پمپئو نمایه پامپئو نمایه

دفتر نمایندگی روسیه مستقر در وین در واکنش به نقل‌قول «مایک پامپئو» از «جان کری» درباره این که واشنگتن می‌تواند تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را بازگرداند، چنین برداشتی را «تخیل» توصیف کرد.

به گزارش مشرق، توییتر دفتر نمایندگی روسیه مستقر در وین به توییت «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا که با نقل قول جملات «جان کری» وزیر خارجه دولت پیشین کاخ سفید، مدعی شده بود واشنگتن می‌تواند تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را که ذیل برجام لغو شده بود، بازگرداند، پاسخ داد.

بیشتر بخوانید:

نقل قول پامپئو از کِری درباره احیای تمام تحریم‌های ایران

در این توییت آمده است: «در هیچ زمانی در جریان مذاکرات برجام این برداشت ایجاد نشد که یک کشور می‌تواند به طور یکجانبه به مشارکتش در توافق پایان دهد و بعد تلاش کند خود را از حق فعال کردن اسنپ‌بک (مکانیسم ماشه) بهره‌مند نماید.» در پایان این توییت هم مسکو چنین برداشتی را تخیل آمریکایی‌ها خوانده است.

پامپئو بامداد چهارشنبه کلیپ ویدئویی کوتاهی از صحبت‌های قدیمی کری در اندیشکده «شورای روابط خارجی» را در صفحه توئیتر خود به اشتراک گذاشت و به نقل از وی نوشت: «ما توانایی بازگرداندن تمام تحریم‌ها را داریم».

وی در ادامه این جملات کری را نیز نوشت: «چیزی که ما [با ایران] مذاکره کردیم، توافق منحصر به فردی است که ذیل آن یک کشور به تنهایی می‌تواند رأی خود برای بازگرداندن آن تحریم‌ها [علیه ایران] را اعمال کند».

پس از شکست قاطع قطعنامه آمریکا علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل، واشنگتن قصد دارد در یک مانور سیاسی به ندرت مورد استفاده قرار گرفته، خواستار بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران شود. اقدامی که به گزارش خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتد پرس»، احتمالاً دولت ترامپ را منزوی‌تر خواهد کرد و بحران اعتبار برای سازمان ملل ایجاد می‌کند.

تحریم‌های سازمان ملل پس از امضای برجام در سال ۲۰۱۵ لغو شدند و آمریکا که عضوی از این توافق بود به دستور «دونالد ترامپ» سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد. حالا آمریکا که بعد از تلاشی طولانی‌مدت نتوانسته نظر اعضای شورای امنیت را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که ماه اکتبر منقضی می‌شود، جلب کند، دور جدیدی از حملات علیه ایران را آغاز کرده است.

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا قرار است روز پنجشنبه به نیویورک برود و رئیس شورای امنیت را از تصمیم آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه «اسنپ‌بک» که در قطعنامه ۲۲۳۱ ذکر شده، مطلع کند. طبق این بند از برجام، اعضای توافق هسته‌ای ایران می‌توانند در روندی پیچیده که با وتو نمی‌توان آن را مسدود کرد، خواستار بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران شوند.

طبق گزارش آسوشیتد پرس، مثل تمدید تحریم تسلیحاتی، طرح آمریکا درباره اسنپ‌بک هم با مخالفت شدید چین و روسیه و سایر اعضای شورای امنیت از جمله متحدان واشنگتن، انگلیس و فرانسه روبروست و می‌تواند زمینه را برای نزاعی بر سر مشروعیت قدرتمندترین نهاد سازمان ملل فراهم کند.

آمریکا در بین ۱۵ عضو شورای امنیت تنها کشوری است که می‌گوید به عنوان یک عضو اولیه توافق، این حق را دارد که خواستار بازگشت تحریم‌ها شود. سایر اعضا که همچنان از توافق ایران حمایت می‌کنند می‌گویند ایالات متحده این جایگاه را زمانی که از توافق خارج شد از دست داد.

این استدلال بحث‌برانگیز آمریکا مورد تمسخر چین، روسیه و اروپایی‌ها قرار گرفته و حتی همه جنگ‌طلبان ضد ایران حاضر در آمریکا هم با این نظر موافق نیستند. «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا که سابقه ضد ایرانی طولانی دارد و در دوره او آمریکا از برجام خارج شد هم معتقد است آمریکا این جایگاه را از دست داده و این اقدام واشنگتن ارزش ضربه‌ای که می‌تواند به حق وتوی آمریکا وارد کند را ندارد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس