
مشرق پيش از اين نوشته بود: روز شنبه 24 مهرماه انجمن موسيقي که اداره آن بر عهده بابک رضائي است با معرفي جوان آلماني 30 ساله ناشناسي به نام "ماتياس سباستيان کروگر" که اسم وي به جز فيس بوک و معرفي ارتباطات دوستانه اش در آن در هيج جاي شبکه جهاني وجود ندارد به عنوان رهبر ارکستر سمفونيک هدايت موثر ترين سازمان رسمي هنري کشور جمهوري اسلامي در زمينه موسيقي را به عهده يک غريبه گذارد ؛ حقوق دريافتي اين آلماني دو هزار دلار است که رقمي ناچيز در آلمان مي باشد و اگر معيار توانمندي اين فرد با حقوقش باشد وي به عنوان کارگر ساده محسوب ميگردد.
اداره کننده انجمن موسيقي، پيدا کردن اين آلماني را در پروژه خريد ساز عنوان کرده است ؛ که به نظر مي رسد توسط يک مغازه دار آلماني (البته به ظاهر) براي هدايت مهم ترين نهاد موسيقي کشور و جوانان هنرمند ايراني معرفي و انتخاب شده است!
اين در حالي است که يک خبرگزاري داخلي که با بودجه بيتالمال اداره ميشود در حرکتي قابل تامل به حمايت از اين جوان آلماني پرداخته و براي منطقي جلوه دادن اين انتخاب به جريانسازي رسانهاي به نفع عاملين اين انتخاب ميپردازد.
اين خبرگزاري نوشت: ارکستر سمفونيک تهران اينبار به رهبري «ماتياس سباستين کروگر» ـ رهبر 30 ساله آلماني ـ طي دو شب گذشته ـ 28 و 29 مهر ماه ـ در تالار وحدت به صدا درآمد.
همچنين خبرنگار بخش موسيقي اين خبرگزاري با اشاره به استقبال برخ فعالين موسيقي از اين هنرمند آلماني نوشت: اين رهبر جوان که چندي پيش در يک نشست خبري پرحاشيه به خبرنگاران معرفي شد و بحثهاي بسياري بر سر نداشتن رزومه کاري يا کمبودن تجربه او به وجود آمد، توانست توجه بسياري از هنرمندان موسيقي را به خود جلب کند(!)
در همين زمينه خبرنگار اين خبرگزاري به سراغ يکي از فعالين موسيقي کشور رفته و از زبان وي نوشته است: هيچ ايرادي در کار «ماتياس کروگر» وجود نداشت و افرادي که به او ايراد گرفته بودند، اشخاصي بودند که اطلاعات موسيقايي نداشتند و از موسيقي کلاسيک و رهبري آن چيزي نميدانستند.
همچنين نوازنده ويلون ارکستر سمفونيک تهران نيز به اين رسانه گفته بود: اين بهترين اجرايي بود که در سالهاي گذشته داشتهام و «کروگر» روي صحنه بسيار عالي کار ميکرد. او جواني است که کارش را به خوبي بلد است و ...
اين خبرگزاري در ادامه به شکلي مفصل به رزومه کاري اين هنرمند آلماني اشاره داشته و مينويسد: در حاشيه مراسم بروشور کنسرت عرضه شده بود که در آن دربارهي بيوگرافي «ماتياس کروگر» آمده است:«ماتياس سباستيان کروگر در سال 1980 ميلادي در شهر فرانکفورت در کشور آلمان به دنيا آمد. از سن شش سالگي اولين درسهاي پيانوي خود را آغاز نمود. در کنار نوازندگي پيانو از سال 1990 تا 1999 به نوازندگي ويلن نيز ادامه داد و...
اين رسانه سپس به عنوان آخرين تبليغ براي اين جوان آلماني که به شکلي غريب به عنوان رهبر ارکستر سمفونيک تهران انتخاب شده مينويسد: ارکستر سمفونيک تهران امشب ـ 30 مهر ماه ـ در آخرين اجرايش به رهبري «ماتياس کروگر» به صحنه ميرود و سپس اين رهبر جوان آلماني تهران را ترک ميکند.
پيش از اين خبرگزاري «ا» در اقدامي که مورد استقبال ويژه برخي روزنامههاي زنجيرهاي و سايتهاي خبري متعلق به يک جريان سياسي قرار گرفت در راستاي تمجيد از اين هنرمند نوشته بود: کروگر که بيشتر به موسيقي معاصر علاقمند است، در لهستان، اتريش، سوئيس و آلمان با ارکسترها و گروههاي موسيقي همکاري ميکند. اين رسانه در گفتگو با کروگر درباره مدت اقامتش در ايران از زبان وي نوشته بود: بسيار دوست داشتم که بيشتر بمانم، اما دقيقا روز بعد از بازگشتم يعني يکشنبه 24 اکتبر ـ 2 آبان ـ بايد در سوئيس کنسرت برگزار کنم.
اما شايد اين خبرگزاري به تزهاي مختلف در زمينه نگاه ايدئولوژيک به مقوله هنر بيتوجه باشد و همچون بسياري از فعالين شبهروشنفکري در سالهاي اخير به تز «هنر براي هنر» معتقد؛ اما مايه گذاشتن از بودجه بيتالمال براي حمايت از فعالين فرهنگي و هنري که در تضاد ذاتي يا عيني با اصول و موازين اساسي نظلم و انقلاب اسلامي باشد جاي تامل دارد.