ویژه ها

سربازان حاج قاسم سلیمانی با شکستن کمر داعش در عراق و سوریه، زمینه تبادلات اقتصادی و تجاری ایران در منطقه را نیز فراهم کرده و این ایثار علیرغم به ارمغان آوردن امنیت، بهره اقتصادی نیز در پی داشت.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**علی ماجدی:رفتار منطقه ای ایران پرهزینه است

«علی ماجدی» عضو تیم مذاکره کننده توافق سعدآباد و معاون وزیر نفت در دولت اصلاحات و سفیر سابق ایران در آلمان- در مقطعی که دیپلمات ایرانی در این کشور به صورت غیرقانونی بازداشت شد- در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت:«نیازی به تأکید نیست که برجام و دستاوردهای آن می‌توانست کمک شایان‌توجهی به قدرت اقتصادی کشور کند و در اولین سال تصویب آن بارقه‌های امید برای دولت و ملت ایران به وجود آورد و دستاورد اولیه خود را بر جا گذاشت؛ اما با خروج آمریکا و بی‌توجهی اتحادیه اروپا و کم‌وبیش کم‌توجهی چین و روسیه، وضعیت و شرایط اقتصادی کشور رو به بحران رفت».

ماجدی در ادامه نوشت:«قدرت نظامی و دفاعی کشور با تلاش‌های مستمر سپاه و ارتش در سطح منطقه و کمبودهای احتمالی آن از طریق روسیه قابل تأمین است و نفوذ سیاسی ایران در برخی از کشورهای منطقه تردیدناپذیر است؛ اگرچه باید پذیرفت و اذعان کرد که این نفوذ پرهزینه بوده است...شخصا بر این باور و عقیده‌ام که لازم است نفوذ سیاسی ما در منطقه به نفوذ اقتصادی تغییر یابد».

در سالهای گذشته در مقطعی که مدافعان حرم و دلاورمردان محور مقاومت به فرماندهی حاج قاسم سلیمانی با تروریست های تکفیری در عراق و سوریه می جنگیدند، اصلاح طلبان در داخل، مدعی بودند که این رویکرد جواب نمی دهد و عراق و سوریه هم برجام می خواهد.

در نهایت غیورمردان مدافع حرم و جوانان برومند محور مقاومت، کمر داعش را در عراق و سوریه شکستند و این ضربه بزرگ، سیلی سختی بر صورت آمریکا و حامیان اروپایی داعش نواخت.

بسیاری از تحلیلگران در این مسئله متفق القول بودند که هدف اصلی فعالیت های داعش در سوریه و عراق، ورود این گروهک تروریستی به داخل خاک ایران است. مدافعان حرم کیلومترها خارج از مرز ایران تروریست های وحشی داعشی را زمین گیر کردند تا هموطنانمان در همدان و کرمانشاه و تهران و سایر شهرها در آسایش و آرامش زندگی کنند.

سربازان حاج قاسم سلیمانی با شکستن کمر داعش در عراق و سوریه، زمینه تبادلات اقتصادی و تجاری ایران در منطقه را نیز فراهم کرده و این ایثار علیرغم به ارمغان آوردن امنیت، بهره اقتصادی نیز در پی داشت.

در سوی مقابل، برجامِ پرخسارت قیمت دلار را بیش از 8 برابر افزایش داد. قیمت سکه نیز در پسابرجام حدود 11 برابر افزایش یافت. قیمت مسکن نیز حدود 6 برابر افزایش یافت. برجام هم در دولت اوباما و هم دولت ترامپ بارها و بارها لگدمال شد. اوباما و ترامپ هر دو قانون وضعیت اضطراری علیه ایران را تمدید کردند. هم اوباما و هم ترامپ قانون محدودیت ویزا را تصویب و گسترش دادند. اوباما و ترامپ قانون تحریمی آیسا و قانون تحریمی کاتسا 2017 را تصویب و تمدید کردند.

علت اصلی ضعف ایران در مبادلات اقتصادی در منطقه، فشل بودن دیپلماسی اقتصادی منطقه ای در وزارت امور خارجه و اصرار دولت بر ماندن در برجام به هر قیمت است.

اما امثال آقای علی ماجدی با بزک دموکرات های آمریکایی، همچنان از برجامِ پرخسارت دفاع کرده و در مقابل به رفتار منطقه ای ایران خرده می گیرند.

لازم به ذکر است که پیش از این علی ماجدی در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایسنا در اظهارنظری تأمل برانگیز، ادعاهای واهی برخی کشورهای اروپایی مبنی بر دست داشتن ایران در اقدامات تروریستی در اروپا را تأیید کرد! این اظهارات نسنجیده، استقبال رسانه‌های معاند را در پی داشت.

**دلار جهانگیری،پاشنه آشیل اصلاح طلبان در انتخابات 1400

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «دلار جهانگیری؛سد اسحاق» نوشت:«اسحاق جهانگیری از آن دست گزینه‌هایی است که اصلاح‌طلبان به حضورش در انتخابات حتی پیش از انتخابات 96 دل بسته‌ بودند. کاندیدای پوششی که نیروی کمکی خوبی برای حسن روحانی در جریان مناظرات بود. اصلاح‌طلبان برنامه داشتند که اسحاق جهانگیری را به عنوان گزینه پساروحانی معرفی کنند اما همه ‌چیز از سال ۹۷ به این‌سو چنان تغییر کرد که حالا معرفی این عضو ارشد دولت و البته حزب کارگزاران سازندگی که مدت‌هاست در جلسات این حزب حضور پیدا نمی‌کند، با بیم‌ و امیدهایی همراه است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«پس از اعلام سیاست ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی از سوی جهانگیری که به «دلار جهانگیری» معروف و البته نقد شد...  اغلب ناظران معتقد بودند که هیچ‌کدام از نزدیکان دولت یا اعضای کابینه به ‌دلیل شرایط ایجادشده اقتصادی، سیاسی و اجتماعی شانس آن را ندارند که با اظهارات انتخاباتی افکار عمومی را قانع کنند».

در سال 97 و همزمان با رویکرد دولت در تخصیص دلار 4200 تومانی، کارشناسان و صاحبنظران به این تصمیم انتقاد کرده و تاکید کردند که این تصمیم غیرکارشناسی، زمینه رانت خواری را فراهم کرده و نتیجه ای جز ملتهب شدن فضای اقتصادی ندارد.

اما دولتمردان به این انتقادات توجه نکردند. روزنامه های اصلاح طلب نیز تمام قد از این تصمیم غیرکارشناسی دفاع کرده و تصویر جهانگیری را در لباس «سوپرمن» در صفحه اول روزنامه های خود چاپ کردند.

همانطور که کارشناسان و صاحبنظران به درستی تشخیص داده بودند،دلار 4200 تومانی نه تنها بازار ارز را کنترل نکرد، بلکه تورم، گرانی، فساد و ایجاد رانت ۱۸ میلیارد دلاری را به بار آورد.

اسحاق جهانگیری- اردیبهشت ۹۶- در جریان رقابت های ریاست جمهوری گفته بود:«ملت! یادتان رفته قیمت دلار لحظه ای عوض می شد...امروز دیگر کسی از گرانی و تورم حرفی نمی‌زند... چون کاری شد کارستان. رئیس‌جمهور خودش وقت گذاشت. رونق شروع شده، ما به همه اهداف‌مان در برجام رسیدیم. ما ایران‌هراسی را به ایران‌دوستی تبدیل کردیم. ما ریسک‌های مهمی را از ایران دور کردیم. دنیا عاشق کار کردن با ایران شده. هجوم شرکت‌های غربی و شرقی به ایران برای کارکردن آغاز شده است».

طیف اصلاح طلب به شدت در تلاش است تا نزد افکار عمومی حساب خود را از دولتی که اکثریت مطلق آن را در اختیار دارد، جدا کند و به زعم خود بدون هزینه بتواند در انتخابات ۱۴۰۰ حضور پیدا کند. اما در این مسیر با مشکلات متعددی روبروست و یکی از مشکلات جدی، دلار 4200 تومانی و به عبارتی همان دلار جهانگیری است.

افکارعمومی کارنامه دولت را به پای اصلاح طلبان نوشته است و این طیف نمی تواند سفره خود را از دولت جدا کند.

** وضع فعلی نتیجه افتخارِ وزیر سابق به نساختن مسکن برای مردم است

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«افزایش قیمت اجاره‌بها و مسکن این روزها بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود...در شرایط اقتصادی امروز قیمت دارایی افراد مانند طلا، مسکن، ارزهای خارجی و... افزایش یافته اما به این معنی نیست که اگر قیمت یک ملک نسبت به سال گذشته دوبرابر شده، قدرت خرید مالک آن افزایش پیدا کرده باشد. افزایش ناگهانی قیمت‌ها نشان دهنده کاهش قدرت خرید است. کسانی که از قبل مالک بودند با افزایش رشد غیرمنطقی مسکن همراه می‌شوند اما اقشار فرودست جامعه که فاقد مالکیت هستند در این شرایط فقیرتر می‌شوند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«کسی که ماهیانه دو میلیون تومان حقوق می‌گیرد شاید امسال 500 هزار تومان به حقوق آن اضافه شده باشد اما باید حداقل یک میلیون تومان روی اجاره خانه خود بگذارد و یا اینکه خانه خود را عوض کند که در این شرایط وضعیت اسفناک‌ می‌شود. اجاره نشینی در شهرهای بزرگ حداقل 40 درصد از درآمد خانواده‌ها را به خود اختصاص می‌دهد که این عدد در حال افزایش است...اگر دولت قیمت مسکن را کنترل نکند و حاشیه نشینی روز به روز افزایش پیدا کند انواع هزینه‌ها بر دوش دولت تحمیل و بار مالی آن سنگین‌تر خواهد شد».

رسانه های اصلاح طلب بارها به وضعیت نامناسب قیمت خرید و اجاره بهای مسکن اذعان کرده اند اما هیچگاه به چرایی این وضعیت اشاره نکرده اند.

وضعیت فعلی مسکن نتیجه کارنامه بسیار ضعیف دولت روحانی در هفت سال اخیر است. عباس آخوندی 5 سال و اندی وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی بود. وی در مراسم تودیع خود در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت افتخار می کنم که حتی یک واحد مسکونی برای مردم نساختم!

به استناد آمار بدست آمده از طرح جامع مسکن، درحالی این بازار نیاز به ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی در هر سال دارد دولت روحانی در هفت سال اخیر هیچ برنامه‌ای برای ساخت مسکن ارائه نکرد و طرح اقدام ملی مسکن نیز به اعتقاد کارشناسان هم دیرهنگام است و هم تطابقی با نیاز بازار ندارد.

چندی پیش احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس، بحران در بازار مسکن را میراث مدیریت عباس آخوندی دانسته و تاکید کرد« آخوندی در ابتدای مسئولیت صحبت از مسکن اجتماعی می‌کرد اما در ۵ سال مدیریت او در وزارت راه و شهرسازی هیچ اثری از این وعده نبود و در انتها نیز گفت که افتخار می کنم که حتی یک مسکن نیز افتتاح نکردم. کوتاهی‌های آخوندی در بخش مسکن امروز آثار خود را در بازار نشان داده و قیمت های سرسام آور و وضع آشفته این بازار میراث آن دوران است؛ حالا حتی توده مردم نمی‌توانند به خانه دار شدن فکر کنند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • FR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    6 23
    از این قسمت گزارش های مشرق که روزنامه ها رو تحلیل میکنن خوشم میاد، یعنی مردم عزیز اصلا لازم نیست سرسوزنی مختون رو به کار بندازید، ما خودمون همه چی رو براتون تحیل میکنیم، شما فقط حرفهای مارو نشخوار کنید. مطالب روزنامه های مخالف رو هم با زبون ما بشنوید. خاک بر سر خوانندگان این سنخ گزارش ها
    • IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      15 2
      برو بی بی سی شروع شد بدو. بعدشم سعودی گزارش میده. برو اینجا نیا
    • ... IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      11 1
      بی مصرف حیف نون
    • امید IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      9 0
      خدا صبرتون بده بتونید انتقادها را تحمل کنید
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      1 0
      دلار روحانی و جهانگیری و خاتمی فشار آورده
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      6 0
      توزیع دلار 4200 تومانی نشانه کم سوادی جهانگیری بود.
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      1 0
      یعنی خاک برسر خودت.!!!
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
      0 0
      پس اول خاک بر سر بی مخ تو 3733
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    13 3
    مرگ بر ضد ولایت فقیه مرگ بر دشمنان شیعه هیهات منذله
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    14 1
    علی ماجدی .... نخور
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    9 0
    مردم هم از همینهایی که افتخار میکنن برای مرد کاری نکردن خوششون میاد، بزارید بر همین منوال بچرخه
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    6 2
    امثال علی ماجدی نظریه پردازی میکنن وخوراک روزنامه ای وخبری برا غرب بپا میکنن وبرادران. الخصوص فرزندان هم حزب وهمکاران عزیز قدیمی وجدیدش هم بانکهای اونارو پر پول میکنن بدابحال ملت بدبخت که توی گرمای جنوب اگه کولر بخواد بخره باید حدود 15 میلیون خرج کنه حالا حسابش کنید زن بچه خرج شکم خرج اب برق تلفن چه شود
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    6 2
    یک غرب زده به نقطه ای از اوج وابستگی میرسد که توانایی بزرگی و بزرگ بودن را ندارد نمیتواند بفهمد همه رویاها خودش وملت خودش را در وابستگی به غرب میبنید حتی جاهایی را که با توان داخلی بدست می آورد را هزینه بر میداند باید یاد بگیرم که ما میتوانیم این خودش یک پروسه میباشد حالا باید به یک عده داخلی فهماند هم که ما هم می توانیم بزرگ شویم اما این عده نمیتوانند درک کنند که بزرگی هزینه دارد اما مستعمره بودن هزینه ی سنگین تری دارد
  • اصلاحات تنها راه نجات IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    4 12
    ترامپ رای بیاره لت و پارمون میکنه خودتونو از الان جمع کنید که تا رای آورد بریم پابوسی .
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      0 0
      نه ترامپ کاری میکنه نه بایدن، اگه میتونستن کاری بکنن یه لحظه هم دریغ نمی کردن، همون کاری که با عراق و افغانستان کردند با ما هم میکردن
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      0 1
      دستشویی...!!!
    • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      0 1
      خاک برسرت.!!!
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      0 1
      باغیرت ها جواب این خائن روبدید.!
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
      0 0
      خودت متوجه هستی چی میگی؟!
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
      0 0
      خدا جوابت را بدهد. عاشق ترامپ شیطان.
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
      0 0
      مشرق جان جوابی که به این پیام داده ایم چرا چاپ نمیکنی.؟!
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
      0 0
      مشرق جان این پیام را حذف بفرما ممنون.
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
      1 0
      چقدر بی هویت وبی عقلی.!!! تنهایی برو یک وقت از هولت کفشش رو نخوری.!!!
  • شرقی IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    7 2
    این غده ی سرطانی اصلاحات تا بیش از این پیکر رنجور ایرانِ عزیز را آلوده نکرده باید جراحی بشود.
  • سید IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    7 1
    گور اصلاح طلبان تهوع آور برای پذیرایی از ایشان تا قبل از 1400 آماده شده است!!!
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    9 0
    ناراحت نباشید اصلاح طلبها اینقدر رویشان زیاد هست که اینبار بگویند هر کس جای ما بیاد دلار میشه پنجاه هزار تومن
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    5 0
    16:23 خودت هم جزوه نشخوار کننده گانی خاک برسر خودت دوست نداری خوب خودت نشخوار نکن چی ی دیگه نشخوار کن!
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    5 0
    افساد طلبان برای همیشه ارتاربخ محو شدند ومردند-
  • سرباز IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    2 3
    این سانسورچی بودن راستی ها اعصاب آدم رو خورد میکنه اگه حرفم حق بود که چرا سانسور کردی اگه هم حق نبود پس بزار مردم خودشون قضاوت میکنن اون چپی ها حتی به ظاهر هم که شده تو زمینه رسانه خیلی جلوتر هستن زشته به خدا اه
  • DE ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    6 0
    آقای علی ماجدی رسما ایران را به اقدامات تروریستی در داخل خاک اروپا متهم کرد !! بلحاظ حقوق کیفری بین المللی اتهام ترور بسیار هزینه ساز و ضربه ای به منافع ملی ایران بشمار میرود مشرق نیوز عزیز ! شما بر چه مبنائی اظهارات آقای ماجدی را « نسنجیده» ارزیابی میکنید ؟ از کجا میدانید که اتهامات آقای ماجدی به کشور ایران « سنجیده » و حساب شده نباشد ؟ بهتر نیست که قوه قضائیه و نهادهای امنیتی به این قضیه ورود کنند و از منافع ملی ایران دفاع کنند ؟
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      0 0
      مگه اونا که گفتن اگه برجام امضا نشه امریکا حمله میکنه اگه رییسی بیاد جنگ میشه احظار شدن برعکس شدکه امریکا حمله نکرد درعوضش برجام یک تکه پاره بی ارزش کرد سردار شیر بیشه ایران رو ترورکرد الانم بازار رفته تو طاقچه همچین همچی گرون شده که نمی دونی میتونی زندگی کنی یا خودتو خلاص کنی
  • US ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    4 4
    یک مشت دروغ ... کجا روزنامه های اصلاح طلب از ارز دوگانه دفاع کردند ؟
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
      0 0
      شما واین سایت صادق؟!
    • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
      0 0
      توهین نکن.!!! باید بخاطر این حرفت پاسخگوی خدا باشی.!!!
  • مصطفی IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    11 3
    دوستان متوجه شدید تقریبا نظرات همه اصولگرایان با فحاشی و تهمت همراه است. با اصلاح طلب وغیره. در حالی که 99درصد اختلاس کشور به اصولگرایان بر میگرده. اینطور هم خودشون وشیعه امام صادق میدونن. آیا واقعا امام صادق توصیه به فحاشی کرده. یا اینا گرگن در لباس میش
    • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
      2 0
      توهمه چی رو برعکس واشتباهی فهمیدی.!!!
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
      0 0
      چقدر تهمت زدی وفحش دادی.!!!!
    • DE ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      2 0
      آقا مستعفی دوشاخ کامپیوترت رو بکش بیرون از برق یک دور بتابون باز بزن به برق جای فاز و نولت عوض شده همه چیز رو وارونه تایپ کردی .تمام قهرمانان جهان موقعی که پیر میشوند و دیگر قدرت بدنی و طرفدار ندارند بصورت آبرو مندانه از کارهای زور دار دوری میکنند اصلاحات که از اولش هم ریقونه بود چه برسه به حالا. بایستی جمع شوید جسد اصلاحات را کنار جسد برجام دفن کنید.تمام
  • DE ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
    2 0
    رفتار منطقه‌ای ما اصلاح طلبان در انتخابات پرهزینه است با دلار جهانگیری وزور پاشنه کش مخارج آنرا تامین میکنیم
  • احمد IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
    2 0
    مردم ما چقدر مظلومند که امثال آقای ماجدی به عنوان سفیر اعزام میشود!! اگر ایشان یک فرد نفتی چرا هراز گاهی بعنوان سفیر اعزام میشود و اگر دیپلمات است در وزارت نفت چه میکند؟ اقای ماجدی فرد قویی هم نیست که بگوئیم در دو وزارتخانه توانمند است!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس