به گزارش مشرق، محمد ایمانی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت:

۱- بر خلاف ادعای آقای ظریف درباره جدایی میان اروپا و آمریکا، اروپا به قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی رای مثبت نداد؛ چون در این صورت کارکرد مهم برجام (معطل نگه داشتن ایران و تداوم یکطرفه تعلیق هسته‌ای) متوقف می‌شد.

۲- توافق را وزارت خارجه ما «برجام» نامید، چون ظاهرا قرار بود «برنامه جامع اقدام مشترک» باشد؛ اما در عمل تبدیل به «برجای» شد: برنامه جامع اقدام یکطرفه یا برنامه درجا زدن ایران. طوری تنظیم کردند که طرف ایرانی از بیم مکانیسم ماشه حتی نتواند به شورای امنیت شکایت کند!

۳- آمریکا اگر در برجام مانده بود، می‌توانست تمام تحریم‌های تجمیع‌ شده ذیل قطعنامه 2231 را برگرداند. اما چرا نماند تا از اسنپ بک (مکانیسم ماشه و بازگش خودکار قطعنامه های تحریمی شورای امنیت) استفاده کند؟ چون در صورت اجرای مکانیسم ماشه در سال 96، برجام تمام می‌شد و ایران تعهداتش را که هنوز پس از دو سال بدعهدی آمریکا اجرا می کند، متوقف می‌کرد.

۴- آمریکا در تقسیم کار با اروپا، از توافق خارج شد و تحریمها را برگرداند؛ در حالی که اروپا  ایران را معطل نگه داشته بود. تصور شان این بود که ایران فلج و تسلیم مذاکره مجدد می‌شود! آمریکا وقتی این مسیر را انتخاب کرد که طبق سخنان صریح ظریف و روحانی مطمئن شد، آنها اجرای تعهدات را متوقف نخواهند کرد.

۵- خبرگزاری دولتی ایسنا 22 اردیبهشت 97 به نقل از نشریه پولیتیکو گزارش داد «فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس این اتحادیه تصریح کرد: من از روحانی تضمین گرفتم که حتی در صورت خروج آمریکا از توافق و برگرداندن تحریم‌ها، ایران به برجام پایبند بماند»! این تشویق ترامپ به خروج از برجام (عدم اجرای تعهدات) بود!

۶- حسین موسویان (سخنگوی اولین تیم مذاکره‌کننده روحانی) آبان 98 در شورای روابط خارجی اروپا: "من با سیاست فعلی آقای روحانی موافق نیستم. آمریکا از برجام خارج شد و تحریمها را بسیار فراتر از گذشته برگرداند. اگر من جای روحانی بودم تعهدات به NPT را تعلیق می‌کردم و از برجام خارج می‌ شدم".

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بیسیمچی IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    5 2
    تحلیل جالب و متفاوتی بود. اگر اینطور باشه بدجور دور خوردیم. واقعا با کفار حربی نمیشه قرارداد صلح بست، مگر از موضع قدرت و با رعایت حدود الهی . غیر از این باشه خسر الدنیا و الآخرت میشیم.
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    7 0
    چقد خیانت کردند
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    4 0
    خنده دار تر اینه که ترامپ بتونه مکانیسم ماشه را فعال کنه وتحریم ها را برگردانه آن موقع چهره اقای ظریف دیدنیست چون چند روز قبل میگفت برجام توانست امریکارا در شورای امنیت دوازده دو شکست دهد
    • من IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      0 0
      قیافه ظریف ؟!!! این ها بقدری پررو‌هستند که اون روز هم باز طلبکار این نظام و مردم میشن . میگید نه ؟ بشینید و نگاه کنید . یعنی به سنگ پا گفتن زکی
    • IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      0 0
      آن موقع برمی گردیم به قبل از این دولت. مملکت را دو دستی تحویل شما می دهیم و منتظر گل کاری های جدید خواهیم ماند. به هر حال شما همان حاکمیان معجزه هزاره سوم هستید. اندکی صبر کنید نوبت شما هم مجدد خواهد رسید.
  • DE ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    0 0
    در جواب سوال تیتر این خبر نوشته اند: "چون در صورت اجرای مکانیسم ماشه در سال 96، برجام تمام می‌شد و ایران تعهداتش را که هنوز پس از دو سال بدعهدی آمریکا اجرا می کند، متوقف می‌کرد." سوال: اگر اینگونه است بهتر نبود این روش ادامه می یافت و امریکا الان هم سراغ مکانیسم ماشه نمی رفت؟
  • SE ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    0 0
    گاگول در این میانه دولت بی تدبرمانه
  • IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    1 0
    حالا حالا مانده تا بفهمیم روحانی و ظریف پای چه توافقی را امضا کرده اند.متاسقانه در کشور ما برای خیانت های اینچنینی هیچ مجازاتی در نظر گرفته نمی شود.
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    0 0
    این تحلیل مقداری غیر واقعی است ترامپ احمق از اول گفته بود من از برجام خارج میشوم و چرا اوباما اینکار را کرد و فکر این جاها را نکرده بود ولی اتحادیه اروپا که شریک دزد است از شرایط بوجود آمده نهایت سوء استفاده را کرد و ما را معلق نگه داشت که هم در برجام باشیم هم از منافع آن بهره نبریم و تحریم مطلق باشیم البته به لطف درایت دولت تدبیر و امید
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    0 0
    چرت و پرت بود.
  • حسن IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    0 0
    وزارت امور خارجه پر از دیپلمات ، حقوقدان و....است . با وجود این همه پرسنل چرا ایران را فریب دادند ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس