آمار بالای کرونا و خطر افزایش سفر‌های بین شهری در تعطیلات آخر هفته

علیرغم هشدارهای وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا برای خودداری از سفر و ترددهای غیرضروری همچنان شاهد برنامه‌ریز عده‌ای برای تعطیلات آخر هفته جاری هستیم.

به گزارش مشرق، کرونا هر روز بیش از روز پیش قربانی می‌گیرد و آمارهای متوفیان مبتلا به کرونا چند هفته‌ای هست که از رکورد بی سابقه خود کمتر نشده است. موضوعی که همه را به نوعی نگران کرده و در همین راستا پیشنهاداتی برای کاهش ترددهای غیرضروری مردم در این رابطه داده شده است.

در این شرایط پرسشی که اکثر مردم در این شرایط از خودشان دارند این است که چرا با وجود اجباری شدن ماسک، همچنان شاهد رویه بالای ابتلا و فوتی‌های ناشی از  بیماری کرونا هستیم.

پیش از اینکه اقدامات انجام شده از سوی مسئولان را مورد ارزیابی قرار دهیم، همه باید از خودمان بپرسیم که تا چه میزان در کاهش ابتلاها درست رفتار کرده‌ایم و تا چه میزان به انواع پروتکل‌های بهداشتی وفادار بوده‌ایم.

وقتی در سرکار یا اماکن هنوز شاهد این مساله هستیم که عده‌ای ماسک زدن را جدی نمی‌گیرند و به نوعی همچنان در این شرایط بحرانی در حال برنامه‌ریزی برای انجام سفر خود هستند، چه انتظاری می‌توان داشت که کرونا را شکست داده و بتوانیم این بیماری منحوس را از جمع خود دور کنیم.

موضوع نگرانی کننده در اینجا آن است که یکی از مهمترین مسائلی که اکنون با آن درگیر هستیم، مساله ترددهای غیرضروری افراد است که باید به هر نحوی از آن اجتناب شود و نباید به بهانه تعطیلی سه روزه و با خودخواهی عده‌ای وضعیت از این شرایطی که اکنون در آن قرار دادیم بدتر شود.

تعطیلات آخر هفته در پیش است، اما گویی عده‌ای هنوز باور ندارند که کرونا پیش از آن که به خود بیاییم ما را درگیر خود خواهد کرد و در سریع‌ترین زمان ممکن فرصت باقیمانده عمرمان را از ما خواهد گرفت، این مساله در حالی از سوی برخی مردم صورت می‌گیرد که برخی آژانس‌های مسافرتی همچنان در غفلت وزارت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی اقدام به تورهای دسته جمعی کرده و گویی این روزها هیچ فرقی با روزهای عادی ندارند.

تورهایی که به گفته لیلا اژدری، مدیرکل دفتر همکاری و توافق‌های گردشگری برخی از آنان مجوز لازم را از سوی وزارت گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی دریافت نکرده‌اند و وزارتخانه نیز تنها در قبال تورهایی مسئولیت دارد که خود به آنان مجوز داده باشد، اما بسیاری از ما شاهد هستیم که در این شرایط کرونایی برخی از سایت‌های اینترنتی اقدام به تبلیغ تورهایی می‌کنند که عملا نه تنها در این شرایط حتی با پروتکل کرونایی هیچ توجیه واقعی ندارد بلکه برای خود افراد شرکت کننده در این تور هم خطرناک است.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۵۹۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۳۰۴ نفر از آن‌ها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۱۲ هزار و ۳۵ نفر رسیده و متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست داده و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۷ هزار و ۴۰۵ نفر رسید.

به گفته لاری، سخنگوی وزارت بهداشت درمان، آموزش پزشکی استان‌های مازندران، تهران، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز و استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، قم، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد در وضعیت هشدار قرار دارند و سفر به آنان عملا کار غیرمنطقی خواهد بود.

با این وجود همچنان شاهد هستیم که زرد شدن وضعیت یک منطقه با هجوم افرادی خودخواه روبه‌رو می‌شویم که ممکن است با رفت و آمدهای غیرضروری این مساله را به وضعیت هشدار یا وضعیت قرمز برسانند.

موضوعی که با هشدار زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران مواجه شد و او نسبت به افزایش سفرهای بین شهری با توجه به تعطیلی چند روزه هشدار داد و تاکید کرد که مردم باید پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند و با خودداری از ترددهای غیرضروری از سفرهای بین شهری یا حتی درون شهری بدون هدف خودداری کنند.

هرچند باید به این مساله اشاره کرد این شرایط‌ای کاش با پذیرش مسئولیت اجتماعی خود کمی به فکر حال کادر درمانی درگیر با کرونا باشیم که چندماهی است بدون وقفه به جنگ با کرونا رفته‌اند و بسیاری از آنان جان خود را در این میان از دست داده‌اند.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که شاید همه ما در این چندماه شیوع کرونا خسته شده باشیم و تفریحات خود را به عقب انداخته باشیم، اما بد نیست به این فکر کنیم که سفر رفتن ما آن هم در چند روز تعطیلات آخر می‌تواند به قیمت به خطر افتادن جان خود و دیگر شهروندان تمام شود و با افزایش مبتلایان به این بیماری قطعا شرایط را برای همه سخت‌تر می‌کنیم که باید نسبت به آن پاسخگو باشیم و کمی احساس مسئولیت کنیم.

 

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    2 0
    من با ماسک و مایع ضد عفونی کننده به مسافرت رفتم و مدام دستهامو شستم ولی بازم مشکوک به کرونا هستم دوستان دقت کنید خیلی خطرناکه مسافرت نرید
  • IR ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    5 0
    اصلاً شما بگو آخر هفته ماه در سواحل شمال با زمین برخورد میکنه، تهرانی‌ها آخر هفته دو برابر فعلی، خودشان را میگذارند سواحل شمال.خخخخ
    • IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      0 0
      شمالی های ساکن تهران جاده ها رو شلوغ می کنن
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    4 0
    ججاده ها رو نمی بندن اما تا دلتون بخواد محدودیت در داخل شهرها میذارن
  • ایرانی IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    0 0
    کاردولت وبهداشت شده آماروهشداردادن این همه بودجه داشتید چرابیمارستان وسایل درمانی نداریدچرااقدامی برای ساخت یاخریدواکسن نمیکنید؟ ؟؟؟!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس