کد خبر 1108621
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵
پرچم نمایه آمریکا - کراپ‌شده

«توماس فریدمن»، تحلیلگر برجسته آمریکایی و ستون نویس روزنامه نیویورک تایمز بر این باور است که انتخابات آتی ممکن است به جنگ داخلی در آمریکا منجر شود.

به گزارش مشرق، هر چه زمان به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۱۳ آبان) نزدیک می‌شویم انشقاق سیاسی در آمریکا شدیدتر و بیشتر می‌شود. آمریکایی که زمانی خود را الگوی دموکراسی و انتخابات آزاد در جهان معرفی می‌کرد به سمتی حرکت می‌کند که قادر نیست انتخاباتی معمولی و ساده برگزار کند و سردمداران این کشور همه از امکان تقلب، جنگ داخلی و بروز هرج و مرج در انتخابات ریاست جمهوری امسال سخن می‌گویند. ترامپ مدت‌هاست که ادعا می‌کند رای‌گیری به صورت پستی به خاطر شیوع ویروس کرونا می‌تواند منجر به تقلب گسترده در نتایج انتخابات شود. در نقطه مقابل دموکرات‌ها اصرار دارند انتخابات باید به صورت پستی برگزار شود. دموکرات‌ها نیز نگران تقلب در انتخابات از سوی ترامپ هستند به ویژه وقتی شنیدند ترامپ گفت، اگر در انتخابات پیروز نشوم، حتما تقلب شده است!

بیشتر بخوانید:

گزارش هزار صفحه‌ای فراحزبی سنای آمریکا علیه ترامپ

دموکرات‌ها: اگر ترامپ قصد تقلب داشت بریزید توی خیابان‌ها!

حالا روزنامه نیویورک‌تایمز در این باره نوشته: «ما با احتمال بسیار بالایی ارزیابی می‌کنیم که انتخابات نوامبر(آبان) با چشم‌انداز سیاسی و هرج ‌و ‌مرج حقوقی و قانونی زیادی روبه‌رو خواهد شد. ترامپ احتمالا قصد دارد نتیجه انتخابات را با ابزارهای قانونی و فراتر از قانون به چالش بکشد». این روزنامه در ادامه با درخواست از مردم برای ریختن به خیابان‌ها در صورت تقلب از سوی ترامپ نوشته: «نمایش حضور مردم در خیابان‌ها برای اعتراض، می‌تواند عامل تعیین‌کننده‌ای برای چیزی باشد که مردم و افکار عمومی یک نتیجه قانونی و عادلانه برای انتخابات می‌دانند.

حرکت به سمت جنگ داخلی

«توماس فریدمن» ستون نویس روزنامه نیویورک تایمز نیز با هشدار نسبت به بروز هرج و مرج در انتخابات آتی در تحلیلی در همین روزنامه نوشت: «برگزاری یک انتخابات آزاد و منصفانه و چشم‌انداز انتقال مسالمت‌آمیز و آرام قدرت سیاسی به شدت زیر سؤال رفته و ابهامات زیادی در این خصوص مطرح شده است. جمله‌ای در اینجا وجود دارد که من هرگز میلیون‌ها سال هم اصلاً تصور نمی‌کردم آن را بنویسم یا بخوانم؛ نوامبر امسال، برای نخستین بار در تاریخ کشورمان، آمریکا شاید قادر به برگزاری یک انتخابات آزاد و منصفانه نباشد و در صورت شکست دونالد ترامپ در برابر جو بایدن شاید انتقال قانونی و مسالمت‌آمیز قدرت وجود نداشته باشد».

فریدمن می‌افزاید: «اگر نیمی از مردم آمریکا تصور کنند که آراء آنها به خاطر تضعیف عمدی سرویس پستی آمریکا از سوی این دولت، شمارش نخواهد شد و نیم دیگر مردم هم به این نتیجه برسند که آراء پستی در حمایت از بایدن، کلاهبرداری و تقلبی است، در نتیجه با یک انتخابات مخدوش روبه‌رو خواهیم شد. این بار دیگر مانند رقابت بین بوش و ال گور نیست که دادگاه عالی آمریکا اختلافات را حل و فصل کند، این اتفاقات به معنای پایان دموکراسی آمریکایی خواهد بود. شاید این رویدادها، بذر یک جنگ داخلی دیگر در آمریکا را بکارد. تهدید واقعاً جدی است.»

 در پایان این یادداشت آمده: «تقصیر و گناه ترامپ این است که به جای هدایت و اداره این بحران بی‌سابقه که به یک چالش بزرگ علیه انتخابات ملی آمریکا تبدیل شده، از این بحران سوءاستفاده کرده تا مردم آمریکا را متقاعد کند که هر گونه رأی گیری پستی تلاشی از سوی جو  بایدن برای تقلب در انتخابات است».

هرج و مرج

بیل کلینتون رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز در سخنرانی خود در دومین شب کنوانسیون ملی حزب دموکرات به دونالد ترامپ حمله کرده و با هشدار نسبت انتخابات مجدد ترامپ گفته: «دور دوم ریاست جمهوری وی آکنده از ‌انداختن تقصیر به گردن دیگران، قلدری و تحقیر کردن خواهد بود... شما می‌دانید که ترامپ با چهار سال ریاست جمهوری دیگر چه کار خواهد کرد: مقصر دانستن دیگران، قلدری و تحقیر کردن».

 کلینتون در ادامه به ترامپ از بابت مدیریتش در قبال پاسخ به همه‌گیری کروناویروس هم حمله و اشاره کرده به اینکه «آمریکا تنها کشور صنعتی شده جهان است که در میان این بحران نرخ بیکاری آن سه برابر شده است». به گفته کلینتون شخصیت ترامپ به عنوان کسی که ساعت‌ها وقت صرف تماشای تلویزیون می‌کند و به دشمنانش حمله می‌کند شخصیت کسی نیست که آماده مقابله با یک وضعیت اضطراری جهانی مثل همه گیری بیماری است».

در وضعیت مرگ و زندگی هستیم

مشاور امنیت ملی اسبق کاخ سفید نیز در مصاحبه‌ای با دروغگو خواندن ترامپ گفته وی به روابط با دیگر کشورها آسیب زده و آمریکا را نالایق کرده است. «سوزان رایس» در مصاحبه‌ای با برنامه «لیت‌شو» شبکه سی‌بی‌اس در مورد عدم پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ابراز نگرانی کرد و گفت: «در صورتی که بایدن پیروز نشود، ما آمریکایی نخواهیم بود که همه می‌شناسند...با انتخاب ترامپ وضعیت غیرقابل بازیابی خواهد بود و امنیت ملی و جایگاه ما در جهان به طرز جبران ناپذیری آسیب خواهد خورد. این اغراق‌آمیز نیست که گفته شود وضعیتی که هم اکنون آمریکا در آن قرار گرفته، وضعیت مرگ و زندگی است».

گفت‌وگوی ترامپ با خدا!

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا اما، در سخنرانی جدید خود در جمع هوادارانش در منکاتو در مینه‌سوتا، مدعی عملکرد اقتصادی خوبش در دوران شیوع کرونا و خواستار تمدید دوره ریاست‌جمهوری‌اش شد.ترامپ در این سخنرانی گفت شیوع کرونا «آزمون خداوند» از او است تا «عالی‌ترین اقتصاد جهان» را بازسازی کند: «آنچه در کنار همدیگر به دست آوردیم و آنچه در حال انجام است کمتر از معجزه نیست. ما عالی‌ترین اقتصاد جهان را رقم زدیم و دوباره باید آن را بازسازی کنیم». در ادامه او شروع به صحبت با خدا کرد: «می‌دانید، این خداست که مرا آزمایش می‌کند و به من می‌گوید تو یک بار انجامش دادی. من هم گفتم آیا کارم عالی بود، خدا؟ من تنها کسی هستم که می‌تواند این کار را انجام دهد. خدا هم گفت نباید این را می‌گفتی، اما حالا که گفتی باید کاری کنیم دوباره هم انجامش بدی». ترامپ در ادامه خطاب به مردم گفت: «اما من یک بار اقتصاد را بازسازی کردم و دوباره در حال انجام آن هستم، شما می‌بینید بهترین آمار اشتغال در حال حاضِر کشور را». رئیس‌جمهور آمریکا در حالی این اظهارات را بیان کرد که به دنبال همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی مشاغل، تعدیل و اخراج گسترده شاغلان در این کشور بیش از ۵۴ میلیون نفر مشاغل خود را ازدست داده‌اند. در این سخنرانی او درباره ترک ریاست‌جمهوری در صورت عدم انتخاب در انتخابات سال جاری نیز صحبت کرد: «برخی مردم، احمق واقعی هستند، یکی می‌گفت او می‌خواهد پیروز شود؟ و بعد از دومین دوره هم این مقام را ترک نمی‌کند؟ اول فکر کردم شوخی می‌کند، اما بعد دیدم خیلی جدی حرف می‌زند. خب من هم درباره اش فکر کردم، چون ایده بدی نبود». او سپس با اشاره به رسانه‌های مختلف از رویاپردازی خود سخن گفت: «آن‌ها می‌گویند چهار سال، من گفتم ۱۲ سال اعلام کنید تا دیوانه شوند»!

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    4 1
    يك باند مافيايى تاكنون با قدرت برجهان حكومت وسياست هايش را اعمال ميكرد بنظر ميرسد حاكميت اين باند درامريكا به مشكلاتى برخوردكرده است واگرنتواند انرا حل كند فكركنيد چى ميشه بهار دلگشا يا زمستان اتمى
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      5 0
      دهن آمریکا و آمریکایی سرویس بشه، هر دوتاشو هستم!!!
  • محمد علی IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    0 0
    این همان هشتاد وهشتی است که برای ما علم کردن حالا برای خودشان علم می شود وانشاالله منجر به نابودی این لکه ننگ دامان بشریت می شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس