موشک حاج قاسم

با ورود عضو جدید به خانواده موشک های سری فاتح به عنوان دقیق ترین تسلیحات بالستیکی ایران، امکان هدف قراردادن بخشهای مهم و استراتژیک سرزمین های اشغالی با موشکهای تاکتیکی و نقطه زن فوق سریع فراهم شد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در جریان مراسم گرامیداشت ۳۱ مرداد روز صنعت دفاعی، طبق رسم سالهای اخیر شاهد رونمایی از چند دستاورد دفاعی مهم بودیم که یکی از مهمترین محصولات معرفی شده، موشک تاکتیکی زمین به زمین جدیدی بود که به یاد شهید بزرگوار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، نام گذاری شده است. در ناگ هکلی، این موشک ادامه دهنده مسیر موفق و چشمگیر خانواده سری فاتح ۱۱۰ است که در چند سال اخیر تبدیل به بخش مهمی از خانواده موشکی کشور ما شده.

در ادامه نگاهی به روند توسعه این خانواده موشکی موفق و اثرگذار و همچنین بررسی برخی ویژگی های مهم آن خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:

عضو جدید خانواده فاتح سبک‌تر و چابک‌تر از گذشته/ تولید نسل جدید موشک‌های سپاه با مواد مرکب

جهش برد موشک‌های سپاه با «رعد ۵۰۰» محقق شد/ ایران با نقشه راه رهبر انقلاب به «موشک‌های هایپرسونیک» رسید +فیلم

آنچه امروزه به عنوان فاتح ۱۱۰، ذوالفقار، شهید حاج قاسم، خلیج فارس و هرمز و برخی نام های مهم دیگر شناخته می شود نتیجه سرمایه گذاری سنگین نیروهای مسلح و صنایع دفاعی کشورمان از دهه ۷۰ شمسی به بعد روی افزایش دقت موشک های بالستیک و خصوصا توسعه یک سلاح در این کلاس و در مدل تاکتیکی بود. آنچه صنعت دفاعی ایران برای این پروژه انتخاب کرد راکت های زمین به زمین زلزال بود که از سلاح های اولیه تولید داخل در سالهای بسیار دور به حساب می آمد.

یک راکت با کالیبر حدود ۶۱۰ میلی متری و سوخت جامد که در رده سلاح های توپخانه راکتی طبقه بندی شده و در حقیقت در آن دوره سلاحی با دقت کم و برای شلیک در حجم بالا برای حمله به تاسیسات بزرگ دشمن یا تجمع های آنها در مساحت زیاد به حساب می آمد.

راکت زلزال

استفاده از سوخت جامد در این راکت باعث شده بود که این موشک، سلاحی با قابلیت انبارداری طولانی و آماده شدن سریع برای حمل و شلیک باشد. مشکل اصلی در این خصوص دقت بود و در این جا بود که یکی از طولانی ترین و شاید بهترین پروژه های دفاعی تاریخ ایران آغاز شد. در آن دوره مشخصا دسترسی به سیستم های هدایت ماهواره ای در استانداردهای نظامی برای کشور ما امری ناممکن بود و به همین دلیل بیشتر انرژی و توان در داخل صرف توسعه سیستم های ژیرسکوپی نسل جدید شد که کمک زیادی در افزایش دقت موشک ها خواهند داشت.

موشک فاتح ۱۱۰

ژیروسکوپ اولین بار در ۱۸۱۷ میلادی توسط یک فرد آلمانی به نام یوهان بوهننبرگر ساخته شده است. رفتار یک ژیروسکوپ می‌تواند به سادگی با توجه به رفتار چرخ جلوی دوچرخه درک می‌شود. اگر چرخ از محور عمود به سمت چپ متمایل شود لبه جلوی چرخ هم به سمت چپ می‌چرخد. به عبارت دیگر چرخش روی یک مورد چرخ چرخان، چرخش در محور سوم را موجب می‌شود. مدل های اولیه ژیروسکوپ بر اساس حرکت چند میله و حلقه چرخان قرار داشت و با پیشرفت علم مدل های جدید تری از آن به بازار آمد. از مدل های مختلف ژیروسکوپ می توان به مدل های با یک درجه آزادی، ژیروسکوپ با دو درجه آزادی، مدل DTG، ژیروسکوپ های مدل لیزری و فیبر نوری اشاره کرد.

ژیروسکوپ های مدل لیزری و فیبر نوری تقریبا پیشرفته ترین مدل های این وسیله در حال حاضر هستند و در اکثر وسایل نیاز به هدایت مثل هواپیماها، کشتی ها و موشک ها مورد استفاده قرار می گیرند. در حقیقت مدل فیبر نوری یک گام از گونه لیزری نیز پیشرفته تر است. با این دو مدل بیشتر آشنا می شویم.

ژیروسکوپ های لیزری دارای هیچ جسم تحرکی که ایجاد اندازه حرکت خطی یا زاویه ای کند، نیستند. لکن از آنجا که کاربرد آن شبیه ژیروسکوپ های معمولی برای اندازه گیری دوران است، آن را در زمره ژیروسکوپ های رده بندی میکنند. در این ژیروسکوپ، از دو پرتو نورلیزر در یک مسیر بسته و در دو جهت مخالف استفاده می شود که نخستین نمونه تجاری آن در هواپیماهای بوئینگ ۷۵۷ و ایرباس ۳۱۰ بکار رفته است. مزیت آن، درقابلیت اطمینان بیشتر، دامنه دینامیکی وسیع ترو مقاومت خوب در مقابل شتاب های زیاد است.

نوعی از ژیرسکوپ لیزری

ژیروسکوپ های فیبر نوری تحقق یکی از آخرین اندیشه های بشر در ساخت ژیروسکوپ است چراکه در نوع خود کوچک بوده و بطور آنی روشن میشود، عمر طولانی دارد، احتیاجی به خدمات نگهداری نداشته و در عین حال ارزان است. همچنین احتیاج به سامانه تعلیق طوقه ای ندارند. مبنای عملکرد این ژیروسکوپ، شبیه ژیروسکوپ لیزری است با این تفاوت که در آن به جای لیزر از یک نور پولاریزه استفاده میشود. این فناوری در اواسط دهه ی ۱۹۷۰ در دانشگاه یوتا ابداع شد.

نوعی از ژیرسکوپ فیبر نوری

این ژیروسکوپ ها به دلیل نداشتن قطعه متحرک در برابر فشار و لرزش های محیطی نیز دارای مقاومت بسیار بالایی هستند ولی در عین حال برای داشتن کارایی مطلوب نیاز به کالیبراسیون بسیار دقیقی نیز دارند .خوشبختانه در سالهای اخیر ژیروسکوپ های فیبرنوری در داخل کشور ما به صورت بومی طراحی و ساخته و پس از تولید انبوه تحویل نیروهای مسلح داده شده است. این سامانه در حقیقت یکی از مهم ترین دلایل افزایش قابل توجه دقت موشک های بالستیک ایران خصوصا سری فاتح و زیر مجموعه های آن بوده است.

نمایی از ژیرسکوپ تولید شده در ایران

روایتی از فاتح ۱۱۰ و خانواده پرافتخار آن

موشک های خانواده فاتح ۱۱۰ از اوایل سالهای دهه ۸۰ شمسی به افکار عمومی معرفی و در چندین مدل با همین نام و در نسل های مختلف وارد خدمت شد. موشک بالستیک ضد کشتی خلیج فارس و سری ضد رادار هرمز از اولین زیر مجموعه های مشتق شده از سری فاتح ۱۱۰ بودند که عمدتا با نگاه به بحث های ضد کشتی / ضد راداری و توسعه توانایی های ضد دسترسی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران توسعه پیدا کردند. ایران با فاتح ۳۱۳ به برد ۵۰۰ کیلومتر با این خانواده رسید و سلاحی در رده اسکندر روسی در بحث برد را وارد خدمت کرد.

با رونمایی از مدل هایی مثل ذوالفقار در حقیقت ایران سد برد ۵۰۰ کیلومتر برای این خانواده را شکست. دزفول دیگر موشک از این سری تسلیحاتی بود که با موفقیت برد خانواده فاتح را ۴ رقمی کرده و به عدد مهم ۱۰۰۰ رساند.

سامانه موشکی ذوالفقار

موشک خلیج فارس

پاسخ به حملات تروریستی گروه داعش به مجلس شورای اسلامی، حرم امام (ره) و رژه اهواز، تنبیه تروریست های شمال عراق و انتقام گیری از تروریست های سنتکام در عراق بخش هایی از پرونده اعضای خانواده فاتح بوده است. بعد از شهادت سردار سلیمانی و عملیات ضد تروریست های سنتکام در عین الاسد، یک عضو جدید از خانواده فاتح معرفی شد که رعد ۵۰۰ نام داشت. رعد ۵۰۰ اولین موشک ایرانی بود که در ساخت بخش عمده بدنه آن، از الیاف کربن استفاده شده بود. این حرکت با کاهش شدید وزن موشک در حقیقت گام بلند سپاه برای رسیدن به برد و سرعت بیشتر در اندازه ها و وزن های کوچک تر بود.

نقاط حساس فلسطین اشغالی در تیررس حاج قاسم

اما در نهایت به موشک شهید حاج قاسم می رسیم. جدید ترین عضو خانواده فاتح که ۱۴۰۰ کیلومتر برد داشته و مشخصا در صورت شلیک از مرزهای غربی کشور ما به راحتی توان رسیدن به نقاط حساس و استراتژیک سرزمین های اشغالی را دارد.

موشک شهید حاج قاسم - به افزایش قطر موشک دقت کنید

چندین نمای مختلف از موشک حاج قاسم در مراحل آماده سازی

یکی از کارشناسان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع در خصوص این سامانه جدید این طور توضیح داده است:  این موشک سوخت جامد و مایل پرتاب از سرعتی معادل ۱۲ ماخ در حین ورود به جو زمین برخوردار است و سرعت لحظه اصابت آن نیز ۵ ماخ است. به گفته وی، موشک «شهید حاج قاسم سلیمانی» می‌تواند از هر سپر دفاع موشکی عبور کند با توجه به انواع سرجنگی هایی که این موشک دارد می تواند اهداف متعددی از استحکامات بتنی و اهدافی در اعماق زمین را منهدم کند.

بر اساس گفته‌های این کارشناس وزارت دفاع، برد این موشک که توسعه یافته موشک ذوالفقار و خانواده فاتح است، می‌تواند تا ۱۷۰۰ یا ۱۸۰۰ کیلومتر ارتقاء پیدا کند. همچنین طول این موشک ۱۱ متر و وزن آن هم ۷ تن است.

به کار گرفته شدن ۸ پره در انتهای موشک جدید

این توضیحات تقریبا موشک شهید سلیمانی را در رده سلاح های هایپرسونیک قرار خواهد داد. بر اساس تصاویر مربوط به لحظه برخورد نیز خطای این موشک را می توان در حدود کمتر از ۱۰ الی ۲۰ متر تصور کرد که برای این برد دقتی بسیار مناسب و قابل تحسین به حساب می آید. طبق بررسی های اولیه و تطابق تصویری، یکی از تفاوت های مهم با اعضای قبلی خانواده موشک های سری فاتح افزایش قطر موشک است که مشخصا برای رسیدن به بردهای بالای ۱۰۰۰ کیلومتر نیاز است.

 یکی از دیگر نکاتی که توجه کارشناسان را به خود در خصوص این موشک جدید جلب کرده استفاده از تعداد بیشتر بالک های کنترلی در بخش انتهایی موشک است. در موشک های قبلی این سری معمولا ۴ بالک وجود داشت و در حال حاضر این تعداد به ۸ عدد رسیده است. به دلیل افزایش برد و سرعت و در عین حال قطر بدنه، به نظر می رسد کارشناسان صنعت دفاعی کشورمان برای کنترل بهتر سطوح پروازی از این روش بهره برده اند. البته سر جنگی موشک در مرحله نهایی از موشک جدا شده و به سمت هدف شیرجه می رود که حمله سر جنگی به تنهایی کار تشخیص و مقابله را برای سامانه های دفاع موشکی دشمن بسیار سخت تر خواهد کرد.

فیلم شلیک موشک شهید حاج قاسم و برخورد آن به نزدیکی هدف از پیش تعیین شده

به نظر می رسد خانواده موشک های فاتح در حال گرفتن جای موشک هایی مثل سری شهاب و قیام هستند و با روند فعلی به زودی ستون قفرات موشک های بالستیک ایرانی تغییر خواهد کرد و به سری تاکتیکی خانواده "فاتح" بدل خواهد شد؛ تغییری که به دلیل بهره بردن از بدنه های سبک تر، دقت فوق العاده، استفاده از سوخت جامد و توان تحرک بالاتر، توان یگان موشکی کشور را شدیدا افزایش خواهد داد و در کمتر از ۱ دهه، جهش بزرگی را در تکنولوژی و ساختار موشکی جمهوری اسلامی ایران فراهم می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 87
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 48
  • دانشجوی شریف CA ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    بهتر نیست در این ایام که پنجه قدرت ایران روی صورت غرب کشیده میشود درس خوبی هم به امارات داده شود ؟ چاقالوهای حاشیه خلیج فارس را یابو برداشته و فکر کرده اند که با رسمی کردن عادی سازی روابط با اسرائیل میتوانند با ایران در بیفتند . دو صیاد ایرانی را با شلیک گلوله کشته اند . امیدوارم چیزی شبیه حملات آرامکو در انتظار ابوظبی و دوبی باشد . البته بعد از انتخاب نوامبر یعنی 75 روز دیگر
    • اصلاحات تنها راه نجات IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
      بخواب بابا ارتش امارات اراده کنه یه تنه جنوب تا شمال ایرانو گرفته ما باید مودب باشیم و صلح کنیم تا از خشم اعراب منطقه مخصوصا خشم خاندان آل سعود و اسراییل بکاهیم تا بتوانیم در آرامش و توام با رونق اقتصادی زندگی کنیم وگرنه ما را در یک جبهه واحد و قدرتمند در هم خواهند کوبید و نان و آب را نیز از ما خواهند گرفت .
    • IR ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
      94 20
      ۰۱:۳۸ عرب های اجنه آلت دست اسرائیل هستند باید دستشان از منطقه قطع بشه
    • IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
      40 13
      اسرائیل با رو کردن روابط رسمی قصد یارگیری داره یک سرزمین دیگر را با خود همراه ساخت تا در صورت نیاز طعم از جمله موشک های دقیق ایران را بچشد . حال چگونه همانطور که مدعیست در سوریه با انتقال سلاح ایران مقابله نموده و مورد حملات خود قرار میدهد و تا کنون هیچ کشور و مرجعی نسبت به این تجاوزات اسرائیل که خسارات مالی و جانی که آخرین آن شهادت یکی از رزمندگان حزب الله بود . واکنشی نداده . عینا این حق را به ایران میدهد که هر گونه تجهیزات و سلاح. و کولون اسرائیلی در امارات و هر جای دیگر را نابود سازد . چگونگی آن بستگی به روش اتخاذ شده از سوی کارشناسان نظامی ایران دارد . امارات باید سخت مراقب رفتار خود و کردار اسرائیلی ها باشند و باور داشته باشند تمام حرکات آنها مورد رصد ما میباشد ... حالا بروید خواب های خوش ببینید . نفله ها
    • IR ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
      114 6
      اصلاحاتی جان! ارتش امارات اگه هر هزار متر هم یک سرباز استفاده کنه به زور به دهنه تنگه هرمز میرسه... جنوب پیشکش :))))
    • در جواب اصلاحات IR ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
      89 8
      ارتش ! امارات تو خواب هم جرات نداره یک تیر به خاک ایران شلیک کنه خخخ چون در حد یک استان ایرانم نیست پس چرت و پرت نگو و برو با هم قد و قواره کشور خودت کری بخون و اینجا جوک نگو
    • محمد IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
      42 2
      اصلاحات عزیز خاک تو سرت عربستان با اون همه صلاح نتونست مردم مظلوم یمنو شکست بده که هیچی نداره ناناز صدام با اون همه صلاح هیچ کاری نتونست بکنه با ادب باش کم حرف الکی بزن اول ببین چند کشور تو دنیا میتونن موشک بسازن اونم سوخت جامد و بالستیک بعد حرف بزن مردشور اصلاحات ببرن
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
      26 4
      چندش اور تر از سوسک برای من همین ادمای هستن که میگن امارات و اسرایل مارو نابود میکنن باید با همه صلح کرد تا نون و اب داشته باشیم بخوریم یعنی مردشورتونو ببرم که هرچی ما کشیدی در طول تاریخ از ادمای بیغیرت و ترسوهای مثل اینا بوده شما پوشکتو ببند نگران حمله امارات نباش
    • امیر IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
      27 1
      جناب اصلاحات تنها راه نجات!!!!!!!!!!!!!!، اینقدر از موتوری جنس نگیر، خیلی متوهمی بدبخت.ارتش!!!!!!!!!!!!! امارت سگ کی باشه چنین غلطی بکنه. تو هم زرمفت نزنی کسی نمی گه لالی احمق.
    • GB ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      3 7
      کاملا موافقم. ما دیگه تو کشورمون هیچ مشکل و مسئله و چالش و دغدغه ای نمونده برامون و بهتره برای اینکه از بیکاری در بیایم بدنبال مشکلات جدیدتری بریم تا سرمون گرم شه یکم
    • خداپرست IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      3 0
      مدعی اصلاحات! خوابیده‌اش گران‌تر است. البته شما انقدر از بیت‌المال بالا کشیدین که قیمتش براتون فرقی نمی‌کنه. به هر حال نوش جونت
    • علی IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
      1 0
      اصلاحات تنها راه نجات فعلا مه این امارات که گنده ش کردی به کمک باباش و یه سری جیره خور دیگه حریف یمن دست خالی نشدن . فقط دعا کن درگیر نشن با سالارشون که اگه اتفاق بیفته خاکشون رو شخم می زنیم و توش سیب زمینی میکاریم
  • US ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    46 6
    گل سرسبد همیشه سجیل هست
  • مختار IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    41 7
    البته ما باید روی موشک های مثل خرمشهر و شهاب کار بیشتری کنیم و انها را ارتقا بدیم شما میگید موشک فاتح تاکتیکی هستش و برای ضربه نخست هستش و باید روی موشک فاتح کارهایی بیشتری انجام گیرد یکی از کارها باید از حالت مایل پرتاب خارج بشه و به عمودی تغییر کند باید موشک فاتح را چند مرحله کرد و برد ان را افزایش داد همچین کلاهک هم ضعیف هست و باید کلاهک پیشرفته تر با قدرت تخریب بالا ساخته شود ما حداقل باید وزن سر جنگی به 1تن برسد و توانایی حمل سلاح اتمی را داشته باشن بعدی هم باید بالک ها را حدف کرد چون باعث کاهش سرعت موشک میشوند
  • اصلاحات تنها راه نجات IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    7 127
    جووووون ماشه رو چکوندن . دیگه مجبوریم بریم پای میز مذاکره . ایندفعه البته خیلی هیجان انگیز تره چون با مایک و الیوت باید مذاکره کنیم . موشکارو اوراق کنید که رونق اقتصادی در راهه .
    • US ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
      40 1
      اره، ترامپ چند تا عکس بگیره و به همه نشون بده چه جوری با قلدری و بی‌ قانونی‌ ایران را به زانو در آورد، ببخشید، "مذاکره" کرد. دیدی با کره همین برنامه رو داشت ولی‌ کره بر خلاف شما میهن فروشها یک قدم هم عقب نشستند و با قدرت توان هسته ایشون را بالا میبرند. چون آنها فقط به کار و تولید و زندگی‌ ساده مشغولند حتی بدون داشتن نفت و منابع طبیعی. آنها مثل شما از طریق رانت و واسطه گری و دلالی فکر جیبشون و اشرافی گری و فلان مارک و فلان برند - نیستند.
    • Bn IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
      خفه شو بابا افساد طلب خخخخخ عربستانتان در یمن زایده اونم چند قلو و اسراییلتم نمیتونه از پس حزب الله و حماس و جهاد بربیاد اخه اسراییل رو چه به جنگ با ایران نجاست وطن فروش خخخخخ
    • IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
      80 27
      ۰۲:۳۸ احمق اسرائیل که هروز داره حزب الله وحماس را میزنه معلوم میشه از کدوم جنگلها خروج کردی؟!!!!!
    • سعید IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
      این داره عرعر میکنه بهش توجه بشه توجه نکنین خودش گم میشه نه ننه بابا ‌‌‌نداره عقده ای شده.
    • امیر IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
      9 123
      خطاب به 7:01، احمق تو هستی که کیلومترها مرزهای حماقت را جابجا کردی. اسرائیل هر موشکی به سمت حماس شلیک کرده، حماس هم جوابش را به صهیونیستها داده است، حزب الله هم همین طور، انگار خروج مفتضحانه صهیونیستها در سال 2000 از جنوب لبنان، ناکامی در جنگ 33 روزه، ناکامی در جنگ 22 روزه و... را فراموش کردی، حماس و حزب الله دو گروه شبه نظامی هستند که نسبت به زمان جنگهای سی وسه روزه و بیست و دو روزه به اذعان خود صهیونیستهابه مراتب قویتر شده اند و تسلیحات بیشتر و مخرب تری در اختیار دارند، اسرائیل با صرف میلیاردها دلار بودجه نظامی و دریافت کمک های نظامی انبوه از آمریکا، قادر به مقابله با این دو گروه شبه نظامی نیست، بعد تو در اوج بلاهت، سنگ رژیم کودک کش و تروریست اسرائیل که در برابر این دو گروه شبه نظامی به اوج استیصال رسیده است، به سینه می زنی؟!!!! اسرائیل ، زمانی در شش روز ارتش کشورهای عربی را شکست می داد، حالا توان شکست دادن دو گروه شبه نظامی را ندارد.خاک بر سر اسرائیل که حامیانی مثل تو دارد.
    • جلیل IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      0 4
      فقط میتونم بگم زرشک
    • خداپرست IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      8 0
      محل اوراق موشک‌ها قسمت انتهای روده جنابعالی و هم‌پالکی‌هایتان است.
  • US ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    34 17
    آفرین. بومی سازی س-۵۰۰، ماهوره زن، قاره پیما، هایپر سونیک و هوش مصنوعی.
    • NL ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
      45 33
      پروفسور اس 500 نمیتونه ماهواره بزنه هوش مصنوعی هم نداره قاره پیما هم نیست. 600 کیلومتر که به درد نمیخوره جنگنده میاد از هزار کیلومتری موشک کروز رو میندازه میره. اصولی ترین برد پدافند 100 کیلومتره که لانچر بتونه موشک های بیشتری حمل کنه. الان دو تا از سکو های اس 500 برای دو تا موشک با برد 600 کیلومتر اشغال بشه که چی. اون سکو ها هر کدوم میتونن سه تا موشک با برد 100 کیلومتر داشته باشن. بعدشم موشک بزرگ که نمیتونه کروز رو منهدم کنه. این تبلیغ روس هاس که میگن 600 کیلومتر وگرنه همون 100 کیلومتر کافیه. مطمئن باش خود روس ها هم روی اس 500 موشک با برد 600 کیلومتر کار نمیزارن ولو برای تبلیغ.
    • US ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
      20 0
      نگفتم که اینها همه یکی‌ هستند عزیز، گفتم در قدم‌های بعدی انشا الله به اینها هم میرسیم.
  • بابک IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    هیچ شانسی جلوی قدرت نظامی اسراییل ندارید!! اسراییل تنها نیست! بزرگترین قدرت در کهکشان راه شیری یعنی آمریکای کبیر بشتشه!!! بابک از مازندران!
    • محمد IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
      40 6
      اشتباه کرذی دیگه آمریکا بزرگ نیست فقط سایش بزرگه و تو سایشو دیدی
    • IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
      41 5
      این کری ها رو برا یکی بخون که حمله ی موشکی به پایگاه آمریکا نکرده باشه. اگر ترس ما از آمریکا بود تو منطقه نمی‌زدیمش.
    • IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
      41 8
      بابک از مازندران یا از آلبانی؟!!!
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
      20 6
      از لبیرتی چه خبر؟
    • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      5 16
      بابک اینا یه مشت اسکولن بزار با خودشون حال کنن تو همین سایتشون بیخبر از رویدادهای جهان واتفاقاتی که میفته به اندازه کافی مشرق خرشون کرده ییخیال.خخخخخخخخخخخخخخ
    • .... IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      2 3
      دادش بابک تو دو تاصلاح اسراییلی بگو بعد از قدرت نظامی اسراییل حرف بزن همینجوری یه چی میندازس بعد استان محل زندگتو میزنی میخوایی بگی خیلی شاخم از هیچی نمیترسم اول یه تحقیق کن بعد صحبت کن تو دیگه از منافقم رد کردی وقتی پشت قدرت نظامی کشورت واینستادی بعد از اسراییل حرف میزنی
  • مغزمتفکر IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    16 2
    آواکس اواکس اوجب واجبات است
  • قمپزیسون IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    7 21
    ما خوبیم
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    8 48
    پول مملکتو چیکار میکنن تهرانو یه جارو نمیزنن
    • کاوه آهنگر IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
      7 5
      آقای آلزایمر شورای شهر تهران و شهردار ... تهران الان از رای تو بالا اومدن اینجا حرف از اقتدار و امنیت کشوره توسط سپاهه شهرت رو اگر آشغال گرفته به خاطر رای آشغالی که تو دادی به این بی مایه ها برو مطالبات رو هم از همون ها پیگیری کن؛ تازه اگر جواب توهم بدن
    • IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      1 4
      آگه جارو زده بودن که تو الان اینجا نبودی کامنت بگذاری آشغال جان
  • مخاطب IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    9 19
    برای هدف قراردادن بخشهای مهم و استراتژیک مشکلات مردم چکار کردین؟!
    • IR ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
      18 3
      اینی که گفتی وظیفه دولته نه نیروهای مسلح
    • IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
      17 4
      اونجا به ما مربوط نیست، برو از رئیس جمهور آلبانی بپرس!!!
  • علی IR ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    50 21
    مشکل اینجاست که نام ژنرال قاسم سلیمانی زیبنده یکی از ناوشکن های در حال ساخت ارتش بود ، نه یکی از صدها مدل موشک در حال ساخت ایران ، فکر کنید ، ناو شکن ژنرال قاسم سلیمانی ، یا ، موشک قاسم سلیمانی ، کدام در حد وسعت نام حاج قاسم بود . شاید این موشک سالیان سال حتی یک مورد شلیک نداشته باشد ولی ، ناو شکن ژنرال قاسم سلیمانی ، در خلیج فارس و در دریای عمان چه میکند .
  • US ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    19 3
    «شهاب» یه سمبل که همیشه باید حفظ بشه... ضمناً ما باهاش خاطره ها داریم...
  • IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    9 16
    بهیچوجه هدف فرضی مشخص نبود وفاصله محل اصابت باهدفم مشخص نشد.وضمنا جواب اماراتو اگه درستو حسابی وپشیمان کننده ندید .ازین ببعد روزگارراحتی درخلیج فارس نخاهیم دید.شک مکنید
  • رضا IR ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    26 69
    میبینم چند بیشرف حرامی بی ناموس بد سوختن از قدرت ایران بسوزید منحرفین بسوزید منافقین سگ وطن به امثال شما نجاست ها شرف داره پاینده باد ایران
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
      10 3
      در عرصه نبرد که کاری نمیتونن بکنن کارشون اینه بیان تو صفحات و سایتای انقلابی از پشت کیبورد کامنت بزارن و منفی بدن. سربازان کیبوردی پوشک پوش اسرائیل هههه معمولا هم روی اخبار دفاعی ایران خیلی حساس هستن. متن رو میخونن حرصشون میگیره کامنت میزارن و منفی میدن
    • سید IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
      4 3
      از بس سوختن عصبانیتشون تو منفی هایی که بهت دادن پیداست منتظر اون روزیم که موشک حاج قاسم مهمان شهرهای اسرائیل تل آویو و حیفا و ... بشه.حتما براشون بساط کتلت و کباب پزی راه میندازه بزنن به بدن
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      31 0
      ۱۰:۳۸ عرصه نبردتون هم داریم با اسراعیل میبینیم.خخخخخ
  • US ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    67 10
    اسراییل امشب هم به غزه حمله هوایی کرد.کسی نمیخواد حرفی بزنه؟تفریح نیروی هوایی صهیونیست ها حمله به غزه،لبنان،سوریه و عراق شده
    • مرضیه IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
      6 5
      به اسراییلت بگو 70 ساله در فلسطین ماندن و رویای نیل تا فراتشان نابود شده خاک تو سر اسراییلت که از پس حزب الله و جهاد و حماس برنمیاد خاک تو سرش که 2006 و 2009 و 2014 و 2020 شکست خورد اسراییلت 20 ساله رنگ پیروزی ندیده
    • IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      30 5
      ۱۶:۲۷ احمق اسرائیل که روز داره حماس را بمباران میکنه چرا چرت وپرت میگی؟!!!!!!
  • IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    17 50
    ضد انقلاب‌های خود فروش معلومه بوی سوختنشون بد جوری میاد آب رو بیارم کجاتون بریزم؟
  • هی دنیا US ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    33 12
    چ فایده چه تاثیری به ما داره مردین شیر خشک و پمپرس ارزون کنی
  • US ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    22 6
    دست کسانی که در ساخت این تجهیزات بومی مشارکت داشته اند را می بوسم. مایه افتخار همه ملت ایران هستند. باید مراقب آل سعود خبیث باشیم. شنیدم مشغول برنامه های هسته ای خطرناک هستند. ما نباید از این موضوع به همین سادگی بگذریم. آنها با کشتار حجاج در خانه خدا و قتل عام مردم یمن نشان داده اند که از چه پتانسیلی برای قتل و کشتار برخوردار هستند.
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    14 26
    ترسوهای بزدل اصلاح طلب! خیانتکارها!
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    5 5
    حرکتی حساب شده بود به این دلیل که اسرائیل در صدد زدن پایگاه های ایران در سوریه به دلیل استقرار موشک های تاکتیکی بود حالا این موشک های تاکتیکی از مرز غربی ایران در حداقل زمان پرتاب میشه
  • بی نام IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    8 17
    شما ها جراتت ندارید یک تیر شلیک کنید
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    7 3
    برادران گرامی نامگذاری موشک به اسم حاج قاسم و نیز نامگذاری صدها خیابان و پل و ... به اسم ایشان یک اشتباه است. از نام گذاریهای قی البداهه دست برداریم.
    • حمید GB ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      0 3
      برادرعزیز شما درست می فرمایید اسم موشک وخیابان وپل یا هر چیز دیگه ای برازنده نام سر دارنیست باید اسم استان کرمان به حاج قاسم تغیرنام یابد
  • علی خدایی IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    8 3
    برد موشکها باید بیشتر هم شود و ایران قاره پیما بسازد
    • US ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      2 4
      وقتی ماهواره بتواند فقط یک دور دور زمین بچرخد این یعنی قاره پیما دیگه. پس نگران نباش دوست گرامی ام.
  • نجات IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    6 10
    آقا ول کنید اینها رو امارات هرچی باشه به مردم خودش ظلم نمیکنه بلکه همشون در رفاهن ماها چی به فکر خودتون باشید نمی‌خواد واسه اسراییل و امارات کری بخونید بعضی ها به نون شبشون موندن اونوقت آقازاده‌ها دارن با پول ماها تو امارات اسراییل جولان میدم اره بابا
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    7 1
    بحث تحقیقات روی هیدروژن را جدی بگیرید(پایه گذاری تحقیقات درست بلند مدت) ......کلا هیدروژن عنصر جذابی است......از تولید ارزان تا روش های ذخیره بی خطرش ......از روش های جامد سازی و استفاده در موشک های مینیاتوری قاره پیما با موتورهای رم جت تا کلاهک های خلا دو مرحله ای(انفجار اول پخش شدن گاز سبک هیدروژن و انفجار دوم قارچی شکل مثل نیترات آمونیوم بیروت).....اونوقته که میشه گفت شهید قاسم سلیمانی .....اسرائیل خر کیه خود کاخ سفید هدف اصلی است....آدرس غلط نده(مزدور سیا لبخند زننده) .....اسرائیل سهم حزب الله است ...
  • محمد DE ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    3 1
    اصلاح طلب یا راحت طلب!!!بابا حالت خوب نیست خدا روزی تو رو جای دیگه بده اصلاحات هم برن بخوابن چون بیداریشون عین خوابیدنه!!
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
      3 2
      محمد جان شما شاید دزدی نکنید ولی با سیاست های اشتباهتون ایران را 100 برابر بیشتر از اصلاحطلبا ویرانتر میکنید هرچند دزدی واختلاس درهمه جناحا هست.
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    10 2
    ولی باز هم از موشک دانگ فنگ ۲۱که سرعت لحظه اخر ان ۱۰ماخ است کمتر است متاسفانه این موشک را چین به سعودی فروخته وما باید فکر سپر دفاع موشکی باشیم که بتواند موشکهای با سرعت ۱۰ماخ را شکار کند
    • مهندس IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      1 0
      مهندس این موشک با سرعت 12 ماخ وارد جو میشه پدافند سعودی و صهیون نهایتا بوق بزنن براش و بعدم بوووووووم خخخخخخخ
    • یه توپ دارم هذلولیه DE ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      0 0
      اگز اشتباه نکنم سرعت برخورد سجیل 13 ماخ هست و سرعت لحظه اصابت این موشک هم 5 ماخ...که فرق داره با لحطه ورود به جو
  • عباس IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    7 1
    سلام به نظر من به جای اسم شیهد حاج قاسم اسم موشک رو قاسم1 می ذاشتید بهتر بود
  • علویان بختیاری IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    4 7
    شماها تسلیم شدید،از همه رفتار و گفتار شما معلومه. صبح مارو مثل گوسفند گردن می زنند.
  • صدا IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    5 2
    یک عده حرامی بد سوختن از قدرت ایران بسوزید حرامی ها یک خبر بد انگلیس و فرانسه و المان با مکانیسم ماشه مخالفت کردن به ارباب بگید یک بزاره براتون بیشرفان وطن فروش :)))
  • شهاب IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    5 1
    مرگ بر منافقین سوختنتان تماشایی است تمام شد بسوزید یا نه ایران یک ابرقدرت موشکی بدبخت شدین برد موشک های دریایی مان به 1000 کیلومتر رسید خاک عالم به سرتان شد الان دیگه میتونیم تل اویو و حیفا با موشکی بزنیم که تاکتیکی نه دور برد به خاک سیاه نشستین شما هنوز دارید ارو رو شهاب تست میکنید :)))) حاج قاسم ها و خرمشهر ها و سجیل ها و سومار ها و هویزه ها .....در راه اند
  • حنانه IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    6 6
    بسوزید از ایران اسلامی ما لذت میبریم از سوختنتان بیشرفان:))
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    8 3
    بنام خدا حالا که تعداد زیادی از موشک ها از رده خارج شدن بهتر نیست ی جنگ راه بندازیم و استفاده کنیم تا تو انبار بنجل نشه ،بزنیم ب بن سلمان یا بدیم یمن بزن ۷۵۷۶
  • رضا IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    0 5
    سلام.من به عنوان یک ایرانی به هر پیشرفت کشورم افتخار میکنم ولی به یاری خدا باید چنان ناو بزرگ و پیشرفته ای بسازیم و نام آنرا سلیمانی بگذاریم که برازنده نام بزرگترین سردار تاریخ ایران باشد و همیشه جلوی چشم دشمنان این ملت باشد چه داخلی وطن فروش و چه خارجی.تا هر روز با دیدن آن از درد به خود بپیچید.مرک بر تمام بد خواهان ایران
  • HIT45444 RU ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    7 2
    من خودم از این حکومت متنفرم اما ای کاش هیچوقت دست صلح به امپریالیسم امریکا ندن و با قدرت تمام صنایع نظامی رو ارتقا بدن...
  • ناشناس IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    0 0
    علی برکت الله
  • امید IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    0 1
    مرسی.... عالی.... واقعاً عالی
  • GB ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    15 3
    مشرق خان این روش خوبی نیست که بنام اصلاحات یا هر مخالف دیگر خودت پیغام تحرک آمیز بگذاری. تا چقدر می خواهید سقوط اخلاقی تا را ادامه بدهید .البته مردش نیستید این پیغام رابگذارید .
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    2 39
    ما باید علاوه بر اسرائیل یه گوشمالی به امارات هم بدهیم خیلی پرو شدن
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    16 0
    این موشک بود یا ترقه
    • رضا IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      0 0
      ترقه اونایی که هر روز تو مزارع اسراییل میترکه و گربه سگان صهیون در میاد خخخخخ این موشک نجاست غرب پرست اماده زدن اربابت باش
  • نسیم IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    0 33
    دستون میبوسم با این قدرتی که دارین امریکا زر زر زیادی میکنه لعنت بر منافقین درود بر شهیدان مرگ بر امریکا
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    0 0
    الکی امارات روگنده نکن آمریکا هم جرأت نداره
  • بهمنی IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    0 0
    خدمت دوستان و نظر دهندگان باید بگویم دولتهای این کشور های حاشیه خلیج هیچکدام نمیتوانند نماینده مردم کشورشون باشند و بدانید ۹۹ درصد این کشورها دستنشانده امریکا و اروپا هستند و اسراییل خود امریکا و اروپا هستش فقط اسمش اسراییل هست و بدانید هر زمان که بخوان همیه این کشورها با اسراییل اعلام دوستی میکنند چون یک کشوری که با زحمت میشه پیداش کرد تو خالی قدرت نمایی میکنه اگر این دولتهای عربی با ملتهاشون یکی بودند خیلی وقت پیش اسراییل از بین میرفت ولی متاسفانه این حال کشورهای اسلامی اینجوریه که همیشه عقب افتادند در کتاب تاریخ امام جعفر الصادق ع ذکر شده است اسراییل دو قبله مسلمانان تصرف میکنه به نظر من الان هم تصرف کرده چون قدس که خودشون هستن مکه و مدینه هم سگ انها السعود هستند
  • حمیدیان IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    0 0
    پاینده باد ایران مرگ بر منافقین و صهیون و وهابی ها سگان وطن فروش اب بریزید نسوزید ، گم شید بیرون از ایران اینجا ایران است بیشه شیران بروید ریاض و تل اویو تکه نانی طلب کنید حرام لقمه ها
  • خطاب به رضا و حمیدیان IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    0 0
    خفه شید
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    1 0
    باید خیلی قوی بشیم خیلی باید ایران را پر از موشک بکنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس