عکس/ اختتامیه سیزدهمین نشست شورایعالی مجمع جهانی بیداری اسلامی

رئیس گروه طب سنتی فرهنگستان علوم پزشکی گفت: استفاده از ظرفیت طب سنتی، یک مؤلفه مهم اقتصاد مقاومتی مبتنی بر دانش بومی برای کاهش وابستگی کشور به خدمات درمانی و داروی وارداتی است.

 به گزارش مشرق، علی اکبر ولایتی، رئیس گروه حکمت و طب سنتی اسلامی فرهنگستان علوم پزشکی در وبینار جایگاه طب ایرانی در دانش معاصر با بیان اینکه امروزه اقبال مردم برای استفاده از انواع طب‌های سنتی و مکمل در سراسر دنیا رو به افزایش است، گفت: نگاهی به سیاست‌های حوزه سلامت کشورهای مختلف نشان می‌دهد در اغلب کشورها با در نظر گرفتن پتانسیل های بالای نهفته در این مکاتب پزشکی هم در بُعد سلامت و هم در بُعد اقتصادی و همچنین پایبندی به حق مردم در انتخاب نوع درمان و وظیفه دولت‌ها در بسترسازی علمی این حق، رویکرد پرداختن به آن و ایجاد بسترهای قانونی و سرمایه گذاری بیشتر شده است.

بیشتر بخوانید:

نام داروهای گیاهی کرونا اعلام می‌شود؟

وی افزود: تا پایان سال ۲۰۱۸، تعداد ۱۷۰ کشور عضو سازمان بهداشت جهانی استفاده از انواع طب‌های سنتی و مکمل را در کشور خود تایید و تصدیق کرده‌اند. این مهم به ویژه در کشورهایی که خود صاحب مکاتب طبی دیرپا و غنی هستند مانند چین و هند از رشد و توجه بیشتری نیز برخوردار بوده و در کنار توان بالای اقتصادی و پیشگیری و درمان، یک مولفه مهم فرهنگی و هویتی نیز به حساب می آید.

رئیس گروه حکمت و طب سنتی اسلامی فرهنگستان علوم پزشکی، رویکرد سازمان جهانی بهداشت به حوزه طب سنتی و استفاده صحیح و علمی از آن را روشن و مشخص دانست که برای ترویج استفاده از این مکاتب طبی در جهان است.

بیشتر بخوانید:

داروهای گیاهی درمان کرونا مجوز تولید گرفتند

ولایتی ادامه داد: همه این مصادیق نشان می‌دهد، استفاده از طب سنتی یک نگاه فراگیر بین‌المللی است که به استفاده صحیح و علمی آن در کنار طب رایج تاکید داشته و برای اجرایی کردن ادغام آن در نظام سلامت و بهره مندی روشمند و ساختاری از ظرفیت‌های آن، سیاستگذاری و برنامه ریزی کلان ملی و بین‌المللی وجود دارد.

وی به ظرفیت عظیم ایران در استفاده و بهره‌برداری از طب سنتی اشاره کرد و افزود: در این میان، ایران نیز صاحب یکی از دیرپاترین مکاتب طبی دنیاست که قدمتی هزاران ساله در این سرزمین داشته و بعدها در دوران اسلامی و در بستر تمدن ایران و اسلام رشد و تکاملی شگرف یافته است و با پرداختن هرچه بیشتر به این ظرفیت بزرگ با رویکرد علمی و منطقی زمینه استفاده از مواهب علمی، اقتصادی و فرهنگی نهفته در این عطیه خدادادی تاریخی برای کشور بیش از پیش مهیا و فراهم خواهد شد.  

بیشتر بخوانید:

چرا از امتحان تجربیات موفق طب سنتی ایرانی برای کرونا واهمه داریم؟

رئیس گروه حکمت و طب سنتی اسلامی فرهنگستان علوم پزشکی افزود: وجود دانشمندان بزرگی مانند ابن سینا که هنوز آثار و کتب وی در حوزه‌های مختلف دانش محل تحقیق و پژوهش‌های فراوان در اقصی نقاط دنیا است و بسیاری از مکاتب طب سنتی دیگر نیز همین امروز بخشی از تعالیم علمی خود را از کتاب قانون او اقتباس می‌کنند که نشان از پویایی و ظرفیت‌های بزرگ نهفته در این کتب پزشکی غنی دارد.

وی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت طب سنتی از سویی یک مولفه مهم اقتصاد مقاومتی مبتنی بر دانش بومی برای کاهش وابستگی کشور به خدمات درمانی و دارویی وارداتی و نیز یک پتانسیل بزرگ برای صادرات و ارزآوری خدمات محسوب می‌شود.

رئیس گروه حکمت و طب سنتی اسلامی فرهنگستان علوم پزشکی، پیوست فرهنگی و هویتی این مکتب پزشکی را یک ارزش افزوده مهم مضاعف برای کشور هم در نگاه ملی و داخلی و هم در نگاه بین المللی ذکر کرد و ادامه داد: استفاده از ظرفیت طب سنتی یکی از بسترهای مناسب روابط بین‌الملل و ارتباط سازنده علمی و فرهنگی کشور در بُعد منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است.

وی یادآور شد:علی رغم همه موانع و دست اندازهای گوناگون، بیش از یک دهه است که با ورود علمی آن به دانشگاه دستاوردهای مهم و قابل توجهی با استفاده از نیروی جوان متخصص به دست آمده اما تا رسیدن به نتیجه مطلوب باید بیش از پیش تلاش کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • NL ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    7 0
    چندین هزار کشته دادیم. تا این وزیر اینو بفهمد؟ طب سنتی بسیار عالیست
    • محمد IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
      1 0
      این بزرگوار وزیر نیست!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس