سعید نمکی نمایه

وزیر بهداشت، با اشاره به افزایش موارد ابتلا به کرونا در کشور، گفت: هنوز در حال تجربه کردن موج اول این بیماری هستیم.

به گزارش مشرق، سعید نمکی، در اجلاس مجازی رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور، اظهار داشت: حتی در استان‌هایی که فکر می‌کنیم موج اول کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم، موج اول را به طور کامل تجربه نکرده‌ایم.

وزیر بهداشت گفت: از دیدگاه اپیدمیولوژیک وقتی بیش از ۳۵ یا ۴۰ درصد از جمعیت، تجربه یک بیماری را داشته باشند و بعد بیماری فروکش کرده باشد، باید فکر کنیم تعدادی بیمار علامت دار و تعدادی بدون علامت با پاتوژن ویروس، تماس داشته‌اند.

بیشتر بخوانید:

نقش ارزنده رهبر انقلاب در حمایت از سیاست‌های وزارت بهداشت در مقابله با کرونا

وی اضافه کرد: در کشور در حال تجربه کردن موج اول کرونا هستیم اما ممکن است شکل موج اول کرونا با آنچه در استان دیگری، تجربه کرده‌ایم، متفاوت باشد. باید باور کنیم و به مردم هم بگوییم که ویروس کرونا تمام نشده، پیک بیماری رد نشده و کرونا، یک ویروس پیچیده تو در توی صد هزار چهره است و ممکن است یک پروتکل درمانی در یک منطقه جواب دهد و در منطقه دیگری جواب ندهد.

وزیر بهداشت افزود: از روز اول شیوع کرونا در چین به همکاران و معاونین ام گفتم که این ویروس، با تمام ویروس‌هایی که دیده‌اید، متفاوت است. بنده به عنوان یک ایمونولوژیست معتقدم که این ویروس، یک شتر گاو پلنگ است که می‌تواند گاز بگیرد و لگد و شاخ بزند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: امروز بیشتر از قبل معتقدم که ویروس کرونا، بسیار پیچیده و هنوز هم ناشناخته است. هرگز فکر نکنیم که رفتار ویروس با روز قبل و در اقلیم‌های مختلف؛ یکسان است. رفتار ویروس کرونا در جنوب کرمان با هرمزگان و یا میناب با بندرعباس و شهرهای دیگر، کاملاً متفاوت است بنابراین ویروس کرونا در اقلیم، نژاد و آب و هوای مختلف، بروز متفاوتی دارد.

نمکی در خصوص آمادگی پرسنل برای روزهای آینده مقابله با کرونا، گفت: در استان‌هایی که هنوز گرفتاری عمده‌ای ندارند و از گرفتاری قبلی عبور کرده‌اند، از معاونین پرستاری و درمان خواسته ام تا مهلتی دهند که همکاران کادر درمانی بتوانند نفس بکشند و با ارائه تسهیلاتی بتوانند به همراه خانواده‌های شأن، با رعایت اصول بهداشتی سفر کنند تا اگر طوفان جدیدی در راه بود بتوانیم همکاران تازه نفسی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: تا امروز حدود ۸۷ درصد از بیماران کووید ۱۹، گرفتار چاقی، دیابت و بیماری زمینه‌ای بودند. سیاست ما باید این باشد که تخت‌های بیمارستانی کمتری درگیر شود و اجازه ندهیم که افراد پرخطر به فازهای بعدی بیماری بروند. گروه هدف ما از این بعد افراد بالای ۶۰ سال، بیماران دارای بیماری زمینه‌ای و افراد چاق و دارای اضافه وزن است. سه روز قبل در استان هرمزگان دختربچه ۱۰ ساله‌ای بر اثر کرونا فوت کرد که با پدر و مادر خود برای گردش به قشم سفر کرده بودند و تنها مشکل این فرد، اضافه وزن بود.

وزیر بهداشت افزود: باید وزن افراد را در افراد بالغ، کودکان و گروه‌های مختلف، کنترل کنیم و این فرصت را برای کار ویژه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی در تغییر سبک زندگی، الگوی تغذیه و کاهش وزن به عنوان یک عامل خطر برای گروه‌های مختلف جمعیتی غنیمت بشماریم. باید گروه‌های پرخطر را دریابیم و خدمات الکترونیک را برای آنها توسعه دهیم و بتوانیم داروهای مورد نیاز را به راحتی و درب منازل آنها تحویل دهیم و پزشکی از راه دور را برای این گروه‌ها، فعال‌تر کنیم.

نمکی تاکید کرد: حتماً باید به همپوشانی و همزمانی کرونا و آنفلوانزا در فصل پاییز توجه ویژه کنیم. به همین دلیل بیش از ۱۰ برابر سال گذشته به دنبال تأمین واکسن آنفلوانزا هستیم البته تقاضا برای این واکسن در دنیا افزایش یافته و تأمین آن راحت نیست.

وی یادآور شد: حداقل باید دو سال با این ویروس زندگی کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • دکتر یوسف اویسی IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    0 4
    مگر فقط کوئید 19 یک موجود بیولوژیک است؟ ایا موجودات دیگری نمی تواند جان انسان ها را تهدید کند. باید با علت بیماری جنگید و علت را بر طرف کرد. سیستم دفاعی یک بدن سالم حتی می تواند عفونت های میکروبی وقارچی را هم بطور طبیعی از بین ببرد. علت مرگ انسان ها بوسیله میکرواورگانیسم ها مربوط به بدن معیوبی است که خود انسان ها ایجاد کرده اند. چون در 200 سال پیش که داروی ضد میکروب و قارچ و000 نبود برخی از انسان ها از بیماری های عفونی شدید بهبودی پیدا می کردند و تعداد زیادی که بیماری زمینه داشتند کشته می شدند. کرونا و هر بیماری دیگری که بعدا بیاید فقط بیماران زمینه را می کشد حال این بیمار بچه باشد یا جوان یا پیر. لذا باید بدن معیوب ملت را اصلاح کنیم. با ماسک و دستکش و پلاسما درمانی و امید بستن به واکسن نه پول کشور را هدر دهید و نه اقتصاد را فلج کنید و نه اموزش را از بین نبرید.
    • کرونا IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      1 1
      خیلی بیشعوری
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    0 0
    خوب اقای با شعور دلیل خود را ذکر کن . بدون دلیل ومنطق حرف زدننشان بی شعوری و بی ادبی است
  • DE ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    0 0
    رفتار ویروس در هر منطقه متفاوت است مثلا در تهران سوار تاکسی میشود و در دهات دور افتاده پیاده میرود به اصلاح طلبها که میرسه انگلیسی حرف میزنه چون فقط زبان کدخدا را میفهمند و به مردم عادی که میرسه کاملا عادی میشه. سراغ لاگچری ها و سه نیملیتریها نمیره چون خیلیشون سگ دارند مثل سگ پاچه ویروس را میگیرن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس