کد خبر 1108021
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
رژیم صهیونیستی از برقراری ارتباط با امارات چه هدفی را دنبال می‌کند؟

یک شبکه رسمی رژیم صهیونیستی با انتشار گزارشی درباره سفر رئیس دستگاه جاسوسی این رژیم (موساد) از هدف اصلی همکاری‌های رژیم صهیونیستی با امارات پرده برداشت.

به گزارش مشرق، کانال یازده تلوزیون رژیم صهیونیستی «کان نیوز» در گزارشی گفت، پس از اعلام عادی‌سازی روابط میان ابوظبی و تل‌آویو، هدف کابینه رژیم صهیونیستی توسعه «همکاری‌های امنیتی» با امارات است.

به گزارش پایگاه خبری «عرب۴۸»، کان در این خصوص گزارش داده است که همکاری‌های امنیتی محور گفت‌وگوهای «یوسی کوهن» رئیس موساد است که شامگاه روز گذشته اعلام شد، کوهن وارد ابوظبی شده است.

در این گزارش همچنین تأکید شده است که مسائل امنیتی در صدر محورهای گفت‌وگوی اعضای هیأت رژیم صهیونیستی درباره ایجاد تفاهم‌نامه با ابوظبی قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

دلایل امنیتی و نظامی گرایش امارات به رابطه با اسراییل

طبق گزارش «گلی کوهن» خبرنگار سیاسی کان نیز در سندی که وزارت استخبارات رژیم صهیونیستی آن را پیرامون مهم‌ترین محورهای احتمالی همکاری میان تل‌آویو و امارات منتشر کرده است، مسائل امنیتی در صدر قرار دارد.

در این سند که وزارت استخبارات رژیم صهیونیستی آن را به شورای امنیت ملی این رژیم تحویل داده، آمده است: «تهدیدهای مستقیمی که امارات و اسرائیل با آن مواجه هستند، مشابه است و از یک منبع، ایران، نشأت می‌گیرد».

در ادامه این سند اشاره شده است: «امضای توافق با امارات این امکان را فراهم می‌آورد که برخی کشورهای حاشیه خلیج [فارس] به این ائتلاف بپیوندند به طوری که ائتلافی نظامی میان اسرائیل و این کشورها در مقابله با ایران ایجاد شود». در این سند همچنین به امکان توسعه همکاری‌های امنیتی مشترک و «فراهم کردن امنیت دریانوردی آمریکا در منطقه خلیج [فارس]» اشاره شده است.

طبق گزارش کان، در این ائتلاف نظامی احتمالی، اطلاعاتی در سطح گسترده میان تل‌آویو و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، چه آنانی که به صورت علنی با تل‌آویو ارتباط دارند و چه کشورهایی که با رژیم صهیونیستی روابطی پنهان دارند، رد و بدل خواهد شد. افزون بر این، شرکت‌های صهیونیستی فعال در زمینه فروش تسلیحات تمام تلاش خود را به کار خواهند بست تا صادرات خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس افزایش دهند.

در مقابل، برخی مقامات صهیونیستی که در جریان تحکیم روابط تل‌آویو با ابوظبی قرار دارند، روز دوشنبه، به روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» گزارش دادند که تل‌آویو موضع خود در قبال فروش جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکایی به امارات را تغییر نداده است و همچنان مخالف فروش این جنگنده‌ها به امارات است.

«نوعی لاندو» خبرنگار سیاسی هاآرتص  به نقل از منابعی که در جریان ارتباطات پیشین تل‌آویو با ابوظبی بودند، در این خصوص گزارش داد: «برخی کشورهای حاشیه خلیج [فارس] از جمله امارات بارها به اسرائیل فشار آوردند که موضع خود [در قبال فروش جنگنده‌ها] را تغییر دهند، از مخالفت شدید خود با این مسئله دست بردارند و اجازه امضای معاملات را بدهند».

این منابع از اینکه تل‌آویو و ابوظبی در گفت‌وگوهای محرمانه به ریاست افراد نزدیک به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از جمله «یوسی کوهن»‌ رئیس موساد، «ران درمر» سفیر این رژیم در آمریکا، «مئیر بن شبات» رئیس شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی، درباره فروش جنگنده‌ها آن هم بدون اطلاع مقامات بلندپایه امنیتی در تل‌آویو به تفاهم رسیده‌ باشند، ابراز نگرانی کردند.

هاآرتص در این خصوص توئیتی از «عاموس یدلین» رئیس اسبق سازمان ضد اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی (آمان) و رئیس اندیشکده «پژوهش‌های امنیت ملی» دانشگاه تل‌آویو منتشر کرد که در آن نوشته شده بود:‌ «مهم این است که ابوظبی به دستیابی به تسلیحات بسیار پیشرفته از آمریکا چشم دوخته است. باید اطمینان حاصل کنیم که وزیر امنیت، وزیرخارجه، رئیس ستاد ارتش در این فرایند مشارکت خواهند کرد در صورتی که موردی هشدارآمیز درباره کاهش برتری نظامی اسرائیل وجود داشته باشد».

با این حال، دفتر رئیس کابیه رژیم صهیونیستی در پاسخ به سؤالات مطرح شده در روزنامه هاآرتص تأکید کرد که «اسرائیل طی گفت‌وگوها [با امارات] مواضع ثابت خود در مخالفت با فروش تسلیحات را تغییر نداده است».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس