وزیر بهداشت سعید نمکی نمایه

وزیر بهداشت با بیان اینکه خرافه و شارلاتانیزم را باید از طب سنتی جدا کنیم، گفت: طب سنتی جزء لاینفکی از دیرینه فرهنگی است و یکی از دلایل علقه افراد به سرزمین شان، داشتن پیوست فرهنگی است.

به گزارش مشرق، سعید نمکی، در جلسه‌ای با حضور سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت و مسئولین این حوزه، با بیان اینکه طب سنتی در سرزمین ما دیرینه ای بسیار برجسته دارد، اظهار کرد: با مطالعه تاریخ طب این مرز و بوم، درمیابیم آنچه به عنوان طب بوعلی سینا وجود دارد، برگرفته از طب جالینوسی ست. طب اسلامی نیز برگرفته از طب جالینوسی است؛ یعنی وقتی از طب اسلامی صحبت می کنیم، منظور طب سنتی ما است که طبیبان مسلمان آن را دنبال می کردند.

خرافه و شارلاتانیزم را از طب سنتی جدا کنیم

وی افزود: نکته دیگر اینکه آنچه ما به عنوان وزارت بهداشت و مجموعه متولی نظام سلامت باید دنبال کنیم، این است که نقش خرافه و شارلاتانیزم را از طب سنتی جدا کنیم. در واقع این موضوع یکی از رسالت هایی است که باید دنبال کنیم. چراکه به گونه‌ای برخی عطاری ها و دکان ها، در عین عوام فریبی، ضربه حیثیتی بزرگی به ریشه های طب سنتی کشور وارد می کنند. یعنی طب سنتی را در برابر دانشمندان طب نوین نیز بی اعتبار می کنند. باید خیلی مراقبت کنیم که موج ما را به سمت خرافه و عدم مبانی علمی نبرد.

بیشتر بخوانید:

نمکی: بشریت باید مدت‌ها با کرونا دست و پنجه نرم کند/ باید خود را برای یک راه پرسنگلاخ آماده کنیم

وی با اشاره به سفرهای متعدد به کشورهای مختلف از جمله چین، هند، اسلوونی، آلمان کانادا و فرانسه به منظور آشنایی با ظرفیت های طب مکمل و طب جایگزین، بیان کرد: در سفرهایی که داشتم، تقریباً جایی را که در بحث Traditional medicine و alternative medicine معتبر باشد، ندیدم و این موضوع باعث شد نگاه تازه ای به بحث Traditional medicine و alternative medicine در دنیا پیدا کنم و باید تاکید کنم که امروز در دنیا به دلیل جا ماندن طب نوین از پاسخگویی به دردهای نوپدید و بیماری های صعب العلاج مانند، سرطان ها و مشکلات روحی و روان و ناخوشی های متعدد، که با داروهایی شیمیایی دیگر قابل درمان نیستند، باید به سایر ظرفیت ها در طب توجه کرد.

نمکی خطاب به دست اندرکاران حوزه طب ایرانی، تاکید کرد: خواهشم این است که خط قرمزها و مرزبندی های ما را از خرافه و علم جدا کنید. اگر این اتفاق نیفتد، از یک طرف، در سیاه چاله شیادان گرفتار شده و از طرف دیگر، مورد هجمه علمای مدرنی که این طب را قبول ندارند، قرار می گیریم.

ما در دانشگاه های علوم پزشکی طبیب تربیت می کنیم، نه حکیم

وی افزود: طب سنتی ما باید در آموزش علوم پزشکی جا باز کند، ما در حال حاضر در دانشگاه های علوم پزشکی طبیب تربیت می کنیم، نه حکیم. دانشجوی علوم پزشکی از فرهنگ گذشته اش بریده شده و با دانشمندان طب قدیم آشنایی چندانی ندارد.

یکی از دلایل علقه افراد به سرزمین شان، داشتن پیوست فرهنگی است

وزیر بهداشت گفت: در آموزش علوم پزشکی اگر نتوانیم دانشجویان را با دیرینه فرهنگ مملکت آشنا کنیم، افرادی را بار می آوریم که پا در رکاب رفتن هستند. یکی از دلایل علقه افراد به سرزمین شان، داشتن پیوست فرهنگی است. اما متاسفانه فرزندانمان را با پیوست فرهنگی مان آشنا نمی کنیم. تنها کشوری که این اقدام را انجام می دهد، ژاپن است.

لحاظ دو واحد درسی برای آشنایی با بزرگان فرهنگ ملی کشور

نمکی تصریح کرد: از دکتر حق دوست، معاون آموزشی می خواهم که در دروس دانشگاهی دانشجویان علوم پزشکی دو واحد درسی را برای آشنایی آنها با بزرگان فرهنگ ملی کشور، لحاظ کنند و دانشجویان فقط به فراگیری دروس علمی بسنده نکنند.

دانشجو باید با دیرینه فرهنگی اش گره بخورد

وی با بیان اینکه دانشجو باید با دیرینه فرهنگی اش گره بخورد، گفت: طب سنتی نیز جز لاینفکی از این دیرینه فرهنگی است. باید خط و مرزهای جدیدی را برای عدم التقاط خرافه و دانش تعریف کنیم. برای مثال، برخی نظریات در گذشته کارآیی داشته و اکنون روش های جدیدتری جایگزین آنها شده است. یعنی، مرزبندی بین علم و خرافه و عقل و سنت که در عصر خودش جایگاه علمی موثری داشت و در حال حاضر بی تاثیر است، ضروری است.

نمکی با تاکید بر حمایت از دانشمندانی که به حوزه طب سنتی وارد می شوند، عنوان کرد: در حوزه طب سنتی باید تیم های تحقیقاتی تشکیل شود. در کشور چین، ۶۰ درصد از Traditional medicine استفاده می شود که ۴۰ درصد از آن بر پایه herbal medicine است. بنابراین ما نیز باید چارچوب ها و ساختارهایی را تعریف کنیم که پژوهش های طب سنتی مان مسیر صحیح خود را پیدا کند.

وی گفت: از دکتر جان بابایی، معاون درمان می خواهم که با همکاری دکتر رییسی، بحث integration طب سنتی را در نظام ارائه خدمت مدیریت کنند تا در خانه های بهداشت، بهورزان با مباحث و فرآورده های طب سنتی آشنا شده و در کلینیک ها و بیمارستان ها نیز یک پزشک متخصص طب سنتی حضور داشته باشد.

بحث داروهای گیاهی تقویت شود

وزیر بهداشت گفت: در کارخانجات دارویی مان باید بحث داروهای گیاهی تقویت شود. در حال حاضر تمام نسخ داروهای گیاهی پوشش بیمه‌ای ندارند و کارخانجات دارویی برای تولید داروهای گیاهی استقبالی نمی کنند، چراکه پوشش بیمه‌ای نداشته و ممکن است این داروها در نسخه ها کمتر تجویز شوند. اما اکنون در کشورهای دیگر، اول به سراغ داروهای گیاهی می روند. لذا درخواستم این است که استانداردهای این موضوع را بررسی کرده و به بنده انعکاس دهید تا ببینیم که چگونه می توان این صنعت را تقویت کرد.

بیشتر بخوانید:

طب سنتی نتیجه مطلوبی برای مقابله با کرونا داشته است

ضرورت ورود دانشمندان طب سنتی به مبحث کووید ۱۹

وی ضمن تاکید بر تشدید نظارت بر عطاری و جلوگیری از سوء استفاده های آنها، در خصوص استفاده از ظرفیت های طب سنتی در مبحث کووید ۱۹، خاطرنشان کرد: در حوزه کووید ۱۹ در دنیا بر طب آلترناتیو به طور جدی تاکید می شود. به این معنا نیست که ما این کار را نکرده باشیم، اما کافی نبوده است. لازم است که برای ورود دانشمندان این حرفه به این عرصه، انگیزه ایجاد کنیم.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    9 4
    دلیل حملات وزارت بهداشت به طب سنتی در این شرایط واقعا سوال برانگیز است. اگر فروش یک داروی 10 هزار تومانی که مواد ساختش هم کاملا مشخص است و هر کسی میتونه این دارو رو در خانه درست کند شیادی و کلاهبرداری است، پس اون داروی شیمیایی که تاثیرش هم ثابت نشده و خود پزشکان هم گفتن روی کرونا موثر نیست اما با قیمت های میلیونی داره به فروش میرسه اسمش چیه؟؟؟
    • IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
      5 2
      دلیل اصلی حملات به طب تاثیرگذار سنتی این هست که کرونا ثابت کرد طب جدید توانایی و کارایی ندارد. و تسلیم شد اما طب سنتی در ماجرای کرونا گرچه صددرصد توانا نبود ولی درصدبالایی توانایی نشان داد و دست تسلیم بالا نبرد لذا کسانی که دستی در طب سنتی داشتند توانستند یک حرکت مهمی را در مبارزه با کرونا نشان دهند لذا مافیای داروی شیمایی به شدت ترسیده زیرا امروزه توجه خیلی از مردم به سمت طب سنتی جلب شده لذا وحشت بزرگی بر مراکز مافیایی حاکم شده و خط تخریب طب سنتی در دستور کار قرار گرفته که در راس این مراکز مافیایی سازمان بهداشت جهانی قرار دارد.
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    3 2
    از طب جدید هم جدا کنید
    • IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
      6 3
      اگر خرافه از طب جدید جدا شود مگر دیگر طب جدیدی میماند؟ من معتقدم سکوت های نظام در قبال حملات ناجوانمردانه به طب کارامد سنتی سبب شده عده ای پول پرست این طب کارامد را آماج حملات قراردهند تا مردم همچنان بیمار باشند و پول به جیب مافیای مخوف داروی های شیمیایی برود.. نظام باید بداند طب جدید هنرش بیمار کردن مردم و کشاندن هر روزه مردم به مراکز درمانی هست اما خب نظام تا الان بیدار نشده و فکر میکند طب جدید واقعا علم هست لذا معتقدم نطام معذور هست زیرا خیال میکند پزشکی جدید علم هست
  • ناشناس IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    15 5
    خرافه اصلی یعنی چشم و گوش بسته هرچه سازمان جهانی بهداشت که زیر نظر آمریکاست انجام دهیم و حالا دویست فوتی بدهیم
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    3 12
    طب نوین باید کاملا جدا از طب ایرانی باشددانشجویان پزشکی هم فقط به دروس خود بپردازند عطاری ها وقدیمی هاراهم با قدرت تمام جمع کنید جان مردم باید اهمییت بیشتری داشته باشد ازانکه عدهای به پول برسند یا به اهدافی که خدا می داند چیست
    • مهدی IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
      6 1
      پزشکانی مثل تو به چی میرسند؟!
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
      3 3
      بشرهزاران سال باهمین گیاهان دارویی وعطاری ها سلامتش روحفظ کرده..سودجوشماهستیدکه بخاطرپول بیخودی اپاندیس سالم روجراحی میکنید.لعنت برشمادزدان سرگردنه..کوناروی شماروکم کرد..دههانفررومیشناسم باهمین طب سنتی کروناداشتن ودرمان شدن
  • DE ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    5 2
    دقیقا
  • CA ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    8 1
    طب سنتی بر اصول علمی استوار است منتهی باید به روزتر شود
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    7 2
    شما خرافه را اطب خودتان بیرون کنید طب سنتی صاحب دارد - بالاخره مردم ماسک بزنند یا خیر پیشگیری خرافه بود که مردم ماسک می زدند علوم الغلوهای شما گفتند ماسک نزنید آن قدر حلقه بگوش به فرمان بهداشت جهانی بودید وقتی بیماری باعدم پیشگیری ایران و جهان را آلوده کرد حالا وا ماکسا سر می دهید - داروهایی که بیماری کرونا را تشدید کرده و می کنند و...اگر عده ای نفوذی از جامعه پزشکی دروغ و خرافه را بطور خزنده به جامعه القا می کنندبعد به گردن طب سنتی می اندازید حتما می دونید مردم این القااات را از نوع همان القاء و دروغ دیوار کشی پیاده روها ی رئیس شما می پندارند
  • IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    3 0
    مخاطب بایدها!!!
  • حمید IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    4 4
    مافیای ثروت مانع از رواج طب اسلامی وسنتی است در جایی هم که مانع نشدند یقینا منفعتی برایشون فراهم شد پس تا منفعت دهی برای این مافبا باید صبور باشیم.
  • سعید IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    6 1
    درپردیسان قم سرم به در شیشه ای مغازه ای گرفت وبینی ام شکست بلای بینی شکافت خون به شدت فواره می زد صاحب مغازه با تماس گرفتن آمبولانس رسید دو نفر پیاده شدند ومن غرق به خون را سه بار نشست و بر خاست دادند وگفتند مشکلی نیست واز بردنم به بیمارستان خود داری کردند ولی نامه ی نوشتند وگفتند خودت برو بیمارستان کامکار همه اش مجانی است با ماشین خودم رفتم پول ویزیت از من گرفتند به نامه اعتنائی نکرده وگفتند بی خوده تمام صورت ولباسم خونی بود پیش دکتر رفتم گفت ورم داره برو چند روزه دیگه بیا حتی خون از صورتم پاک نکردند با لباس خونی پی ماشینم گرفتم از ماشینم خبری نبود ماموران ماشینم را برده بودند با پای پیاده وسر وصورت خونین پی ماشین رفتم با پرداخت ۴۵ هزار ماشینم را پس گرفتم چند روز بعد به همان بیمارستان طبق سفارش خودشان برای درمان رفتم گفتند دیر آمدی قابل درمان نیست با هزینه های سنگین باید جراحی ریبایی کنی الان هنوز با بینی شکسته وکج شده زندگی می کنم واعتمادی به شما وبیمارستانتان ندارم .
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
      4 0
      اغلب بیماریها را با تحریک داروئی لاعلاج می کنند
  • عمار IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    2 1
    بسیارعالی بود مدتهاست که آرزودارم مسولان به اهمیت طب سنتی دردرمان وپیشگیری ازبیماریها اذعان کنند که خداروشکر وزیر هوشمندانه به این امر تاکیدکردند.#تشکر#نمکی
  • امیر DE ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    2 2
    وزیر بهداشت هم ظاهراً عضو مافیاست چون برای جیب مردم کیسه دوختند طب سنتی اول آداب غذای مردم را درست میکنند و با این آداب غذای خیلی از مریضی ها درمان میشوند درمان طب سنتی هم فراتر از بیمارستان هاست چرا نمی‌گذارند در کشور حکیم تربیت شود چون به کاسبیشان لطمه می‌خورد ولی وجدان چیز خوبی است که اینها ندارند
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    2 0
    پزشکان هم نتیجه نخبه بودن وکارایی وسی سال درس خواندن را باید بگیرندروح وجان سالم یعنی همه چیز شماهم بروید دنبال کار اصلی خود
  • محمدی پور IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    0 0
    سلام : خدمت دکتر نمکی عرض خسته نباشید دارم. جناب دکتر از جنابعالی خیلی گله مندم که چرا از توانمندی چند هزار ساله طب ایرانی - اسلامی در بیمار کرونا استفاده نکردید. حتما جنابعالی سخنان همکارانتان را در تلویزیون دنبال میکنند که هر روز نقل و قول جدیدی از سازمان بهداشت جهانی در خصوص بیمار کرونا بیان میکنند. طب جدید در بن بست جدی گیر افتاده است. خوشبختانه ملت ها بویژه مردم شریف ما رو آوردند به طب ایرانی- اسلامی، فلذا از جناب عالی تقاضا دارم بحث بیمه این طب را حل کنید با تشکر
  • فاطمه IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    1 0
    ممنون دکتر نمکی، ولی چرا اینقدر دیر به فکر طب سنتی ،افتادی ؟؟؟!!!!!
  • علیرضا IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    2 0
    دوستان سلام. به دور از تعصب و خرافه میگم داروی امام کاظم (ع) رو حتما استفاده کنید. هم جهت پیشگیری و هم درمان کوید 19 ، به شدت جواب میده. التماس تفکر
  • زینب IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    1 0
    طب جدید با این همه دبدبه و کبکبه وقتی دقیق نگاه میکنی هییچی برای گفتن نداره... فقط ادعای محض هستن. قسمت عمده بیماری ها بایدتا آخر عمر دارو بخوری و بشی منبع درآمد مافیای دارو مثل دیابت. فشار خون. ام اس. صرع...... بعضیا بیماری ها که میگن ارثیه درمان نداره... سرطان و بیماری های سخت هم که زجرکشت میکنن و خونوادتم تا عمر دارن باید هزینه بیمارستان بدن فقط نمیدونم این همه ژست گرفتن واسه چیه... طب سنتی اگر یک صدم طب جدید بهش بها می‌دادند همه میدیدن چقد کارایی داره ولی متاسفانه مافیا و سودجویان که در راسشون همین وزیر و حسن کلید هست اجازه نمیدن
  • محمدعلی خانزاده IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    0 0
    سلام آقای دکتر نمکی عزیز در صورت امکان وحمایت با استفاده از طب سنتی و اسلامی وبااستفاده از فرمایش پیامبر اسلام که پیش بینی ایشان فتح علم بدست مردانی از ساکنان فارس خواهد شد عنایتا دستور فرمائید در زمینه ساخت درمان کرونا دستگاه درمان کرونا وپیش گیری از ابتلاء به کرونا وبیش از بیست نوع بیماری به جهت خدمت در این عرصه و تاریخ و نجات انسانها و اثبات انسانیت عنایت فرمائید پروژه محقق شود با مزید امتنان
  • DE ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    2 0
    خرافه و شارلاتانیزم را از طب سنتی جدا کنیم خیلی خوب میشه الان دوره کامل طب سنتی سالها طول میکشه ولی اگر خرافه و شارلاتانیزم را از طب سنتی جدا کنیم دوره طب سنتی میشه 6 ماه چون بنانیست نسخه اختراع کنی همش در کتابها موجود است. انشاالله روزی موشک سازان و دانشمندان ما طب سنتی را بصورت کاملا علمی به جایگاه اصلی و بالای آن ببرند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس