محمد بن زاید - کراپ‌شده

یک نشریه عرب ‌زبان منطقه‌ای می‌گوید عربستان آماده عادی‌سازی علنی روابط با اسرائیل است اما از هرج و مرج داخلی و حملات محور مقاومت می‌ترسد.

به گزارش مشرق، خلیج آنلاین می‌نویسد: مقدمات زیادی برای عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل تدارک دیده شد که از جمله آن‌ها دیدارهایی با هیئت‌های یهودی در خارج و داخل عربستان، میزبانی پادشاه عربستان از یک خاخام سعودی و آزاد گذاشتن رسانه‌های سعودی برای تایید عادی‌سازی روابط با اسرائیل است.

در ادامه این تحلیل آمده است: اما چه چیزی مانع از عادی‌سازی رسمی عربستان با اسرائیل می‌شود؟ به گفته یکی از واسطه‌های توافق امارات و اسرائیل، که از ولیعهد سعودی در مورد دلیل خودداری از عادی‌سازی رسمی روابط با اسرائیل سوال کرده بود، بن‌سلمان در پاسخ گفته است: «می‌توانم این مهم را در یک دقیقه عملی کنم، اما از حمله ایران، قطر و نیز هرج و مرج داخلی بیم دارم».

اعلام عادی‌سازی رسمی روابط بین امارات و اسرائیل، نقطه‌ای بود از دهه‌ها همکاری غیرعلنی و عادی‌سازی این رابطه‌ها بین اسرائیل و دولت‌های عربی. همچنانکه در مورد رابطه بین ریاض و تل‌آویو این‌گونه است.

مشخص است که توافق اخیر بین امارات و اسرائیل زیرنظر عربستان سعودی و با هماهنگی کامل با، ولیعهد این کشور انجام شده است و این مسئله‌ای است که روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت به آن اشاره کرده است.

هدف از توافق امارات و اسرائیل اساسا زمینه‌سازی برای اعلام روابط رسمی بین عربستان و رژیم اشغالگر است. ولی‌عهد سعودی از زمان عهده‌داری این منصب، تلاش زیادی برای برقراری ارتباطات غیرعلنی با اسرائیل کرده است. بن‌سلمان یکی از کسانی است که معامله قرن را تایید می‌کند و در این باره کنار محمدبن‌زاید، ولیعهد ابوظبی ایستاده است. در کنار گزارش‌های غربی زیادی که حاکی از نامه‌نگاری مستمر بین، ولیعهد سعودی و کوشنر، برای اجرای معامله قرن است، روزنامه الاخبار لبنان در می‌ سال گذشته به گزارش‌هایی اشاره کرد که نشان می‌دهد بن‌سلمان مبلغ 10 میلیارد دلار به محمود عباس پیشنهاد داده، تا در مقابل آن، معامله قرن را بپذیرد، اما عباس این پیشنهاد را رد کرده و آن را پایان حیات سیاسی خود دانسته است.

در فوریه سال جاری، یک هیئت یهودی به ریاض سفر کرد و 5 روز را در آن گذراند و در جریان این سفر، هیئت یهودی با مسئولان سعودی و محمدبن سلمان دیدار کرد.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    4 0
    کاملا واضحه که بن سلمان ،اول بن زاید را فرستاد جلو،بعد آل خلیفه را میفرسته و وقتی قباحت این اقدام کمتر شد یا از بین رفت بعد خودش میاد وسط.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس