دیدگاه وزیر بهداشت درباره مداخله طب سنتی در درمان کرونا

وزیر بهداشت با توجه به موضوع مداخله طب سنتی در درمان بیماری کرونا، پیامی صادر کرد.

به گزارش مشرق، سعید نمکی وزیر بهداشت با توجه به اینکه اخیراً در بعضی از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مواردی پیرامون توصیه به مداخلات طب سنتی در درمان بیماری COVID ۱۹ مطرح و مورد بررسی و نقد قرار گرفته است، پیامی صادر کرد.

بیشتر بخوانید:

متن این پیام به شرح زیر است:

اخیراً در بعضی از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مواردی پیرامون توصیه به مداخلات طب سنتی در درمان بیماری COVID۱۹ مطرح و مورد بررسی و نقد قرار گرفته که لازم دیدم موارد ذیل را به استحضار صاحبنظران حوزه سلامت برسانم.

طب سنتی و مکمل جزء تفکیک ناپذیر تاریخ علوم پزشکی جهان و دیرینه طب ممالک کهن همچون چین، هند و ایران زمین است و عدم توجه به این گذشته افتخارآمیز و غفلت از مبانی علمی، منطقی و کاربردی آن در شرایطی که طب مدرن در جنبه‌هایی از بیماری‌های نوپدید و صعب العلاج در جهان نیازمند ورود طب مکمل است یقیناً از دست دادن فرصت‌های ارزشمند در تاریخ کشورهاست.

بی تردید در هجمه بی وقفه و درمان ناپذیر ویروس کرونا کشور چین از همه ظرفیت‌ها به خصوص گیاهان دارویی و شیوه‌های دیگر طب سنتی و جایگزین نیز در کنار روش‌های مدرن بهره برد که مشاور طب سنتی اینجانب با مکاتبات و مذاکرات با دانشمندان چینی، گزارشی از اثربخشی این روشها ارائه کرد که توصیه شد پزشکان و دانشمندان طب سنتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در کنار دیگر متخصصین بالینی و علوم پایه در امور تحقیقاتی بیماری که سرشار از موارد شگفت انگیز جدید بود فعالیت کنند.

این بدان معنا نیست که:

اولاً: می‌توان تنها استفاده از طب سنتی چنین بیماری پیچیده و پرتلاطمی را بدون بهره گیری از شیوه ها و تجارب صاحبنظران پزشکی نوین جهان علاج کرد.

ثانیاً: اگر قرار باشد دانشمندان طب سنتی و مکمل در کنار متخصصین پزشکی مدرن با هم افزائی عالمانه به جبنه‌های تحقیقاتی و درمانی بیماری بپردازند، این عرصه جایگاه شیادان بی سواد و عوامفریبی نیست که با پوشش طب اسلامی و ایرانی سالها بر جان و مال مردم بیرحمانه تاخته اند و نابخردانه با پایمالی عرصه خرد و دانش پزشکی کشور و حتی به آتش کشیدن مستندات مرجع علمی و بین‌المللی علوم پزشکی و رفتارهای هنجارشکنانه موجبات وهن دین و علما را فراهم کرده اند.

این گروه کم خردتر و رسواتر از آنند که بتوانند حتی در ساده ترین شرایط به عرصه آیند چه رسد به اوضاع پیچیده کنونی که دانشمندان و صاحبنظران جهانی معتقدند با عزمی جهانی و تلاش عالمانه شبانه روزی باید به این پدیده از مرحله شناخت و پیشگیری تا مراحل دارو، ساخت واکسن و درمان بیماری در کنار هم بپردازند.

همانا با تاریکی جهل و خرافه نمی‌توان بر ظلمت بیماری نوپدید فائق آمد که بقول حافظ:
صحبت حکام ظلمت شب یلداست/ نور ز خورشید جوی بو که برآید

ثالثاً: امروز خدمات دانشمندان و دانش پژوهان رشته‌های مختلف از قبیل طب گیاهی، طب سوزنی، رایحه-درمانی، طب فیزیکی و دیگر رشته‌های طب مکمل که از متخصصین برجسته علوم پزشکی جهانند در کنار صاحب‌نظران طب مدرن دست آوردهای اعجاب انگیز و روش‌های موثری را در پیشگیری و درمان بیماریها خلق کرده است که در کشور ما نیز ضروری است با استفاده از این ظرفیت و همکاری عالمانه دانشمندان دو حوزه و تمرکز بر تحقیقات و آزمایشات بالینی، فرمولاسیون و ساخت داروهای طبیعی و تدوین پروتکل‌ها و روش‌های درمانی مورد قبول همه دانشمندان صاحب نام کشور مدل موفق و حکیمانه‌ای از هم اقرائی دو عرصه مهم فراهم آید.

بی تردید نزدیکی و همگرایی عالمانه بین صاحبنظران دو حوزه در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور می‌تواند حفره‌ها و گسست‌هایی که جایگاه رویش و رشد کلاهبرداری است را پر کند و مردم را نیز از شر خناسان عوام فریب برهاند. انشاء الله

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    8 21
    احسنت
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    23 38
    حالا یه سفره ای پهن شده بذارید دکترهای نفخ شکم هم لقمه ای بردارن دیگه! بابا عجب آشفته بازاریه توی کشور!
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    15 9
    امیرالمومنین (ع): الناس اعدا ما جهلوا- مردم دشمنان چیزهایی هستند که نسبت به آن ها جهل دارند و نمی دانند.
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    13 11
    بیماری نوپدید مثلا سرطان و ایدز رو میخواهید با روغن بنفشه درمان کنید؟؟؟!!! وقتی دیدگاه وزیر این باشه معلومه یه عده دکان باز میکنن. مرد حسابی مگه سرماخوردگی هست با گیاه درمان کنی؟؟؟ بیماری عبارت است از یک واکنش شیمیایی تو بدن معلومه یه ماده ای تو طبیعت میتونه درمانش کنه ولی کدوم ماده با چه مقداری و چه مدتی؟؟؟ هرموقع ترکیب شیمیایی گیاهان و بیماری رو شناختیو مثلا ۱۰ سال آزمایش کردی و جواب گرفتی بیا صحبت کن. اونم روی داوطلب نه مردم عادی که نمیخوان سوژه آزمایش بشن. دکترا دکان باز کردن قبول ولی اونم علتش شما هستید وقتی محدودیت تو پذیرش میذاری و دکتر کم میشه قیمتشون میره بالا.
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      8 14
      این بیماری هایی که فرمودید ظاهراً برای گاو و گوسفند و بز که نیست برای همون انسانی هست که یک سیستم ایمنی و دهان و دماغ در طول تاریخ داشته - هر چند در طول تاریخ بر اثر عوامل گوناگون آسیب پذیری اون کم یا زیاد شده - خواهشاً هر چیزی رو اینقدر پیچیده نکنید و تو هم نپیچید. و به نام علم و با بر چسب های پشت نویسی شده انگلیسی برای ملت تجویز نکنید. در ضمن شما دامنه مطالعاتتون رو از حد روغن بنفشه بیشتر کنید. اینها یه سری جوک هایی هست که تو فضای مجازی گفته میشه. هر بیماری داروی متناسب با خودش رو داره. ممکنه روغن بنفشه یا هر روغن دیگه ای هم کارکرهای مخصوص به خود رو داشته باشن. خوبه بگم شما که طب شیمیایی رو دوست داری میخوای با پماد مردم رو درمان کنید؟ خواهشاً اندکی مطالعه و تحقیق و بعد نظر
  • محمد IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    11 17
    جالبه کسانی که میگن روغن ارگانیک نمک طبیعی ، نان سبوس دار، برنج ایرانی.....مصرف کنید و تراریخته ، غذای سوپر مارکتی ، فسدفود ، کنسرو، آرد سفید، برنج هندی و..... نخورید شدن شیاد؟؟؟ شیادم آرزوست.
  • مهدی IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    12 18
    برخی اطبای طب اسلامی و خود تبریزیان برخی اقدامات غلط کرده اند اما شیاد و خناس نیستند و این بار شما تند رفتید! حتی اکثر اطبای طب اسلامی که شاگرد تبریزیان هستند به وی بخاطر این اعمالش مثل توصیه به شیاف یا صلحه رحم در این ایام و آتش زدن کتب اعتراض کرده اند!*** جناب عالی بجای این هجمه ، بهتر بود چند بیمار "داوطلب و راضی به درمان با این طب" را در درمانگاه یا مرکزی، در اختیار برخی اطبای اسلامی که مدرک پزشکی دارند قرار میدادید تا از نسخ درمانی خود استفاده کنند!
  • مهدی IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    8 13
    بنده با برخی درمانهای طب اسلامی موافقم اما اطبای طب اسلامی باید مدرک پزشکی داشته باشند چون خیلی از بیماران داروهای شیمیایی مصرف میکنند و قبل تجویز نسخه گیاهی باید داروهایی که مصرف میکنند بررسی شود که مبادا تداخلی پیش بیاید یا قطع داروها به بیمار صدمه بزند و قضیه میشود مثل همین که برخیها از عطاری یه نسخه ای میگیرند و هم آن را مصرف میکنند هم داروهای شیمیایی نسخه یک پزشک را ! مثلا هم داروی کاهش فشار خون و هم چای ترش که کاهنده فشار است را مصرف میکنند که مصرف هر دوی اینها در یک روز موجب عوارضی میشود.***** خوشبختانه برخی اطبای طب اسلامی پزشک هم هستند ولی ای کاش اینها در راس مدیریت اطبای طب اسلامی بودند
  • س IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    6 11
    قدم اول و اعتراف خوبی بود جناب اقای وزیر محترم جدای از القاء شبه سرکیسه کردن مردم توسط طب سنتی اسلامی که مطرح فرمودید در حالیکه شاید بدتر از اون رو ما در طب بقول شما مدرن و پزشکان مدعی آن میبینیم که غنچه عیان است چه حاجت به بیان است . البته جدای از زحمات دسته ای از پزشکان خدوم و عزیز و دلسوز
  • س IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    15 4
    یه سوال ؟ حتما باید چینی ها یه چیزی میگفتن تا شما و ما به ظرفیت‌های خودمون توجه و یا بهتر اعتراف کنیم
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    8 0
    بلاخره بله يا خير ؟
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      2 14
      باهرکدوم راحتی داروی شیمیایی یا داروهای گیاهی؟
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    7 5
    آقا در طب اسلامی افرادی همچون تبریزیان مدعی هستند بجای اینکه مقابله کنید چند بیمار داوطلب را به آنها بدهید تا درمانشان کنند اگر نتوانستند درمان کنند گرسنگان را بزنید نه اینکه هر لحظه آنان را تحریک که اقدامی انجام بدهند و روی آن شانتاژ میکنند مثلا همین جریان ورود روحانی حامی طب اسلامی به قرنطینه بیمارانی کرونایی مسبب آن خانم دکتر چنگیز رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود که گفته بود اگر شما توانستید بدون پوشش نزد بیماران مبتلا به کرونا بروید من استعفا می دهم و آنها هم یر رو کم کنی این کار را کردند
  • CA ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    0 0
    اين بابا يه زمان مي گفت كه اشك براي سالار شهدا، روحيه رو خراب مي كنه. حواسمون باشه كه چي به چيه..
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    0 0
    ای کاش در طب و درمان دموکراسی بود و هر کسی آن رویه درمانی را که دوست داشت انتخاب میکرد
  • علی IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    0 0
    دیدکاه تحمیلی به ایشان جالب بود
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    0 0
    به نظرمن حتی طب ایرانی هم باعث می شود که اولا مردم فرق ایرانی وسنتی واسلامی را نمیدانند ودرد سر ساز است وراه سوع استفاده باز شود برای گروهی ثالثا مردم با مراجعه به طبیبان طب ایرانی هزینهای را متقبل شوند وبرکسی پوشیده نیست که درمان هم نخوتهند شداگر واقعا دردی باشد که احتیاج بهدرمان باشد وانوقت طلایی را هم از دست می دهند ودر نهایت باید نزد پزشکان بروند وزحمت پزشکان راهم بیشتر خواهند کرد چون وقت طلایی را از بین برداهاندبا عرض معذرت از پزشکان عزیزی که رفتهاند ودوره گیاه درمانی راهم دیدهاند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس