اس300

سامانه اس ۳۰۰ در واقع ستاره درخشان سیستم پدافندی روسیه و امید آخر این کشور در حوزه صادرات سلاح محسوب می‌شود.

سرویس جهان مشرق _ روز گذشته برخی حساب‌های کاربری فعال در تحولات لیبی تصاویری از استقرار یک آتشبار پدافندی ناشناس و جدید در اطراف بندر نفتی راس لانوف، تحت کنترل نیروهای ارتش ملی لیبی LNA به رهبری ژنرال خلیفه حفتر را منتشر کردند.

اگرچه این تصاویر از فاصله نسبتا دور و از روی جاده‌ای که از کنار محل استقرار این سامانه عبور میکرد گرفته شده بود اما با اندکی دقت میتوان گفت که تجهیزات حاضر در تصویر بخشی از یک آتشبار پدافندی اس۳۰۰ ساخت روسیه بوده است.

در تصاویر منتشر شده یک دستگاه رادار اخطار اولیه مدل ۹۶L۶E موسوم به Cheese Board و یک خودروی کشنده حامل لانچر ۴ فروندی موشک‌های پدافندی اس۳۰۰ دیده می شد.

در حدس و گمان‌های اولیه کاربران، سامانه موجود را اس۳۰۰ های متعلق به ارتش مصر می‌دانستند که برای کمک به ایجاد پوشش هوایی و جلوگیری از حملات هوایی ترکیه در این منطقه مستقر شده است.

اما سامانه اس۳۰۰ در خدمت ارتش مصر از مدل S۳۰۰VM بوده که دارای تفاوت ظاهری آشکار با سری PM است و قطع به یقین مدل موجود در تصاویر از سری PM روسی است.

سامانه S۳۰۰VM

در واقع دلیل منطقی برای ورود سامانه مصری به این منطقه نیز وجود ندارد زیرا نسخه VM سامانه اس۳۰۰ بیشتر به عنوان نسخه ضد بالستیک و با توان محدودتر برای مقابله با سایر اهداف پرنده شناخته می‌شود.

تضمین برتری هوایی برای خلیفه حفتر یا شمشیر دو لبه؟

در طول ۱ سال گذشته مقامات روس با اقدامات مختلف تلاش کرده‌اند تا از پیروزی نیروهای تحت حمایت ترکیه در لیبی یعنی دولت وفاق ملی GNA جلوگیری کنند. ارسال نظامیان قراردادی سازمان Wagner (مشابه بلک واتر امریکایی)، ارسال سامانه‌های پدافندی Pantsir-S و چندی پیش ارسال چندین فروند جنگنده از دو مدل میگ۲۹ و سوخو۲۴ به پایگاه هوایی الجفره بخشی از این اقدامات بوده است.

کاروان تجهیزات نیروهای روسی و سامانه Pantsir-S

اگر چه قوای خلیفه حفتر و حامیان آنها یعنی مصر، امارات و روسیه در نبرد حومه طرابلس، الوطیه، ترهونه و بنی ولید متحمل شکست سنگین و عقب نشینی گسترده شدند اما با مشاهده عزم ترکیه و دولت وفاق برای پیشروی بیشتر به سمت شرق و به ویژه منطقه موسوم به هلال نفتی لیبی و پایگاه راهبردی الجفره، حجم کمک‌های نظامی به ارتش حفتر و تهدیدات لفظی آنها علیه ترکیه افزایش چشمگیری داشته است.

اگر برای دولت‌های مصر و امارات بقای ژنرال حفتر و جلوگیری از تشکیل دولت وابسته به اخوان المسلمین اصلی‌ترین دلیل دخالت در جنگ لیبی بوده است، برای دولت روسیه رقابت منطقه‌ای با ترکیه که از خاک سوریه و حیات خلوت این کشور در شرق دریای مدیترانه آغاز شد و اکنون به حوزه شمال افریقا و حتی قفقاز و مناقشه قره باغ کشیده شده است مسئله اصلی برای حضور نظامی در خاک لیبی است.

سامانه پانتسیر نابود شده روسی در حملات پهپادی ترکیه

در واقع فرماندهی نظامی روسیه که با ورود جنگنده‌های روسی از سال ۲۰۱۵ و همراهی نیروهای محور مقاومت و بازسازی ارتش سوریه موفق شده بودند طرح ترکیه را در جنگ داخلی سوریه ناکام گذاشته و پیروزی بزرگی به دست آورند، در نبرد لیبی متحمل شکست شده و به ویژه ضربه غیر قابل جبرانی به ساختار سامانه‌های پدافندی این کشور وارد شد.

در طول نبردهای بهار امسال در غرب و شمالل غربی لیبی، ارتش ترکیه تنها با استفاده از چند فروند پهپاد تهاجمی Bayraktar TB۲ خود بیش از ۱۰ دستگاه از سامانه‌های پدافندی Pantsir نیروهای اماراتی یا نظامیان روسی را نابود کرده و بر روی زمین نیز نیروهای دولت وفاق و البته سیل تروریست‌های اعزامی از شمال سوریه به لیبی با حمایت ترکیه موفق شدند نیروهای خلیفه حفتر و نظامیان واگنر روسی را شکست داده و شهر طرابلس پایتخت این کشور را به طور کامل امن کنند.

سامانه پانتسیر اماراتی نابود شده در پایگاه هوایی الوطیه

این شکست و تحقیر بزرگ موجب شد تا فرماندهان روس تصمیم به تغییر موازنه قوا و تلافی شکست بگیرند. ارسال تعداد بیشتری سامانه‌های پدافندی پانتسیر و حضور جنگنده‌های این کشور برای مقابله با پهپادهای تهاجمی و بمباران ستون‌های مهاجم رقیب اقدامات اولیه ارتش روسیه بودند اما ارسال سامانه اس۳۰۰ آنهم به منطقه راهبردی بندر راس لانوف تنها یک معنای مشخص خواهد داشت: پیش بینی ورود جنگنده‌های نیروی هوایی ترکیه به میدان نبرد.

در ماه‌های اخیر اخبار زیادی مبنی بر ساخت و سازهای گسترده ترکیه در دو پایگاه هوایی الوطیه و معیتیقه برای فراهم کردن امکان عملیات جنگنده‌های اف۱۶ این کشور در خاک لیبی به گوش می‌رسد.

احتمالا فرماندهان روسی نیز با پیش بینی این واقعه قصد دارند تا در کنار حضور تعدادی جنگنده رهگیر خود در پایگاه الجفره و پشتیبانی هوایی احتمالی ارتش مصر از قوای مشترک، تعدادی سامانه پدافندی برد بلند اس۳۰۰ را نیز برای مقابله با نیروی هوایی ترکیه در حد فاصل بندر سرت تا راس لانوف به عنوان منطقه هدف ترکیه برای عملیات آینده مستقر کنند.

سامانه S۳۰۰ PM روسی

این موضوع اگرچه تاثیر به سزایی در تامین امنیت هوایی نیروهای ارتش ملی لیبی و تغییر موازنه قوا خواهد داشت اما از سویی دیگر نیز میتواند به مانند یک شمشیر دو لبه دردسرهای ثانویه‌ای نیز برای روسیه داشته باشد.

ارتش روسیه همواره خود را کشور پیشرو در زمینه سامانه‌های پدافندی زمین پایه در دنیا میداند و ۳ سامانه پانتسیر، بوک و اس۳۰۰ اصلی ترین بازوی صادرات تسلیحاتی این کشور در بخش پدافندی در سالهای اخیر بوده‌اند. سامانه پانتسیر با توجه به حوادث رخ داده در جنگ سوریه و لیبی و ناتوانی عجیب آن در برابر حملات پهپادی ترکیه احتمالا برای همیشه از دور خارج شده است و سامانه بوک نیز حداقل در برابر حملات هوایی رژیم صهیونیستی نتوانسته تاثیر کافی از خود به جای بگذارد.

سامانه اس ۳۰۰ در واقع ستاره درخشان سیستم پدافندی روسیه و امید آخر این کشور در حوزه صادرات سلاح محسوب می‌شود (البته در حال حاضر نسخه جدیدتر یعنی اس۴۰۰ تولید می‌شود).

هر گونه حمله احتمالی هوایی از سوی ترکیه و نابودی این سامانه در نبرد لیبی میتواند به مثابه یک فاجعه و آبروریزی بزرگ برای صنایع نظامی روسیه باشد. روس‌ها همواره خانواده پدافند اس ۳۰۰ و اس۴۰۰ را شکست ناپذیر و مطمئن در برابر حملات رقیب معرفی کرده‌اند و اگر این سامانه تحت کاربری کشور مادر دچار شکست در برابر کشوری با توان نظامی متوسط همچون ترکیه شود، احتمالا مشتریان فغلی و آینده این سامانه پدافندی نیز دیگر امید و اطمینانی به تسلیحات روسی برای محافظت از آسمان کشورهای خود در برابر حملات دشمن نخواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 103
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 32
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    طرفداری از روسیه در جنگ لیبی عین حماقت و خلاف منافع جهان اسلام است چون روسیه مشغول دفاع از حفتر است
    • اسماعیل IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      33 27
      اردوغان هم در حال دفاع از داعش در سوریه و انتقال آن در لیبی و سرطان جدید خاورمیانه از نوع قومی و مذهبی است
    • مرتضی IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      23 31
      به نظرم هرچه ترکیه در باتلاق لیبی و سوریه و... غرق بشه برای ایران بهتر است توانش در سایر زمینه ها کمتر میشه شکاف اجتماعی بیشتر میشه
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      35 14
      اس سیصد خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ. اس300 اگه کارایی داشت که نطنز و پترچین شخم نمیخورد دمشق هفته ای یکبار شخم نمیخورد
    • IR ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      14 24
      نطنز و پارچین تو خوابت شخم خوردن اون حادثه ها هم که رخ داد کار یک مشت وطن فروش مثل تو بود یادت نره پهپاد فوق پیشرفته اربابت ۱ متر وارد ایران شد چطور کتلتش کردن
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    این سامانه وقتی نتونه اف 16 های ترکیه رو بزنه بدرد لای جرز دیوار میخوره . روسیه ترسو تر ازین حرفاست جرات نداره ترکیه رو بزنه
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      19 25
      جاااااان؟؟؟ روسیه جرأت حمله ترکیه نداره؟؟ عاخه عزیز روسیه بیشترین کلاهک هسته ای دنیا رو داره به کنار، بیشترین مساحت رو هم داره به کنار، جت های بهتر از ترکیه داره هم به کنار، آواکس و بمب افکن هسته ای و.... هم داره به کنار، چین و کره شمالی و چندین رفیق قوی دیگه داره هم به کنار، یه ارتش داره فقط با تفنگ کلاشینکف میتونن کل ترکیه رو با خاک یکسان کنن، آمادگی ارتش روسیه رو حتی آمریکا هم نداره
    • مهدی IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      5 14
      چرا جرات ندارد اگر ببند با تمام قوا میاد کسی هم مانعش نیست کشورهای عربی فرانسه و .... مخالفتی ندارد یا فقط لفظی مخالفت دارند
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    ستاره درخشان؟! خود رفیق پوتین هم اینطور از اس 300 یاد نمی کنه، میشه یکی از دستاوردهای این ستاره هم نام ببرید،
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    71 34
    روسیه اگر واقعا جرات جنگ را داشت سوخوی 27 را روانه آنجا میکرد تا اف 16 ها را کتلت کند . و آسمان را در دست میگرفت ... روسیه جرات جنگ نداره فقط ویز ویز میکنه
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      19 7
      اگر سوخو 27 می تونست اف 16 ها رو کتلت کنه تا حالا حتما می فرستاد عزیزم.
    • ایرج IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      2 11
      نیروی هوایی مصر و امارات هستند با تنوع جنگنده همانطور که سامانه موشکی هاگ ترکاندن نیاز روسیه نمی بیند دخالت هوایی کند
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      16 3
      سوخو-27 گران و پیشرفته است. همه سوخو-27ها بروزرسانی شدند و روسیه برای رهگیریهای کشور خودش سوخو-27ها را نگه داشته. روسیه هرجا میره میگ 29 و سوخو 24 پیشنهاد میکنه چون دلش میخواد از شر این دو جنگنده خلاص بشه و محصولات زائد نیروی هوایی روسیه را به بقیه بنداز کنه. روسیه به دنبال کسب پول از محصولات باقیمانده از جماهیر شوروی است. مثلاً همین سوخو-57 و میگ-35 که اخیراً در بوق و کرنا تولید و تبلیغ شدند، حتی یک مشتری هم ندارند. حتی یکی هم نیست. بنابراین بشدت به پیسی خوردند و به هر قیمتی درحال آشغال‌زدایی هستند.
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    72 18
    روسیه قصد جنگ داشت فلانکر ها رو می برد تا از اسمان لیبی محافظت کنند ولی چاییده
  • نه به روسیه و چین IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    75 30
    روسیه هم آخراشه به جز نظامی هیچی نداره
    • IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      20 0
      نظامی هم نداره همش باده.هنوز نتونسته یه جنگنده بسازه که بونه اف16 50 سال پیش رو شکست بده
  • دانشجوی شریف CA ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    99 13
    در سناریو لیبی هر کشور نقش خاص خود را دارد . اما به شکل عجیب و غریبی تمام کشورها منافعشان در جنگ فرسایشی و نا امنی و تخریب در لیبی تعریف شده است . بیچاره مردم لیبی که موشکی و هسته ای را برای فرار از تحریم دادن . اما چیزی که نصیبشان شد جنگ داخلی برای مدت 1000 سال بود .
    • علی MY ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      72 26
      این یک حقیقت تلخ برای تمام مردم دنیاست. ایرانی ها ها باید درس بگیند. وقتی خودت ولت برای مملکتت نسوزه و خود را ضعیف کنی این آخرو عاقبت است.
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      2 4
      حرف حستب
    • IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      10 7
      اتفاقا لیبی چون رفت سمت ترقه گرایی اینجوری به فنا رفت
    • IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      1 0
      در جواب 01:03 پس طبق حرف تو ترقه های زیاد آمریکا و اسراییل هم بزودی انهارو به فنا خواهد داد
    • IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      4 0
      ن دیگه نگرفتی انا گواهی نامرو گرفتن و نشستن پشت ماشین امثال لیبی استارت بلد نبود بزنه و رفت نشست پشت ماشین دیگه حدس آخرشم که سخت نیست
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    37 32
    سامانه های برد بلند روسیه خوب هستند اما برد کوتاه هاشون مثل بوک و پانتیسر ضعیف هستند. البته طبیعی هم هست چون فقط یکی از رادارهای سامانه اس-300 ، به اندازه کل سامانه بوک هست اندازه اش و همینطور سامانه های برد بلند چندین کامیون دارند برای جنگ الکترونیک و انواع رادار و ...در کل وقتی اس-200 های قدیمی میتونن F-16 های پیشرفته اسراییلی رو سرنگون کنن مشخصه که اس-300 یا 400 چه عملکردی دارند.
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    80 32
    مشرق ایا ناراحت نیستی روسیه سریع و بدون پول این سامانه رو در اختیار حفتر گذاشته درحالیکه سالها هزینشو از ایران گرفته بود و بعد از ده سال سامانه مدل قدیمیترشو به ایران تحویل داد درحالیکه از کاراییش اطلاعاتی در دست نداریم
  • محسن IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    82 24
    بی فایده بودن s300 قبلا تو سوریه ثابت شده
  • LT ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    64 20
    پس اس 300 هم به دامنه عوامل تحقیر روسیه اضافه شد.به زودی منتظر عکس یادگاری نیروهای دولت وفاق در کنار این لانچر ها باشید
  • LT ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    64 19
    روسیه شده تسو و ارتش ترکیه گروه دامول خخخخخ
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    68 79
    اس 600 هم بیارن در مقابل اراده ترکیه کاری نمیتونن بکنن
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      13 26
      اراده آتا ترور. آیا ترکیه از ۱.جبهه النصرت ۲.جیش السلام ۳.جیش الحر ۴.اجناد الغوغاز و... حمایت نکرد؟ داعشی های دارای تابعیت اروپایی از کجا وارد الرقه شدند؟ ترکیه تکلیفش با خودش روشن نیست یک دولت سکیولار آتاتورکیست یا یک دولت اسلام گرای عثمانی؟
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    16 11
    خوب یه خبری کار کن درد مردم را کم کند نه خبری که داغ مردم را اصافه می کند
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      3 3
      اگه الان با واقعیت تلخ روبرو نشیم بعدا باید افسوس بخوریم درحالی که دیگه راهی باقی نمونده
  • کارشناس IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    87 51
    کار روسیه تمام است. امریکا روسیه را له خواهد کرد.
    • کارشناس ارشد IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      8 11
      سابیدی به الک ...
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    82 15
    یعنی ارزش ایران کمتر از حفتر شورشی بود ؟ که اس 300 رو همینجوری دادن بهش
  • DE ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    72 17
    پوتین یعنی نمایش و بی معرفتی . هیچ حسابی نباید رو پوتین باز کرد . او یک فرد ترسوه و بارها اینرو ثابت کرده . جلو اسرائیل زانو زد چه برسه به ترکیه .
    • مجتبی IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      4 8
      ۳میلیون روس تبار در اسراییل است اما در ترکیه چی .....
    • سعید IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      6 11
      فکر کنم تو میتینگ های آک پارتی زیاد شرکت میکنی.
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      4 1
      میبخشی حج مجتبی اسرائیل کلا چقدر جمیت داره که سه میلیونش روسی باشن !!!!! و اگر اینمقدارشون روسن چرا ما داداش برادر روسها شدیم !!!!!!!!
  • عزت FI ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    73 11
    روسیه هیچوقت صداقت نداشته در کارهایش.این اس 300 در لیبی مثل همان اس ۳۰۰ سوریه است که اجازه ندارد از آن استفاده کند.میگ ۲۹ نو فروخته به مالزی وقتی هواپیماها تحویل داده شد مالزی متوجه شد این آن قرارداد نیست که مابین طرفین امضاء شده و روسیه از قطعات کهنه و سیستم های قدیمی میگ ۲۹ آ استفاده کرده.روسیه قابل اعتماد نیست مطئسفانه..
    • محمد IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      18 11
      مطءسفانه یعنی چی؟
    • امیر IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      1 6
      اجالتا اف۱۶ که آمریکا قالب مالزی کرده فکر کنم بجای جنگنده آموزشی بوده و کدهای غیر فعال کردند و روسیه هیچ هواپیمایی به مالزی نفروخته بلکه آمریکا آف ۱۶ فاقد کد هجومی فروخته است در آرشیو مشرق موجود است
    • پاسخ به قبلی IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      11 0
      منظور ایشان میگهای فروخته شده به الجزایر است. منظورش از مالزی درواقع الجزایر است که به اشتباه نوشته. درواقع راست میگه چون روسیه قورباغه‌های دوران شوروی را دوباره رنگ کرده به نام قناری به الجزایر فروخته. خخخ
  • ارسلان IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    21 45
    سلام من کارشناس نیستم ولی از مشرق میخوام اطلاعات درست منتشر کنه اول که سوریه در برابر حملات اسراییل از سامانه قدیمی اس ۲۰۰ استفاده می‌کرد و هیچوقت روس ها بوک رو به سوریه ندادند و در لیبی هم اگر به همین عکس ها توجه کنید میبینید که سامانه های پانتسیر یا در حین حمل و نقل و و یا در حالتی شارژ و خاموش،در آشیانه مورد حملات پهپاد قرار گرفتند و یادتون که نرفته همین ترکیه خودش پدافند هوایی روسیه رو خریده و اتفاقا به پانتسیر هم علاقه منده و همین امریکا بود که به ترکیه گفت از ترس سرقت اطلاعات اف ۳۵ سامنه های پدافند روس رو نخر.حتی در رسانه هاس امریکا هم هیچوقت از عملکرد سامانه های پدافندی روسیه انتقاد نشده.در ضمن در سوریه همین پانتسیر بود که چند جنگنده و پهپاد های ترکیه را انداخت و دیگه ترکیه نیروی هوایی رو وارد جنگ نکرد و بجاش همش با روسیه هماهنگ میکرد بخصوص در جنگ ادلب.مشرق یادت نرفته که کشور خودمون داره برای همینا هنوز با روسیه مذاکره میکنه.
    • LT ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      32 24
      باشه حالا خودتو ناراحت نکن اینقدرم بد نیستن این سیستما
    • علی IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      22 2
      کدام جنگنده را ساقط کرد که ما خبر نداریم طبق اخبار این جنگنده اف 16 ترکیه بود که 3 تا جنگنده و چندتا هلیکوپتر اسد را ساقط کرد خواهشا الکی دروغ نگید چون الان مردم منبع خبر را با زبان های گوناگون از چندجا میگیرن پس نگو که گفتی ماست سیاه ما هم باور کنیم
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    27 8
    وقتی سامانه هات رو به همه میفروشی همین میشه.امریکا هنوز پشیمونه چرا اف ۱۴ به ایران فروخته.
    • ساعد IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      2 5
      سامانه یه چیزه ... آموزش و کاربری اون سامانه مهمتره ...
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    29 2
    سیاست مشرق نیز در نوع خودش جالبه!در قضیه لیبی در جبهه رژیم صهیونیستی،عربستان و مخالف دولت قانونی لیبی قرار داره!جدای از اصل هر ماجرایی، هر جا روسیه یا چین باشه جبهه حقه و هر جا ترکیه و یا امریکا باشه،جبهه باطل!
  • رضا IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    13 4
    اینقدر «روسیه بده و آمریکا خوبه» راه نندازید. این قدرت‌ها همشون سر و ته یه کرباسند. آمریکا هم عاشق چشم و ابروی هیچ کشوری نیست. همشون به فکر منافع خودشون هستند. از بدبختیِ ماست یه عده سنگ اینو یه عده هم سنگ اونو به سینه می‌زنند. اگه تونستیم ما هم باید برای خودمون یه قدرت بشیم والا باید یا تو سر خور روسیه باشیم یا نوکر آمریکا!
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    12 0
    مشرق یه سوال؟این روسیه که اینقدر سنگشو به سینه میزنی چرا تو سوریه و بعد این همه سال یه بار از اس300علیه جنگنده های صهیونیستی استفاده نکرده؟!این کارنامه درخشان اس 300رو میشه چند برگشو نام ببری؟
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    17 4
    روسیه قصد جنگ دارد جنگنده هایش را بفرستد این موش گربه بازیا چیه
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      6 9
      جنگ کدومه اینا نتیجه سرازیر شدن دلارهای نفتی امارات و عربستان به سمت روسیه است! دلیل حضور روسها در لیبی فقط و فقط پوله !!! خود ترکیه که این پان عثمانی های اسکل مسکل دارن سنگشو به سینه میزنن برای اینکه جلوی عملیاتهای بیشتر سوریه و روسیه در مناطق تحت تصرف گروه های مورد حمایتشو بگیره با خرید اس-400 یه جورایی باج داد به روسها!
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      4 0
      خدا یجو عقل عنایت کنه
  • تات JP ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    14 16
    بگذارید جبهه اخوانی با جبهه مخالفش وارد جنگ فرسایشی بشن ،تاثیر مثبت در سوریه داره و کارت بازی ایران بیشتر ! فرق نمی کنه روسیه و اعضای نانو و آمریکا کجا در این معادله قرار دارند مهم فرسایشه
  • NL ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    43 12
    کجاش جالبه؟؟؟ فروش اس ۳۰۰ به یاغی ها جالبه؟؟ مثل اینه که آمریکا هم کلاهک هسته ای به داعش بفروشه!!
    • علی IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      1 15
      یاغی ها شما مزدوران ترکیه و داعش ترکستانی چچنی تاتارو....هستند
    • داود IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      8 1
      پاسخ به علی انشالله که به ایالت کردستان هم بفروشه کور شه هر کی نمیتونه ببینه
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    2 3
    داستان یک پدافند خوب مثل داستان شکار و شکارچیه. اگر آبدیت و بروزرسانی در پدافند وجود نداشته باشه و همش تبلیغات و پروپاگاندا باشه دقیقا میشه پاتریوت ۲ و پانتسیر اس. در دنیای فعلی با بمب افکنهای رادارگریز مثل بی ۲ و حتی بمب افکن جدید بی ۲۱ و جنگندهای دوربرد جنگ الکترونیک و همچنین جنگندهای مثل سوخو ۳۵ اف ۳۵ اف ۲۲ و سوخو تی ۵۰ و موشکهای مدرت فقط پدافند باور ۳۷۳ اس ۵۰۰ اس ۴۰۰ ارووا ۳ و تاد و ازهمه مهم تر استاندارد ۳ هستند که قابل اتکا ترن. که اگر بروز رسانی نشوند آنها نیز همچون بقیه پدافندها تضعیف و مغلوب میشوند. در کوتاه برد هم فقط پدافند تور ام ۲. اس ۳۵۰. بوک ام ۳ خوب هستند. آنهم برای مدتی مشخص مگر با ارتقای مکرر
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    4 15
    بهترین اتفاق برای وطن مون ایران اینکه هیچ طرفی پیروز نشه نه ترکیه نه حفتر یکم دچار جنگ فرسایشی بشن و بعد به توافقی برسن به نفع ماست پانترکلر سیزده اوزوزو چوخ جرمیون اوتورون یروزدا یکه دانشمیون
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      5 1
      دوکلامم از ننه عروس
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    7 3
    تمام تجهیزات یا امریکائی هستن یا روسی هرجا جنگی بشه فقط به نفع این دوتاکشوره
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    6 2
    آبرو پدافندمون رو نبره
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    6 0
    موضع ایران در رابطه با این دو جریان در لیبی کدام طرف است؟
  • محمد IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    6 4
    الهم اشغل الظالمین بالظالمین
  • UA ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    6 6
    همه ی دولت ها ترسو هستند و گرنه جنگ جهانی سوم شروع شده بود از امریکا بخصوص دولت های اروپایی خوک های ترسو و اعراب ترسو و ایرانی های ترسو بگیر تا ا خرش
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    7 0
    چرا روسیه درمنطقه دخالت میکنه
  • هادی IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    5 3
    هیچ سامانه پدافندی به تنهایی کاری از پیش نمیبره..هرسامانه نقاط ضعف وقوت خودشو داره..ارزش وقدرت سامانه های پدافندی داخل سیستم های پدافندی یکپارچه که از سامانه های راداری وموشکی مختلف ودرلایه های مختلف استفاده میکنه معلوم میشه
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    27 0
    روسیه در حال حمایت از نیرویی است که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته نشده. ان هم در کشوری اسلامی که نتیجه اش فقط خون ریزی بیشتر بین امت اسلام است. و حالا ما با اب و تاب از نقش سلاح های روسی می نویسیم ؟ تاسف واقعا.
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    10 4
    عاقبت تفرقه مردم لیبی اگر متحد بودن هیچ کس جرات نداشت به کشورشان حمله کنه التماس تفکر
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    16 1
    جنگنده ترکیه کجا هدف گرفته شده تو سوریه که رفیقمون میگن؟؟؟؟ چندتا پهپاد با سرعت خودرو زده شدن که درمقابل اون سامانه های فعال پانتسیر و بوک زده شدن فیلمش هست. خود روسها اینقدر توهم ندارن!!!! اس ۳۰۰ هم میره وردست اونا شرط میبندم. وقتی مشرق عاشق پوتین همچین حرفی میزنه یعنی یه بوهایی برده که قراره آبروریزی بشه میخواد بگه ما پیش بینی کردیم!!!!تو سوریه قصد ترکیه ورود کامل بود مطمئن باشید روسیه هیچ کاری نمیتونست بکنه. اونجا روسیه فقط شهرهارو بمباران میکرد هیچ موقع جلوش ترکیه رو ندید وقتی تو ادلب دید متوقف شد. تکنولوژی روس و چین و دوستان به درد اسباب بازی میخوره.
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      1 9
      سلام دوست عزیز اگر یکم مطالعه داشته باشی میبینی که پانتسیر دو جنگنده ترکیه را به تلافی زدن سوخو ۲۴ در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ انداخت بنده اطلاعات اشتباه نمیدم میتونی بری سرچ کنی
    • US ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      7 1
      قصه نگو. یه دونه اف ۴ شناسایی بود سال ۲۰۱۳ بود. تو قضیه ادلب پوست اسد رو کندن. ادلب دیگه اسد رو نمیبنه.هر موقع جاش خوب شد بیا صحبت کنیم.
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    10 0
    روسیه این سامانه به درد نخور رو به امارات به قیمت نجومی فروخته امارات هم داده به قهرمان و اسطوره فعلی اعراب یعنی زنرال حفتر تا مثلا جلوی ارتش ترکیه و دولت وفاق ایستادگی کند و قاعدتا روسها با ترکیه و دولت قانونی لیبی توافق خواهند کردن البته بعد از دوشیدن سعودی و امارات و مصر
  • ایرانی GB ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    10 22
    عاشقان ترکیه و اردوغان پرست ها سرازیر شدند اینجا واسه خوش خدمتی به اردوغان جون خودشون و ترکیه مقدس شون !! یونجه تازه از ترکیه رسیده براشون
    • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      11 1
      خوب قصه نخور یونجه پارسالیهارم جنابعالی تناول بفرما بیمقدار بی ادب
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      2 12
      تاخت و تاز کفتار صفتانه اردوغان در منطقه قابل تحمل نیست و ما که ادعای برادری با سوریه داریم چرا پوزه این کفتار را بخاک نمی مالیم؟
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      6 1
      چون توانشو نداریم
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      16 2
      پانکرد ها هم حضور فعالی در این خبر ها دارن عامل تروریستی ایران و عراق سوریه و ترکیه این چهار تا کشور کدومشون از دست شماها رضایت دارد؟ فعلا شما در بیابانهای عراق و سوریه به دنبال درست کردن کشور باشید خخخ بی هویت ها ‌ . ارباب آمریکا قرار پول نفت سوریه رو به شماها بده حتی اعراب سوریه هم از شما خوششون نمیاد لطفا اسمت ایرانی نذار پژاک و کومله ایرانی نیست
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    19 3
    باسلام اولا عرض کنم روسها همیشه صابت کرداند دردوستیشون فقط وفقط منافع خودشون وخیانت هست بعد چون ازتسلیحات نظامی سررشته دارم این روبگم سامانه اس ۳۰۰روسی حرف نداره برای ارتش خودش برای فروش روسها تسلیحات بنجل وتاریخ گذشته میفروشنند وسوم عرض کنم دوستان این سامانها اصل کارشون باید اموزش کامل ودقیق دیده باشی وگرنه کارکردن سامانها کاره هرکسی نیست مثله پاترویت امریکا درعربستان حریف موشکهای یمن نشد درصورتی ارتش امریکا چند نمونه از پاترویت الان برای محافظت سربازان خود درعین السعد عراق نصب کرده اگر کارای نداشت وبدربخور نبود امریکا برای محافظت ارتشه خودش استفاده نمی کرد دوستان کشورهای ابرقدرت که سلاح تولید میکنند ومیفروشنند محال هست تمام وکمال امورش دقیق به کشور خریدار بدهنند بخصوص سلاحهای جدید همش کد دارنند کشورهای سلاح ساز کدهای محرمانه رانزد خودنگاه میدارنند تا درصورت ضرور ان سامانه رایک اهن گنه تبدیل میکنند این دگه سیاست جنگ هست بخاطره چی هست سرداران ومهندسین نظام جمهوری اسلامی عزیزمان هنوز هیچ سلاحی ازهیچ کشوری نخریداند واعتماد نکرداند درستش همین هست سردار حاجی زاده عزیزمان دید چی گفت درمورد موشک گفت دردنیا ایران نفره سوم شده حال اگر ایران مثله قبل نگاه بدست روسها نداشت الان ماهم ازلیبی بدتر شده بودیم خدا زنده نگه داره سرداران سپاه وارتشش جمهوری اسلامی وسیاست رهبره انقلاب جناب علی خامنه ای
  • هومن FR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    6 1
    روسیه از یک طرف سامانه اس 400 میده به ترکیه و از طرفی اس 300 میده به خلیفه حفتر من که سر در نمیارم .
  • ارش IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    0 16
    بعیده ترکیه بیشتر پیشروی کند ۴۷۷میلیارد بدهی نظامیانش در سوریه و عراق با مصر سوریه یونان امارات و عربستان و فرانسه مشکل خورده دیروز هم موافقت نامه ترسیم منطقه اقتصادی بین مصر و یونان امضا کردند در شمال سوریه آمریکا با کردها قرارداد نفتی بسته و تجهیزات نظامی میفروشه در اربیل عراق هم امارات و عربستان در حال ساپورت مالی و تسلیحاتی کردها هستند
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      17 0
      به غیر از یونان که سر قبرس و منابع با ترکیه درگیری داره بقیه شون جنگ و درگیری با ترکیه براشون حیاتی نیست. یه چیزی در مورد بدهی خارجی شنیدید هی دارید تکرار میکنید. بدهی خارجی نشان از اعتبار اون کشور داره والا وام نمیدادن. چین ارباب بزرگترین بدهکار دنیاست. همه بدهکاران ذخیره طلا و دلار و دارایی و طلب هم دارن. خود عربستان و امارات و روسیه بابت قیمت نفت تو آمپاس هستن. فرانسه و مصر هم مشکلات دیگه دارن. پس زیاد دلخوش نباش که ناخوش میشی.
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    8 28
    وقتی پهبادهای ترکیه حزب الله را موشک باران کرد و سید علی زنجانی را به شهادت رساند این پانترک هایی که دم از اسلام می زنند کجا بودند؟
    • Turk IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      19 4
      تروریستهارو بایدباید بمب باران کرد اریایی جعلی
    • علی IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      3 16
      مزدوران ترک هم باید لیبی و شمال سوریه و...ترک کند یا تابوت‌ها آماده کند turk
  • محمد IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    11 1
    روسيه كثيف خائن ادمكش كه براي منافع نامشروع و قدرت نمايي سالهاست در حال دخالت در كشورهاي اسلامي و انداختن تفرقه بين مردم و قتل و عام آنهاست افغانستان سوريه عراق ليبي
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    10 1
    اگر اس-300 قابلیت داشت در سوریه خودش رو در برابر حملات نیروی هوایی اسرائیل نشون میداد
  • علی IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    7 2
    خلیفه کفتر مساویست با یک دیکتاتور و وطن فروش و مزدور ، ببینید کیا ازش حمایت میکنم ، عربستان ، امارات ، مصر دیکتاتور ، فرانسه و ....
  • حامد IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    1 5
    جنگ سگ و گربه......
  • منوچهر IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    9 0
    پس رزمایش اف 35 های اسرائیل و آمریکام برای همین بوده آمادهشون میکنن که نسخه ی اس 300 بپیچن دم مشرقم گرم از روسهام شاکیه سر سوریه
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    8 0
    لیبی هم بسرنوشت ادلب سوریه تبدیل میشود . شاید بدتر . مسائل سیاسی لاینحل که در لیبی با ابعاد بزرگتر و کشورهای بیشتر وجود داره . وجود قبائل مختلف و نفتی که در صدر بهترین هاست . چیزهائی که معمر قذافی سالها در چنگ خود داشت و با فریب بزرگی که آمریکا در حق مردم لیبی و کشورهای همسو روا داشت باعث شد تا اکنون مردم لیبی چراغ بدست بدنبال همان دیکتاتور سابق خود باشند و تمنای آنرا با خیال باطل از دیگران دارند که هر کدام با پشتیبانی از اشخاص و گروههای مورد نظر خود قصد استیلا بر لیبی دارند که هیچکدامشان مورد اتفاق نظر اکثریت نیستند و بهمین دلیل به این زودی ها انتظار آرامش و بر نشستن حکومتی واحد در لیبی را نمیتوان داشت . چون آبی که ریخته جمع کردنش به این آسانی که آمریکا وعده اش را میداد با این پراکندگی انتظارات . غیر ممکن است و شاید به تجزیه لیبی به چند قسمت بیانجامد . که بخش نفتی مهمترین نیاز و عامل برای این منظور است . و بخاطر همین عامل مهم که بالاترین منبع درآمد لیبی بوده و هست راهی جز وحدت برای همه مردم و بهره مندی همگانی نمیماند . و باید خود بدون دخالت دیگران دور هم جمع شوند و راجع مسائل شان بحث کنند و کشور را از نو بسازند . روسیه هم بخاطر کلاهی که آمریکا زمان حمله به لیبی سرش گذاشته ناراحت هست و قصد جبران دارد و در مقابل ترکیه ای که بدنبال انرژی ارزان و سهل و آسان و حاکمیت اخوانی است و چند کشور اروپائی و آمریکا دورادور حمایتش میکنند قرار گرفته که بدشان نمیاد در وهله اول گوش روسیه را بپیچانند تا بعد بقیه را . که احتمالا روند حضور روسیه تشدید خواهد شد . مگر معامله بهتری رقم بخورد تا عقب نشینی نماید .
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    14 2
    برای اینم برنامه دارن. حالا ببین کی گفتم. مشرق جان خودت هم فهمیدی روسیه هیچی نیست!!!!روسیه زورهای آخرش رو میزنه. با این قیمت و آینده ای که داره عمو پوتینتون باید ول کننه بره جلوی کرملین کفش و پوتین واکس بزنه.
  • RO ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    25 4
    احتمالا ترکیه با سیستم کروال و پهپاد بتونه اس ۳۰۰ رو منهدم کنه
  • IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    15 0
    در سوریه و ایران هم مستقر کرد .چه غلطی میکنه کد هارو به دشمن میفروشن بی شرف تراز روسها خودشون وچینی ها هستند
  • وحید IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    5 6
    تو لیبی هر دو طرف باطل هستن. ما فقط داریم بررسیشون میکنیم
  • کاوه IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    4 12
    به امید پیروزی نظامیان روسی و حفتر و مصری بر شاه قاتلان ارباب تروریست ها اردو.غان
    • ... IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      10 7
      زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد ... تو نگران نباش شعوبی صلیبی کمونیست پژاکی
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      2 0
      کل دنیا جمع شدند نتونستند ترکیه را دررچاناق قلعه شکست بدن .
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    10 0
    اعتماد و پشتیبانی روسیه خواب و خیالی هست که هر کی به اون امید ببنده زندگی و ایندش برباده.این همون شیطانی است که یک سوم کشور ما رو تصاحب کرد و پای هر قطع نامه ای رو امضا کرد. و زیر تمام قولهایش تا حالا زده.
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    16 2
    متاسف هستم برای مشرق که چه ذوقی میکند از پیروزی حفتر در لیبی و ارمنستان در قره باغ
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    9 0
    دوستی با روسیه = به خاک سیاه نشستن
  • جمال IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    12 0
    ای کاش مثل کشور سوید و سوییس و ژاپن و چین کشور ماهم آرامش داشت و به فکر درمان و سلامتی ملت شهیدپرور ایران و بیماری صعب العلاج ها بود و آنکولوژیستها و وزارت بهداشت این شیمی درمانی را محدود میکردند و مثل آلمان علم ژن درمانی و سلول درمانی وارد کشور عزیزمان ایرا ن میشد نه اینکه میلیارده پول بیت المال صرف فوتبال کثف امثال کیروش ویلتموس شفر و استرا ماچونی میشد.آیا مسوولی به فکر درمان صعب العلاجهای ملت شهید پرور رنج کشیده و مةلوم ایران هست؟ یا حسین یا حسین تو به داد ملت ایران برس.بازهم دم تراکتور گرم که ریشه فساد ششتقلال طاغوتی مفسد رو زد. یاشاسین آذربایجان.
  • علی IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    0 2
    اگر روسیه در جنگ سوریه به یک پیروزی نسبی رسیده به خاطره این بود که ایران پشتش بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس