوت نداشته و انرژی جنبشی حاصل باعث خسارت شدید و به احتمال فراوان غرق شناور دشمن خواهد شد. در آزمایش این موشک در سال 2020 از ناو محافظ  Admiral Gorshkov، این موشک توانست هدفی را در فاصله بیش از 500 کیلومتری هدف قرار دهد. روسها اعلام کرده اند در سالهای آینده میلادی این موشک را وارد خدمت خواهند کرد.

اژدهای زرد به دنبال مقابله با ناوهای آمریکایی

اصولا نمی توان حرفی از موشک های نسل جدید در جهان زد و به سراغ جمهوری خلق چین نرفت؛ کشوری که یکی از فعال ترین برنامه های موشکی جهان را داشته و هر سال نیز به سمت افزایش کیفیت و کمیت قوای موشکی خود می رود. چینی ها در بحث ضد کشتی یک هدف اصلی دارند و آن هم نیروی دریایی آیالات متحده آمریکا است. در سالهای اخیر و خصوصا پس از آغاز مدرن سازی سنگین نیروهای مسلح چین از حدود سال 2005 به این طرف، حجم بسیار زیادی از موشک های کروز ضد کشتی در بردهای مختلف وارد خدمت نیروی های مسلح چین شده است.

تصویری که گفته می شود موشک YJ-100 زیر بالهای بمب افکن اچ 6 قرار گرفته

برد بلند ترین موشک کروز ضد کشتی حال حاضر چینی ها مدل YJ-100 است که از بمب افکن های مدل H-6 و همچنین ناوشکن های سنگین تایپ 055 پرتاب می شود. این موشک در حال حاضر بردی در حدود 800 کیلومتر داشته و سرعت آن نیز زیر صوت است. بر اساس آنچه امروزه به صورت عملیاتی (حداقل بر اساس اطلاعات موجود) می توان گفت این است که چینی ها موشک کروز ضد کشتی با برد هزار کیلومتر یا بیشتر از آن را ندارند ولی برخی از منابع اعتقاد دارند که چینی ها در حال توسعه موشکی به اسم HN2000 هستند که ماموریت تخصصی آن ضد کشتی بوده و برد آن نیز در حدود 2 تا 4 هزار کیلومتر خواهد بود. هنوز اطلاعات خاصی در خصوص این موشک منتشر نشده و مشخص نیست در چه مرحله ای از توسعه قرار دارد.

ابومهدی به نداجا ملحق می شود

اما در روز صنعت دفاعی شاهد رونمایی از موشک جدید کروز ضد کشتی ایران بودیم که به یاد شهید بزرگوار ابومهدی المهندس و خدمات بی دریغ او به جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی، به عنوان ابومهدی نامگذاری شد. خبر جالب دیگر در خصوص این موشک اینکه به نظر می رسد نیروی دریایی ارتش اولین مشتری این سلاح استراتژیک باشد. بر اساس تصاویر پخش شده مربوط به آزمایش های این موشک مشخص شده که پرتاب آن از روی لانچرهای زمینی متحرک صورت می گیرد. احتمالا اولین یگان های به کار گیرنده این سامانه، واحدهای موشکی ساحل به دریای نداجا در سواحل مکران باشند.

موشک کروز ضد کشتی شهید ابومهدی

شلیک موشک کروز ابومهدی از پرتابگر زمینی

با وجود امکان استقرار گسترده لانچرهای ساحلی جهت شلیک این موشک و انهدام اهداف در مناطق دوردست، بررسی های اولیه نشان می دهد این موشک با توجه به اندازه بسیار بزرگ خود، به راحتی قابل نصب روی شناورهای فعلی نیروی دریایی ارتش نیست ولی مشخصا در نسل های بعدی ناوهای ایرانی و در وزن های 5 هزار تن به بالا که به سیستم های پرتاب عمودی مجهز خواهد بود، امکان نصب سهولت پیدا خواهد کرد؛ مسئله ای که قدرت آتش ناوهای نداجا را در حد غیر قابل تصوری افزایش داده و عملا نیروی دریایی کشور ما را در منطقه به طور کامل بی رقیب و در جهان نیز در کنار ابرقدرت های دریایی جهان در بحث برد درگیری قرار خواهد داد.

شعاع موشک ابومهدی با برد 1200 کیلومتر با فرض پرتاب از سواحل ایران، نقطه سفید وسط دایره

در سناریوی شلیک از سواحل جنوب شرقی کشور و با فرض برد 1200 کیلومتر برای این موشک، متوجه می شویم که وسعت بسیار زیادی از منطقه دریای عرب (که مابین دریایی عمان و اقیانوس هند قرار دارد) توسط این موشک پوشش داده خواهد شد و این مسئله سیگنالی بسیار قدرتمند و خاص برای یک کشور و یک نیرو و آن هم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا خواهد بود. مشخصا در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران بحث حملات دوربرد ضد کشتی به منظور ایجاد فضای ضد دسترسی و دور کردن ناوهای هواپیمابر و شناورهای لجستیکی از سواحل کشور در دستور کار قرار گرفته است؛ امری که لایه ای جدید و وسیع از خطوط دفاعی را برای کشور ایجاد خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 102
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 35
  • امیر US ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    75 13
    اگه نسبت مصرف سوخت موتور جت مهندس ابو مهدی رو با موتور توربوفن جدید مقایسه کنیم دو موضع امکان پذیره برد 3 برابری و یا کوچک شدن بدنه موشکاین مسئله برد که با همین بدنه تنها با تغیر موتور و مصرف پایین عملا امکان رسیدن به برد 3000 کیلومتر وجود داره این نوید رو میده که در آینده گام های بزرگ تری در این عرصه برداشته بشه و ایران زیرساخت لازم برای توسعه موشک های میان برد تا چند هزار کیلومتر هوا پرتاب رو خواهد داشت موشک هایی که که توسط ایلیوشین 76 یا سی 130 قابل حمل خواهند بود همچنین با تغیر موتور و توانایی کشور در ساخت مینی توربوفن ها امکان ساخت همین کروز با ابعاد یک سوم وبرد مشابه رو خواهد داشت ضمن اینکه حساسیت های بین المللی کمتری نسبت به استفاده از این موشک ها وجود داره البته مهم ترین ویژگی موشک ابومهندس پرواز کروز بر فراز امواج دریاست که سطح متغیری در لحظه داره همچنین امکان رسیدن به برد بالای 300 کیلومتره که حتی رادارهای ناوها به دلیل کروی بودن زمین قابلیت تشخیص هدف رو ندارند که مشخصا این پیچیدگی گامی است بلند در جهت اثبات توانایی علمی ایران در سطح قدرت های جهانی
    • اصلاح طلب IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      4 53
      غربی ها درخواست کاهش برد موشک های کروز رو هم مثل بالستیک ها و نیز موشک های هوا پایه از هواپیماها کشتی و زیر سطح دادن...به نظر چاره ای جز یک بندری قهرمانانه نیست
    • اخراج شده دولت اعتدال US ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      5 30
      بله پارسال که طرح برجام جدید مکرون با عنوان طرح ابتکاری روحانی-مکرون به ترامپ پیشنهاد شده بود قرار بود در صورت بازگشت امریکا به برجام در چهار سقف ایران با امریکا مذاکره کنه شامل کاهش برد موشک های کروز به و بالستیک زیر300 کیلومتر و تسلیحات هوا پایه دریاپایه و زمین با برد بیش از 500 کیلومتری همینطور تمدید پلمپ های هسته ای برجام تا سال 2050 و گسترش بازرسی ها به سایت های نظامی تمدید بخشی از تحریم های تسلیحاتی درباره برخی از تسلیحات متعارف پیشرفته تهاجمی خارج کردن برنامه فضایی از سپاه و وزارت دفاع در یک جزیره احتمالا قشم یا کیش که تحت نظارت سازمان های بین المللی مثل سازمان اطلاعات مرکزی امریکا اروپا روسیه چین و اتحادیه عرب و اسراییل باشه و نیز قبول FATF و MTCR تی
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      46 3
      جناب اصلاح طلب و اخراجی بدبخت یا پیرپالهای کهنسال اواره و در بدر تیرانا فقط بشینید و تماشا کنید ذلت و حقارت اربابانتان را به زودی صدای خرد شدن استخوانهای انها را خواهید شنید و بیشتر افسرده می شوید و دیوانه خواهید شد
    • دانشجوی شریف CA ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      10 37
      مینی توربوفن ؟؟؟ رادارهای ناوها کروی است ؟؟ پناه بر خدا . این اطلاعات من درآوردی شما تن هر کارشناس و تحلیل گری را میلرزادند . برادر یه تحقیق در مورد رادار آرایه فاز انجام بده . جایی نزن این حرف ها رو . در حال حاضر بیشتر ناوها و ناوشکن ها از پترن‌های دایرکتیو با فیدرهای مختلف دررادارهای مختلف شامل آرایه فازی استفاده میکنند که دید فرا افق و تخت و عمق در اختیارشون قرار میده .ضمن اینکه این موشک خطای بسیار زیادی دارد . چون ما رادار دریایی با فاصله 1000 کیلومتر و قفل روی هدف نداریم . ایران توانمند هست . ولی چیزی که شما میگید در حد توانایی های ایالات متحده هست . چین هنوز نتوانسته به کروز بالای 2000 کیلومتر دست پیدا کند و اصلی ترین دغدغه چینی ها در دریای چین و مقابله با نیروی دریایی آمریکا همین موضوع است . صحبت از کروز 3000 کیلومتری حتی در اینده دور هم متصور نیست . بدانید چه میگویید .
    • جواب دانش جوجو IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      41 0
      مینی توربوفن حتما منظورش توربوفن کوچیک بوده برد 3000 کیلومتر پرتاب از بمب افکن گفته که نمونه خا 55 با برد بالای 2000 کیلومتر موجوده شوروی 60 سال پیش ساخته هرچی میبینید فک میکنید امریکا فقط میتونه !!!!!! به برد اشاره کرده نه نقطه زنی کروز اگه ناوگان امریکا راداری داشت که شما چه چه به بهش میکنی این همه اواکس روی ناو هواپیمابر برا چی بود؟؟؟؟ رادارهای ناوها کروی است ؟؟ اینو از کجا اوردی پناه بر خدا اول یاد بگیر درست ببینی گفته رادارهای ناوها به دلیل کروی بودن زمین... برد رادار ناوشکن زاموالت پیشرفته ترین ناوشکن دنیا و نسل اینده ناوشکن ها 320 کیلومتره و در برابر کروز 50 کیلومتر ؟؟؟؟ از علم خودت مایه بزار نه از شهرت دانشگاه
    • ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      1 2
      امیرجان موتور طلوع ده ودوازده که درموشک هویزه بکاربرده شده نیز توربوفنه. وموتور توربوفن تازه رونمائی شده احتمالا برای موشکهای کروز بزرگه .ویا اگرم کوچکترش کنن همون طلوع 12 خاهدشد.پس ینا براین برای 3000 کیلومتربرد باید سوخت موشک ودرنتیجه هجم موشکو بزرگتر کنن
  • ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    58 15
    اگه میشد دردریای سرخ رزمناوهای سعودیرو هدف قرار داد عالی میشد. مرحمی بردل ریش ریش عزیزان یمنی
  • IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    8 64
    مهدی نام و لقب امامان ماست لطفا در نامگذاری دقت شود
    • IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      11 17
      آخرالزمانه ، سخت نگیر
    • IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      40 13
      کجای دین و شریعت از این چنین نام گذاری هایی منع کرده اند؟ لطفاً مستند بگویید ماهم بدانیم
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      16 53
      خوب اینا خرن دین فقط وسیله براشون هست.
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      29 4
      من نمیدونم چرا بعضی ها انقدر به اسم موشک حساسیت نشون میدن.30سال پیش وقتی داشتیم اولین موشک ها رو میساختیم برای جنگ با عراق روی اونها حتی آیه قران مینوشتیم و مشکلی هم نبود و بعد پرتاب میکردیم حالا بعضی ها کاسه داغ تر از آش شده اند
    • رامین US ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      43 2
      خطاب به 9:19، خر خودتی ابله، اسم این موشک ابومهدی ، نام کوچک شهید المهندس است.حتی اگر اسم این موشک را یا مهدی هم می گذاشتند، مشکلی نبود.خطر شما خرمقدس های ابله از لیبرالها هم بیشتر است.
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      6 1
      لطفا فحاشی نکنید اما برای کسی که گفت مقاصد تو اصلا می دونی چه کسان مخلصی این کار ها رو کردن و می کنن حالا ماها از دین حرف می زنیم اما انها با یقین به دین دارن ازش دفاع می کنن
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    29 88
    این موشک ضد کشتی نیست با کدام رادار دریایی میشود از فاصله ۱۰۰۰کیلو متری روی هدف قفل کرد
    • IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      7 28
      لابد هوش مصنوعی داره استخاره میکنه
    • ممد DE ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      10 43
      درست میگید فقط میشه مختصات تقریبی غیر دقیق گیر اورد یا باید با ماهواره اینکارو کرد که ما همچین تکنولوژی نداریم یا یک گشت هوایی یا دریایی مختصات رو ارسال کنه برای قفل موشک که اونم نداریم یه راه دیگه هست شلیک کور هست یعنی شلیک کنیم شاید خود هسگرها و سامانه های موشک شناسایی کنن و سمت هدف برن که خیلی خطرناکه بقیه کشتی ها و یا نیروی خودی رو بزنیم
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      29 9
      با همن سنسوری که السد رو نقطه زنی کردن با همون اینو میزنن
    • NL ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      42 4
      پروفسور وقتی از چیزی اطلاع نداری بهتره ساکت بشی اینقد سطح حرفاتون پاینه که ادم میمونه چی بگه بهتون پروفسور نیازی به راداد 1000 کیلومتری نیست ساده ترین راهشو بهت میگم یاد بگیر باشه؟ این کارو میشه با یه پهباد انجام داد پهباد مختصات ناو یا ناوشکن رو انلاین میفرسته سامانه های موشکی به اون مختصات موشکو شلیک میکنن در طول مسیر با مختصات جدید مسیرشو اصلاح میکنه در فاز نهای هم با استفاده از سر جستجوگر خودش که احتمالا از نو راداری هست هدفو دقیق مورد اصابت قرار میده این یکی از ساده ترین راهاش بو و چندین راه دیگه هم داره شما خودتو درگیر قفل راداری جنگنده نکن اونا جنگنن اینا ناو و ناوشکن هستن فرق دارن
    • امین US ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      31 1
      خطاب به ممد، تا حالا اسم ژیرسکوپ های پیشرفته به گوشت خورده؟!!!!! حتی در تست هم این موشک ها دقیق به هدف برخورد کردند، چی را داری انکار می کنی؟!!! نقطه زن بودن موشک های ایرانی ، برای کارشناسان خارجی هم یک امر اثبات شدست. حتی در موشکباران عین الاسد، به دقیق بودن موشک های ایرانی اذعان کردند. طوری حرف می زنی که انگار موشک های ایرانی در عمل ، دقیق بودن خودشونو اثبات نکردند.برو چهار تا مقاله خارجی در زمینه نقطه زنی موشک های ایرانی سرچ کن تا دیگه حرف مفت نزنی.
    • هادی IR ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      29 0
      عزیزم اون موشک پدافند هوایی هست که برای شلیک به احتیاج به قفل راداری داره..برای شلیک موشک های ضدکشتی مختصات هدفو بوسیله پهپاد یا ماهواره به موشک میدن وموشک بعداز شلیک تو مرحله آخر که نزدیک هدف شده رادارش که فعال هست خودش اقدام به جستجو وقفل کردن روی موشک میکنه..
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
      4 0
      هست تحقیق کن میفهمی
  • IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    83 21
    بازم یه مقاله تحلیلی زیبای دیگه.ممنون از مشرق
    • RO ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      14 76
      تحلیلی نه، تخیلی
    • رامین IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      18 3
      خطاب به 5:29، موشکباران پایگاه اربابان آمریکاییت هم تخیلی بود بدببخت منافق؟!!!! تو برو پوشکتو عوض کن بدبخت.
  • IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    مشرق زیاد توهم زدی این کاربرای ساده لوحت را اینقدر خر نکن!!!!!!!!!
    • IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      خر کردن تاریخی فقط رقصیدن وسط خیابان بابت تضمین امضای جان کری
    • IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      خر تویی. آدم نفهم
    • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      19 45
      ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴ کی گفت سگ که تو گفتی واق؟!!!!!!
    • سعید US ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      25 2
      خطاب به 2:01، خر تویی که بدون هیچ گونه تخصصی الکی زرمفت می زنی بدبخت منافق.
  • دانشجوی شریف CA ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    24 48
    این موشک ابومهدی شباهت بسیار زیادی به موشک هویزه دارد . ولی با وجود هم اندازه بودن طول موشک در هر دو نمونه اما بردشان متفاوت است .
    • DE ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      6 16
      دقیقاا
  • US ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    25 8
    ان شاءالله در زمینه جنگنده و بمب افکن هم به همین جایگاه برسیم.
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    15 73
    یعنی آلمان و انگلیس و فرانسه و ایتالیا و سوئد و سوئیس و هلتد و... نمیتونن و شما میتونید؟ خودتون متوجهین چی میگین
    • NR105410 IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      48 16
      ايرانيان مي توانند و اين راه ادامه دارد
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      33 9
      آلمان که اصلا به دریا نزدیک نیست یعنی شرایط نیروی دریایی درست و حسابی رو نداره تقریبا عبور نیروی دریاییش با اجازه دیگر کشور هاست انگلیس هم پرژه های کروزش با آمریکا مشترکه فرانسه کروز Exocet رو داره اونم محصول یه شرکت چند ملیتی هست که بردش 300 کیلومترم نیست ولی موشک خوبیه سوئیس در حد یه شهره سوئدم جز شهرای جنوبش بقیش قطب شماله تازه با همونم مساحتی نداره جمعیتیم نداره و یه کشور کوچیک محسوب میشه هلندم دیگه یک دهم سوئده کمتر از نصف استان سمنان سرجمع اینا مثل کفتارن چون 27 کشور با همن قدرت دارن و گرنه حتی چندتاشونم با هم هیچی نیستند علت قدرتشون فقط اتحادشونه اگه این اتحاد رو ما در خود ایران که تالان داشتیم رو حفظ کنیم در آینده برتری ایران و حقارت اروپا بهتر مشخص میشه کاری که چین با کل اروپا کرد
    • BE ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      6 43
      ۹:۲۴ درست است ...من از نزدیک شاهد این هستم! اتحادیه آنها اتحادیه است نه به خاطر برنامه خودشون ، بلکه به خاطر کسانی که آنها را در این اتحادیه اداره می کنند....همونایی که شوروی راه انداختند ! همونایی که حالا طرح های جدید برای خاور میانه دارند ...
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      3 6
      ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴ : توخررکی هستی شاسکول بلژیکی که بخوای شاهد ماجرا باشی!!!!!
    • امید US ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      35 2
      خطاب به 7:31، چرا حرف غیرمنطقی می زنی؟!!!! الان به عنوان مثال ایران در زمینه نانوتکنولوژی چهارم دنیاست، و از کشورهایی که مثال زدی در این زمینه بالاتره ، اثباتش هم با یک سرچ ساده قابل مشاهدست، یا ایران سامانه برد بلند باور 373 می سازه واین کشورهایی که مثال زدی نمی سازند، امثال شما ظاهراً مشکل خودتحقیری حاد دارید، این کشورهایی که مثال زدی ، دارای موجودات فرازمینی هستند یا هوششون بالاتره؟!!!! اگر ایران زیرساخت موشک کروز را نداشت، حرف امثال تو منطقی بود، ولی الان ایران ،به اذعان دوست و دشمن ، یکی از قدرتهای موشکی دنیاست، الان کشوری مثل کره شمالی هم توانسته موشک هایی بسازه که برخی کشورهای اروپایی نساختند.چرا چین را مثال نمی زنی؟!!! چین از لحاظ صنعتی بالاتره یا آلمان؟!!! قطعاً آلمان، ولی هر بچه ای هم می دونه توان چین در زمینه ساخت موشک از آلمان بالاتره ف در عوض ، آلمان تانک های بهتری می سازه.این مساله در مورد روسیه هم صدق می کنه، فرانسه در بسیاری از زمینه های صنعتی از روسیه بالاتره، ولی روسیه در زمینه ساخت موشک، قطعاً از فرانسه بالاتره.بهتره مسائل را با هم قاطی نکنی. الان کشوری مثل کوبا که در حال توسعه است ، در برخی از حوزه های پزشکی و بیو تکنولوژی از بسیاری از کشورهای غربی پیشرفته تره. بهتره مسائل را با هم قاطی نکنی.کشوری که در زمینه موشکی پیشرفته است ، لزوماً نباید در کل حوزه های صنعتی ،حرف اول را در دنیا بزند.
    • س IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      12 1
      از زمان قاجار تا الان تو مغز شما تزریق کردند که ما همیشه در همه چیز پس از غرب هستیم و در همه چیز باید دنباله روی اونها باشیم تا کمی شبیه اونها بشیم دوست عزیز تو حقیری متاسفانه خیلی دون مایه و بی ارزش شدی فکری به حال افکار در جا زننده ات بکن وگرنه زندگی ات رو از دست میدی پیشنهاد من برای درمان عقده ی حقارتت مراجعه به یک روانشناس هست. دارم کاملا جدی حرف میزنم
    • IR ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      0 0
      احسنت
    • یک انقلابی GB ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      0 0
      چرا نمی تونید قبول کنید ما می تونیم ها بابا زدن عین الاسد یکی از دلایل . هیچ کس تا حالا به آمریکا یه تیر ننداخته بود .ایران با موشک زدش. انقدر خود تحقیر نباشید..
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    13 77
    لوله بخاری رنگی
    • خداپرست IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      24 9
      با لوله بخاری لحظات خوشی داشته باش.
    • محمد IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      26 5
      واقعا تبلیغات انگلیس در این دو قرن روی تو یکی خوب جواب داده
    • فریدون IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      43 8
      همین لوله بخاری تو حلقت دیگه هیچی
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      30 3
      حاضری به جای هدف باشی برای این موشک؟
    • IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      4 0
      برای این لوله بخاری های رنگی آمریکائی ها اینقدر زار می زنن و برجام 2 و 3 را تو ذهن های فاسدشان می پرورانند؟ خدائیش اینقدر وادادگی ذهنی و هویتی از مردن هیچ تفاوتی ندارد!!!!
  • جواد US ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    24 68
    ول کنید بابا موشک موشک موشک اگه میتونید اقتصاد درب و داغونتونو بسازید.
    • احمد IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      44 7
      دولت کنسرت و استادیوم و مذاکره بره کنار، اقتصاد هم درست میشه.
    • ناشناس IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      40 12
      اقتصاد رو هم اگه بدن دست انسانهای پاک ( نه دزد و دغلکار) اونم درست میشه
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    11 50
    آلمانی ها پدر تکنولوژی اند اونوقت شما بله اونها نه؟
    • احمد IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      39 6
      تو نام ببر موشک کروز هزار کیلومتری آلمانی رو که ما هم بشناسیم.
    • US ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      33 7
      شاید آلمانیها پدر تکنولوژی باشند اما الان برده آمریکا هستند.
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      6 0
      اقا جون پدر ها تغییر می کنن ایمان به خدا از کشوری کوچک نیرویی ساخت که با صد تا رژیم(سیاست کشور ها ) ریز و درشت و پول ده و پدر تکلونوژی که همگی پدر گناه و ظلم یا برده ی آنها بودند مقابله کرد و چپه ی همه رو به یاری خدا زمین زد
    • NL ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      23 0
      تو هم پدر کج فهم های دنیای زیاد به مغزت فشار نیار اخه این چیزار سنگینه درک کردنش برات/ یه چندتا کج فهم دیگه هم داشتیم میگفتن موشکای ایران فوتشاپ تا وقتی که عین العسد شخم خورد و ارامکو دود شد
  • رضا IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    73 3
    مشرق نگو الان پانترکها و مزدوران 200دلاری رجب می‌ریزند میگن سلاح ایران ماکت است و کروز ترکیه با موتور رمجت فرانسوی با هدایت اپتیکی انگلیسی و لانچر ثابت بومی ترکیه است
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    22 74
    این چهارمین کشور چرا پی وی سی کارت ملی تولید نمیکنه تا گرفتاری مردم رفع بشه؟
    • AU ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      30 12
      این از کسی بپرس که با گزینه تکرار رای میده
    • NL ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      29 1
      پروفسور تو چرا تو خونتون نون لواش درست نمیکنی؟؟؟؟ تکنولوژیش بالاس یا فلجی که درست نمیکنی؟؟؟؟نه هیچ کدوم صرفه اقتصادی نداره یا جاشو نداری یا وقتشو نداری اینم مثل همونه خیلی چیزای دیگه هم با اینکه میشه تولید کرد کشوارای دیگه تولید نمیکنن به هزاران دلیل سعی کن از این کج فهمی بیای بیرون هرچند فهمیدن این چیزا برا شما سخته
    • رامین US ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      27 1
      خطاب به 8:34ف دانشمند محترم، مگه صدور کارت ملی دست وزارت دفاعه؟!!! وزارت دفاع داره کار خودشو به خوبی انجام می ده، نهادهای دیگه که وظایفشونو خوب انجام ندادند، جنابعالی سرکوفتشو به صنعتگران صنعت دفاعی می زنی؟!!!!!!
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    32 14
    زنده باد جمهوری اسلامی ایران و ملحق باد انقلاب امام خمینی ره به ظهور امام عصر عج . زنده باد رهبر معظم انقلاب این عبد صالح خدا
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    15 7
    خسته نباشید خدا قوت
  • احمد IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    9 14
    دوتا دایره هم دور یمن و سوریه بکشید.
  • FR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    19 2
    درياى عرب نوشتى ! بايد درج كنى درياى پارس !
  • عطاالله IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    22 4
    درد و بلای نیروهای مسلح روزی هزار بار بخوره تو سر خودرو سازی ما و خیلی از این ارگانهای بی خاصیت و بی مصرف داخلی
  • سید IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    37 1
    سلم بزرگواران آقا اینقدر ما رو خر نکنین من نمی دونم چرا شما به یمنیها لوله بخاری رنگیس میدین که اینقدر عربستان رو اذیت کنه مگه نمیدونین که با پاتریوت نمیشه لوله بخاری رو هدف گرفت گنبد آهنین هم با این لوله ها مشکل داره تازه اونا رنگی هم نیستند سیاه سفیدن آقا یعنی آلمان و انگلیس و فرانسه و ایتالیا و سوئد و سوئیس و هلتد که از آنسوی کهکشان اومدند و بر سر زمینیان وحشی و فاقد مغز منت گذاشتند و به فرمان فرمانروای فرمانروایان ( آمریکای گوگولی و نایس و ناز )فرمانروایی این گوسپندان را به عهده گرفتند نتونستند موشک حوت و قایق تندرو با قابلیت پرتاب موشک درست کنند و شما ساختید و استفاده کردید ؟؟؟؟!!!!!!!! یعنی آمریکا هم مونده توش ؟؟؟؟؟؟!!!!!!! یعنی عین الاسد .... بیخیال بابا بذارید ما در نئشگی حماقت و خود کم بینی و تهی مغزیمون بمونیم ، خواهشا ما رو خر نکنین که از خریت ذاتیمون بیرون بیایم و به خودمون ببالیم وافتخار کنیم و یه تکونی بخوریم و یه قدم کوچیک واسه مملکت و خانواده و فرزندانمون برداریم.
  • ناشناس IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    22 1
    دشمنی که از فتوشاپ میلرزه ومیترسه همون بهتر که فکر کنه لوله بخاریه...
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    13 1
    چهارمین قدرت مهم موشکی جهان ..
  • ایرانی IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    7 5
    ضمن مطالعه نظرات مختلف دو نتیجه دستگیرم شد. اول اینکه نظر دهندگان تحمل نظرات یکدیگر را ندارند و بی جهت به هم توهین می کنند.صرفنظر از مباحثات علمی که اکثرا از آنها بی اطلاعند بقیه باهم کل کل میکنند لذا نیاز به دشمن خارجی نیست و داخلی ها با هم به اندازه کافی اختلاف سلیقه دارند. دوم آنکه اقدام به ساخت یک سلاح هر چند رویش تبلیغات دروغین هم بشود برای دشمن نگران کننده است. مهم شروع حرکت است. در جا زدن خطرناک است.
    • شهاب IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      20 1
      کجاش دورغه، اگه همین امریکا بسازه به به چه چه از دهانتان نمی افتد چون ایران اسلامی ساخته بد است؟ جناب متخصص عالم؟
  • مجید IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    17 0
    باز هم سوزش وطن فروش در مشرق بیداد میکنه وطن فروشانی که پاش بیفته ناموسشونم تقدیم غرب میکنند برای خوش رقصی بیشرفان قدرت موشکی ایران با کامنت به وجود نیامده که با کامنت از بین بره میگن دقت ابومهدی کمه خخخخخ مردک اب بریز نسوزی حرامی
  • سید IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    7 0
    سگان پاچه خوار بدبخت صهیون و اربابشان معلومه بد سوختن ، سگ صفتان به کوری چشمتان هر روز قوی تریم از دیروز ببینید و بسوزید بی ناموسان بیشرف
  • حمید IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    21 1
    اینجا ایران است بیشرفان اینجا بیشه شیران است ، جایی برای سگان وطن فروش و منافق نیس بروید ریاض و تل اویو در برابر فروش ناموستان تکه نانی طلب کنید این ایران اسلامی است که خوار چشمانتان شده حرامیان اگه قرار بود متخصصین ما با کامنت های شما دل سرد شوند که ایران ابر قدرت موشکی نبود هنوز جای عین الاسد میسوزه خخخخ پاینده باد ایران مرگ بر منافق
  • محبی IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    4 0
    درد و بلای نیروهای نظامی ایران بخوره تو سر هرچه متافق و غرب پرست و اصلاحطلب زنده باد قدرت موشکی ایران که خواب و خوراک از اربابتان گرفته
  • رضا IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    3 0
    زنده باد ایران مرگ بر منافق و غرب پرست
  • ثامن IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    15 1
    وطن فروشان و منافقان بگن بن سلمان و نتانیاهو کارت به کارت کنه شما تلاشتون کردید حرامی ها ولی نتونستید خخخخخ راستی میگن ناموستون تو البانی فروختید خخخخخ پاینده باد جمهوری اسلامی ایران
  • سمانه IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    9 0
    مرگ بر منافق بیشرف زنده باد ایران
  • صدا IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    10 0
    زنده باد ایران مرگ بر منافقین و غرب پرستان
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    5 21
    شما مرد هستید اوضاع مملکت را درست کنید که امیر امارات مسخره نکنه بگوید ملت ایران تا نصف در زباله دان هستند و فساد در ایران سازمان یافته و حمایت شده
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      4 1
      اوضاع مملکت را باید حسن جانت درست می‌کرد جناب
    • سعید محمد پناه IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      9 3
      میگویند نتانیاهو سر امیر اماراتت کلاه گزاشته و گفته بهش اف 35 نفروشن خخخخخ خاک بر سر ان امیرت که ابرویش رفت و اف 35 گیرش نیامد بعد از این مسلمین محل سگ به اماراتت نمیگزارند
    • رامین US ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      6 1
      خطاب به 13:41، احمق جون، امیر امارات اون حرفها را نزده بود، هر خبر فیکی را تو باور می کنی؟!!! در ضمن، درست کردن اقتصاد ، وظیفه صنعتگران صنعت دفاعی نیست، برو این مساله را از مسئولان اقتصادی دولت محبوبت مطالبه کن. وزارت دفاع با وجود بودجه اندک دفاعی، اقدامات ارزشمندی برای افزایش توان بازدارندگی کشور انجام داده، اون وقت ابلهانی مثل تو به جای دستمریزاد گفتن، بهشون طعنه می زنید؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ناشناس IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    6 0
    باید میلیونها موشک کروز بسازیم و داشته باشیم باید ابر قدرت نظامی در کل دنیا شویم باید تمام دشمنان با شنیدن نام ایران خودشونو خیس کنند زنده باد ایران
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    1 6
    درداخل کشور از صد تا جنگ هم وصعیت نابسامان تره-این موشکها بدرد چی میخوره!؟کی حاضره به ایران نابودشده حمله کنه
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      5 0
      اگر هم نابود شده با مدیریت و افکار افرادی مانند تو نابود شده وگرنه هر جا نیروی مخلص بوده آباد شده
    • اونجایی IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      6 0
      اونجایی که نابودیش نزدیک عربستان و اسراییل که تو براشون پارس میکنی ایران سرپا ست منافق به کوری چشمت
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    2 8
    موشک هستند یا پوشک ؟اینه بغل دارند ؟
    • IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      3 0
      شما روی موشکهای آمریکائی یا پوشکهایشان!!!! آئینه بغل دیدی ؟!!!! مگه می خواهد پارک کند که آئینه بغل داشته باشد!!! ، نان خوردنت را ضایع کردی ، خدائیش با کیا شدیم هفت و نیم میلیارد!!!!
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    3 0
    یه پیشنهاد کارشناسی برای خرید از روسها رادارهای هواپایه است که بتونه هم جنگنده ها را هدایت کنه هم موشک های کروز و بالستیک منطقه ای را ......
  • ائلدار بایرام اف IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    8 0
    اگه موشک های ایرانی لوله بخاری بودن اینقدر برجام موشکی و پیشنهاد کاهش برد موشک ها رو تکرار نمیکردن. واقعا داره یه انقلاب در زمینه موشکی تو ایران شکل میگیره. این نقطه عطف اگه رد شه پیشرفتهای عجیبی در این زمینه خواهیم کرد. به نظرم از الان باید مواظب دانشمندان و صنایع موشکی مون باشیم دوباره وحوش غربی رو میارن به ترور و خرابکاری.
  • 110 IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    16 0
    نمیدانم اینان که از موشک بد میگویند اگر دشمن حمله کنه و ناموسشان غارت کنن بازم نظرشان همین است؟ از قدیم میگن اگه کاری انجام شد و سگان وق وق کردن بدانید تیر به هدف خورده ساختن ابومهدی کار خودش کرد سگان منافق اتش به جانشان افتاده گمان میبرن منفی بدن یا بد گویند مرهمی است بر قلب خبیث شان ولی این گونه نیس ، نصر من الله و فتح القریب شما حتی در کامنت ها ام میبیازید حقیران بی شرف
  • شبنم IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    8 1
    بسوزید که سوختنتان بس تماشایی است بسوزید یا اشباح ارجال بسوزید از قدرت و عظمت ایران زنده باد وطنم ایران مرگ بر منافق و وطن فروش و اصلاحات بیشرف و مرگ بر سگان مجازی ال یهود و صهیون بسوزید ...... برای چند دلار شرفتان فروختید
  • کاوه SE ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    2 7
    گیرم که هر ساعت موشک شلیک میکنی با فقر،فساد،بیکاری،اقتصاد ورشکسته،اعتیاد،گرانی چه میکنی؟!!
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      7 1
      آمریکا هم همین مشکلات رو داره اروپا هم داره این که یجا نقطه قوت داشته باشیم و جای دیگه ضعف دلیل نمیشه نقطه قوتم سرکوب کنیم بالاخره بدون پشتوانه صنعتیم پیشرفت موشکی ممکن نبوده اگه محصول خارجی بود حق باشما بود اما چون تولید ایرانه در اقتصاد اشتغال حتی فقر وگرانی هم بی تاثیر نیست قطعا این موشک ها بجز قدرت نظامی پالس های سیاسی و اقتصادی رو هم به دنیا مخابره میکنه و بازخوردش در ایران مشاهده میشه
    • ائلدار بایرام اف IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      3 0
      حاجی اگه تو خونه شما بابات وظایفش رو خوب انجام نده به مامانت هم میگی کارشو درست انجام نده؟؟ یه قسمت کارشو خوب انجام داده یه قسمت نه. چیکار کنیم؟بگیم وزارت دفاع رو جمع کنن؟ تا کی مغلطه؟؟ بودجه هر کشوری تقسیم میشه برای کارای مختلف یکی با یک دهم چیزی که کشورای غربی نمی تونن تونسته. یکی هم رکورد گینس رو تو پول مفت دادن به مربی خارجی زده و هیچی به هیچی!!! تفکر خوب چیزیه برای ما مردم. لیاقت هم بسیار بالاتر، برای مسئولین.
    • صدا IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      5 0
      چه طور ضعف در سیستم بهداشتی امریکات با 100 هزار و خورده ای کشته کرونا و ضعف کشورهای اروپایی ت نمیبینی چه طور 47 میلیون گرسنه امریکایی ت نمیبینی نکنه کوری؟ من میدونم چرا چون به نفعت نیس
  • علی خدایی IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    3 0
    خدا قوت و همیشه سلامت و موفق برای برادران کل نیرو های مسلح کشورمون.در ضمن باید تعداد لانچر های پرتاب گر ها را هم افزایش دهیم که حداقل چهار لانچری باشند و بعلاوه نحوه شلیک موشک های کروز مون را عمود پرتاب و پرتاب گرم و سرد استفاده کنیم و سعی در سرعت شان و تولیدات انبوه سازی اش بیشتر کار بکنیم
  • US ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    8 0
    از آمریکا مینوویسم. به آنهایی که ارزش این پیشرفتها را نمیفهمند یا نمیخواهند بفهمند: ۱-بدون ارتش قوی امنیت نخواهد بود، اقتصاد و شکوفایی نخواهد بود. ارتش قوی شرط لازم (ولی‌ نه کافی‌) برای شکوفایی اقتصادی است. ۲-در آمریکا و غرب بسیاری از صنایع معمولی‌ در ابتدا جنبه نظامی داشت که پیشتر کاربری غیر نظامی پیدا کرد مانند اینترنت و گوشی همراه ۳-صنایع نظامی باعث اشتغال و ایجاد زنجیره قوی supplier chain میشود ۴-با شروع صادرات نظامی به اقتصاد کمک میشود؛ آمریکا بزرگترین صادر کننده اسلحه است.
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    2 0
    این عالیه. اما تا وقتی که این کروزها روی ناوهای سنگینتر نصب نشده باشه هنوز فاصله هست. امیدوارم اون روز هرچه سریعتر فرا برسه
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    1 1
    ایران کشور قوی است چرا در مذاکره با آمریکا از قدرت ایران استفاده نمیشود در مذاکره برجام باید نضامی ها بروند مذاکره کنند سر ایران کلاه نرود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس